Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä nimestä Adeleine?

Vierailija
17.05.2014 |

Pohdiskelen täällä tyttövauvalle nimeä. Vauvan sukunimi on ruotsinkielinen, ja nimikin saisi olla jotakin muuta kuin perinteinen suomalainen. Pitkään oli listan kärjessä Madeleine, mutta onkohan vähän turhan prinsessamainen? Jos siitä ottaa m-kirjaimen pois niin saadaan Adeleine, mikä myös miellyttää enemmän kuin Adele, mikä on siitä nimestä se perinteisempi kirjoitusasu.

Mitä mieltä? Entäs Adeleinen toinen nimi?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kutsumanimi kavereiden keskuudessa on Adde.

Vierailija
2/22 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, itse ainakin lausuisin Adelinen "adeliin". Suomeksi sen voi helposti lyhentää söpöksi Adeksi. Elisabeth on minustakin ihana nimi, klassinen ja naisellinen, mikä parasta jos kulkee vielä suvussakin :D kirjoitin näköjään vahingossa esimerkkeihin sitten Adeline.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

adelaide

madeleine

malene

malena

adele

adeline

adelina

ovat mielestäni parempia koska vakiintuneita nimiä, adeleine jotenkin liian kr8tiv makuuni. mutta elisabeth on tosiaan mainio toinen nimi :)

Vierailija
4/22 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adeleine matilda

Adeleine sofia

Adeneile camilla

Adeleine jasmin/julia

Adeleine alexandra

Adeleine lydia

?

Vierailija
5/22 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adelina on enemmän mun makuun.

Vierailija
6/22 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adeneile mikaela

Adeleine annika

Adeleine linnea

Vierailija
7/22 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adelaine on ihan hyvä nimi,

Vierailija
8/22 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis Adeleine, ei Adelaine. Mutta on Adelainekin kiva :D

Vierailija
9/22 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten söpö nimi, mutta menee kieli helposti solmuun ja voi tulla sanottua "aledeine", niinkuin ylempänä huomaat. ^

Vierailija
10/22 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis Adeleine, ei Adelaine. Mutta on Adelainekin kiva :D

Vierailija
11/22 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana nimi kaikissa versioissaan! En kuitenkaan laittaisi omalle lapselle suomenkielisen sukunimen kanssa. Mutta teillähän sukunimeenkin sopii. Kannatan.

Vierailija
12/22 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ent. Luokkalaisen nimi oli adelaide :-F

Vierailija
13/22 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 17:17"]

Adelina on enemmän mun makuun.

[/quote]

Niin minunkin, sillä Adelina (ja Adeline) ovat oikeita nimiä; Adeleine ei.

Vierailija
14/22 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos hyvistä huomioista! Minua tuo muoto Adeleine viehättää eniten siitä syystä miten se lausutaan ja miltä "maistuu suussa". Ehkä myös siksi että en ole törmännyt tähän kirjoitusasuun aiemmin. Kuulostaako se siis ruotsinkielisistä jotenkin väärältä ja tekemällä tehdyltä väännökseltä? Meillä siis mies suomenruotsalainen, minä suomalainen, mutta miehen sukunimeen sopivaa nimeä mietiskelen. 

Vierailija
15/22 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana nimi, todella ihana. Ennen en ole tuota kuullutkaan, mutta olen ollut ihastunut Adeline-nimeen. Toiseksi nimeksi vaikka... Adeline Elisabeth, Adeline Edith, Adeline Eleonora, Adeline Valentina, Adeline Isabella ? 

Vierailija
16/22 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka nimen kirjoitusasu viehättää sinua, se on niin konstikas että lapsesi joutu lopun ikäänsä tavaamaan ja selittämään sitä kaikissa tilanteissa joissa häneltä kysytään nimeä. Jos haluat antaa tällaisen taakan lapselle niin siitä vaan. Itselläni on vastaavanlainen harvinaisella tavalla kirjoitettu nimi joka oli äidistäni kaunis ja viehättävä, mutta nimestä koitunut vaiva on pistänyt potuttamaan kerran jos toisenkin. Olen totta puhuen hiukan katkera vanhemmilleni sen takia.

Vierailija
17/22 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana nimi:)

Vierailija
18/22 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adeleine Elisabeth olisi muuten erinomainen nimi; äitini kun sattuu olemaan Elisabeth :) Eleonora mys kaunis, samoin jonkun mainitsema Linnea. Pitääpä makustella myös tuota Adelinea, lausutaanko Adeliin? 

Vierailija
19/22 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 17:30"]

Kiitos hyvistä huomioista! Minua tuo muoto Adeleine viehättää eniten siitä syystä miten se lausutaan ja miltä "maistuu suussa". Ehkä myös siksi että en ole törmännyt tähän kirjoitusasuun aiemmin. Kuulostaako se siis ruotsinkielisistä jotenkin väärältä ja tekemällä tehdyltä väännökseltä? Meillä siis mies suomenruotsalainen, minä suomalainen, mutta miehen sukunimeen sopivaa nimeä mietiskelen. 

[/quote]

Kyllähän se tietysti vähän tekemällä tehdyltä vaikuttaa; tyyliin amerikkalaiset Madalynnet sun muut. Ei ehkä niin paha kuitenkaan, mutta mitenkään perinteinen kirjoitusasu Adeleine ei ole. Jos tykkäät Adeleinesta enemmän kuin Adelinestä, niin miksei suoraan Madeleine? Ei ole todellakaan liian prinsessamainen - ja mitä sitten vaikka olisikin? Kaunis, perinteinen nimi: ei sitä ole syytä hävetä.

Toisaalta Adel-alkuiset nimet ovat vanhoja germaanisia nimiä, joista oli keskiajalla todella paljon eri versioita. Adelheidista Adelnoreen. Loppujen lopuksi Adeleine ei varmasti historian valossa mitenkään "väärä" nimi olisi. Keskiajalla nimi Cecilykin kirjoitettiin usein Cecylle, mitä varmasti nykypäivänä pidettäisiin turhana kikkailuna. Riippuu mistä suunnasta katsoo siis...

Vierailija
20/22 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta myös tuo että kirjoitusasua joudutaan varmaan aina varmistelemaan. Itse ajattelin näin suomenkielisenä että olisi helppo kun lausutaan niin kuin kirjoitetaan, paitsi viimeinen e lausuttaessa jää pois. Hmm...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan