Miksi köyhät tekee useita lapsia?
Ymmärrän, että vauvakuumeissa tehdään se yksi oli tilanne mikä tahansa. Mutta miksi useampi jos rahatilanne on todella surkea? Itse pienituloisena laskin hyvin tarkkaan, että onko lapseen varaa ja minkälaisen elämän pystyy lapselleen antamaan. Toista en tekisi, koska taloudellinen tilanne ei tästä välttämättä parane...
Kommentit (102)
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 00:17"]Yleisintä on että mies tienaa hyvin ja köyhä nainen, sitten tekevät paljon lapsia ja tämä on niinkuin taktiikka naisella että voi maleksia kotona menemättä töihin.
[/quote]
Höpö höpö. Jokainen voi tulla kokeilemaan, kuinka kotiäidit "maleksii" kotona. Just tollasten takia kotiäitiyttä ei arvosteta.
Kun tekee esim. 4 lapsen kaikki ateriat päivässä, voitelee leivät ja laittaa salaatit, niin se on jo annoskoon määrän mukaan melkein ravintolatoimintaa. Sitten kaikki siivoukset, pyykinpesua, lymityöt, kerhoihin ja eskareihin kuskaamiset. Ja kun yrittää jotain tehdä, niin aina pitää olla jonkun tappelun selvittäjä ja samaan aikan toisaalla on kakat lattialla ja yksi puristanut hammastahnatuubin kaakeleitten saumoihin. Lista on loputon ja työpäivän pituus sitä myös, että tervetuloa vaan maleksijoiden kerhoon! Mä ainakin ite vedän triathloneja, ei tätä huonommalla kunnolla jaksaisi mitenkään!
Mun mies oli kotona jonkun aikaa ja oli sitä mieltä, että miten kotona pärjää yksin lasten kanssa, kun siinä on kahdelle aikuisellekin täysi työ. Lisäksi hän on sitä mieltä, että töissä pääsee helpommalla (on johtavassa asemassa).
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 08:13"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 01:59"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 00:17"]
Yleisintä on että mies tienaa hyvin ja köyhä nainen, sitten tekevät paljon lapsia ja tämä on niinkuin taktiikka naisella että voi maleksia kotona menemättä töihin.
[/quote]
Tuollaisella pariskunnalla taas oletettavasti on varaa niihin lapsiin. Ketjun aihehan oli, miksi köyhät eivät laske, kuinka moneen lapseen heillä on varaa.
[/quote]
Tilastollisesti tuollaiset pariskunnat käyttää kaikki mahdolliset tuet/edut yms. vaikka vara olisi olla ilman.
[/quote]
No, eivätpä lapset sitten kärsi köyhyydestä ainakaan. Aloita uusi ketju aiheesta miksi rikkaat käyttävät kaikki tulonsiirrot lapsiperheille, vaikkeivat tarvitsisi.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 22:33"]
Heille on tärkeämpää perhe kuin ura. Ja suomessa on hyvät tuet. Ja ei, tulotaso ei kyllä kasva, se ei tuppaa kasvamaan ollenkaan nuorilla äideillä.
[/quote]
Eihän se, että huomioi taloudellisen tilanteen perhesuunnittelussa tarkoita, että ura on perhettä tärkeämpi, ensisijaisestihan perheen etu sellaisessa päätöksessä painaa.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 10:09"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 00:17"]
[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 11:10"]
Mitkä ovat ne älyttömät tulosiirrot lapsiperheille? Lapsilisät, ilmainen koulutus ja tuettu päivähoito. Siinä ne.
[/quote]
Noiden lisäksi jos on vähävarainen perhe, maksetaan sossusta ainakin harrastusvälineet ja kausimaksut, lehtiä (Aku Ankka ym.), juhlavaatteita erityisjuhliin ja tuettuja lomamatkoja.
[/quote]
Tämä on puhdas oletus, jolla ei ole mitään tekemistä totuuden kanssa. Kaikki lapsiperheet eivät tarvitse sosiaalietuuksia.Meillä minä olen kotihoidontuella kotona, mies töissä ja ihan itse maksamme ruokamme, polttoaineemme, laskumme, harrastusvälineemme, lomamme, juhlavaatteemme ja jopa sen Akuankankin;)
[/quote]
Mutta kotihoidontukihan on sosiaalietuus. Kommenttisi on pakko olla provo, ei kai kukaan voi olla aikuisiällä noin pihalla.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 10:37"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 00:17"]Yleisintä on että mies tienaa hyvin ja köyhä nainen, sitten tekevät paljon lapsia ja tämä on niinkuin taktiikka naisella että voi maleksia kotona menemättä töihin. [/quote] Höpö höpö. Jokainen voi tulla kokeilemaan, kuinka kotiäidit "maleksii" kotona. Just tollasten takia kotiäitiyttä ei arvosteta. Kun tekee esim. 4 lapsen kaikki ateriat päivässä, voitelee leivät ja laittaa salaatit, niin se on jo annoskoon määrän mukaan melkein ravintolatoimintaa. Sitten kaikki siivoukset, pyykinpesua, lymityöt, kerhoihin ja eskareihin kuskaamiset. Ja kun yrittää jotain tehdä, niin aina pitää olla jonkun tappelun selvittäjä ja samaan aikan toisaalla on kakat lattialla ja yksi puristanut hammastahnatuubin kaakeleitten saumoihin. Lista on loputon ja työpäivän pituus sitä myös, että tervetuloa vaan maleksijoiden kerhoon! Mä ainakin ite vedän triathloneja, ei tätä huonommalla kunnolla jaksaisi mitenkään! Mun mies oli kotona jonkun aikaa ja oli sitä mieltä, että miten kotona pärjää yksin lasten kanssa, kun siinä on kahdelle aikuisellekin täysi työ. Lisäksi hän on sitä mieltä, että töissä pääsee helpommalla (on johtavassa asemassa).
[/quote]
Mutta onhan ne kotihommat ja lasten harrastukset hoidettava vaikka työssä kävisikin.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 09:40"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 09:37"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 09:25"] [quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 09:24"] Et sä ap biologialle mitään voi, vaikka kuinka saarnaisit. Näin on ollut maailman sivu. Eikä kaikki arvosta rahaa ja keskiluokkaista elämäntyyliä. [/quote] Meinaat, etteivät köyhät osaa käyttää ehkäisyä? Koska muuta biologian estämistä ei tarvita. [/quote] Kun nälkäkuolema uhkaa, niin kukkahattutäti tulee tärkeenä sormi pystyssä saarnaamaan ja tarjoamaan kortsupakettia? Salli mun nauraa :D [/quote] No seksihän sut pelastaakin nälkäkuolemalta? Onko Suomessa kukaan kuollut nälkään viimeisiin vuosikymmeniin? Salli mun nauraa :D
[/quote]
Aliravitsemus on kyllä ihan validi kuolemansyy Suomessakin. Enimmäkseen ovat kuitenkin vanhuksia, he kun eivät tukia saa tai jaksa hakea. Eikä hoitolaitoksissa ehditä huolehtia ravinnonsaannista.
Tähän jo kerran komento laitoin mutta laitanpa toisenkin. Onneksi suomessa on sanan vapaus ja vapaus valita tekeekö lapsia ollenkaan vai tekeekö 5 lasta tai jotain siltä väliltä. Kateus on toinen mikä tulee ilmi tästä keskustelusta. Toisella ei ole varaa kun 1lapseen ja toinen helposti elättää nuo 5 käymällä töissä ja karsimalla menoja. Kateus tulee siitä että miksi tuo toinen pystyy elättämään isomman katraan kun minä. Ja edelleenkin onneksi saamme tässä maassa valita oman perheen koon
Mua ärsyttää köyhänä opiskelijana ne samanikäiset tyypit jotka on teininä hommannu pentuja ja valittaa miten tiukkaa niillä on rahallisesti jne.. Silti näillä "köyhillä" koulupudokas äideillä on ipadit, iphonet, kalliita merkkivaatteita jne. Sit ne vaatii vielä lisää tukia, enkä usko että näillä tyypeillä on aikomustakaan opiskella tai tehdä töitä koskaan. Raivostuttavaa miten nuoret jotka hoitavat asiansa hyvin ja käyttävät järkeä joutuvat kitumaan. Ei ihmekkään että suomessa ÄO laskee kun tällänen vähä-älyinen, laiska roskasakki lisääntyy.
Turha ihmetellä että köyhät lisääntyy. Valtiohan sanoo koko ajan että ihmisten pitää synnyttää lisää lapsia !
