Voiko työnantaja ohjata työntekijän työterveyshuollon sijaan terveysasemalle?
Työnantaja kehotti epäsuorasti hakeutumaan oman terveysaseman avun piiriin vaikka on työterveyshuolto. Voiko näin toimia? Itse olen käyttänyt jonkin verran työterveyshuoltoa ja nyt tuli ihan syyllinen olo, kun olen näin aiheuttanut kuluja työnantajalle.
Kommentit (34)
No meillä se on ihan sääntö. Työterveyteen ei ole sairausasioissa mitään asiaa.
Voi. Lakisääteiset palvelut ovat minimi, esim. akuuttien sairauksien hoito ei kuulu automaattisesti työnantajalle. Jos ei ole sopimuksessa, ei hoideta>terkkulaan.
Siis hetkinen. Miksi vitussa se työterveyshuolto on olemassa jos sitä ei saisi käyttää? Kerropas vielä firman nimi niin otan yhteyttä.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 18:57"]
Siis hetkinen. Miksi vitussa se työterveyshuolto on olemassa jos sitä ei saisi käyttää? Kerropas vielä firman nimi niin otan yhteyttä.
[/quote]
sopimuksia on kuule aika monen tasoisia.
Voi. Meillä ei työterveydenhuoltoon kuulu kuin työhöntulotarkastukset ja lakisääteiset jutut, eli työperäiset sairaudet. Kaikki muu pitää hoitaa omalla terveysasemalla.
Tuo on kyllä kanssa niin perin juurin syvältä, että työssäkäyvän ihmisen on periaatteessa turhaan mentävä kuormittamaan terveyskeskusta saadakseen jonkun lappusen työnantajalle, joka ei viitsi hankkia kunnollista työterveyshuoltoa. Ja sitten vielä valitetaan, että työntekijöillä on ihan liian hyvin asiat....
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 19:02"]
Tuo on kyllä kanssa niin perin juurin syvältä, että työssäkäyvän ihmisen on periaatteessa turhaan mentävä kuormittamaan terveyskeskusta saadakseen jonkun lappusen työnantajalle, joka ei viitsi hankkia kunnollista työterveyshuoltoa. Ja sitten vielä valitetaan, että työntekijöillä on ihan liian hyvin asiat....
[/quote]
Viitsi hankkia = vuositasolla hyvinkin 300 - 400 e yhtä työntekijää kohti vain siitä, että työntekijät haluavat hoidattaa suonikohjunsa, kuukautishäiriönsä ja urheiluvammansa työterveydessä, vaikka niillä ei ole mitään tekemistä työn kanssa.
Työterveys kattaa aikaisempaa useammin vain tarkastukset ja selkeästi työperäiset ongelmat, muissa kuten räkätaudissa voi mennä terveyskeskukseen.
Entäs sitten seuraava tilanne: henkilö ollut työterveydenhuollon piirissä kun ollut töissä. Nyt jäänyt hoitovapaalle eikä enää kuulu työterveyshuollon piiriin. Otti yhteyttä terveysasemaan, joka kieltäytyy hoitamasta koska henkilö palaa töihin noin 1,5 vuoden päästä jolloin voi taas käyttää työterveyshuoltoa. Mistä saa hoitoa? Minne kannattaa valittaa?
kalch kirjoitti:
Entäs sitten seuraava tilanne: henkilö ollut työterveydenhuollon piirissä kun ollut töissä. Nyt jäänyt hoitovapaalle eikä enää kuulu työterveyshuollon piiriin. Otti yhteyttä terveysasemaan, joka kieltäytyy hoitamasta koska henkilö palaa töihin noin 1,5 vuoden päästä jolloin voi taas käyttää työterveyshuoltoa. Mistä saa hoitoa? Minne kannattaa valittaa?
Hoitoa saa terveyskeskuksesta ja valittaa voi vaikka naapurille.
Kiitos vastauksesta. Kirjoitin että terveysasema KIELTÄYTYY hoitamasta koska henkilö on todennäköisesti työterveyshuollon piirissä taas noin 1,5 vuoden päästä. Eli minne voi valittaa siitä että kunnan terveysasema kieltäytyy hoitamasta sinä aikana kun ei kuulu työterveyshuoltoon?
Mitä helvettiä kunnan terveysasemalle kuuluu oletko töissä vai et? Siellä on sinun terveydenhuoltosi päävastuu halusivat he tai eivät.
Itse olen vanha kroonikko ja kroonisen sairauden hoitoni on terveysasemalla, en haluaisi edes taas uuden lääkärin syyniin kertomaan kaikkia vanhoja juttuja. Ei mitään ongelmaa, kukaan ei ole aikaa varatessani ikinä edes kyseenalaistanut hoitoni tarvetta saati ohjannut minua mihinkään työterveyshuoltoihin (jossa en ole käynyt kuin työterveystarkastuksessa + kausi-influenssarokotteen olen saanut).
Niinpä, sitä minäkin ihmettelen. Nyt tilanne on se että terveysaseman omalääkäri ottaa vapun jälkeen kantaa siihen aikooko hän/terveysasema hoitaa potilasta vai ei..
Ihan ku siinä olisi valinnanvaraa..
Vierailija kirjoitti:
Työterveys on TYÖterveys. Se on työkyvyn ja työhyvinvoinnin hoitoa ja ehkäisyä varten, ja työstä johtuvien terveysongelmien hoitoa varten. Sen ei ole tarkoitus korvata muuta sairaanhoitoa tai terveydenhuoltoa.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 21:00"]
Tarkennan nyt vielä kerran, että meillä työnantajan maksamaan työterveyshuoltoon kuuluu yleislääkärikäynnit, erikoislääkärikäynnit, labrat, röntgenit. Työnantaja on siis tehnyt hyvin selväksi, että mitä kaikkea työterveyshuolto kattaa. Ei ole kyse siitä, että työnantaja ei vain kehtaisi sanoa, että joku tth:n palvelu ei kuuluisikaan työntekijälle ja maksaisi sen kaikessa hiljaisuudessa itse. Ei, vaan kyse on siitä, että työnantaja on ostanut kattavan työterveyshuollon paketin, mutta vihje käyttää julkista terveydenhuoltoa on aika ilmeinen. Tämä taas aiheuttaa syyllisyyttä niissä, jotka käyttävät tth:n palveluita hyväkseen.
T. Ap
[/quote]
Anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Ko menettelyä voidaan kutsua syrjinnäksi, jos osalle porukasta sallitaan ja osaa kielletään tai ainakin hyvin voimakkaasti annetaan ymmärtää ettei ole suotavaa käyttää tth-palveluja.