Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaista olisi jos sosiaalituen olisivat voin puolet nykyisestä (Palkat ennallaan, asumistukien ja työttömyyskorvausta ei voisi saada yhtäaikaa!)

Vierailija
21.12.2020 |

Nykyään kahden työttömän talous on hyvin tuettu yhteiskunnan tasolta, rahaa näyttää olevan käytössä enemmän kuin työssäkäyvällä sinkulla jonka nettopalkka jää alla kahden tuhannen reilustikin.
Onko tosiaan niin että ollaan saavutettu taso jossa työssäkäynnistä ei koeta tarvetta, rahaa on riittävästi? Nykyaikana työ on arvaatonta ja vaatii taitoa, vain satasen tai parin takia ei osata nähdä hyötyjä kehittää vähänkään taitojaan ja mennä töihin?

Jos tuet olisivat vain tuon puolet nykyisestä ja siis vaikka ruoka olisi työttömillä tämän takia huomattavan köyhää ja vaatteet risaisempia kuin töissäkäyvillä niin hakisivatko työttömät enemmän töitä? Vai onko tosiaan noin paljon ihmisiä jotka eivät osaa/halua tehdä töitä?

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen työtön.Tuloni ovat lapsilisä ja työmarkkinatuki.Miehen tulot menee lainoihin ja laskuihin.Kaikki.Emme saa tt.tuki. Asumistuki. Eli näillä mennään. 689e. plus lapsilisä 199 e. Tuosta summasta maksan vielä laskuja.Käteen jäävä osuus on 400-600e.kk. Onko joku kateellinen tälle summalle? Ostan tästä ruoan ja vaatteet , rahoitan synttärit, joulut, lomat.......p.s emme käytä päihteitä,eikä meillä ole lemmikkejä  T. 5 henkinen perhe

Sitten kun sinulle tarjoaa kuuden tunnin osa-aikatyötä ja 1420€ palkkaa, niin alkaa kauhea selittely ettei selkeä kestä ja muutenkin masentaa.

Huomaa ettei jollain ole käsitystä, kun selkä ei kestä tai masennuksesta. Tai edes siitä, mitä tapahtuu jos saa palkkaa 140€ keikkatyöstä. Jos olisi joku sääntö, että työttömyyskorvausbjatkuisi koko ajan ja pakka lähtisi siitä pois myöhemmin kun laskemat olisi selvät, niin keikan uskaltaisi ottaa. Mutta usein koko tuki lakkaa kunnes palkka on saatu käsiteltyä ja siinä saattaa mennä pari kuukautta.

Tähän muistaakseni tuli jokin muutos pari vuotta sitten. Tuet sumplitaan reaaliajassa tjsp.

Vierailija
62/91 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös minun mielestä tuilla eläminen oli ruhtinaalista ja hyväksikäyttöä, kunnes jouduin sinne itse. Ei tunnu hyväksikäytöltä eikä ollenkaan ruhtinaallisesti. Ei riitä kunnolla edes lääkkeisiin, saati mihinkään ylimääräiseen menoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen työtön.Tuloni ovat lapsilisä ja työmarkkinatuki.Miehen tulot menee lainoihin ja laskuihin.Kaikki.Emme saa tt.tuki. Asumistuki. Eli näillä mennään. 689e. plus lapsilisä 199 e. Tuosta summasta maksan vielä laskuja.Käteen jäävä osuus on 400-600e.kk. Onko joku kateellinen tälle summalle? Ostan tästä ruoan ja vaatteet , rahoitan synttärit, joulut, lomat.......p.s emme käytä päihteitä,eikä meillä ole lemmikkejä  T. 5 henkinen perhe

Sitten kun sinulle tarjoaa kuuden tunnin osa-aikatyötä ja 1420€ palkkaa, niin alkaa kauhea selittely ettei selkeä kestä ja muutenkin masentaa.

No mulla meni onnettomuudessa sekä selkä että käsi. Kokeilin tehdä 4h osa-aikaista toimistotyötä mutta sopparia ei jatkettu kun olin aika paljon hitaampi yksikätisenä kuin muut. Nyt sitten roikun määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä. Mielelläni ottaisin jotain osa-aika työtä mutta tällaisena vammautuneena mahdollisuudet sellaiseen on kehnot.

Vierailija
64/91 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingistä pitäisi muuttaa maalle, sitä vihreät vastustavat. En voi ymmärtää että maaseudulla ei saa asua ja pitäisi muuttaa kaupunkiin. Tätä hokee vihreiden Aino. Kysyy mikä muka pitääbmaatalousyrittäjät asiassa maaseudulla. Ei voi ymmärtää kuinka pihalla ovat realiteeteista.

Vierailija
65/91 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaa ettei jollain ole käsitystä, kun selkä ei kestä tai masennuksesta. Tai edes siitä, mitä tapahtuu jos saa palkkaa 140€ keikkatyöstä. Jos olisi joku sääntö, että työttömyyskorvausbjatkuisi koko ajan ja pakka lähtisi siitä pois myöhemmin kun laskemat olisi selvät, niin keikan uskaltaisi ottaa. Mutta usein koko tuki lakkaa kunnes palkka on saatu käsiteltyä ja siinä saattaa mennä pari kuukautta.

Tähän muistaakseni tuli jokin muutos pari vuotta sitten. Tuet sumplitaan reaaliajassa tjsp.

Kyllä, mutta systeemi ei silti toimi hyvin. Jos en tee osa-aika työtä, saan päivärahan 2 arkipäivää hakemuksen tekemisestä. Jos teen, tässä menee 5 - 10 arkipäivää. Vuokra on myöhässä, samoin muut laskut, maksumuistutuskuluja tulee ja ei voi tietää etukäteen, miten pitkään juuri tässä kuussa menee, ennen kuin rahan saa. Ja palkkaa voi tosiaan olla vaikka 100e, sillä ei pitkälle pötkitä.

Vierailija
66/91 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on, se oli 90 -luvulla kun saattoi jäädä tulotta pariksi kuukaudeksi kun tekniikka ei kääntynyt soviteltuun päivärahaan. Siitä on jo 30 vuotta. 

Vierailija
67/91 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ryöstöt ja omaisuusrikollisuus ainakin kasvaisi.

Mene Viroon katsomaan, niin näet ettei asia ole noin.

Vierailija
68/91 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt saa lukea kuinka korona on vienyt ihmisten elinkeinon ja ajanut konkurssiin yms. Ihmiset kertovat kuinka rahat ei riitä ja steressi on suuri, miten saa joulun järjestettyä ja ottavat mielellään ruoka-aoua ja muuta vastaan. Miten ajattelitte, että nuo on eri asemassa kuin pidempään tuilla elävä? Monen mielestä tilielämä on ruhtinaalista, kunnes sinne itse sattuu joutumaan. Sitten seon kamalan stressaavaa ja köyhään.

Onhan siinä eroa onko elänyt tuilla pidempään tai sitten menettänyt tulot yhtäkkiä esim juuri koronan vuoksi. Etuuksilla kauemmin elänyt on ehtinyt (toivottavasti) sopeuttaa menonsa tuloihin toisin kuin elinkeinonsa yllättäen menettänyt jolla on ehkä velkoja ja omaisuutta jota ei hetkessä pysty realisoimaan.. En ole sosiaalietuuksia vastaan mutta tämä huomiona kysymykseen.

Vierailija
69/91 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töiden saaminen on tehty aika vaikeaksi, kun hommia kyllä riittää, mutta korvaus on työttömyystuki + 9€/päivä.

Osa-aikatyön ja kelan rahojen yhdistelmällä jää käteen vain 300€ enemmän kuin työttömänä, mutta yleinen elämänlaatu on noussut paljon enemmän.

Vierailija
70/91 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ap harvinaisen yksinkertainen ihminen, pääsitkö edes peruskoulusta läpi. Pitääkö yksinkertaistaa: Kuvittele tilanne jossa on 100 työpaikkaa ja vaikka 200 ihmistä. Miten tulee lisää työpaikkoja sillä että näiltä 100 työttömältä vähennetään tukia?  Tämä on todellisuus, eri luvut vaan.

Vierailija
71/91 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei läheskään kaikki työttömät ole työttömiä vain koska ei huvita tai saa ilmaista rahaa. Siellä on taustalla yleensä jotain muuta ongelmaa. Neurologiset poikkeavuudet, mielenterveys ongelmat ja muut fyysiset tai psyykkiset rajoitteet eivät poistu kurjistamalla van pahentaa näiden henkilöiden tilaa. Jos heille ei makseta työttömyystukea, niin sitten maksetaan työkyvyttömyyseläkettä. Jos ei sitäkään makseta niin sitten ei kannata liikkua yksin pimeällä.

Etkö ääliö tajua että on myös koulutettuja ongelmattomia ihhmisiä paljon työttömänä kun töitä EI OLE kaikille!

Vierailija
72/91 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monipiippuinen asia. Alalla työskentelevänä olen nähnyt asiasta useita puolia. Toisaalta on totta että ilman sosiaalietuuksia rikollisuus kasvaisi ja eriarvoisuus lisääntyisi entisestään. Todella suuri osa työttömistä ovat työkyvyttömiä eri syistä (riippuvuudet, päihdeongelmat, mt ongelmat, erilaiset sairaudet ja vammat) eikä heidän asemansa kurjistuminen todella parantaisi tilannetta. Toisaalta olen nähnyt senkin miten tuet passivoivat ja niissä on kannustinloukkuja jotka eivät kannusta aktiivisuuteen. Mikä puolestaan aiheuttaa em ongelmia. Tukien saanti on myös ylisukupolvista eli tulevat sukupolvet oppivat että työtä tekemättäkin pärjää. Ehkä tähän voisi olla ratkaisu jonkinlainen yksilöllinen harkinta?

Oletko tyhmä? Töitä ei ole kaikille. Vaikka olisi koulutettu ja ongelmaton. Toiv saat sinäkin pudota joskus todellisuuteen, olet varmaan aina saanut työsi suhteilla.

Vierailija
73/91 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei teillä palstailijoilla ole vissiin monia tuttuja tai sitten kaikilla työt eikä mitään käsitystä normaalista elämästä. Minulla on yliopistotutkinto, olin määräaikaisessa hyvässä työsuhteessa ja menetin työn korona vuoksi. Minulle olisi tehty uusi pidempi sopimus mutta koronan tultua tuli määräys että määräaikaisilta ei nyt jatketa töitä, vaikka minulla oli suullisesti jo "lupailtu" ennen kuin korona yltyi. Kyllä minä tuilla pärjään, jotenkuten, mutta ei ylimääräistä jää käteen. Ja olen hyvät koulutukset käynyt ja silti ollut ennenkin työttömänä, En ole ongelmainen. Kuten joku kirjoittikin jo, jos töitä ei ole niin mihin työhön aiotte työttömät laittaa. Vaihtaisitteko itse hyväpalkkaisen toimistotyönne 9 e päiväpalkkaiseen kierrätyskeskuksen vaatteiden lajittelijan tai wc:n siivoojan työhön? Niin sitähän minäkin. Mutta jos vaikka joskus joudutte työttömäksi niin jospa sitten ymmärrätte. Mutta tuskinpa joudutte, on hyvä ja huono-osaiset ja hyväosaiset ei koskaan näe mitään kurjuutta elämässän kun kaikki aina on täydellistä ja normaalia.

Vierailija
74/91 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyysavustus on n. 520€ /kk. On aika vaikea ymmärtää, miten kukaan voi olla tuosta kateellinen.

Vierailija
75/91 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

hmmmm kirjoitti:

Olet ap harvinaisen yksinkertainen ihminen, pääsitkö edes peruskoulusta läpi. Pitääkö yksinkertaistaa: Kuvittele tilanne jossa on 100 työpaikkaa ja vaikka 200 ihmistä. Miten tulee lisää työpaikkoja sillä että näiltä 100 työttömältä vähennetään tukia?  Tämä on todellisuus, eri luvut vaan.

Silloin pystytään leikkaamaan noiden 100 työssäkäyvän palkkaa 60% ja palkkaamaan ne työttömät 100 töihin, heidän on pakko ottaa työ vastaan kun tukia ei ole. Kaikki voittaa (paitsi ne alkuperäiset 100 työllistä): työttömät on saatu töihin, yritys on saanut lisätyövoimaa ja silti säästää palkkakuluissa.

Vierailija
76/91 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten pitäisi myös vuokrien ja muiden elinkustannusten laskea.

Aika mahdoton yhtälö maksella 500e:n työttömyyskorvauksella 600e:n vuokraa ilman muita tukia.

Jostain muuttotappiokunnasta tietenkin saa yksiön 200e:lla mutta eipä sieltä mihinkään työllistykään.

Asun muuttotappiokunnassa, täällä yksiöt maksaa helposti yli 400€/kk. Halvimmat kaksiot 600€ ja ylöspäin. 

Jopa yliopistokaupungissa saa yksiön 400 eurolla. Kaikissa muissa kaupungeissa 300 eurolla, pikkukunnissa 200 eurollakin.

En ole kuunaan törmännyt 200 euron kämppään. Tuolla saa korkeintaan opiskelijasolun ja nekin pyörivät yleensä minimissään 300 eurossa.

Vierailija
77/91 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No isoimmissa kaupungeissa ei olisi työttömällä varaa edes vanhan talon yksiöön, joten meno varmaan olis samanlaista kuin Jenkeissä- asunnottomuutta ja rikollisuutta enemmän. Puhelinmyyjäksinään eivät huonoimmassa asemassa olevat pääse/halua, muita töitä ei realistisesti ole tarjolla.

No asuntojen vuokrien ja hintojen olisi pakko laskea kun maksajia ei olisi. Laskisivat "oikealle" kohdalle.

Vierailija
78/91 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

hankalaaon kirjoitti:

Ei teillä palstailijoilla ole vissiin monia tuttuja tai sitten kaikilla työt eikä mitään käsitystä normaalista elämästä. Minulla on yliopistotutkinto, olin määräaikaisessa hyvässä työsuhteessa ja menetin työn korona vuoksi. Minulle olisi tehty uusi pidempi sopimus mutta koronan tultua tuli määräys että määräaikaisilta ei nyt jatketa töitä, vaikka minulla oli suullisesti jo "lupailtu" ennen kuin korona yltyi. Kyllä minä tuilla pärjään, jotenkuten, mutta ei ylimääräistä jää käteen. Ja olen hyvät koulutukset käynyt ja silti ollut ennenkin työttömänä, En ole ongelmainen. Kuten joku kirjoittikin jo, jos töitä ei ole niin mihin työhön aiotte työttömät laittaa. Vaihtaisitteko itse hyväpalkkaisen toimistotyönne 9 e päiväpalkkaiseen kierrätyskeskuksen vaatteiden lajittelijan tai wc:n siivoojan työhön? Niin sitähän minäkin. Mutta jos vaikka joskus joudutte työttömäksi niin jospa sitten ymmärrätte. Mutta tuskinpa joudutte, on hyvä ja huono-osaiset ja hyväosaiset ei koskaan näe mitään kurjuutta elämässän kun kaikki aina on täydellistä ja normaalia.

Tarvitaan kansalaispalkka niin että ihminen ei missään vaiheessa ole "työtön" vaan ainoastaan "kansalainen", oli töitä tai ei. Työnteko ja palkka ja ihmisarvo täytyy erottaa toisistaan.

Vierailija
79/91 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitti:

Helsingistä pitäisi muuttaa maalle, sitä vihreät vastustavat. En voi ymmärtää että maaseudulla ei saa asua ja pitäisi muuttaa kaupunkiin. Tätä hokee vihreiden Aino. Kysyy mikä muka pitääbmaatalousyrittäjät asiassa maaseudulla. Ei voi ymmärtää kuinka pihalla ovat realiteeteista.

Minäkään en tajua tätä Helsinkikeskeisyyttä jota monet ajavat. Eihän siinä ole mitään järkeä että kaikki asuvat sumpussa ahtaissa asunnoissa itsensä kipeäksi maksaen, ja samalla hienoja hyväkuntoisia omakotitaloja jää tyhjiksi.

Suorastaan yököttää ajatus jostain hongkonginnäköisestä Helsingistä jossa ihmiset lopulta yöpyvät kapselihotelleissa. Kaupunki varmaan eristetään veitsipiikkilangalla ettei vaan kukaan livahda ulkopuolelle "maaseudulle". Ettei vaan kuulkaa Tampere, Turku, Lahti tai Lappeenranta pääsisi kasvamaan houkuttelevaksi ja toimivaksi.

Vierailija
80/91 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perussuomalaisten kannatus romahtaisi kun ihmiset tekisivät taas töitä