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 11:09"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 00:17"]Yleisintä on että mies tienaa hyvin ja köyhä nainen, sitten tekevät paljon lapsia ja tämä on niinkuin taktiikka naisella että voi maleksia kotona menemättä töihin. [/quote] Höpö höpö. Jokainen voi tulla kokeilemaan, kuinka kotiäidit "maleksii" kotona. Just tollasten takia kotiäitiyttä ei arvosteta. Kun tekee esim. 4 lapsen kaikki ateriat päivässä, voitelee leivät ja laittaa salaatit, niin se on jo annoskoon määrän mukaan melkein ravintolatoimintaa. Sitten kaikki siivoukset, pyykinpesua, lymityöt, kerhoihin ja eskareihin kuskaamiset. Ja kun yrittää jotain tehdä, niin aina pitää olla jonkun tappelun selvittäjä ja samaan aikan toisaalla on kakat lattialla ja yksi puristanut hammastahnatuubin kaakeleitten saumoihin. Lista on loputon ja työpäivän pituus sitä myös, että tervetuloa vaan maleksijoiden kerhoon! Mä ainakin ite vedän triathloneja, ei tätä huonommalla kunnolla jaksaisi mitenkään! Mun mies oli kotona jonkun aikaa ja oli sitä mieltä, että miten kotona pärjää yksin lasten kanssa, kun siinä on kahdelle aikuisellekin täysi työ. Lisäksi hän on sitä mieltä, että töissä pääsee helpommalla (on johtavassa asemassa).
[/quote]
Mutta onhan ne kotihommat ja lasten harrastukset hoidettava vaikka työssä kävisikin.
[/quote]
Olen ollut itse yhteensä 10 vuotta elämästäni hoitamassa lapsia kotona ja sitten on hiukan vähemmän aikaa vakityössäni niin oma näkemys on että sotkua tulee vähemmän kun ollaan poissa kotoa.
Ruokaa tarttee laittaa kerran päivässä, väli- ja iltapalaa en tähän laske koska siihen riittää hedelmä tai viilipurkin avaaminenkin.. Mutta ruokaa teen ison kattilallisen, josta riittää 1 kerta päivässä syötynä ehkä kolmelle päivälle ja sen jälkeen sitä voi vähän jatkaa. ;)
Siivoaminen ei ole kummoista on kotona tai töissä mutta kun ollaan kotona niin sitä jatkuvaa sälää ja sotkua on enempi. Kaatuu vesivärissä käytettävä purkki pöydälle ja valuu lattialle, on ties mitä paperisilppua ja helmiä pyörii lattioilla jos ei vahdi että välineet päätyy kaappiin heti käytön jälkeen.
Lisäksi suuri ero on motivaatio. Kun on ollut 4 vuotta putkeen kotona ja hoitaa päivittäin kolmea lasta niin siinä näkee arjen eri suunnalta kuin ihminen joka käy kivassa palkkatyössä ja tulee kotiin ikävöityään lasta josta on erossa! Tiedän nämä molemmat tunteet. Sen kun oma oleminen kotona on tavallaan itsestäänselvyys, mies jättää vessan altaalle parranajosta karvat koska minä ne siitä pesen, hänellä on kiire duuniin.. Se on melko pieniä juttuja: kun asiakas kehuu jotain juttua toimivaksi tai lapset kiljuu ettei tahdo päiväunille ja olet kakka.
Mistä tässä puhuttiin? En muista enää.. Kotiäitinä.. Huhhuh.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 09:46"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 09:19"]
[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 08:21"]
Hetkinen...eikö aina toitoteta kuinka "paremmat" geenit lisääntyvät ja jotta "pääsee" lisääntymispuuhiin niin pitää olla jonkin sortin sankari? :O
[/quote]luonnonvalintaei karsi enää "heikompaa ainesta" pois koska yhteiskunta pitää huolta. Ymmärrän, kuulostaa kylmältä, mutta väitän että tässä on perääkin.
[/quote]
Sehän on nimenomaan näin. Sosiaalituet ovat köyhille sitä elantoa mitä eivät heikompina pysty itse hankkimaan.
[/quote]
Toisaalta kyse voi olla siitä, että pystyisi, mutta on fiksuna keksinyt helpomman keinon. Loisethan ovat evoluution huippua. Sama ilmiö tietysti jalostuneempana niillä, jotka eivät joudu turvautumaan yhteiskunnan tulonsiirtoihin, vaan ovat valjastaneet toiset ihmiset hankkimaan itselleen varallisuutta. Tyhmä paljon töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 11:09"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 10:37"]
[/quote]
[/quote]
Joo-o. Jos sulla on lapset hoidossa, niin ei sun tarvi tehdä niille päivällä ruokaa ja aamupalankin saa päikystä. Lisäksi viet ja haet lapset, toisin kuin esim. Eskarilaisen äiti, joka pukee pienemmät useaan kertaan päivässä eskarireissuille ja kerhoreissuille. Lisäksi on ulkoilut. Eikä kukaan sillä aikaa sotke sitä kotia ja kakkaa lattialle, jos lapset on hoidossa. Koti jää siihen pisteeseen, mihin se aamulla jäi. Kotiäidin koti taas ehtii vaihtaa statustaan kymmeniä kertoja päivässä. Se on sitä näkymätöntä siivoustyötä ja tavaroiden korjaamista, mitä ei ole, jos kaikki on päivän poissa.
Ja sitten se ehkä kaikista isoin asia: kasvatusvastuu on ulkoistettu päiväkodille noin 8-10 tunniksi eli 40-50 tunniksi viikossa. Pyykit ja iltaruuat täytyy toki hoitaa, mutta jos on ollut lapsista 10 tuntia päivän aikana erossa, niin on se vähän erilaista. En puhunut harrastuksista alkup. tekstissä mitään, siinä oli vaan kerhot jne. Mun mies oli reilut puoli vuotta kotona ja totesi kyllä, että työssä käyvä pääsee helpommalla. Naispuolinen kaveri on samaa mieltä.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 11:48"]
[/quote]
[/quote]
Olen ollut itse yhteensä 10 vuotta elämästäni hoitamassa lapsia kotona ja sitten on hiukan vähemmän aikaa vakityössäni niin oma näkemys on että sotkua tulee vähemmän kun ollaan poissa kotoa.
Ruokaa tarttee laittaa kerran päivässä, väli- ja iltapalaa en tähän laske koska siihen riittää hedelmä tai viilipurkin avaaminenkin.. Mutta ruokaa teen ison kattilallisen, josta riittää 1 kerta päivässä syötynä ehkä kolmelle päivälle ja sen jälkeen sitä voi vähän jatkaa. ;)
Siivoaminen ei ole kummoista on kotona tai töissä mutta kun ollaan kotona niin sitä jatkuvaa sälää ja sotkua on enempi. Kaatuu vesivärissä käytettävä purkki pöydälle ja valuu lattialle, on ties mitä paperisilppua ja helmiä pyörii lattioilla jos ei vahdi että välineet päätyy kaappiin heti käytön jälkeen.
Lisäksi suuri ero on motivaatio. Kun on ollut 4 vuotta putkeen kotona ja hoitaa päivittäin kolmea lasta niin siinä näkee arjen eri suunnalta kuin ihminen joka käy kivassa palkkatyössä ja tulee kotiin ikävöityään lasta josta on erossa! Tiedän nämä molemmat tunteet. Sen kun oma oleminen kotona on tavallaan itsestäänselvyys, mies jättää vessan altaalle parranajosta karvat koska minä ne siitä pesen, hänellä on kiire duuniin.. Se on melko pieniä juttuja: kun asiakas kehuu jotain juttua toimivaksi tai lapset kiljuu ettei tahdo päiväunille ja olet kakka.
[/quote]
Okei, siivousta ja ruuanlaittoa ehkä vähemmän, mutta toisaalta se työ hoidettavana. Kaikilla se ei ole aina edes kivaa kaiket päivät työssä. Kyllä työssäkäyvien äitien lapsetkin maalaavat vesiväreillä. Itse olen kokenut, että arki on kuormittavampaa kodin ulkopuolella töissä käyden kuin kotiäitinä. Riippuu varmaa töistä ja siitä arjen organisointikyvystä. Minusta kotona ollessa oli samanlaista kuin nyt työssä käyden lomalla ollessa. Harmi, että sinä et pysty samalla tavalla nauttimaan kotiäitiydestä.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 12:02"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 11:48"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Okei, siivousta ja ruuanlaittoa ehkä vähemmän, mutta toisaalta se työ hoidettavana. Kaikilla se ei ole aina edes kivaa kaiket päivät työssä. Kyllä työssäkäyvien äitien lapsetkin maalaavat vesiväreillä. Itse olen kokenut, että arki on kuormittavampaa kodin ulkopuolella töissä käyden kuin kotiäitinä. Riippuu varmaa töistä ja siitä arjen organisointikyvystä. Minusta kotona ollessa oli samanlaista kuin nyt työssä käyden lomalla ollessa. Harmi, että sinä et pysty samalla tavalla nauttimaan kotiäitiydestä.
[/quote]
Kuinka monta lasta ja kuinka monta vuotta kotiäitinä? Totesit itsekin, että ei se työssä käyntikään aina mitään herkkua ole. Niinpä. Kyllä se 8 vuotta kotiäitinä oleminenkin käy työstä ja ei se todellakaan ole (pelkästään) nauttimista varten. Siinä painaa kuule kasvatusvastuu aika koville ja päivät saattaa olla aikamoista asioiden toistoa. Kuka siitä nauttii? Ei se kotiäitiys mitään vesiväreillä maalailua pelkästään ole vaan oikeaa raakaakin kasvatustyötä, josta on aika ajoin hauskuus kaukana. Joka muuta väittää, on liian vähän kokemusta tai vaan 1-2 lasta.
Köyhät jotka eivät pahemmin mitään yhteiskunnalle tuota voivat leipoa lapsia jotta yhteiskunta saa veronmaksajia ja työntekijöitä. Heillä on siihen aikaa. Rikkaat taas kuluttavat päivänsä tuottaen, keksien uusia tuotteita ja ideoita jotka parantavat taloutta, maksaen suuria veroja joiden avulla maksetaan köyhien perheiden lapsista johtuvat kulut, ja osallistuen yhteiskunnan parantamiseen. Heillä ei siksi ole aikaa hankkia lapsia.
Köyhät ovat siis lapsia synnyttävä yhteiskuntaluokka, kun taas rikkaat ovat yhteiskuntaa pystyssä pitävä yhteiskuntaluokka.
Köyhät ovat usein myös hiukan yksinkertaisia, "järjenköyhiä", ja yksinkertaiset ihmiset toteuttavat mielihalujaan sen kummemmin seurauksia miettimättä.
Surullista mutta totta.
Miksi Alonso on Ferrarin ykköskuski? Sponsori.
Myös köyhillä on aika hyvä sponsori tässä maassa. Voi lisääntyä, vaikka omat rahat ei riittäisi.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 10:30"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 10:28"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 10:23"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 10:20"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 10:17"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 09:53"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 09:47"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 09:45"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 09:40"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 09:37"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 09:25"] [quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 09:24"] Et sä ap biologialle mitään voi, vaikka kuinka saarnaisit. Näin on ollut maailman sivu. Eikä kaikki arvosta rahaa ja keskiluokkaista elämäntyyliä. [/quote] Meinaat, etteivät köyhät osaa käyttää ehkäisyä? Koska muuta biologian estämistä ei tarvita. [/quote] Kun nälkäkuolema uhkaa, niin kukkahattutäti tulee tärkeenä sormi pystyssä saarnaamaan ja tarjoamaan kortsupakettia? Salli mun nauraa :D [/quote] No seksihän sut pelastaakin nälkäkuolemalta? Onko Suomessa kukaan kuollut nälkään viimeisiin vuosikymmeniin? Salli mun nauraa :D
[/quote]
Puhun nyt laajemmasta mittakaavasta käsin, enkä sun kapeasta putkinäöstä käsin. Tästä tässä ilmiössä on pohjimmiltaan kyse. Se vain näkyy Suomessa lievempänä versiona kuin vaikkapa Afrikassa tai muissa kehutysmaissa, joissa korkea syntyvyys ja kuolleisuus on arkipäivää.
Ilmiö on sama, eikä ongelma poistu ensisijaisesti sormi pystyssä saarnaamalla. Got it?
[/quote]
Ei ole kysymys samasta ilmiöstä.
[/quote]
Perusteluja kiitos. Väitän, että ilmiö on täsmälleen sama.
[/quote]
Missä ovat omat perustelusi? Ei negaatiota voi todistaa.
[/quote]
Johan perustelin, ilmiö on maailmanlaajuinen ja ollut aina. Siinä missä Afrikkalainen tekee 14 lasta ja näkee nälkää, Kontulan Janica tekee 4 lasta ja elää köyhyydessä. Mee tarjoon kortsuja kummalle tahansa, niin sut pistetään ovesta pihalle aika hätäseen ja käsketään hankkia oma elämä.
[/quote]
Ei tuo ole perustelu vaan väite: sinusta köyhien lisääntymisessä Kontulassa ja "Afrikassa" on kyse samasta ilmiöstä. Perustelut olisivat ne syyt, joiden vuoksi minun tulisi uskoa tämä väite.
[/quote]
Perustelin asiaa nimenomaan köyhyydellä. Eli köyhyys johtaa siihen monilapsisuuteen. Syy ja seuraus.
[/quote]
Suomalainen suhteellinen köyhyys on aivan erilaista kuin kolmannen maailman absoluuttinen köyhyys.
[/quote]
MIksi tuon Suomen vedät tähän? Otsikko on:"Miksi köyhät tekevät paljon lapsia?" eikä Suomesta puhuta mitään. Ilmiö joka tapauksessa sama, vaikka näkyy lievemmin täällä.