Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MIstä Helsingistä asunto 350 000 eurolla?

Vierailija
19.05.2014 |

Miehen työ siirtyy Helsinkiin. Minä teen pätkätöitä opettajana, kai niitä hommia sieltäkin löytyy.

Meillä on omistusasunto, 120 neliön rivari meren äärellä. Sen perusteella, että yhtiöstä pari viikkoa sitten myytiin huoneisto, saisimme tästä varmaankin n. 330 000-350 000 euroa. Miehen palkko on 3800 e/kk.

Joutuisimme varmaan Helsingissä luopumaan toisesta autosta, tästä syystä pitäisi voida asua raitiovaunuverkon sisäpuolella. Kodin pitäisi olla uudehkosta tai ainakin kunnostetusta talosta, parveke tai piha, vähintään 3 huonetta ja mahdollisuus autopaikkaan.

Mielestäni emme vaadi mahdottomia, mutta tuntuu olevan mahdoton löytää Helsingistä mitään näillä ehdoin ja tuolla hinnalla. Ja mielestämme 350 000 euroa on jo aika summa käyttää asuntoon.

Muutenkin kirpaisee luopua 5 h + keittiön unelmakodistamme. Tämä oli juuri sitä, mitä aina olimme kodilta toivoneet ja ajattelimme, että muutamme tästä korkeintaan, jos löydämme sopivalla hinnalla unelmatontin.

Toisaalta, mies pitää kovasti työstään. Ja oman alan töitä, ainakaan yhtä hyvää työpaikkaa, voi olla jatkossa täältä vaikea löytää varsinkin tänä taloudellisena aikana.

Mikä neuvoksi?

Kommentit (208)

Vierailija
41/208 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta aikalailla on kiinni myös siitä koska julkisia käyttää. Itse käytän eniten bussia ja harvemmin ratikkaa ja metroa enkä ole huomannut, että ratikassa olisi yhtään "sivistyneempää" sakkia kyydissä. Metrossa voi olla ehkä nuorempaa sakkia, mutta ratikassa kun kuselta haiseva juoppo istuu lähelle kärsit todella.

Vierailija
42/208 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ap osaa käyttää oikotietä tai etuovea? Kun laitat hakuun alueita ja hintarajat ym. hakuehdot, niin löytyy kolmioita hyvinkin:

http://kuluttaja.etuovi.com/crometapp/product/realties/common/public/search/item/item.jsp?portal=eo&list_id=14004943961580&itemcmd=move76&listSize=145&doListClickStat=true&itemgroup_id=50.1&itemgroup_id=50.7&item_id=41.2328743

Tuossa mm. oma terassi.

Mutta on täysin utopistista kuvitella, että ratikkaverkon sisäpuolella olisi esim. rivitaloja omalla pihalla. Niitä nyt ei vaan ole, joten ap:n kannattaa palautua maan pinnalle sieltä haavemaailmasta ja muttaa joko kauemmas keskustasta tai kantakaupungissa kerrostaloon. Ja kyllä niitä kolmioita löytyy alle 350000 paljonkin. Kun vaan hakee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/208 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea ei voi saada. Ja Helsingin arvoalueilta ei vain nyt saa tasokasta ja tilavaa perheasuntoa mainitulla summalla. 350 000 on maakunnassa luksussumma, mutta Helsingissä ei todellakaan. Hieman huvittaa aloittajan snobi sävy "minä nyt en halua sitä ja tätä ja metrokin ahdistaa". Eiköhän aika monella noita haluja ja ahdistuksia riitä, mutta jos ei riitä fyrkkaa, niin se on laitettava ns. suu säkkiä myöten. Toisekseen metron ja idän pelkääminen kertoo lähinnä siitä, kuinka vähän Helsinkiä ja kaupunkiasumista yleensäkään tuntee. Kannattaa pysytellä provinssissa jos liikaa jännittää tai löysätä ennakkoluuloja ja hypätä sekaan vähän urbaanimpaan elämänmenoon, jossa ihmisiä toden totta on joka lähtöön - ja saa ollakin :)

Vierailija
44/208 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 11:09"]

Olemmekin tässä miettineet... Miehen työnantajalla on toimipiste myös Berliinissä. Olemme hiukan vertailleet, mitä saisi Berliinistä ja mitä Helsingistä 350 000 eurolla ja leikitelleet ajatuksella, jos mies kysyisikin siirtoa sinne. Helsingin hintataso tuntuu suoraan sanottuna riistolta.

Minulla on opettajan pätevyyden lisäksi matkailualan ammattitutkinto. Sillä voisi ehkä työllistyä Saksassa paremmin kuin Suomessa, en tiedä...

[/quote]

Ja tämä paljastikin, että ap on porvoosta ja selvä provo. Kas kun yht'äkkiä ja pari tuntia aloituksesta löytyikin jo parempi vaihtoehto Berliinistä!

Vierailija
45/208 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

@95, laittamattomasti sanottu!

Se on toi asenne, joka ikuisesti erottaa maalaiset kaupunkilaisista.

Vierailija
46/208 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 13:05"]

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 12:13"]

Ootko kattonut Punavuoren yksiöiden vuokria ;)

[/quote]

Miksi katsoisin? Ei vanhemmat meiltä vuokraa ota.

[/quote]

Ei varmasti otakaan.  Suo nyt anteeksi etten lukenut tätä viestiketjua niin tarkkaan.Taidat olla kyllä ihan harvinaisen piloille hemmoteltu yksilö :D Mikään ei kelpaa ja vaikka ilmaiseksi pääsisi, niin ei oikein sittenkään :D Tee palvelus ja jää sinne missä tällä hetkellä olet!

Vierailija
47/208 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 10:56"]

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 10:44"]

Siis miksi se raitiovaunu on niin helvetin tärkeä? :D Itä-Helsingistä pääsee nopeasti metrolla, ja kaiken lisäksi metroliikenteessä on aika harvoin häiriöitäkään.

[/quote]

No tuota... Eikö Itä-Helsinki ole slummi? Näin ei-helsinkiläisenä on muodostunut sellainen kuva.

Suoraan sanottuna, ne kerrat kun olen Helsingissä käyttänyt metroa, niin siellä on aina paljon laitapuolen kulkijoita ja pelottavaakin sakkia. Ystäväni oli kerran saada pesäpallomailasta päähänsä metrossa. Siksi ajattelin tuota ratikkaa.

Oikeasti, mielestäni muissa Euroopan kaupungeissa ei näe niin paljon syrjäytyneitä metrossa kuin Helsingissä. Metroverkko on myös Helsingissä todella kankea. Eihän se ole kuin yksi putki yhteen suuntaan, toinen toiseen - ei mikään verkko laisinkaan.

[/quote]

Vierailija
48/208 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n on ihan pakko olla Porvoosta tai jollei ole, niin luoja lapsiani varjelkoon tuollaiselta opettajalta!

Vierailija
49/208 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 13:12"]

porvoostta on hankala lähteä

[/quote]

AP kyllä näyttäisi olevan kotoisin jostakin Turun seudulta. Ainoa paikka Suomessa, jossa on voi noin 100 neliön rivitaloasunnosta meren rannalla saada 310 000 euroa, ja jossa on "isompi" kaupunki 15 minuutin bussimatkan päässä pienemmistä. Ja usko tai älä, siellä on aika paljon ihmisiä, joilla on juuri tämä asenne. Sukukin jos on sieltä päin, niin Helsinkiin eksyneiden negatiivisuutta en ihmettele. Tuollaisia monet oikeasti ovat ovat. ;-)

Mutta siis kyllä meitäkin on, jotka olemme ihanista veneilyolosuhteista Helsinkiin muuttaneet ilman, että elämä on mennyt pilalle. Kuitenkin veneilykausi kestää parhaimmiltaan vapulta syyskuun alkuun, jos siis tarkoitus on nauttia ja ruskettua.  Talvella niitä veneilymahdollisuuksia ei ole Turun saaristossa sen enempää kuin Helsingin edustallakaan. 

Se, mikä nyt haiskahtaa kieltämättä pikkuisen provalta on kätevästi opperakäyntejä varten tyhjillään pidettävä pikku luukku Punavuoressa. Jos vanhemmilla on varaa ja halua tuollaisen kämpän pitoon tuottamattomana, niin sitten AP:n muutto ei ole kiinni 100 000 tai 150 000 euron lisälainasta, jolla pääsisi jo kiinni kivaan, vaikkakin ehkä vähän vanhempaan,  kämppään Larussa tai Munkkiniemessä. Ovat toki niitä perinteisiä "hyviä alueita", joita täällä vähän syystäkin pidetään ylihinnoiteltuna (sille, että itselläni on asuntovahti Aurinkolahdessa, on syynsä...), mutta toisaalta, Vanha-Laru muistutti mielestäni ensimmäistä kertaa siellä vieraillessani Kupittaan seutua Turussa, joten voisi sopia AP:lle. 

Vierailija
50/208 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämä olisi oikea kyssäri, voisi ehkä miettiä myös länsimetron reittiä.  Sehän valmistuu jo 2015 lopulla ja merikin on lähellä. Sinänsä en kyllä tiedä mitä iloa siitä olisi itämetroon verrattuna, samat asemat keskustassa kuitenkin. Matinkylällä on aika samantasoinen maine kuin jollain Kontulalla.

Vierailija
51/208 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

huomioi myös alueet joissa hyvät bussiyhteydet. Jos alue rauhallinen ( kuten meillä) niin ovat usein bussitkin jos ons ellainen bussi joka ei keskustassa kerää välimatkalaisia.

Ratikalla matkustaminen on ihan mukavaa, mutta se ei oikeasti mikään vain siisteille ihmisilel varattu matkustus muoto. Alkkisten tukiasuntoloita on juuri sellaisissa paikoissa joissa myös ratikka menee.

Vierailija
52/208 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun avarassa kolmiossa aivan meren rannalla ja keskustassa, uimapaikat (kulttuurisauna, tervasaari, mustikkamaa) kohtuumatkan päässä, kantakaupungissa ratikan ja bussilinjojen ulottuvilla, kävellen pääsee minne vaan, koulut ja päiväkodit, harrastukset, teatterit, ruokakaupat, halli jne. aivan lähellä. Ulkoilla voi vaikka minne! 

Tervetuloa merelliseen Kruununhakaan. Katsopa ap esim.

http://www.kiinteistomaailma.fi/1123962

Vierailija
53/208 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä suosittelisin teille Oulunkylään. Keskustaan pääsee junalla 10 minuutissa ja poikittaisiliikennekin on julkisilla hyvä (mm. 550). 

Jos taas miehesi tarvitsee päästä autolla Mannerheimintielle, niin pulassa olette. Sinne ei oikein järkevästi pääse kuin yöllä. Ruuhkaa on joka suunnassa.

Tässä muutama kohde:

http://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/7282105

http://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/8408527

Vierailija
54/208 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 13:19"]

Kaikkea ei voi saada. Ja Helsingin arvoalueilta ei vain nyt saa tasokasta ja tilavaa perheasuntoa mainitulla summalla. 350 000 on maakunnassa luksussumma, mutta Helsingissä ei todellakaan. Hieman huvittaa aloittajan snobi sävy "minä nyt en halua sitä ja tätä ja metrokin ahdistaa". Eiköhän aika monella noita haluja ja ahdistuksia riitä, mutta jos ei riitä fyrkkaa, niin se on laitettava ns. suu säkkiä myöten. Toisekseen metron ja idän pelkääminen kertoo lähinnä siitä, kuinka vähän Helsinkiä ja kaupunkiasumista yleensäkään tuntee. Kannattaa pysytellä provinssissa jos liikaa jännittää tai löysätä ennakkoluuloja ja hypätä sekaan vähän urbaanimpaan elämänmenoon, jossa ihmisiä toden totta on joka lähtöön - ja saa ollakin :)

[/quote]

Minunkin puolestani saa olla. Kunhan eivät tule huutelemaan minulle eivätkä varsinkaan yritä lyödä minua.

