Kannattaako tässä tapauksessa irtisanoutua työstä?
Aloitin reilu kuukausi sitten työt, ja kokemusta alalta minulla ei aiemmin juurikaan ollut. Hain paikkaa, koska halusin saada enemmän työkokemusta, ja tekemistä kevättä odotellessa (tavoitteena hakea sitten opiskelemaan).
En viihdy tuolla työpaikalla ollenkaan. Pahinta on se, että muutama työkaveri (juuri nämä vuosia siellä työskennelleet) ovat tylyjä ja ilkeitä. Jos kysyn apua johokin, vastaus on hyvin usein tyly. Olen myös kuullut, että ovat yhdelle toisellekin uudemmalle työntekijälle vastanneet ilkeästi, ja selän takana kironneet hänen tyhmyyttä jne. On todella inhottavaa, kun kaikki tässä työssä on minulle todella uutta, kiire on jatkuvaa ja kysyttävää paljon, ja saan paljon tylyä ja ilkeää kohtelua osakseni. Onneksi pari uudempaa työkaveria ovat sentään mukavia.
Minua ahdistaa jokapäivä mennä töihin, ja olen vapaa-ajallakin kiukkuinen ja väsynyt tämän takia. Työni kuitenkin on määräaikainen, ja kestää huhtikuun alkuun, joten kannattaako irtisanoutua vaikka suoraan sanottuna vihaan tuota paikkaa? Karenssikaan ei toki houkuttele.. Kannattaako tuo n. 4 kk vaan koittaa sinnitellä?
Kommentit (35)
Aiiak monella alalla vanhat fabut pyrkivät osoittamaan omaa pätevyyttään kyykyttämällä harjoittelijoita ja määräaikaisia. Jos annat heille löysää ja sallit jatkuvan vittuilun, niin saat sietää sitä maailman loppuun asti. Tietty määrä kettuilua saattaa kuulua joidenkin ihmisten tapaan toimia, ja sen rajan etsiminen, minkä siedät ja mitä et, kuuluu elämän opiskeluun.
Yksi tapa on vaikka nauhoittaa keskustelu. Voit selittää sen vaikka, että voit itse palata siihen ohjeistukseen myöhemmin. Jos ohjeistus ei ole asiallinen, sinulla on todiste huonosta käytöksestä. Kukaan ei ole niin tyhmä, että vapaaehtoisesti laukoisi nauhalle syyllistävää tekstiä.
Toinen on tietenkin nousta selkeästi vastustamaan kyykytystä. Sanot vaikka, että jos huomauttamista, niin mennään tuonne lastauslaiturille katsomaan kuka on oikeassa. Tämä kannattaa sanoa ihan kahdestaan sille kiusaajalle tiukasti silmiin tuijottaen.
Ei kannata jäädä kiusaamaan itseään tuollaiseen paikkaan. Niitä kurjia työmaita ehtii koluamaan sitten vanhempana ja kovettuneempana.
Mulle huudettiin esimiehen katsellessa hiljaa pöydän päässä, koko muu porukka oli ihan suu auki. Sama tyyppi oli saanut juuri ylennyksen ja hänen käytösensä kerroin lähdön syyksi sekä HRlle sekä meidän esimiehlle. Kyseinen nainen on yhä firmassa asemassaan, kuulin myös että on pitkä historia hänellä kiusaamisesta. Sittemmin firma potkaisi pihalle pari vanhempaa työntekijää jotka ei hänen tervehtemistään ansainnut. Itse olen pärjännyt lähtemisen jälkeen hyvin ja ollut töissä hyvissä työ-yhteisöissä. En suosittele lähtemään tyhjän päälle, vaan haet nyt muuta kokoajan.
Jos vielä on koeaikaa jäljellä, yrittäisin sinuna hakea muita töitä, pysyen kuitenkin vielä tuossa nykyisessä. Yritä olla ottamatta sitä kohtelua itseesi, siinä tuskin on mitään henkilökohtaista. Yritä sen sijaan viettää aikasi ja kysyä ennemmin niiltä henkilöiltä, jotka ovat sinulle mukavia tai vähintäänkin neutraaleja.
Jos et saa muita töitä ennen koeajan päättymistä, sitten miettisin, jaksanko työsuhteen loppuun vai onko palkattaoleminen ja karenssi parempi vaihtoehto. Siihen ei oikeen kukaan muu pysty vastaamaan kuin sinä itse. Emme tiedä sinun taloudellista tilannettasi tai sitä, kuinka tiukoilla oikeasti olet siellä työpaikalla.
Saako nykyään määräaikaista sopimusta irtisanoa?
Vierailija kirjoitti:
Jos siinä on koeaika, niin sillähän tuo onnistuu. Ja kyllä, myös määräaikaisissa voi olla koeaika.
Harjoittelepa toinen lähestymistapa vanhempiin työntekijöihin. Käytä ensin lievää imartelua ja kysy sitten vasta kuinka asia pitää hoitaa. Hyvä esimerkki tällaisesta lähestymistavasta löytyy tuoreelta Annika-ministeriltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos siinä on koeaika, niin sillähän tuo onnistuu. Ja kyllä, myös määräaikaisissa voi olla koeaika.
Määräaikaiseen voidaan myös sopia ihan normaalit irtisanomisajat tämän lisäksi, mutta se lienee aika harvinaista. En tiedä, miten työnantajat suhtautuu, jos sellaista ehdottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin myös siltä kannalta, että jos irtosanon itseni, niin vaikeutuuko töiden saaminen sitten tulevaisuudessa tuon alan hommissa. Kyseessä siis kaupan ala.
- Ap
Kyllä vaikeutuu. Kannattaisi vaan kovettaa nahkansa ja hoitaa loppuun.
Ja monella työpaikalla tuo on vähän tapa, että katsotaan uusien kantti. Kukaan ei auta, ei ole ystävällinen, saatetaan sanoa tyhmäksi tai vihjata että on hidas oppimaan muihn verrattuna. Silloin pitää vaan antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, ja jääräpäisesti pitää kiinni siitä, että minä nyt olen täälllä enkä ole pois lähdössä, ja tulen näyttämään teille vielä närhen munat. Itse kun tulin nykyiseeen työpaikkaani, "jätkät" nauroi minua päin näköä kun olen keski-ikäinen nainen, mutta nykyään olenkin jo esimiesasemassa niihin nähden.
Ei vaikeudu. Paksunahkaisuus on työpaikkakiusaajien keksimä myytti. Jos työilmapiiri on kuraa niin sitten se on kuraa.
Määräaikaisen sinnittelisin loppuun asti. Jos he tarjoavat jatkoa, kieltäydy. Jos terveys on vaarassa lähde heti.
Vierailija kirjoitti:
Ja olen siis vielä koeajalla, jos sillä on mitään merkitystä. Olen muutenkin miettinyt, että tuo työ ei ole minun juttuni, vaikka voisin ehkä viihtyäkin paremmin jos en saisi ilkeää kohtelua päivittäin.
Miksi ei voida ymmärtää, että uutena työntekijänä en tosiaan osaa ja muista kaikkea.. Ja erityisesti, miksi asioista ei voi sanoa perus ystävällisesti. Toki eivät varmaan itse muista millaista on olla uusi jossain työpaikassa.
- Ap
Koeajalla on se merkitys, että sinun ei tarvitse irtisanoutua vaan voit purkaa työsopimuksen. Silloin se päättyy heti eikä 15. päivä. Toiseksi määräaikaisesta irtisanoutuminen voi olla vähän vaikeaa, jos sopimuksessa ei ole irtisanomispykälää.
Ole 4kk ja lähde vasta sitten. Huono käytös pahenee, joten ei kannata jäädä, mutta jaksat muutaman kuukauden, kun tiedät, että lähdet.
Vierailija kirjoitti:
Ole 4kk ja lähde vasta sitten. Huono käytös pahenee, joten ei kannata jäädä, mutta jaksat muutaman kuukauden, kun tiedät, että lähdet.
Näin taidan tehdä.
- Ap7
Jos jaksat niin taistele ja kerro asiasta ylemmäs ja jos et jaksa niin ota hatkat huonoimmalla mahdollisella hetkellä niin ,että nämä valittajat jäävät pulaan.
Minä kerran lähdin kesken vuoron(koeajalla mahdollista) ja jätin ku si pään selviämään yksinään. On kuulemma sen jälkeen kohdellut uusia nätimmin.
Itse alkaisin etsimään uutta työtä ja kituuttelisin nykyisessä niin pitkään että saisin uuden paikan. Karenssihan siitä tulee jos lähdet vaikka onkin koeaika. Tietysti jos on varaa pitkään karenssiin niin sitten lähtisin heti.
En usko että tuollainen yksittäinen "luovuttaminen" näyttäisi pahalta.
Liian moni tuhlaa elämänsä ja mielenterveytensä huonossa työssä kun ei uskalleta ottaa riskejä ja tavoitella omia unelmia ja toiveita.