Olin ostamassa ensimmäistä älypuhelintani (olen 33-vuotias) ja myyjä nauroi päin naamaa, kun kysyin miten sillä soitetaan
Minulla on aina ollut näppäinpuhelin. Myyjä oli töykeän oloinen ja naurahti sillä tavalla pilkallisesti, eikä edes neuvonut. Sanoi "Etkö sä muka ihan oikeasti tiedä" Jäipä sitten se puhelin ostamatta. Jättäisitkö palautetta tuollaisesta?
Kommentit (83)
Muistan ikuisesti, kun siinä 16-v korvilla kaksi ystävääni meni kodinkoneliikkeeseen kesätyörahojen kera. Aikomus oli ostaa kummallekin partakone.
Sisään liikkeeseen päästyään kertoivat asiansa myyjälle, joka kysyi ystäviltäni ivallisesti, että kummallakos pojalla se parta kasvaa.
Ystäväni poistuivat liikkeestä ostamatta. Ja vannoivat vielä, etteivät ikinä enää astu jalallakaan ko. liikkeeseen. Pitivät lupauksensa ja ehkäpä siksi noin 10-v sitten kyseinen kauppa meni nurin. Saattoi siihen toki vaikuttaa moni muukin asia...
Ei olisi saanut nauraa. Itse vaihdoin vanhanaikaisesta puhelimesta uuteen vasta pari kuukautta sitten. En minäkään ymmärtänyt, miten siihen vastataan tai miten se saadaan auki tai miten soitetaan.
Minä olen 48 v. ja ostin tänä syksynä ensimmäisen älypuhelimeni. Sanoin sen suoraan myyjälle. Kerroin, että ihan tavallinen puhelin riittää ja lapsellani on puhelin X ja sellaisen voisin ottaa, kun lapsi sitten osaa opettaa minua käyttämään sitä, jos tulee ongelma. Myyjä ei vittuillut ollenkaan. Oli entinen oppilaani :) .
Jos olisi tullut jotain naureskeluja, olisin totta vie antanut palautetta siihen puljuun.
Joskus aiemmin olin ostamassa yleiskonetta, johon halusin tietyn ominaisuuden. Myyjä ei tiennyt siitä mitään. Viimeksi ostamaani digiboksiin halusin myös hyppykelaustoiminnon, mutta siitäkään ei myyjä osannut sanoa. Kuulemma joissakin kyseisen merkin laitteissa se on mutta hän ei tiennyt, onko juuri siinä. Kummallakin kerralla myyjä alkoi lukea tuoteselostusta. Joo, kyllä minäkin siihen kykenen, mutta jos siinä ei kerrota, sitten kysyn myyjältä.
Minusta myyjät pitäisi kouluttaa tutustumaan jokaiseen myytävään artikkeliin ainakin omalla osastollaan niin, että he osaisivat vastata kysymyksiin.
Minulle on ihan sama, nauraako myyjä minulle selkäni takana sitten kun olen lähtenyt. Päin naamaa ei saa naureskella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään osannut tuosta noin vaan käyttää Android-puhelinta, vaan se piti opetella ohjeiden kanssa ja googlaamalla. Sama juttu aikaisemman Lumian kanssa. Kun ostin 3 vuotta sitten Oneplus 3T:n, niin sitä ei edes voinut oletusarvoisesti käyttää puhelimena, vaan se toiminto piti erikseen laittaa asetuksista päälle.
Muutama vuos sitten siirryin Iphonesta Samsungiin, j mulle tuotti vaikeuksia jopa tajuta, miten siihen puheluun oikein vastataan, kun oli vähän eri meininki 😂🤣 Enkä edes ollu mitenkään vieras älypuhelinten kans 😂🤣 Joten, kyllä niissä härveleissä riittää ihmettelemistä jopa kokeneemmille, jotka eivät kuitenkaan joka vuosi osta uutta puhelinta, eivätkä ole mitenkään merkkiorientoituneita 😁
Sama ongelma aikoinaan vanhemman Samsungin kanssa. Ja olen ihan teknisesti valveutunut ihminen, IT-alalla töissä ja harrastan teknisiä vempaimia vapaa-ajallani. Silti meni hetki että sain ensimmäiseen puheluuni vastattua :D
Kun on tietyllä tavalla toimivaan toimintoon tottunu, niin siinä on vähän kujalla, kun ei se sama homma hoidukaan sillä totutulla tavalla 😁 Tää Note20 Ultra on ollu ihan helppo nakki, tähän asti, joskaan en yllättyis, vaikka tästäkin löytyis vielä jotain, jolla saan sormeni suuhun, ja makeat naurut 🤣
Palveluun kuuluu myös opastaminen ja neuvominen, ei pelkkä myyminen. Meille tuli 2018 uusi auto "leasingiin" ja kyllä sopimuksen tehnyt (meitä nuorempi) naismyyjä neuvoi perustoiminnot, vaikka miehelläni&mulla ollut ajokortit 30 vuotta ja autossa löytyy ihan opaskirjanenkin... Tyytyväisiä oltu hommaan ja ensi vuonna vaihdetaan uuteen samassa paikassa.
Pelkkä puhelimen vaihtaminen uuteen, saman valmistajan malliin on jo saattanut tuoda ongelmia käyttäjälle.
Ostin kauan sitten sen N95-mallin, joka oli tullut kauppoihin. Siellä sisällä lukee "made in Finland" - ja kesti hyvin 15 vuotta! Ostaessa sanoin, etten ole koskaan ostannut puhelinta itse, kun olen käyttänyt vain muiden vanhoja/entisiä. Totiseksi meni se myyjä ja kohta tuli vanhempi myyjä esittelemään laitetta. Olin jo päättänyt, et sen haluan. Ei sanonut mitään. Helppo oli käyttää ja ostaisin uuden entisen tilalle vaikka heti jos olis myynnissä.
Minä olen pian 60 täyttävä tietotekniikka-alan ammattilainen, ollut alalla yli 30 vuotta. Jonnet myymälöissä suhtautuvat kuin idioottiin, niitä on kiva välillä näpäyttää. Yrittävät kyllä huijatakin.
Erään telemyymälän aspa-jonnen peukalot oli sellaiset käppyrät.
Tekeekö jatkuva näpyttely sellaiset? 😁
Vierailija kirjoitti:
Minä olen pian 60 täyttävä tietotekniikka-alan ammattilainen, ollut alalla yli 30 vuotta. Jonnet myymälöissä suhtautuvat kuin idioottiin, niitä on kiva välillä näpäyttää. Yrittävät kyllä huijatakin.
millä tavalla?
Vierailija kirjoitti:
Olen 40v ja aina ostanut kaikki laitteet käyttövalmiina ja tiedot valmiiksi siirrettynä, oli kysymys älypuhelimesta, läppäristä jne. Ja esim. Gigantti tätä mainostaa vielä erilispalveluna.
En halua tuhlata aikaani noin ikäviin ja tylsiin hommiin.Sinuna antaisin palautetta huonosta palvelusta. Ja monet yritykset haluavat palautetta, oli se sitten huonoa tai hyvää.
Tyhmyydestä saa maksaa, jos uuteen älypuhelimeenkin pitää jonkun giganttilaisen siirtää tiedot, voi luoja! Aivan kuin ehtisit sinä aikana tehdä YHTÄÄN MITÄÄN.
Vierailija kirjoitti:
Ostin kauan sitten sen N95-mallin, joka oli tullut kauppoihin. Siellä sisällä lukee "made in Finland" - ja kesti hyvin 15 vuotta! Ostaessa sanoin, etten ole koskaan ostannut puhelinta itse, kun olen käyttänyt vain muiden vanhoja/entisiä. Totiseksi meni se myyjä ja kohta tuli vanhempi myyjä esittelemään laitetta. Olin jo päättänyt, et sen haluan. Ei sanonut mitään. Helppo oli käyttää ja ostaisin uuden entisen tilalle vaikka heti jos olis myynnissä.