Vierailija
55/208 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 13:37"]

[/quote]

AP kyllä näyttäisi olevan kotoisin jostakin Turun seudulta. Ainoa paikka Suomessa, jossa on voi noin 100 neliön rivitaloasunnosta meren rannalla saada 310 000 euroa, ja jossa on "isompi" kaupunki 15 minuutin bussimatkan päässä pienemmistä. Ja usko tai älä, siellä on aika paljon ihmisiä, joilla on juuri tämä asenne. Sukukin jos on sieltä päin, niin Helsinkiin eksyneiden negatiivisuutta en ihmettele. Tuollaisia monet oikeasti ovat ovat. ;-)

Mutta siis kyllä meitäkin on, jotka olemme ihanista veneilyolosuhteista Helsinkiin muuttaneet ilman, että elämä on mennyt pilalle. Kuitenkin veneilykausi kestää parhaimmiltaan vapulta syyskuun alkuun, jos siis tarkoitus on nauttia ja ruskettua.  Talvella niitä veneilymahdollisuuksia ei ole Turun saaristossa sen enempää kuin Helsingin edustallakaan. 

Se, mikä nyt haiskahtaa kieltämättä pikkuisen provalta on kätevästi opperakäyntejä varten tyhjillään pidettävä pikku luukku Punavuoressa. Jos vanhemmilla on varaa ja halua tuollaisen kämpän pitoon tuottamattomana, niin sitten AP:n muutto ei ole kiinni 100 000 tai 150 000 euron lisälainasta, jolla pääsisi jo kiinni kivaan, vaikkakin ehkä vähän vanhempaan,  kämppään Larussa tai Munkkiniemessä. Ovat toki niitä perinteisiä "hyviä alueita", joita täällä vähän syystäkin pidetään ylihinnoiteltuna (sille, että itselläni on asuntovahti Aurinkolahdessa, on syynsä...), mutta toisaalta, Vanha-Laru muistutti mielestäni ensimmäistä kertaa siellä vieraillessani Kupittaan seutua Turussa, joten voisi sopia AP:lle. 

[/quote]

Se, että vanhempani eivät koe tarpeelliseksi myydä yli 10 vuotta sitten ostamaansa yksiötä Punavuoresta ei vaikuta mielestäni mitenkään siihen, minkä verran itse olen halukas ottamaan lainaa tai en. Yksiötä käyttää kuitenkin neljä perhettä Helsingin tukikohtanaan ja joskus sitä lainataan myös tuttaville pienestä maksusta.

Minusta vanhempieni ei kuulu maksaa minun ja mieheni lainoja eikä myöskään tarvitse olla niitä takaamassa. Ihan itse ollaan raha-asiamme hoidettu.

Vierailija
56/208 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 13:48"]

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 13:37"]

[/quote]

[/quote]

Se, että vanhempani eivät koe tarpeelliseksi myydä yli 10 vuotta sitten ostamaansa yksiötä Punavuoresta ei vaikuta mielestäni mitenkään siihen, minkä verran itse olen halukas ottamaan lainaa tai en. Yksiötä käyttää kuitenkin neljä perhettä Helsingin tukikohtanaan ja joskus sitä lainataan myös tuttaville pienestä maksusta.

Minusta vanhempieni ei kuulu maksaa minun ja mieheni lainoja eikä myöskään tarvitse olla niitä takaamassa. Ihan itse ollaan raha-asiamme hoidettu.

[/quote]

Hahah, ihan itse olette raha-asianne hoitaneet ja sitten kuitenkin braissailet täällä sillä, ettette maksaisi vuokraa vanhempiesi omistamasta kämpästä. Ei kuulosta hirveen itsenäiseltä! Ymmärtäisin hyvin, jos olisitte opiskelijoita, mutta käytte töissä.. Mä en ikinä kehtaisi edes suunnitella tuollaista.

Vierailija
57/208 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 13:43"]

Itse asun avarassa kolmiossa aivan meren rannalla ja keskustassa, uimapaikat (kulttuurisauna, tervasaari, mustikkamaa) kohtuumatkan päässä, kantakaupungissa ratikan ja bussilinjojen ulottuvilla, kävellen pääsee minne vaan, koulut ja päiväkodit, harrastukset, teatterit, ruokakaupat, halli jne. aivan lähellä. Ulkoilla voi vaikka minne! 

[/quote]

Tuohonhan on tulossa ensin vuonna julkisivun rappausremontti ja vaikka ja mitä muita remontteja. Julkisivuremontin aikana tuolla ei voi asua ja kaikkien noiden remppojen jälkeen saa pulittaa niin älyttömät summat, että koskaan et omiasi tuollaisesta pois saa.

Jos löytyy vastaava, mutta kunnostettu taloyhtiö, sitten ok. Tuollaista pommia en riesoikseni ota.

Vierailija
58/208 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 13:52"]

[/quote]

Tuohonhan on tulossa ensin vuonna julkisivun rappausremontti ja vaikka ja mitä muita remontteja. Julkisivuremontin aikana tuolla ei voi asua ja kaikkien noiden remppojen jälkeen saa pulittaa niin älyttömät summat, että koskaan et omiasi tuollaisesta pois saa.

Jos löytyy vastaava, mutta kunnostettu taloyhtiö, sitten ok. Tuollaista pommia en riesoikseni ota.

[/quote]

Hahhah, ainahan julkisivuremontin ajan talossa asutaan. Hassu! Maksa sitten 100 000 lisää ja lopeta se valittaminen.

Vierailija
59/208 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 11:17"]

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 11:10"]

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 10:52"]

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 10:37"]

Voisitteko luopua tuosta ratikasta? Bussit ja metrot kulkevat myös. Missä miehen työpaikka sijaitsee?

[/quote]

No, ehkä metroverkon sisällä voisi vielä asua. Bussit ovat liian hitaita. Koska käytännössä minä kulkisin sitten niillä julkisilla, niin en halua olla pelkkien bussien varassa. Minä en ole juuri julkisia käyttänyt sen jälkeen, kun täytin 18v, joten muutos kismittää muutenkin. Haluan kulkemisen olla mahdollisimman joustavaa.

Miehen työpaikka on fyysisesti Mannerheimintiellä, Töölön paikkeilla. Mutta käytännössä hän liikkuu työpäivän aikana paljon ja tarvitsee ehdottomasti auton.

[/quote]

Jollei miehelläsi ole sataa kiloa työkaluja, hän tarvitsee auton vain koska hän haluaa sanoa olevansa mies joka ehdottomasti tarvitsee autoa.

Tervetuloa Helsinkiin! Henkilöauton kanssa ainoa ongelmasi ei ole sen säilytys ja aiheuttamat kulut, vaan lähinnä se ettei sillä pääse kuin jonottamaan ja sitä ei saa parkkeerattua minnekään. Jos arvostat joustavuutta ja nopeutta, niin pitää päivittää käsitys busseista. Ruuhka-aikana ne päihittävät henkilöauton, koska kulkevat omia kaistojaan eikä niitä tarvitse parkkeerata kilometrin päähän. Bussi on usein ratikkaa nopeampi. Ratikka toimii parhaiten keskustassa kun haluaa mennä muutaman pysäkinvälin.

Harkitse pyöräilyn aloittamista jos haluat oikeasti olla mahdollisimman nopea. Henkilöauto on parempi sitten jos pitää kuskailla tavaraa tai mukuloita(eikä välttämättä sittenkään). Liikenteessä näkyy nykyään paljon tavarapyöriä, ja niitä saa myös sähköavusteisena.

[/quote]

Mies oikeasti suhaa eri puolille, jopa naapurikaupunkeihin työpäivän aikana. Ilman autoa työ ei vaan onnistu. Eihän se voisi tehdä kuin yhden asiakaskäynnin päivässä jollain bussilla liikkuen.

En usko, että uskallan ajaa pyörällä Helsingin keskustassa. Ja pyöräilykausi muutenkin Suomessa lyhyt.

[/quote]

Pyöräilykausi Helsingissä kestää 12 kk vuodessa. Pyöräteitä tehdään koko ajan lisää, mm. Baana siinä keskustassa.

Vierailija
60/208 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 13:52"]

[/quote]

[/quote]

Aika yllätys, ettei kelpaa. Voit kuitenkin lohduttautua sillä, että tuohan oli vain lähtöhinta. Todellinen kauppahinta tulee olemaan jotain ihan muuta :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi