Odotimme rahaa, mutta saimme mannaryynejä!
Että pistää vihaksi tämä nykyajan "auttaminen". Halutaan päättää köyhän puolesta, mitä hän tarvitsee. Köyhän itsensä ei anneta päättää itse. Älä anna mannaryynejä tai muuta, mitä itse päätät. Anna rahaa. Vai oletko kitsas?
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kyllä sitä köyhänkin sentään pitäisi saada syödä niinkuin muutkin ihmiset, ei nistä merkkituotteista tai tavaroista niin väliä ole.
Eikö se siinä tapauksessa ole erinomaista kun saa lahjoituksena ruokaa. Pääsee syömään niinkuin muutkin ihmiset. Useimmat joutuu ihan itse ostamaan mannaryyninsä.
kuinkahan moni varakas ostaa mannaryynejä? tuskin monikaan, ehkä ne jotka saituuttaan elävät jollain ryyneillä.
Ei ole mikään tarvetta ostaa mannaryynejä sillä tänäkin jouluna on pöydässäni iso kinkku ja kaksi kalkkunaa joten ruokaa kyllä riittää. Mutta mannapuuro sopii ruuaksi sellaiselle jolla ei ole varaa omia ruokia ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Paras lääke köyhyyteen on raha.
Tätähän tutkittiin jossain kehitysmaassa, jossa keksittiin antaa ihmisille rahaa suoraan, eikä jonkin myötiksiä aiheuttavan pellejärjestön projektin sivutuotteena.
Vaikutukset: paikallistalous piristyi, työpaikkoja syntyi, ihmiset alkoivat työllistää itseään ja toisiaan, lapset laitettiin kouluun, pieniä investointeja tehtiin, maanviljelys ja karjanhoito tehostui, palvelutalous kehittyi, yleinen toimeliaisuus kasvoi.
Höpsis. Köyhälle kum antaa rahaa niin tämä käy sohvalle makaamaan ja laiskistuu niin ettei jaksa edes vessassa käydä. Tätä on Suomessa testattu monta vuotta ja vuosikymmentä ja silti näin siinä on käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis jos köyhän äly riittäisi hän ei olisi köyhä. Jos käyhä osaisi käsitellä rahaa, hän ei olisi köyhä. Koska köyhä ei osaa budjetoida, on ihan jees että sille ostaa jtn minkä se voi valmistaa ruoaksi. Näin köyhä voi käyttää omat rahansa - jos niitä on -johonkin muuhun kuin ruokaan.
On köyhän oma häpeä jos hän ei osaa laittaa mannapuuroa.
Rahan antaminen köyhälle on kuin veis säkillä valoa ikkunattomaan taloon. Se tuhlaa sen rahan johonkin tarpeettomaan ja on kohta taas peeaa kun ei osaa käyttää rahaa järkevästi.
Ei ole lahjansaajalla oikeutta kertoa missä muodossa lahjansa haluaa jos on hyväntekeväisyyden kohteena.
Oletko sitä ap miettinyt sitä miksi ei raha viihdy sun pankkitilillä?
Pistää vihaksi moinen vaatiminen. Ei sulla ole oikeutta vaatia, elätä ite ittes.On asioita, jotka saavat näkemään punaista. Yksi niisä on se, että kaikkia köyhiä kohdellaan samalla sapluunalla halveksimalla heitä ja piämällä heitä ryhmänä, joilla ei ole lainkaan kykyä omiin päätöksiin ja itsenäisiin ja perusteltuihin valintoihin.
Kuitenkin mm. monen minimieläkkeen varassa on aivan liian monta, joista me nuoremmat voisimme yrittää ottaa mallia. - Siitä huolimatta, että he elävät ja tulevat toimeen hyvin vähillä tuloilla, eivätkä edes halua tavoitella kerskakulutuksen ihanuutta ja hamua kaikkea mitä rahalla vain voi ostaa.
Samalla kun ymmärtävä, että se, että on rahaa on monessa suhteessa hyvä juttu. Mutta eläkseen hyvää ja arvokasta elämää ei vaadi miljoonien omaisuutta. Sekä tajuavat senkin, että niin ärkeää onkin se, etä on rahaa, niin kaikkea ei silti voi laskea ja mitata tai arvottaa ainoastaan rahassa; vaikka paljon voikin.
Yliopisto-opiskelija
Korkeakouluopiskelijat ovat eri asia kuin ap-köyhä. Korkeakouluopiskelijan köyhyys on tilapäistä JOS ala on valittu oikein ja hänellä on mahdollisuus opiskelija-alennuksiin sekä edulliseen sairaanhoitoon. Opintotuen lisäksi tarjolla on opintolaina ja asumistuki sekä ylioppilassäätiön edullinen asunto.
Elämäntapaköyhät kuten ap ovat eri juttu.
Korkeakouluopiskelijan pitää ilmeisesti olla myös kristallipallosta ennustaja, jotta tietää jo opintoihin hakiessaan, mikä ala on työllistävä vielä 10-30 vuoden päästäkin. Ja että on itse lisäksi kiinnostunut ja motivoitunut siitä teininä valitusta alasta koko sen ajan.
Mannaryynit ovat rahan tuhlausta, turhuuksien roviota. Seuraava ketju, kiitos!
Raha ei ole köyhälle mikään motivaattori vaan laiskistaa. Mutta kun mahassa alkaa nälkä kurnimaan niin alkaa Ap:takin viimein työnteko maittamaan.
Ah, nyt mieleni tekee mannapuuroa!
Vierailija kirjoitti:
Mannaryynit ovat rahan tuhlausta, turhuuksien roviota. Seuraava ketju, kiitos!
niihin kun keittää vispipuuron marjoista, raparperistä tai käytännössä mistä vain niin on todella hyvää. Myös suklaapuuro tulee siitä hyvää. Ei ole tuhlausta.
Osa kommentoijista on kyllä itse aika tyhmiä kuinka niin rajallisella ajattelulla voi pärjätä? Esim. mun veli vammautui synnytyksessä lääkärin virheen takia ja on saanut kyllä ammattikoulun käytyä mutta työkyky on rajallinen. Hänellä ei ole kovin suuri eläke, kun on ollut eläkkeellä suurimman osan elämästä. Hän ei kykene laittamaan kuin helppoja ruokia. Lisäksi pienikin määrä maitoa saa mahan sekaisin täysin. Ei hän vaan pysty käyttämään kaikkea mitä saa. Lisäksi diabeteksen takia hiilareita pitää rajoittaa. Ei hän mannaryyneillä tai vehnäjauhoilla tee mitään. Minä en tarvitse. Mulla on varaa ostaa kunnon ruuat ja käydessäni teen myös hänelle, mutta en työni, muiden autettavien ja välimatkan takia voi jatkuvasti käydä. Hän ei juo eikä tupakoi, kuten ei muutkaan, joita autan. Mun auttamisen ehtona on juuri raittius ja sairaus. Muita autan työn etsimisessä.
Vierailija kirjoitti:
Siis jos köyhän äly riittäisi hän ei olisi köyhä. Jos käyhä osaisi käsitellä rahaa, hän ei olisi köyhä. Koska köyhä ei osaa budjetoida, on ihan jees että sille ostaa jtn minkä se voi valmistaa ruoaksi. Näin köyhä voi käyttää omat rahansa - jos niitä on -johonkin muuhun kuin ruokaan.
On köyhän oma häpeä jos hän ei osaa laittaa mannapuuroa.
Rahan antaminen köyhälle on kuin veis säkillä valoa ikkunattomaan taloon. Se tuhlaa sen rahan johonkin tarpeettomaan ja on kohta taas peeaa kun ei osaa käyttää rahaa järkevästi.
Ei ole lahjansaajalla oikeutta kertoa missä muodossa lahjansa haluaa jos on hyväntekeväisyyden kohteena.
Oletko sitä ap miettinyt sitä miksi ei raha viihdy sun pankkitilillä?
Pistää vihaksi moinen vaatiminen. Ei sulla ole oikeutta vaatia, elätä ite ittes.
Järkyttävää tekstiä! Köyhä voi olla monesta syystä. Köyhyys myös periytyy. Joillakin sen aiheuttaa huono tuuri: terveys menee, työt menee, talo onkin homeloukku....
Minusta tuntuu, että tämän kirjoittaja on tyhmä ihminen. Usein tällaisia näkemyksiä köyhyydestä laukoo henkilö, joka on itse syntynyt kultalusikka suussa. Mitä rikkaampi, sitä kitsaampi. Köyhä jakaa herkemmin omastaan toisille.
Pitääkin osallistua johonkin keräykseen nyt, koska olen muuttunut hyvätuloiseksi. Vuosikausia kitkuttelin pätkätöissä ja oli työttömyysjaksoja myös. Nyt viran saatuani huomaan miten helppoa on elää, kun kuukausipalkka kilahtaa tilille 15. Pvä eikä tarvitse työnteon ohessa hakea jatkuvasti töitä. Vaikka teen käytännössä kahden ihmisen työt, elämäni on nyt helppoa.
Niinpä aijon nyt jakaa onnenpotkustani myös muille.
Mannaryynejä ja kermainen täysmaito sekaan. Puolukoita on köyhillä nyt muutenkin pakkaset täynnä ja sokeria kaapista. Sopii kaikille eikä pitäisi olla valittamista. Tulee hyvää vispipuuroa.
Suomesta eikä koko maapallolta löydy sellaista ihmistä joka ei pysty syömään mannaryyneistä täysmaitoon tehtyä vispipuuroa. Mikä sua Ap vaivaa ja risoo siis?
Mannaryynithän ovat lähes ilmaisia, ja niistä pitäisi olla kiitollinen. Annettaisiin jotain edes 5 euron arvoista.
Siksi en hae eu-kassia, en tee niillä mitään. en leivo enkä huonolaatuista makaronia käytä. parasta oli saada ruokalahjakortti, saa ostaa mitä itse tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Suomesta eikä koko maapallolta löydy sellaista ihmistä joka ei pysty syömään mannaryyneistä täysmaitoon tehtyä vispipuuroa. Mikä sua Ap vaivaa ja risoo siis?
No mun poika voisi varmaan tuon syödä, mutta eipä sitten paljon vessasta poistuisi koko iltana, kun on vehnä ja maito samassa ruuassa. Kyllä hän varmaan nirsouttaan haluaa pysähtyä puolen tunnein välein pa skalle, kun on saanut jotain sopimatonta ruokaa, ihan varmasti. Tai nirsouttaan on maha kuralla yleensä, nirsouttaan lähtee kesken kaiken ravintolasta vessaan, kun ruoka ei vastaakaan sanottua (eikä enää uskalla syödä ravintolassa tai mitään mitä ei ole meillä tai hänen itsensä tekemää).
Hän muuten elää työmarkkinatuella, asumistuen jälkeen pienen yksiön vuokrasta jää 80 euroa maksettavaksi. Oli kyllä osa-aikatyössä, mutta se päättyi koronan takia. Säästänyt 3500 euroa reilussa vuodessa, tuon työn palkasta alkuvuonna ja työmarkkinatuista. Ei juo, tupakoi, ei juo limsaa eikä syö karkkia. Siinä se salaisuus. hänellä on erikoisruokavalio, vehnätön, rukiiton, maidoton ja muutama kasvis pois myös, mm. tomaatti ja omena. Silti raha riittää. Ei shoppaile vaatteitakaan kuin tarpeeseen.
Keliaakikko varmaan ilahtuu mannaryyneistä.
voi mitä rahanpalvojia täällä on ja samat ihmiset on niin veisaamassa hartaita joululauluja kaksinaamaisuudessaan. tekopyhiä kakkiaisia.
Tarina kertoo kuinka jotkut vievät johonkin hyväntekeväisyyskeräykseen kolmijalkaisia pöytiä ja t-paitoja tekstillä "I love Mallorca", joita käytetty jo lattiariepuina. Niistä köyhät ilahtuvat.
Vierailija kirjoitti:
Aasiassa ja Afrikassa lähes kaikki ovat laktoosi-intolerantteja. Se ei vain noissa maanosissa vaivaa, kun niissä ei maito ole kovin kummoisessa roolissa ruuanlaitossa.
Rahaa saa töitä tekemällä. Surullista mutta totta, tämä on se hetki kun päätin lopettaa kaikenlaisen auttamisen. Sen voi näköjään tehdä väärin niin parempi lopettaa kokonaan.
Desi ryynejä ja litra punaista maitoa, siitä saa pari henkeä puuron aamupalaksi. Onko se sitten halpaa, no ihan hyvää ainakin.