Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työharjoittelijaksi päiväkotiin 30-vuotiaana, mitä edessä? Pk-seutu.

Vierailija
15.05.2014 |

Mulla korkeakouluopinnot sairastumisen ja perhetilanteen vuoksi jääneet kesken gradu-vaiheessa, nyttemmin töitä ei ole löytynyt, työkkäristä sitten ohjasivat johonkin kelan tukemaan juttuun, siis saan minimipäivärahan ja pääsen töihin lähipäiväkotiin. Omia lapsia on muutama, eivät enää päiväkoti-iässä.

Jännitän aika paljon vieraita ihmisiä (lapsista tykkään paljon ja olen heidän kanssa aina ollut "huyvä"), mietityttää miten pk:n hlökunta suhtautuu mahdollisesti? Laittavatko tekemään kaikki ns paskahommat?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh mä oon pienten puolella työkokeilussa ja mun ei tarvi paskahommia tehä. Ainoastaan pöytien pyyhkiminen ja vaippojen vaihto. Mun ryhmän aikuiset tosi mukavia ja oon paljon lasten kanssa!

Vierailija
2/10 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

paskahommia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ovat päiväkodin "paskahommat"? Tottakai harjoittelija tekee sitä mitä osaa ja mihin lain mukaan on pystyvä. Et siis koskaan ulkoile yksinään ja jos pitää valita, niin lastenhoitaja ulkoilee lasten kanssa (koska laki määrää ulos ns. kasvatusvastuullisen) ja harjoittelija esim. kattaa, avaa sängyt, siivoaa lelut tai hoitaa pyykkihuoltoa sisällä. Tuskin kuitenkaan päiväsi pelkästään noista koostuvat, vaan avustaisit kaikessa lapsiryhmän toiminnassa esim. pukemistilanteissa ja vaikka kädentaidoissa.

Vierailija
4/10 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökunnasta on niin suuri pula, että ottavan ilomielin vastaan jos vaan olet tolkun ihminen ja osaat tehdä hommasi ilman että joka asia täytyy kädestä pitäen näyttää.

Vierailija
5/10 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, "paskahommat" huonosti ilmaistu, anteeksi. Mutta siis tarkoitin sillä juuri kaikkea sitä muuta toimintaa kuin itse lasten kanssa olemista (siivous, pyykkihuolto, jne.) Joku mulle kertoi että oli vastaavassa tilanteessa joutunut päiväkausia siivoamaan päiväkodin komeroita ja varastoja, ei saanut ikinä olla edes mukana kun lasten kanssa ulkoiltiin, ei leikkiä, ei lukea edes satuja. Peppuja sai pestä ja vessattaa joskus. Ja hlökunta oli kuulemma koko ajan katsonut ns. alaspäin, ja blokannut porukasta täysin. Kuulosti pahalta. ap

Vierailija
6/10 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos omalle työpaikalleni tulisi harjoittelija, riippuisi ihan harjoittelijasta, millaisia hommia häneltä odotettaisiin. Jos on hyvä lasten kanssa, saa kyllä varmasti olla lasten seurassa: lukemista, pelaamista ja sellaista on aina tarjolla. Ihana olisi myös yhdelle lapselle joutaa antamaan erityishuomiota. Sellainen ujo ja eristäytyvä, jolla olisi paljon asiaa aikuiselle, mutta aina ei ehdi. 

Minä en katso ketään alaspäin. Kaikille toimijoille on sijansa päiväkotimaailmassa. Tosin niitä siivoushetkiä olisi meilläkin varmasti edessä. 

t. lto

Vierailija
7/10 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on ihan työyhteisökohtaista. Toisessa työyhteisössä on toinen tilanne, mutta sitä on vaikea ennustaa etukäteen. Pääsääntöisesti  sanoisin, että päiväkodeissa ei ole pompottamista, mutta naisvaltaisille työyhteisöille tyypillisiä ikäviä piirteitä sitten voi ollakin.

Harjoittelun ajanjaksokin saattaa vaikuttaa. Esim. kesäkuu on tyypillisesti siivouspainotteinen kuukausi, jolloin kesätaukoa ja kesän suursiivousta varten siivotaan varastot, pestään lelut, matot, peitot jne. Silloin harjoittelijakin pääsee ihan urakalla näihin hommiin.

Suurimmassa osassa päiväkodeista uskoisin että pääset lukemaan muutamalle lapselle kerrallaan, pelaamaan lautapelejä, mukaan leikkeihin, pelaamaan polttopalloa jne. Sitä mihin vakihenkilökunnalla on joskus liian vähän aikaa.

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 18:36"]

No joo, "paskahommat" huonosti ilmaistu, anteeksi. Mutta siis tarkoitin sillä juuri kaikkea sitä muuta toimintaa kuin itse lasten kanssa olemista (siivous, pyykkihuolto, jne.) Joku mulle kertoi että oli vastaavassa tilanteessa joutunut päiväkausia siivoamaan päiväkodin komeroita ja varastoja, ei saanut ikinä olla edes mukana kun lasten kanssa ulkoiltiin, ei leikkiä, ei lukea edes satuja. Peppuja sai pestä ja vessattaa joskus. Ja hlökunta oli kuulemma koko ajan katsonut ns. alaspäin, ja blokannut porukasta täysin. Kuulosti pahalta. ap

[/quote]

Vierailija
8/10 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut harjoittelijana ja toimiin kuului: Lastenhoidossa avustaminen, järjestely, ruuan haku ja jakaminen, ruokailussa avustaminen, pukemisessa ja riisumisessa avustaminen, vessatuksessa avustaminen, nukkarin kuntoon laittaminen ja kaikki ns. huomaamaton homma, kuten ruokalappujen ja pyyhkeiden haku ja viikkaaminen yms.

Henkilöpulan vuoksi tein myös paljon sellaista, mitä ei olisi kuulunut. Olin yksin nukkarissa, vessatin yksin ja jouduin pari kertaa yksin vahtimaan muutamaa lasta. Nämä pakon edessä ja vain jos lapsia oli vähän. Nukkarissa tosin olin lopulta päivittäin viimeisen tunnin, kun lapset jo nukkuivat. Nukuttelin liian aikaisin heräileviä ja annoin muille hoitajille omat unensa nukkuneita.:)

Vierailija
9/10 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin siis alle 3-vuotiaiden ryhmässä, missä työ kostuu perushoidosta. Kävin silloin tällöin paikkailemassa isompien ryhmissä ja siellä sitten sain osallistua lasten peleihin ja leikkeihin.

t. 8

Vierailija
10/10 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, kiitos paljon vastauksista, ei yhtään niin synkkää kuvaa maalailleet teidän vastauksenne kuin tämä eräs tuttavani.

Olen tosiaan lukenut mm. kasvatustiedettä, sosiaalityötä, psykologiaa ja erityispedagogiikkaa yliopistossa hyvinkin pitkälle, ja kasvattanut kolme lasta, joten voisin olettaa osaavani muutakin tehdä kuin siivota kaappeja. Jos vaan saa luvan :) ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän neljä