Voiko työnantaja ohjata työntekijän työterveyshuollon sijaan terveysasemalle?
Työnantaja kehotti epäsuorasti hakeutumaan oman terveysaseman avun piiriin vaikka on työterveyshuolto. Voiko näin toimia? Itse olen käyttänyt jonkin verran työterveyshuoltoa ja nyt tuli ihan syyllinen olo, kun olen näin aiheuttanut kuluja työnantajalle.
Kommentit (34)
Ei meilläkään kuulu työterveyshuoltoon muuta kuin työpaikkaselvityksen ja terveystarkastuksen muutaman vuoden väliajoin. Eli lähes minimi. Lääkäripalvelut ei kuulu ja jos saikkua tarttee, normi terveyskeskuskesta sekin on haettava, tai omalla kustannuksella yksityiseltä. Laki ei vaadi lääkäripalveluja. Meillä on kyllä ihan sanottu, että ei koske sairastapauksia. Monella on työterveyshuollosta se käsitys, että se kattaa kaiken, mutta ei se mene niin.
Tarkennan nyt vielä kerran, että meillä työnantajan maksamaan työterveyshuoltoon kuuluu yleislääkärikäynnit, erikoislääkärikäynnit, labrat, röntgenit. Työnantaja on siis tehnyt hyvin selväksi, että mitä kaikkea työterveyshuolto kattaa. Ei ole kyse siitä, että työnantaja ei vain kehtaisi sanoa, että joku tth:n palvelu ei kuuluisikaan työntekijälle ja maksaisi sen kaikessa hiljaisuudessa itse. Ei, vaan kyse on siitä, että työnantaja on ostanut kattavan työterveyshuollon paketin, mutta vihje käyttää julkista terveydenhuoltoa on aika ilmeinen. Tämä taas aiheuttaa syyllisyyttä niissä, jotka käyttävät tth:n palveluita hyväkseen.
T. Ap
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 21:00"]
Tarkennan nyt vielä kerran, että meillä työnantajan maksamaan työterveyshuoltoon kuuluu yleislääkärikäynnit, erikoislääkärikäynnit, labrat, röntgenit. Työnantaja on siis tehnyt hyvin selväksi, että mitä kaikkea työterveyshuolto kattaa. Ei ole kyse siitä, että työnantaja ei vain kehtaisi sanoa, että joku tth:n palvelu ei kuuluisikaan työntekijälle ja maksaisi sen kaikessa hiljaisuudessa itse. Ei, vaan kyse on siitä, että työnantaja on ostanut kattavan työterveyshuollon paketin, mutta vihje käyttää julkista terveydenhuoltoa on aika ilmeinen. Tämä taas aiheuttaa syyllisyyttä niissä, jotka käyttävät tth:n palveluita hyväkseen.
T. Ap
[/quote]
Työnantaja maksaa jokaisesta käynnistä, vaikka olisi sopimus. Eli palvelu on olemassa, joka on oikein hyvä tilanteissa, joissa julkiselta puolelta hoidon saaminen kestää ja muun työympäristön kehittämiseen, mutta jos kuluja syntyy liikaa, työnantaja joutunee harkitsemaan palvelun kattavuutta.
Näin on. Työterveyshuollossa on perusmaksu ja jokaisesta palvelusta maksetaan erikseen. Työnantaja myös näkee laskussa, kuka palvelua on käyttänyt.
"Ei ole kyse siitä, että työnantaja ei vain kehtaisi sanoa, että joku tth:n palvelu ei kuuluisikaan työntekijälle ja maksaisi sen kaikessa hiljaisuudessa itse. Ei, vaan kyse on siitä, että työnantaja on ostanut kattavan työterveyshuollon paketin, mutta vihje käyttää julkista terveydenhuoltoa on aika ilmeinen. Tämä taas aiheuttaa syyllisyyttä niissä, jotka käyttävät tth:n palveluita hyväkseen."
Laajassa/kattavassa työterveyshuolto-sopimuksessa työnantaja voi päättää mitä sopimukseen kuuluu, lakimääräisten lisäksi. Yleensä ne kattavat vain laajemmat tutkimukset esim. sydänfilmit, verikokeet, fysioterapiapalvelut ja erikoislääkärit jne. Akuutti sairastuminen ei yleensä kuulu, sillä Kelalla on eri korvausluokat erilaisille palveluille ja tutkimukselle, jolloin akuutti sairastumiset jäävät niiden ulkopuolelle, koska tarkoitus hoitaa ne julkisella sektorilla.
Sen vuoksi työnantajat maksavat sairasvakuutusmaksua maksetuista palkoista.
Jos akuutti sairaudet hoidetaan työterveydenhoidon piikkiin, työntekijälle se on ylimääräinen etu ja perustuu täysin työnantajan vapaaehtoisuuteen.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 19:10"]Työterveyshuoltoon kuuluu akuuttien sairauksien hoito, samat palvelut kuin terveysasemalla.
ap
[/quote]
Työterveyshuoltoon kuuluu juuri se mitä työnantaja maksaa.
Toisilla melkein lakisääteiset. Toisilla taas kaikki mahdollinen hammaslääkäriä ja silmälaseja myöten, puhumattakaan erikoislääkäripalveluista.
No voi ohjata, ikävä kyllä. Ja siinä sitä sitten ollaan, kun työvuoro olisi sunnuntaina, eikä päivystykseen (ymmärrettävistä syistä!) oteta mitään vähän flunssaisia sairaslomapaperia kaipaavia.
Mun miehen firmassa uusi työntekijä kävi työterveydessä moneen kertaan parin kuukauden sisällä töihintulosta. Oli astmaepäilyä ja ties mitä. Varasi siis itse ajan työterveyteen alkutarkastuksen jälkeen ja yllättyi äärettömästi, kun firma ei maksanutkaan, koska kyseessä ei ollut työperäinen ongelma vaan vanhan sairauden hoito.
Munkin mielestä, vaikka ei muuten haluaisi tai olisi varaa hankkia työntekijöille työterveyshuollon palveluja, niin saikkulappuja varten voisi maksaa jollekin hoitajalle, joka niitä pikkuflunssissa ym. kirjoittaisi. Turhaa terveysasemien kuormitusta kun ihmiset käyvät hakemassa ne todistukset sitten sieltä.
Työterveyshuoltoon kuuluu akuuttien sairauksien hoito, samat palvelut kuin terveysasemalla.
ap
Hmmm.... Miksi työnantaja sitten ostaa noin kattavan työterveyshuollon, jos kuitenkin suosittaa käyttämään terveysasemaa?
"Siis hetkinen. Miksi vitussa se työterveyshuolto on olemassa jos sitä ei saisi käyttää? Kerropas vielä firman nimi niin otan yhteyttä."
[/quote]
Työlainsäädännön mukaan työterveyshuolto on tarkoitettu työkyvyn ylläpitämiseen ja sairauksien ennaltaehkäisyyn. Sairaudet hoitaa julkinen terveydenhoito tai yksityisen maksaa työntekijä itse.
Laajennettu työterveyshuolto on ylimääräinen etu työntekijälle, eikä sitä laki velvoita esim. akuutti sairaukset, leikkaukset, vaativat tutkimukset jne.
"Siis hetkinen. Miksi vitussa se työterveyshuolto on olemassa jos sitä ei saisi käyttää? Kerropas vielä firman nimi niin otan yhteyttä."
[/quote]
Työlainsäädännön mukaan työterveyshuolto on tarkoitettu työkyvyn ylläpitämiseen ja sairauksien ennaltaehkäisyyn. Sairaudet hoitaa julkinen terveydenhoito tai yksityisen maksaa työntekijä itse.
Laajennettu työterveyshuolto on ylimääräinen etu työntekijälle, eikä sitä laki velvoita esim. akuutti sairaukset, leikkaukset, vaativat tutkimukset jne.
Tuossa tapauksessa työnantajan kannattaisi vaihtaa sopimus suppeampaan, jos rivienvälistä vihjataan, ettei olisi sopivaa käyttää tätä etua.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 19:22"]
Tuossa tapauksessa työnantajan kannattaisi vaihtaa sopimus suppeampaan, jos rivienvälistä vihjataan, ettei olisi sopivaa käyttää tätä etua.
[/quote]
Luultavasti sopimus ei katakaan laajemmin, mutta työnantaja ei kehtaa antaa laskuja työntekijällekään. Minä ainakin olen maksanut työntekijöideni yksityisiä "työterveyskäyntejä", kun lasku sieltä tulee, vaikka niistä ei ole sopimusta. Olen maininnut sellaisille, jotka tiheästi käyvät, että hoitaisivat ajokorttitarkastuksensa jne. omaan piikkiin.
"Tuo on kyllä kanssa niin perin juurin syvältä, että työssäkäyvän ihmisen on periaatteessa turhaan mentävä kuormittamaan terveyskeskusta saadakseen jonkun lappusen työnantajalle, joka ei viitsi hankkia kunnollista työterveyshuoltoa. Ja sitten vielä valitetaan, että työntekijöillä on ihan liian hyvin asiat...."
Työnantajalle se on kovin kallista lystiä, vaikka Kela korvaakin osan. Esim. lääkäripalkkio 75-90€/ 20 min. erikoislääkärin palkkio vielä enemmän, sairaanhoitaja 45 €/ 20 min. verikoe vähin. 60€:sta moneen sataa jne. jne.
Työnantaja maksaa täyden hinnan yksityiselle tai jos sopimus on julkisen kanssa, hinnoittelu on sama.
Kela kyllä korvaa työnantajille todella avokätisesti työterveyshuollon järjestämisestä.
Lakisääteisessä puolessa eli esim. kaikki terveystarkastukset ja erilaiset työapaikkakäynnit, korvaus on 50-60 %.
Sairaanhoidon järjestäminen on vapaaehtoista ja riippuutosiaan aivan yrityksen työterveyshuollon sopimuksesta, mitä se kattaa.
Myös siitä työnantajat saavat kelalta takaisin osan kustannuksista.
Jos työterveyshuoltoon kuuluvat vain lakisääteiset ennaltaehkäisevät palvelut, tämä työnantaja toimi oikein. Sen sijaan, jos työterveyshuoltoon kuuluu myös sairaanhoito, työnantajan ei pidä olla esteenä palveuiden käytölle.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 19:34"]
"Tuo on kyllä kanssa niin perin juurin syvältä, että työssäkäyvän ihmisen on periaatteessa turhaan mentävä kuormittamaan terveyskeskusta saadakseen jonkun lappusen työnantajalle, joka ei viitsi hankkia kunnollista työterveyshuoltoa. Ja sitten vielä valitetaan, että työntekijöillä on ihan liian hyvin asiat...."
Työnantajalle se on kovin kallista lystiä, vaikka Kela korvaakin osan. Esim. lääkäripalkkio 75-90€/ 20 min. erikoislääkärin palkkio vielä enemmän, sairaanhoitaja 45 €/ 20 min. verikoe vähin. 60€:sta moneen sataa jne. jne.
Työnantaja maksaa täyden hinnan yksityiselle tai jos sopimus on julkisen kanssa, hinnoittelu on sama.
[/quote]
Niin tuota. NYTHÄN SE ON KALLISTA MEILLE VERONMAKSAJILLE. Miksi veronmaksajien pitäisi maksaa siitä, että työnantaja vaatii lääkärintodistuksen joka nuhasta ja oksutaudista, mvaikka työnanataja ihan hyvin voisi joko maksaa itse terveydenhoitajan, joka asian todistaisi, tai sit antaa työntekijöille luvan olla 1-4 päivää pois omalla ilmaoituksella.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 19:34"]
[/quote]
Esimerkiksi meillä on tarkka lista siitä, millaisia labrakokeita saa ottaa ja erikoislääkärille ei saa mennä. Hyvä systeemi mielestäni, koska on toisaalta kohtuutonta maksattaa työnantajalla jotkut gynekäynnit, mutta toisaalta työnantajalta ajattelematonta pakottaa ihminen päivystykseen pelkän sairauslomatodistuksen vuoksi.