Miksi köyhät tekee useita lapsia?
Ymmärrän, että vauvakuumeissa tehdään se yksi oli tilanne mikä tahansa. Mutta miksi useampi jos rahatilanne on todella surkea? Itse pienituloisena laskin hyvin tarkkaan, että onko lapseen varaa ja minkälaisen elämän pystyy lapselleen antamaan. Toista en tekisi, koska taloudellinen tilanne ei tästä välttämättä parane...
Kommentit (102)
[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 22:30"]
Ymmärrän, että vauvakuumeissa tehdään se yksi oli tilanne mikä tahansa.
[/quote]
Minä en ymmärrä. Ihmisen täytyy olla jotenkin vajakki, jos hän tekee näin tärkeitä päätöksiä jonkin "kuumeen" perusteella. Lapsi ei ole uusi Bemari.
Biologinen vaisto. Silloin kun ajat ja olot ovat kurjat, tehdään paljon jälkeläisiä, jotta edes joku selviäisi hengissä. Yksilapsisuus on hyväosaisten ilmiö.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 11:10"]
Mitkä ovat ne älyttömät tulosiirrot lapsiperheille? Lapsilisät, ilmainen koulutus ja tuettu päivähoito. Siinä ne.
[/quote]
Juu, minäkin mietin, että mitkä ihmeen tulonsiirrot. Menetin aika lailla rahaa, kun olin äitiyslomilla. Lisäksi siirrän todella paljon rahaa kauppiaille ja palveluihin, kun ostan lapsille vaatteet ja maksan harrastemaksut yms.
49 korjaa: Vai viettikö se on oikea sana eikä vaisto.
No mut joka tapauksessa. Ja ilmiö on maailmanlaajuinen. Eli meeppä Afrikkaan sanomaan, että laskekaapa nyt tarkkaan menot ja tulot, että voitteko kustantaa lapsellenne hyväosaista hipsterielämää. Ja sitten vasta lapsentekoon. Mitenköhän sulle kävisi? :D
Eli ap, poista ensin köyhyys, niin sitten poistuu väestöräjähdys.
No voi hyvää päivää taas tätä ylemmän keskiluokan murhetta... Kaikille ihmisille raha ei ole tärkeää.
Meillä on iso asuntolaina, mutta ainakin maksamme omaa taloa isolla tontilla hyvällä paikalla. Minä olen viidettä vuotta hoitovapaalla, neljäs lapsi syntyy syksyllä. Olen koulutukseltani ompelija, joten ompelen suurimman osan lasten ja omista vaatteista. Kengät ostamme uusina. Pihalla kasvaa marjat, omenat, perunat, porkkanat, salaatit, yrtit ja tomaatit. Kesäaikaan emme juuri kaupassa käy. Kalaa saa lähialueen järvistä niin paljon kuin jaksaa pyytää.
Olemme silti pienituloisia, sillä elämme miehen tuloilla. En kuitenkaan miellä meitä köyhiksi eivätkä lapset leiki käpylehmillä. Meillä on onnellinen perhe, eikä valintamme muuttuisi, vaikka se naurettava kotihoidon tuki vietäisiin pois. Olin ennen hoitovapaalle jäämistä yrittäjä ja maksoin yrityksen tulosta 28% veroa, sen päälle omista tuloista vielä toisen mokoman. Äitiyspäivärahani on toki korkea, mutta katson sen olevan takaisinmaksua tuosta kaksinkertaisesta verotuksesta, jään hyvin voitolle. :-)
Haluaisin lasteni ymmärtävän, ettei tavara tuo onnea. Sisareni teki toisenlaisen valinnan: samanhintainen talo yhtä isolla asuntolainalla, mutta takaraivossa pakko pitää tietynlainen tulotaso. Lapset siis hoitoon yksivuotiaina ja molemmat töihin. Viiden vuoden jälkeen ollaankin sitten ottamassa avioeroa, kun yhteistä aikaa ei ole ja kaikki ovat stressaantuneita, väsyneitä ja kiukkuisia, milloinkaan ei istuta perheen kesken edes ruokapöytään, mutta rahaa olisi pankkitilit pullollaan.
En osaa kadehtia tuollaista elämää pätkän vertaa. En myöskään naapurin elämää, jossa äiti tekee sairaanhoitajana kolmivuorotyötä, ja pariskunnan 2v viettää enemmän aikaa vuoropäiväkodissa kuin kotonaan. Koen, että lasten pikkulapsiaika on tärkeää aikaa olla läsnä, siinä se perusta hyvälle elämälle luodaan. En näe vääräksi ulkoistaa tätä myöskään päiväkotiin, ihan vapaasti tehkää niin, mutta meille se ei ollut missään vaiheessa realistinen vaihtoehto.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 08:21"]
Hetkinen...eikö aina toitoteta kuinka "paremmat" geenit lisääntyvät ja jotta "pääsee" lisääntymispuuhiin niin pitää olla jonkin sortin sankari? :O
[/quote]luonnonvalintaei karsi enää "heikompaa ainesta" pois koska yhteiskunta pitää huolta. Ymmärrän, kuulostaa kylmältä, mutta väitän että tässä on perääkin.
Et sä ap biologialle mitään voi, vaikka kuinka saarnaisit. Näin on ollut maailman sivu. Eikä kaikki arvosta rahaa ja keskiluokkaista elämäntyyliä.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 08:17"][quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 08:44"]
Lapsi tuo leivän tulleessaan,sanonta joka pitää paikkansa. Jos Taivaan Isä pitää huolen eläimistä, kasveista jne. luomistaan. Niin kyllä se huolehtii luomastaan ihmisestäkin. Ei kannata turhaan murehtia.
[/quote]
No tämä!!! Ja mä juuri olin lupautunut lähettämään ruokakaupan lahjakortin sekä vaatteita erääseen köyhään perheeseen. Taidankin myydä vaatteet kirppiksellä, käyttää lahjakortin itse ja lähettää vain Raamatun.
[/quote]
Hyvä koska näillä "lapsitehtailijoilla" ei pysy Jumala mieleassä ja housut jalassa :D
Itse olen urakeskeinen paskiainen, joka säästää rahaa siihen että voi olla muutaman kuukauden kotona äitiysloman jälkeen, jos onnistuu joskus raskautumaan. Tukia ei omistusasuntoon saa ja miehen elätettäväksi en ala.
KOSKA suomessa on "kansalaisoikeus" saada ilmaista rahaa. Nämä einiinlahjakkaat ihmiset eivät kykene ajattelemaan laajempia kokonaisuuksia, pitävät vaan oikeutenaan lisääntyä ja sitä, että yhteiskunta elättä heidät ja lapsensa. Sitten me muut, työtä elantonsa eteen tekevät, maksamme näiden loisten elämän.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 09:24"]
Et sä ap biologialle mitään voi, vaikka kuinka saarnaisit. Näin on ollut maailman sivu. Eikä kaikki arvosta rahaa ja keskiluokkaista elämäntyyliä.
[/quote]
Meinaat, etteivät köyhät osaa käyttää ehkäisyä? Koska muuta biologian estämistä ei tarvita.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 09:25"]KOSKA suomessa on "kansalaisoikeus" saada ilmaista rahaa. Nämä einiinlahjakkaat ihmiset eivät kykene ajattelemaan laajempia kokonaisuuksia, pitävät vaan oikeutenaan lisääntyä ja sitä, että yhteiskunta elättä heidät ja lapsensa. Sitten me muut, työtä elantonsa eteen tekevät, maksamme näiden loisten elämän.
[/quote]
Pakko vielä lisätä, että en edes tietäisi, mistä tukia hakisin. Minut on kasvatettu tosiaan vähän tiukemmilla moraaleilla, ei kävisi mielessäkään jättäytyä pois työelämästä, elellä tuilla ja tehdä lapsia, jos en itse heitä pysty elättämään.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 09:25"]
[/quote]
Meinaat, etteivät köyhät osaa käyttää ehkäisyä? Koska muuta biologian estämistä ei tarvita.
[/quote]
Kun nälkäkuolema uhkaa, niin kukkahattutäti tulee tärkeenä sormi pystyssä saarnaamaan ja tarjoamaan kortsupakettia? Salli mun nauraa :D
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 09:37"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 09:25"]
[/quote]
[/quote]
Kun nälkäkuolema uhkaa, niin kukkahattutäti tulee tärkeenä sormi pystyssä saarnaamaan ja tarjoamaan kortsupakettia? Salli mun nauraa :D
[/quote]
No seksihän sut pelastaakin nälkäkuolemalta? Onko Suomessa kukaan kuollut nälkään viimeisiin vuosikymmeniin? Salli mun nauraa :D
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 08:24"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 08:15"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 08:08"]
Kaikkien pitäisi tehdä lapsia enemmän täällä Suomessa, oli köyhä tai rikas. Suomen huoltosuhde on erittäin huono!! Rikkaat, miksi te ette lisäänny??
[/quote]
Koska joudumme maksamaan asumisemme, ruokamme, vaatteemme, harrastuksemme, silmälasimme, sairaalalaskumme, päivähoitomaksumme jne itse. Sen lisäksi maksamme köyhille asumistukia, kotihoidontukia, toimeentulotukia, päivähoitomaksuja jne jne. Meidän pitää käydä töissä, jotta saamme sekä itsemme että köyhät elätettyä. Ei meillä ole varaa tehdä liutaa lapsia.
[/quote]
Kylläpä siinä katkerasti heittäydytään marttyyriksi. Mikä pakko sinun on niitä köyhiä elättää? Lopeta se järjetön työn tekeminen ja keskity elämän onnellisiin asioihin. Kyllä ne köyhätkin alkaa töihin hinkumaan jos tuet loppuu.
Maltillinen työnteko ja onnellinen vapaa-aika. Säälittää ihmiset joille ura tai työ on se elämän tärkein asia. Ei tarvita muuta kuin että pomo päättää että nyt tuon aika lähtee ja siitä alkaakin työttömyysputki taikka vakava loukkaantuminen joka estää työnteon loppuelämäksi. Siinä menee kaikki. Sen sijaan tärkeät ja rakkaat ihmiset pysyy aina rinnalla. Enempi iloa saa sosiaalisista suhteista, elämyksistä, kokemuksista jne.
Töissä raatajat ns. "tärkeät uraihmiset" on aivan yhtä typeriä ku jatkuvasti lisääntyvät köyhät.
[/quote]
Jos kaikki päättäisi vaan lopettaa sen köyhien elättämisen, niin eipä olisi Suomesta enää paljoa jäljellä. Ei tätä valtiota pelkkien kotiäitien voimin elätetä.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 08:35"]
Se kateus. Harmittaa hirveesti kun en kykene hoitamaan montaa lasta kerrallaan. Siksihän sitä ei toisillekkaan soisi. On helppo kääntää se niin ,että lapset muka kärsii. Sehän on juuri päinvastoin lapsilla on seuraa toisistaan, he oppivat sosiaalisiksi, joustaviksi, monenlaista työtä tekemään koska isossa perheessä sitä riittää. Lasteni opettaja kertoi kuinka oli pannut merkille ,että isossa perheessä kasvaneet lapset olivat joustavimpia ja sosiaalisimpia. Että se niistä huonoista puolista.
[/quote]
Meillä päin iso ongelma ovat köyhien lapset, jotka kiusaavat hyvätuloisten lapsia koulumenestyksestä, älypuhelimista, koti- ja ulkomaanlomista, vaatteista, ydinperheistä, kaikenlaisista urheiluvälineistä, ulkomaalaisista vieraista, soittotaidosta, "elämyssynttäreistä", perheiden autoista, you name it... Ovat opet eskarissa ja alakoulussa ihan pulassa näiden "joustavien ja sosiaalisten" kanssa. Kyllä se köyhyys kaihertaa lasten mieltä, vaikka aikuinen itselleen muuta uskottelee.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 09:25"]
KOSKA suomessa on "kansalaisoikeus" saada ilmaista rahaa. Nämä einiinlahjakkaat ihmiset eivät kykene ajattelemaan laajempia kokonaisuuksia, pitävät vaan oikeutenaan lisääntyä ja sitä, että yhteiskunta elättä heidät ja lapsensa. Sitten me muut, työtä elantonsa eteen tekevät, maksamme näiden loisten elämän.
[/quote]
BRAVO! Juuri näin.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 09:40"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 09:37"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 09:25"] [quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 09:24"] Et sä ap biologialle mitään voi, vaikka kuinka saarnaisit. Näin on ollut maailman sivu. Eikä kaikki arvosta rahaa ja keskiluokkaista elämäntyyliä. [/quote] Meinaat, etteivät köyhät osaa käyttää ehkäisyä? Koska muuta biologian estämistä ei tarvita. [/quote] Kun nälkäkuolema uhkaa, niin kukkahattutäti tulee tärkeenä sormi pystyssä saarnaamaan ja tarjoamaan kortsupakettia? Salli mun nauraa :D [/quote] No seksihän sut pelastaakin nälkäkuolemalta? Onko Suomessa kukaan kuollut nälkään viimeisiin vuosikymmeniin? Salli mun nauraa :D
[/quote]
Puhun nyt laajemmasta mittakaavasta käsin, enkä sun kapeasta putkinäöstä käsin. Tästä tässä ilmiössä on pohjimmiltaan kyse. Se vain näkyy Suomessa lievempänä versiona kuin vaikkapa Afrikassa tai muissa kehutysmaissa, joissa korkea syntyvyys ja kuolleisuus on arkipäivää.
Ilmiö on sama, eikä ongelma poistu ensisijaisesti sormi pystyssä saarnaamalla. Got it?
Hmm..eli kaikki asiat mitataan rahassa..oletko mennyt naimisiin? Miksi sehän maksaa? Käytkö töissä omalla autolla? Miksi ihmeessä et käytä esim.bussia tai kimppakyytiä? Ei kaikkea voi mitata rahassa
Niillä on tylsää.