MIstä Helsingistä asunto 350 000 eurolla?
Miehen työ siirtyy Helsinkiin. Minä teen pätkätöitä opettajana, kai niitä hommia sieltäkin löytyy.
Meillä on omistusasunto, 120 neliön rivari meren äärellä. Sen perusteella, että yhtiöstä pari viikkoa sitten myytiin huoneisto, saisimme tästä varmaankin n. 330 000-350 000 euroa. Miehen palkko on 3800 e/kk.
Joutuisimme varmaan Helsingissä luopumaan toisesta autosta, tästä syystä pitäisi voida asua raitiovaunuverkon sisäpuolella. Kodin pitäisi olla uudehkosta tai ainakin kunnostetusta talosta, parveke tai piha, vähintään 3 huonetta ja mahdollisuus autopaikkaan.
Mielestäni emme vaadi mahdottomia, mutta tuntuu olevan mahdoton löytää Helsingistä mitään näillä ehdoin ja tuolla hinnalla. Ja mielestämme 350 000 euroa on jo aika summa käyttää asuntoon.
Muutenkin kirpaisee luopua 5 h + keittiön unelmakodistamme. Tämä oli juuri sitä, mitä aina olimme kodilta toivoneet ja ajattelimme, että muutamme tästä korkeintaan, jos löydämme sopivalla hinnalla unelmatontin.
Toisaalta, mies pitää kovasti työstään. Ja oman alan töitä, ainakaan yhtä hyvää työpaikkaa, voi olla jatkossa täältä vaikea löytää varsinkin tänä taloudellisena aikana.
Mikä neuvoksi?
Kommentit (208)
Mun mielestä on hienoa, että maaltamuuttajat uskoo kaikki paskapuheet "ongelmalähiöistä" ja tunkee itsensä ns "hyville" asuinalueille! Hinnat nousee ja me saadan asua suurissa ja edullisissa asunnoissa näissä ongelmalähiöissä.
Tosiasiassa meidänkin lähiö on rauhallinen, ihmiset kivoja ja palvelut lähellä. Kattelin just, että sais yli 140-neliöisen kämpän 250 tonnilla... pitäsköhän vaihtaa vielä isompaan. Hikoilkaa te niissä citykaksioissanne koko perheen voimin, älkää vaan tulko pilaamaan meidän lähiötä!
Voisin suositella teille Laajasaloa! Kerrostaloasunnostani näkyy meri (uimarannalle pari sataa metriä) ja ulkoilumaastot ovat enemmän kuin riittävät. Venepaikkojakin on esim. Jollaksen venekerholla. Keskustaan (Rautatientori) minulla menee julkisilla 15-20 minuuttia, Töölöön 25 minuuttia.
Mä en myöskään ymmärrä tuota ratikka-vaatimusta. Onhan se sellainen urbaanin elämän merkki, mutta kyllä bussit ja metro on paljon nopeampia kuin ratikka. Helsingin asuinalueista suosittelisin esim. Arabianrantaa, Meilahtea, Munkkiniemeä, Aurinkolahtea, Lauttasaarta. Hyvällä tuurilla näistä voisi saada tuolla hintaa esimerkiksi kolmion. Kulkuyhteydetkin ovat näistä hyvät.
En muuttaisi Itä-Helsinkiin, jos jompi kumpi käyttää julkisia. Okt-alueet ovat rauhallisia, mutta julkiset täynnä omituisia hyypiöitä. Raitiovaunulla on ainakin omasta mielestäni mukavampi mennä kuin bussilla, vaikka se ei olekaan bussia nopeampaa. Bussit lähiöistä ovat puolestaan todella hitaita. Paikasta, josta on 10 km keskustaan, voi mennä puoli tuntia.
Rouva, 55
Ratikoista ja metroista vielä sellainen, että ne kolmosratikan laitapuolenkulkijat ovat yleensä aika harmittomia ja sosiaalisia heppuja, kun taas metroissa on ihan outoa ja pelottavaa porukkaa pahimmillaan. Ei minua ainakaan pelota joku vanha parrakas pultsari, joka juttelee hyväntahtoisesti kanssamatkustajille (=kantakaupungissa on ko. tyypin pultsareita). Muutrnkin ratikoissa on ihan normaalia, mukavaa, urbaania porukkaa. Metrossa on sen sijaan narkkareita ja todella syrjäytyneen oloista, alta kulmien tuijottelevaa porukkaa, jotka ovat oikeasti pelottavia sekä lisäksi lähiöiden asukkeja. Junissa puolestaan on kautta linjan enemmän normaalin oloisia ihmisiä ja busseissa samoin. Ratikoissa on kaupunkilaista, mukavaa porukkaa ja metrossa tosiaan aika friikkejä.
LOLOLOL viesti 79. Et varmaan koskaan asunut edes Helsingissä?
[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 12:44"]LOLOLOL viesti 79. Et varmaan koskaan asunut edes Helsingissä?
[/quote]
Oon asunut Helsingissä suurimman osan elämästäni ja matkustanut silloin tällöin metrolla, mutta jotenkin "ahistaa" metrolla matkustaminen just niiden ihmisten takia. On mun mielestäni metrossa oikeasti oudompaa porukkaa kuin muualla. Itä-Helsingissä asuu myös syrjäytynempää porukkaa kuin muualla ja sattuihan juuri metrossa se kirvesvälikohtaus useampi vuotta sitten. Mielelläni en Sörkkaa/Kurvia idemmäksi mene. :D Muissa kulkuvälineissä on ihan ok meininki. =)
Näyttäisi siltä että ap nauttii moottorin kehräyksestä peppunsa alla sekä jonkinlaisesta kaupunkilaisvastaisuuden imagosta. Mikään pääkaupunkiseudun asumisratkaisu ei siis ongelmia ratkaise.
Jos kaksi autoa on arvo itsessään, kuten ap on monesti sanonut, niin ei voi mitään. Toki Helsinki on Suomen huonoimpia paikkoja moottoriharrastuksille.
Uima- ja vepaikkoja täältä sen sijaan löytyy paljonkin ja ajallisesti lyhyiden matkojen päästä, kunhan paikalliset tavat liikkua kelpaisivat. Lisäksi Helsingissä sekä sen ympärillä on jopa Suomalaisittain poikkeuksellisen runsaasti monipuolisia luonnonvaraisia ulkoilukohteita.
Monet Helsingissä asuvat nauttivat nimenomaan siitä, ettei autoja tarvita useita kappaleita (tai edes yhtä), ja silti kaikki palvelut ja puuha on pahimmillaankin alle puolen tunnin päässä. Auton ylläpidossa ja hankinnassa säästettävät kulut voi käyttää johonkin muuhun, esim. siihen asuntoon.
Tunnen kolme myyntiedustajaa jotka kiertelevät ympäri pääkaupunkiseutua ja välillä ympäri etelä-suomea. Kahdella heistä ei ole omaa autoa.
No tässä ap:lle asunto: http://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/8428803
Kutosen ratikkakin jopa kulkee, joten ratikkaehto täyttyy. On merta ja suht rauhallinen alue, ulkoilumaastot lähellä. Ei ylitä 350 tuhannen hintaa.
Kaiken ap:n kertoman perusteella pidän Espoota parhaimpana vaihtoehtona. Turun väylän ja Länsiväylän varren asuinalueilta etsisin uutta kotia. Mies selvästi tarvitsee työssään autoa, joten hän voi toimistolla poiketessaan ajaa vähän pidemmällekin. Ap:n tapauksessa työmatkoista voi tulla ajallisesti pitkiä julkisilla liikkuessaan, mutta siihen ei voi mitenkään varautua, jos ei ole vakituista paikkaa vaan tekee sijaisuuksia ympäriinsä. Joustoa siis tarvitaan.
Kyllä Helsingistäkin löytää tuolla rahalla kämpän. Nytkin myynnissä taloyhtiössä reilu 300.000 eurolla - ja tuossa on varmaan tinkimisvaraa jonkin verran - 150 m2 5 huonetta keittiö + pihaa. Kaksi kerroksinen kerrostalohuoneisto. hyvät kulkuyhteydet (juna ja bussit) ja palveluitakin löytyy.
Helsingissä ei ole paikkaa jossa ei joskus olisi rymyäviä teinejä ja juoppoja. Tai siis on joku kortteli, tie tai pieni alue, mutta jos tulet sieltä ulos niin et voi välttyä, että joskus törmäisi. Ratikassa on juoppoja yhtälailla kun matkaavat mieleiseensä puistoon ryyppäämään.
Itse satsaisin siihen, että alue on rauhallinen enkä miettisi mikä se julkinen on millä sieltä pääsee, kunhan yhteydet toimii.
Kyllä minunkin mielestäni metrossa on oudoimmat matkustajat. Raitiovaunuissa on myös mukavaa katsella tyylikkäästi pukeutuneita ihmisiä. Metrossa joutuu vaan katselemaan viinapullot kädessä olevia alkoholisteja. Toki toivon, että muutat tänne Itä-Helsinkiin, koska se tasapainottaa asukasrakennetta.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 12:50"]
[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 12:44"]LOLOLOL viesti 79. Et varmaan koskaan asunut edes Helsingissä?
[/quote]
Oon asunut Helsingissä suurimman osan elämästäni ja matkustanut silloin tällöin metrolla, mutta jotenkin "ahistaa" metrolla matkustaminen just niiden ihmisten takia. On mun mielestäni metrossa oikeasti oudompaa porukkaa kuin muualla. Itä-Helsingissä asuu myös syrjäytynempää porukkaa kuin muualla ja sattuihan juuri metrossa se kirvesvälikohtaus useampi vuotta sitten. Mielelläni en Sörkkaa/Kurvia idemmäksi mene. :D Muissa kulkuvälineissä on ihan ok meininki. =)
[/quote]
Oon kyllä vähän samaa mieltä 79:n kanssa, että metrossa on oudompia hiippareita, mutta kolmosen spuget haisee pahemmalta. Ei ne metronkaan tyypit yleensä päälle käy, ja itse olen asunut sekä Kontulassa että Herttoniemessä. Minusta Helsingissä ei todellisuudessa kyllä ole mitään sellaisia oikeita "huonoja alueita" kuin jossain metropoleissa. Ja voihan väkivaltaisiin tyyppeihin törmätä vaikka Nummi-Pusulan nakkikioskilla, jos niikseen tulee.
Leppävaara ja ympäristö. 10min junalla keskustaan.. Pitäjänmäki ja lähiympäristö, sama homma. Helppo kulkea.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 12:13"]
Ootko kattonut Punavuoren yksiöiden vuokria ;)
[/quote]
Miksi katsoisin? Ei vanhemmat meiltä vuokraa ota.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 13:04"]
Leppävaara ja ympäristö. 10min junalla keskustaan.. Pitäjänmäki ja lähiympäristö, sama homma. Helppo kulkea.
[/quote]
Mutta pitää katsoa vuoro tarkkaan, S, U ja E kulkee mun mielestä aika harvoin iltasella. Muuten komppaan tätä.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 13:05"]
[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 12:13"]
Ootko kattonut Punavuoren yksiöiden vuokria ;)
[/quote]
Miksi katsoisin? Ei vanhemmat meiltä vuokraa ota.
[/quote]
Kannatan lämpimästi tätä vaihtoehtoa, koska tunnut olevan aika pihalla Helsingin olosuhteista. Varmaan helpompi hahmottaa paikan päällä asiat.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 11:46"]
No, meiltä myytiin kaksi viikkoa sitten naapurista 90-neliöinen asunto 310 000 eurolla. Joten kyllä me ajateltiin, että tästä sen 320-350 000 euroa sitten voisi saada, koska meillä kuitenkin päätyasunto, isompi piha, ym. Jos saa alle sen 350 000 euroa, niin voihan sitä sitten vähän ottaa lainaa.
Tuntuu vaan hullulta, että pk-seudulla elääkseen pitäisi elämänlaadusta karsia niin paljon, Lähes kaikki. Mies sanoikin, että hän ei tiedä, onko nykyinen työ sittenkään sen arvoista. Että saa istua pidemmän aikaa ruuhkissa, pienempi asunto, ei kunnon ulkoilumaastoja, matka mökille tuplaantuu ja ajassa varmaan triplaantuu, ei venepaikkaa, ei uintipaikkaa vieressä, ei toista autoa, ei pihaa (mies todella tykännyt laittaa tuota pihaa, just tänä keväänä sai kaikki kuntoon: teki isomman terassin, laitettiin kukkaistutukset uusiksi, teki itse alusta lähtien suihkulähteen...)
Jos me muutetaan Helsinkiin, mitä me saadaan? Mies saa pitää työpaikkansa. Mä ehkä löydän helpommin vakityöpaikan - tai sitten en. Voin hankkia kanta-asiakaskortin oopperaan ja Musiikkitaloon (tykätään molemmat varsinkin ooppetasta tosi paljon, joten tämä olisi ehdoton iso plus). Pääsisin helpommin pääkaupunkiseudun museoihin. Siellä asuvia sukulaisia tapaisi useammin - sisaruksia ja vanhempia taas harvemmin.
[/quote]
Kyllä täällä on merta, järviä, rantaa, hyvät ulkoilumaastot, ihmisillä omia pihoja, uintipaikka kodin vieressä, venepaikkoja jne jne. Riippuu ihan siitä mistä sen asunnon ostaa. Matkoihin saattaa kulua enemmän aikaa, mutta julkisilla sen ajan voi käyttää jotenkin, jos haluaa (ap ei varmastikaan halua...). Ruuhkissa ei välttämättä tarvitse istua. Tilalle voi saada paljon uusiakin asioita, jos ne uskaltaa ja haluaa ottaa vastaan.
Asenne ratkaisee monen ongelman...