Tajusin tänään, mitä on katkeruus
Seisoin parvekkeellamme, kun huomasin, että nainen sähköpyörätuolissa joutui pysäyttämään pyörätuolinsa kesken matkansa kävelytiellä, sillä tien oli tukkinut kaivinkone. Nainen huusi ikävään sävyyn työmiehelle, en kuullut tarkkaan, mitä, mutta ainakin, että se on ainoa kohta, josta nainen pääsee pyörätuolillansa kulkemaan.
Normaali ihminenhän olisi ihan ystävällisesti voinut sanoa työmiehelle, että voisiko hän siirtyä hetkeksi kaivinkoneensa kanssa, kun pyörätuolilla on hankala lähteä kauempaa kiertämään. Kyseinen henkilö oli kuitenkin ilmeisesti katkera. Vihainen maailmalle siitä, että oli joutunut pyörätuoliin.
Tajusin, että minäkään en voi olla vihainen maailmalle siitä, etten voi saada lapsia. Se taakka on langetettu minun kannettavakseni ja minun on taakkani kannettava, loppuun saakka. Ei auta ketään, että mökötän lapsellisille ihmisille siitä, että he ovat saaneet lapsia. Yritän pitää tämän jatkossa mielessäni, vaikka se välillä vaikeaa onkin.
Kommentit (11)
Aloittajalle pakko sanoa että voi elämän kevät... itse koin empatiaa jo lapsena... kuuluu kaiketi normaalin ihmisen kehitykseen, jo varhaislapsuudessa.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 01:18"]Aloittajalle pakko sanoa että voi elämän kevät... itse koin empatiaa jo lapsena... kuuluu kaiketi normaalin ihmisen kehitykseen, jo varhaislapsuudessa.
[/quote]
vaikutat ihmiseltä joka pitää näitä asioita itsestäänselvyytenä, oikeana vastauksena. Todellisuudessa et aidosti ymmärrä.
ihana teksti ap, kiitos muistutuksesta! Tuollaiset tajuamis - momentit tekee elämästä ihanampaa :)
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 01:18"]Aloittajalle pakko sanoa että voi elämän kevät... itse koin empatiaa jo lapsena... kuuluu kaiketi normaalin ihmisen kehitykseen, jo varhaislapsuudessa.
[/quote]
Hienosti et edes ymmärtänyt pääpointtia. Ap ei puhunut emptiasta. Tyhmä.
"itse koin empatiaa lapsena" krooh! Taas yksi joka luulee olevansa muita erityisempi. Sairas ihminen ei koe empatiaa lapsena.
No jotkut tulee kehityksessä jäljessä mutta pää asia että tulee edes kehityksen mukana? näin siis venäjälläkin, arkkitehtuuri samaa jo sotavuosilta < 3
" Lapsellisille ihmisille "? Huoh...
Ei kannata vetää liian suoria johtopäätöksiä toisen käytöksestä. Pyörätuolissa istuvaa saattaa ärsttää monikin asia, eikä kaikki aina johdu siitä pyörätuolista. Tuolla henkilöllä on voinut olla muutenkin huono päivä, ja tiellä junnaava kaivinkone on vain jäävuoren huippu, jonka takia hän sitten "kilahtaa".
Ihan samoin voisi käydä rattaita työntävälle vanhemmalle. Ei hänkään ole katkera, vaan pelkästään ärsyyntynyt tilanteesta.
On vähän vaarallista ajatella, että vammaisen ihmisen elämä pyörisi vain vamman ympärillä.
Niin, sinun lapsettomuutesi ei ole muun maailman syytä. Usein kuitenkin pahat asiat ovat jonkun toisen syytä, ja tahallisesti aiheutettuja. Minusta tällaisissa tapauksissa on paljon vaikeampi tunnepuoli kuin tuollaisessa asiassa, jossa kukaan ei todellakaan ole aiheuttanut sinulle mitään.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 02:05"]
Ei kannata vetää liian suoria johtopäätöksiä toisen käytöksestä. Pyörätuolissa istuvaa saattaa ärsttää monikin asia, eikä kaikki aina johdu siitä pyörätuolista. Tuolla henkilöllä on voinut olla muutenkin huono päivä, ja tiellä junnaava kaivinkone on vain jäävuoren huippu, jonka takia hän sitten "kilahtaa".
Ihan samoin voisi käydä rattaita työntävälle vanhemmalle. Ei hänkään ole katkera, vaan pelkästään ärsyyntynyt tilanteesta.
On vähän vaarallista ajatella, että vammaisen ihmisen elämä pyörisi vain vamman ympärillä.
[/quote]
Ymmärsin kyllä, ettei kyseisen henkilön käytös johtunut välttämättä katkeruudesta. Kirjoitinhan, että henkilö oli ilmeisesti katkera. Kyseisen tapahtuman kautta vain oivalsin, mitä katkeruus esimerkiksi voi olla ja miten sitä omalla kohdallani on esiintynyt.
Ap
Aika hieno oivallus