Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muisto opettajasta, joka lopetti kiusaamisen alkuunsa

Vierailija
20.12.2020 |

Muisto 30 vuoden takaa. Yläasteen liikunnanopettajamme oli perinteinen urheilumies, mutta sanan hyvässä merkityksessä. Kun yläasteella muodostettiin uusi ryhmä liikuntatunneille, meinasi pari lihavaa poikaa jäädä kiusaamisen uhriksi. Oli tätä perinteistä läskittelyä ja tavaroiden kantamista pukuhuoneen roskiin. Kiusaajat hallitsivat ja uhrit alistuivat kuten olivat oppineet vuosien aikana toimimaan. Mutta kuinka ollakaan, tämä uusi liikunnanopettaja sattuikin paikalle kesken tällaisen pelin. Hän pysäytti touhun, kutsui koko ryhmän jumppasaliin ja ilmoitti, että jos hän enää kerrankin saa vastaavaa tietoonsa, hän vetää tekijöitä turpaan. Näillä sanoilla suoraan. Mitä tapahtui? Saivatko lapset traumoja, saiko opettaja potkut, syntyikö skandaali? Ei, vaan kiusaaminen todellakin loppui siihen eikä sitä esiintynyt silloinkaan, kun opettajan silmä vältti.

Tämä opettaja oli paitsi suoraviivainen auktoriteetti, hän oli myös reilu. Hän edellytti, että kaikkien tulee yrittää, mutta mikäli taidot ei riitä, se on ok. Telinevoimistelussa kokeiltiin irtoaako leukoja: parilla pojalla ei irronnut. Opettaja oli että ok, pääasia että yritit etkä luovuttanut. Jne. Onko tällaisia opettajia enää? Olisipa.

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaiset opettajat ovat työttömiä nykyaikana. Rehtorikunnassa on paljon kukkahattuhumanisteja, jotka ovat aina oppilaiden puolella. Eli käytännössä mitään ei saa vaatia ja kaikkea pitää ymmärtää.

Sellaisia rehtoireita pitäisi vetää turpaan kanssa.

Vierailija
42/50 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitä toi ope rupee mun vanhempia arvoteleen täällä ettei mua oo opetettu käyttäytymään v-ttu mee imeen munaa"

Vierailija
44/50 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä noilla id------lla saa olla älykännyt opetustunneilla?

Vierailija
45/50 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin ysillä 40 vuotta sitten. Tunnin aluksi opettaja määräsi minut ja pari muuta kaveria opon huoneeseen välittömästi. Matkalla mietittiin että mitä pahaa me on nyt tehty tai mistä jääty kiinni. Opo pyysi sisään ja pyysi myös laittamaan oven kiinni. Sitten hän kertoi mistä on kysymys. -"Meillä on ongelma. Seiskaluokalla on hieman jälkeenjäänyt kaveri jota kiusataan välitunnilla koko ajan. Voisitteko te isommat pojat puuttua siihen että se saataisiin loppumaan"

-eli mitä meidän pitäisi tehdä?

-jos näette kiusaamista, menkää väliin ja vetäkää niitä kiusaajia turpaan ja raahatkaa sitten tänne minun huoneeseen.

-okei

Oltiin oikein tyytyväisiä kun meitä ei syytettykään mistään

Kerran välitunnilla oltiin sitten menossa tupakalle kun nähtiin tätä poikaa kiusattavan. Ohi mennessä huudettiin että nyt vttu tuo saa loppua tai tulee pipoon.

Kiusaamista en nähnyt sen jälkeen.

Vierailija
46/50 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuori naisopettaja lopetti kiusaamisen soittamalla kiusaajien kotiin. Tästä on 18 vuotta aikaa. Silloin oli vielä noloa, jos oma lapsi syyllistyi tällaiseen. Tulin uutena oppilaana luokkaan ja minun alettiin kiusata. Kiusaaminen loppui ja sain luokalta kavereitakin.

Minä teen näin myös. Samoin olen soittanut harrastus ryhmiin kiusaamisesta jos lapsen vanhemmat eivät saa kiusaamista loppumaan. Periaatteessa ei ole tehtäväni mutta teen työtäni sydämellä ja soittoni valmentajalle on auttanut jokakerta. Kiusaamiseen on puututtava ja heti. Terv. Kouluterkkari

Vierailija
47/50 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli historian opettaja, jonka tunneilla luokan pikku hirviötkin istuivat hiljaa aloillaan. Oli erikoinen persoona, kiero huumorintaju mutta samaan aikaan todella järkähtämätön säännöissään, ei lainkaan rento. Jos joku kuitenkin perseili tunneilla, nolasi häirikön viiltävästi, ilman tyhjiä uhkailuja. Olen monesti miettinyt että hänen kaltaisiaan saisi olla opettajina enemmänkin. Ainoa oppiaine, jossa keskityttiin aiheeseen ilman parin oppilaan huomionkipeää sekoilua.

Vierailija
48/50 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan näitä "hyviä" tyyppejä oppilaissakin. Meidän koulussa oli ysillä yksi juniori SM-tasollakin nyrkkeillyt kaveri, jota kaikki kunnioitti - pääasiassa koska tämä tyyppi oli niin kova. Siihen aikaan harrastettiin vielä kovaa mopotusta ja seiskalla sai tosissaan pelätä onko se pää siellä vessanpöntössä vai joutuuko vaatteet päällä suihkuun. No kerran sitten kävi niin, että ryhmä kaseja piiritti minut ja alkoi tuuppia vessaa kohti. Mutta sattumalta vastaan tuli tämä nyrkkeilijä. Minä tietysti ajattelin, että nyt tulee vielä turpaankin, mutta sitten kävikin ihme. Tämä nyrkkeilijäkaveri sanoi että jättäkää pellet se mopo rauhaan ja tapelkaa minun kanssa jos tappelu kiinnostaa. Ketään ei kiinnostanut ja lopettivat siihen. Viileä tyyppi! Myöhemmin kuulin, että hänellä oli kehitysvammainen veli, niin että olisiko siksi ollut ärtynyt noihin kiusaajiin. 

Vierailija
49/50 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän luokanvalvoja puuttui kyllä 90-luvulla aika hyvin kiusaamisiin ihan puhumalla ja jälki-istunnoilla. Siihen aikaan se useimpiin oppilaisiin tehosikin. Ja muistan kyllä  ala-asteelta juuri 90-luvun alusta tapauksen jossa opettaja nosti oppilaan seinälle ja vahingossa oppilaan pää kolahti tilanteessa seinään (siis ei todellakaan tahallaan lyönyt sitä seinään niinkuin oppilas tilanteen jälkeen väitti) ja opettaja sai välittömästi potkut. Eli ei silloinkaan saanut ihan miten tahansa käsitellä lapsia.

Vierailija
50/50 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama homma kuin AP:lla. Ala-asteen miesopettaja lopetti kiusaamisen alkuunsa uhkailemalla muutamaa vanhempaa poikaa ja vähän myöhemmin yhtä tyttöä joka nimitteli minua. Olen lyhytkasvuinen ja jouduin herkästi kiusaamisen kohteeksi.

Ikävä kyllä, yläasteella opettajia ei kiinnostanut ja se oli minulle yhtä helvettiä. Halusin vain kuolla. Kiitos sinulle ala-asteen miesopettaja joka laitoit kiusaajat rinnuksista seinälle. Teit elämästi hetkeksi paremman.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän