Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi köyhät tekee useita lapsia?

Vierailija
18.05.2014 |

Ymmärrän, että vauvakuumeissa tehdään se yksi oli tilanne mikä tahansa. Mutta miksi useampi jos rahatilanne on todella surkea? Itse pienituloisena laskin hyvin tarkkaan, että onko lapseen varaa ja minkälaisen elämän pystyy lapselleen antamaan. Toista en tekisi, koska taloudellinen tilanne ei tästä välttämättä parane...

Kommentit (102)

Vierailija
101/102 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi rikkaat tekee lapsia ja sitten murhaavat ne?

Vierailija
102/102 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 09:29"]Varmaan monta syytä mutta tässä jotain.. Itse olen köyhän yksinhuoltajan lapsi enkä ole koskaan kokenut että pitäisi olla tietty (vähintään keskiluokkainen)elintaso jotta eläminen on elämisen arvoista. En ole sen rikkaampi vieläkään, en ole nähnyt tarvetta keskittyä elämässäni rahan ja keskiluokkaisen elämäntyylin hankkimiseen vaan muut asiat ovat olleet tärkeämpiä. Kun ei aika ja energia riitä kaikkeen niin pitää priorisoida. Lapset on olleet ykkösprioriteetti, olisin voinut laittaa jokaisen vuoden ikäisenä hoitoon ja tehdä elämässäni enemmän töitä saadakseni kalliimpaa tavaraa Ym mutta en ole sitä halunnut tehdä. Pienet koululaiset eivät ole koskaan joutuneet lähtemään yksin kouluun tai olemaan iltapäiviä yksin vaan olen järjestänyt tilanteen aina sen mukaan että lapsilla on turvallista. Vastuuntunto lapsista on mennyt korkeamman elintason haikailun edelle.

Olen halunnut suurperheen, raha ja elintaso on ihan kivoja asioita nekin, mutta toissijaisia. Jos olisi resurssit riittäneet molempiin niin mikäs siinä, mutta minun on ollut pakko valita jompi kumpi. Oma valinta tämä on siis, en ymmärrä miksi omakotitalo, kalliit harrastukset, merkkivaatteet ja kaksi autoa olisi jotenkin se normi mihin kaikkien pitäisi pyrkiä? Monelle valinta on samalla tavalla ihan oma, on haluttu paljon lapsia ja keskittyä heihin uran sijaan, arvovalinta. Tietysti voisi myös laittaa lapset pienenä hoitoon mutta usein ihmiset joille lapset ovat tärkein elämänsisältö haluavat myös lapset hoitaa itse. Siispä se työssäkäynti ja sen myötä ura- ja palkkakehityskin jää vaatimattomammaksi ja pienemmillä

tuloilla on enemmän jakajia joten köyhyys todennäköisempää.

Itse en kuitenkaan koe että oltaisiin jotenkin kamalan köyhiä, nykyään pärjää todella hyvin pienilläkin tuloilla kun osaa rahaa käyttää. Kalliita harrastuksia ei kellään ole, muuten aika normaalia elämää eletään. Itselleni on ollut aina ihan normaalia että kaikkea ei voi aina saada ja niin lapsillekin. Isompiin hankintoihin säästetään, lapset hankkineet tietokoneita Ym tällä tavalla. Isommat lapset jo täysi-ikäisiä. "Köyhyydessä" on muuten sekin hyvä puoli että omista lapsistani on ainakin tullut ahkeria, kun ei kaikkea saa kultatarjottimella niin oppii tekemään työtä tavoitteidensa eteen. Mistään lapseni eivät varsinaisesti ole jääneet paitsi, tosin ei matkustella monta kertaa vuodessa ja kerta kesässä lintsillä riittää. 

Joihinkin kirjoituksiin viitaten, itse en ole ainakaan "yksinkertainen" vaan älykäs ihminen ja sen verran rohkea että olen uskaltanut muodostaa arvomaailmani ihan itse vaikkakin joiltain osin normien vastaiseksi. Mielenkiintoista että jonkun mielestä ihminen jota ei kiinnosta hankkia rahaa yli oman tarpeen on tyhmä tai yksinkertainen. Ihan kuin kaikki pyrkisivät ensisijaisesti hankkimaan rahaa ja toissijaisesti muita asioita kuten lapsia ja jos tämä menee toisinpäin on tyhmä? Se ettei ole varaa lapsiin on ihan subjektiivinen kokemus ja tarkoittaa yleensä jotain ihan muuta kuten ettei olisi varaa ylläpitää samaa elintasoa, matkustella niin usein, ostaa merkkilaukkuja jne jos olisi useampia lapsia.

[/quote]

Ihana kirjoitus ja saat olla ylpeä itsestäsi että olet elänyt elämääsi oman mielesi mukaisesti etkä normien mukaan tai muita miellyttäen! Ei todella voi allekirjoittaa että lapsia tekee vain tyhmät ihmiset. Tämä elämä on paljon muutakin kuin materiaa, ja se tuppaa monelta unohtumaan nykypäivänä. Sinunlaisiasi maalaisjärkeä käyttäviä ihmisiä saatettaisiin tarvita lisääkin :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla