Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaista olisi jos sosiaalituen olisivat voin puolet nykyisestä (Palkat ennallaan, asumistukien ja työttömyyskorvausta ei voisi saada yhtäaikaa!)

Vierailija
21.12.2020 |

Nykyään kahden työttömän talous on hyvin tuettu yhteiskunnan tasolta, rahaa näyttää olevan käytössä enemmän kuin työssäkäyvällä sinkulla jonka nettopalkka jää alla kahden tuhannen reilustikin.
Onko tosiaan niin että ollaan saavutettu taso jossa työssäkäynnistä ei koeta tarvetta, rahaa on riittävästi? Nykyaikana työ on arvaatonta ja vaatii taitoa, vain satasen tai parin takia ei osata nähdä hyötyjä kehittää vähänkään taitojaan ja mennä töihin?

Jos tuet olisivat vain tuon puolet nykyisestä ja siis vaikka ruoka olisi työttömillä tämän takia huomattavan köyhää ja vaatteet risaisempia kuin töissäkäyvillä niin hakisivatko työttömät enemmän töitä? Vai onko tosiaan noin paljon ihmisiä jotka eivät osaa/halua tehdä töitä?

Kommentit (91)

Vierailija
41/91 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

työni on lähinnä kyynärpäihin nojailua mutta kotona kun töiden jälkeen teen haastavaa, mielenkiintoista ja jopa yhteiskunnalle hyödyllistä työtä niin siitä ei makseta

vain tuosta tyhjäntoimittamisesta maksetaan eli kunhan on paikalla

Vierailija
42/91 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

työni on lähinnä kyynärpäihin nojailua mutta kotona kun töiden jälkeen teen haastavaa, mielenkiintoista ja jopa yhteiskunnalle hyödyllistä työtä niin siitä ei makseta

vain tuosta tyhjäntoimittamisesta maksetaan eli kunhan on paikalla

Toinen potkii palloa ja on miljonääri ja toinen työtön kun sattui teinitä telomaan polvensa.

Joku saa muutaman minuutin nyrkkeilyottelusta 300 miljoonaa, eikö vaikka 1 riittäisi ja 290 miljoonasta riitäisi aika monella lajia harrastavalle työttömälle korvausta.

voisi tehdä joka lajissa, miksiköhän kaikessa vallitsee nykyään tällainen täysi kohtuuttomuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/91 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten pitäisi myös vuokrien ja muiden elinkustannusten laskea.

Aika mahdoton yhtälö maksella 500e:n työttömyyskorvauksella 600e:n vuokraa ilman muita tukia.

Jostain muuttotappiokunnasta tietenkin saa yksiön 200e:lla mutta eipä sieltä mihinkään työllistykään.

Asun muuttotappiokunnassa, täällä yksiöt maksaa helposti yli 400€/kk. Halvimmat kaksiot 600€ ja ylöspäin. 

Asun itsekin. Täällä oli syksyllä ihan oikeasti vuokrattavana yksiöitä 200:lla, tosin ilman omaa suihkua.

Vierailija
44/91 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen työtön.Tuloni ovat lapsilisä ja työmarkkinatuki.Miehen tulot menee lainoihin ja laskuihin.Kaikki.Emme saa tt.tuki. Asumistuki. Eli näillä mennään. 689e. plus lapsilisä 199 e. Tuosta summasta maksan vielä laskuja.Käteen jäävä osuus on 400-600e.kk. Onko joku kateellinen tälle summalle? Ostan tästä ruoan ja vaatteet , rahoitan synttärit, joulut, lomat.......p.s emme käytä päihteitä,eikä meillä ole lemmikkejä  T. 5 henkinen perhe

Vierailija
45/91 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkakatto ja töiden jakaminen, näillä lähtisin liikkeelle jos tässä ratkaisuja haetaan.

Jos palkkakattoa ei käy, niin kilpailutetaan ne tietyt johtohommat. Moni yhtä osaava tekisi ne 5-10 kertaa halvemmalla.

Vierailija
46/91 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen työtön.Tuloni ovat lapsilisä ja työmarkkinatuki.Miehen tulot menee lainoihin ja laskuihin.Kaikki.Emme saa tt.tuki. Asumistuki. Eli näillä mennään. 689e. plus lapsilisä 199 e. Tuosta summasta maksan vielä laskuja.Käteen jäävä osuus on 400-600e.kk. Onko joku kateellinen tälle summalle? Ostan tästä ruoan ja vaatteet , rahoitan synttärit, joulut, lomat.......p.s emme käytä päihteitä,eikä meillä ole lemmikkejä  T. 5 henkinen perhe

Työttömän käteenjäävä osuus 400-600e. Minun nettotulot noin 700e/kk, ei tukia ja käyn 5 päivänä viikossa töissä ja tuosta 700e maksetaan kaikki.

Jos sinun pitäisi selvitä tuolla 689e+199e ilman noita miehesi tuloja niin sitten olisit tiukoilla, tämä on tätä hirveää ylellisyys-ongelmaa.

Vierailija
47/91 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä miten ihan asiallisetkin ketjut poistetaan minuuteissa mutta nämä köyhien/työttömien pilkkaus-ketjut saavat jäädä vaikka kuinka ilmoittaisi. MIELENKIINTOISTA. 

Vierailija
48/91 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monipiippuinen asia. Alalla työskentelevänä olen nähnyt asiasta useita puolia. Toisaalta on totta että ilman sosiaalietuuksia rikollisuus kasvaisi ja eriarvoisuus lisääntyisi entisestään. Todella suuri osa työttömistä ovat työkyvyttömiä eri syistä (riippuvuudet, päihdeongelmat, mt ongelmat, erilaiset sairaudet ja vammat) eikä heidän asemansa kurjistuminen todella parantaisi tilannetta. Toisaalta olen nähnyt senkin miten tuet passivoivat ja niissä on kannustinloukkuja jotka eivät kannusta aktiivisuuteen. Mikä puolestaan aiheuttaa em ongelmia. Tukien saanti on myös ylisukupolvista eli tulevat sukupolvet oppivat että työtä tekemättäkin pärjää. Ehkä tähän voisi olla ratkaisu jonkinlainen yksilöllinen harkinta?

Suurin kannustinloukku on ansiosidonnainen päiväraha. Sillä on aidosti sellainen vaikutus, että ihminen valikoi työmahdollisuuksiaan.

Vierailija
49/91 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin jäämässä työttömäksi sain opiskelupaikan, työnantaja myönsi opintovapaan mutta työkkärille tämä ei käynyt että olisin saanut noin ansiosidonnaisen suuruista korvausta vuoden opiskelusta.

Istui sohvalla vuoden (töiden saanti kesti 54 viikkoa) ja sain ansiosidonnaista.

Kun sanoin työkkäriin että eikö saa tehdä mitään vaan pitää istua sohvalla kädet ristissä: vastasivat "ei se noin mene" mutta juuri niin se meni. (toki tein paljon epävirallisia hyödyllisiä asioita)

Miten työkkäri liittyy työnantajan myöntämään opintovapaaseen? Työkkärin myöntämät opinnot tulevat mahdollisiksi siinä vaiheessa, kun ihminen on jo työtön ja te-palvelujen piirissä. 

Vierailija
50/91 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monipiippuinen asia. Alalla työskentelevänä olen nähnyt asiasta useita puolia. Toisaalta on totta että ilman sosiaalietuuksia rikollisuus kasvaisi ja eriarvoisuus lisääntyisi entisestään. Todella suuri osa työttömistä ovat työkyvyttömiä eri syistä (riippuvuudet, päihdeongelmat, mt ongelmat, erilaiset sairaudet ja vammat) eikä heidän asemansa kurjistuminen todella parantaisi tilannetta. Toisaalta olen nähnyt senkin miten tuet passivoivat ja niissä on kannustinloukkuja jotka eivät kannusta aktiivisuuteen. Mikä puolestaan aiheuttaa em ongelmia. Tukien saanti on myös ylisukupolvista eli tulevat sukupolvet oppivat että työtä tekemättäkin pärjää. Ehkä tähän voisi olla ratkaisu jonkinlainen yksilöllinen harkinta?

Suurin kannustinloukku on ansiosidonnainen päiväraha. Sillä on aidosti sellainen vaikutus, että ihminen valikoi työmahdollisuuksiaan.

Tämä se ongelma on

Vierailija
51/91 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjättäisiin kuten joskus ennenkin. Ne jotka nyt ovat rikollisia olisivat sittenkin.

Vierailija
52/91 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömän käteenjäävä osuus 400-600e. Minun nettotulot noin 700e/kk, ei tukia ja käyn 5 päivänä viikossa töissä ja tuosta 700e maksetaan kaikki.

Jos sinun pitäisi selvitä tuolla 689e+199e ilman noita miehesi tuloja niin sitten olisit tiukoilla, tämä on tätä hirveää ylellisyys-ongelmaa.

Joko veroprosenttisi on liian korkea tai sitten olisit oikeutettu asumistukeen ja mahdollisesti toimeentulotukeen. Tai vuokrasi on jotain 250 euroa.

Vierailija
53/91 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla kirjoitettiin asumiskuluista, muistakaa että pk-seudulla vuokrat ovat noin 2 kertaa suuremmat kuin monissa muissa kunnissa ja erityisesti palkat ovat samat, korvaukset toki suuremmat kun kulut kasvaa eli tämäkin tekee juuri pk-seudulla monen työn tekemisen täysin kannattamattomaksi. Helsingissä huonokuntoinen kaksi syrjässä maksaa tonnin kuussa, ok kuntoinen ok sijainnilla 1400e/kk. 

Vierailija
54/91 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun sinulle tarjoaa kuuden tunnin osa-aikatyötä ja 1420€ palkkaa, niin alkaa kauhea selittely ettei selkeä kestä ja muutenkin masentaa.

Vierailija
55/91 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin jäämässä työttömäksi sain opiskelupaikan, työnantaja myönsi opintovapaan mutta työkkärille tämä ei käynyt että olisin saanut noin ansiosidonnaisen suuruista korvausta vuoden opiskelusta.

Istui sohvalla vuoden (töiden saanti kesti 54 viikkoa) ja sain ansiosidonnaista.

Kun sanoin työkkäriin että eikö saa tehdä mitään vaan pitää istua sohvalla kädet ristissä: vastasivat "ei se noin mene" mutta juuri niin se meni. (toki tein paljon epävirallisia hyödyllisiä asioita)

Olisit hakenut aikuiskoulutustukea. 

Vierailija
56/91 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos me molemmat jäisimme työttömiksi tällä hetkellä niin saisimme ansiosidonnaiset ja sen jälkeen työmarkkinatuet. Ehkä pieni määrä asumistukea, omistusasuntoon ei kovin suurta määrää saa. Lisäksi sossusta turha edes unelmoida kun meillä on säästöjä jotka on suurella vaivalla kerätty. Joten eipä kaksi työtöntä varallisuuden kera tänäkään päivänä ui tukirahoissa.

Vierailija
57/91 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rikollisuus lisääntyisi. Mieti, miten huumeudenkäyttäjät toimisi jos sitä vähääkään mitä yhteiskunta antaa, pitäisi hankkia toisella tavalla.

Tuo ongelma ratkeaisi kuolemantuomion käyttöönotolla.

Vierailija
58/91 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten pitäisi myös vuokrien ja muiden elinkustannusten laskea.

Aika mahdoton yhtälö maksella 500e:n työttömyyskorvauksella 600e:n vuokraa ilman muita tukia.

Jostain muuttotappiokunnasta tietenkin saa yksiön 200e:lla mutta eipä sieltä mihinkään työllistykään.

Asun muuttotappiokunnassa, täällä yksiöt maksaa helposti yli 400€/kk. Halvimmat kaksiot 600€ ja ylöspäin. 

Asun itsekin. Täällä oli syksyllä ihan oikeasti vuokrattavana yksiöitä 200:lla, tosin ilman omaa suihkua.

Muutamasta huonosti varustellusta asunnosta tuskin kannattaa vetää yleistyksiä vuokratasosta. 

Vierailija
59/91 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt saa lukea kuinka korona on vienyt ihmisten elinkeinon ja ajanut konkurssiin yms. Ihmiset kertovat kuinka rahat ei riitä ja steressi on suuri, miten saa joulun järjestettyä ja ottavat mielellään ruoka-aoua ja muuta vastaan. Miten ajattelitte, että nuo on eri asemassa kuin pidempään tuilla elävä? Monen mielestä tilielämä on ruhtinaalista, kunnes sinne itse sattuu joutumaan. Sitten seon kamalan stressaavaa ja köyhään.

Vierailija
60/91 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun sinulle tarjoaa kuuden tunnin osa-aikatyötä ja 1420€ palkkaa, niin alkaa kauhea selittely ettei selkeä kestä ja muutenkin masentaa.

Huomaa ettei jollain ole käsitystä, kun selkä ei kestä tai masennuksesta. Tai edes siitä, mitä tapahtuu jos saa palkkaa 140€ keikkatyöstä. Jos olisi joku sääntö, että työttömyyskorvausbjatkuisi koko ajan ja pakka lähtisi siitä pois myöhemmin kun laskemat olisi selvät, niin keikan uskaltaisi ottaa. Mutta usein koko tuki lakkaa kunnes palkka on saatu käsiteltyä ja siinä saattaa mennä pari kuukautta.