Mulla oli kans Nokia N95 joka toimi 8 vuotta! Oli hyvä puhelin. Sen jälkeen ostin vielä karvalakki näppäinpuhelimen Beafon-merkiltä, koska ei ollut varaa älypuhelinteen aateliin, eli iPhoneen.
Sitten kun oli, niin myyjä ei kertonut, että jos puhelun aikana pyyhkäiseen soittamisruudun pois ja selaa kännykkää, niin MISTÄ sen puheluruudun saa takaisin?!!? :D
Koitin soittaa eräälle tuttavalle, joka ei vastannut, ja puhelin hälytti nolosti varmaan 3 minuuttia, koska en vain saanut sitä puheluruutua takaisin näkyviin katkaistakseni puhelun! Olipa tosi noloa, jos tuttu oli esim. kokouksessa puhelin äänettömällä, ja näki, miten kauan mä muka odotin, että hän vastaa :’D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olette noin herkkänahkaisia? Totuus on se, että ap ei osaa jotain mitä suurin osa alle 70-vuotiaista osaa. Kyllähän ap:n täytyy itsekin tietää, että on poikkeuksellista ottaa älypuhelin käyttöön vasta nyt. Minä olisin ap:n sijassa sanonut: "Joo en ole aiemmin käyttänyt mutta nyt mielelläni oppisin ihan perusjutut."
Ja toisaalta ei ole myyjän tehtävä opettaa puhelimen käyttöä. Eihän automyyjäkään ala näyttää asiakkaalle missä on kaasu ja jarru. Mukava myyjä voi hiljaisena hetkenä alkaa opettaa, mutta kyllä myyjän tehtävä on myydä, ei opettaa.
Arvokkaamman laitteen myytiin kuuluu kyllä myös se, että asiakas ymmärtää laitteen perustoiminnot, jotta herää kiinnostus ostaa kyseinen laite.
Nykyään myyjä on rahan kerääjä, vaikka pitäisi olla asiantuntija.
Itse ostin vuosi sitten ekan älypuhelimen ja Elisan myyjä oli aivan super hieno.
Sanoin heti, että en ymmärrä mitään.
Hän laittoi puhelimen kuntoon ja laittoi aloitusnäytölle ne sovellukset, joita mahd tarvitsen eniten.
Olen myös jälkenpäin neuvoja tarvinnut ja aina saanut.
Toista on nuo kodinkonemyyjät. Eivät tiedä, miten laitteet toimivat ym.
Mulla on kanttia arvostella, sillä itse olin 60-70-luvun vaihteessa ko myyjänä.
Silloin käytiin jopa asiakkaan kotona neuvomassa ja aina oli ilmainen kotiinkuljetus isoilla laitteilla.
Maahantuojat järjestivät kursseja myyjille.
T.mummeli 70+
Nuo myyjäpojat/miehet osaa olla ylimielisiä myös nuorille, varsinkin jos satut olemaan nainen. Olin kerran ostamassa nappikuulokkeita, ja kysyin että onkohan nämä hyvät. Miesmyyjä alkoi siinä virnuilemaan ylimielisesti, ja sanoi että "Ne on ihan perus kuulokkeet" Katsoin sitten miestä kulmat kurtussa niin tajusi jatkaa että "Ei ole tullut paljon palautuksia" Olisin tosiaan kaivannut että kertoo vähän enemmän niistä kuulokkeista, ja esimerkiksi näyttää erilaisia vaihtoehtoja. En edes tajunnut vaihtaa kauppaa, olisi pitänyt.
Noiden myyjien pitää vaan myydä, myyda, myydä. Varmaan ainakin Elisalla on periaate, että minkäänlaista neuvontaa ei tartte tai pidä antaa, koska se vie kalliita minuutteja koneiden myynnistä. Alaikäisenn näköiset tyypit on tosiaan poikkeuksetta ylimieisiä, luultavasti pomonsakin samaa ikäluokkaa, joten palautetta on turhaa antaa. Luulisi kuitenkin, että firmassa oisi joku aikuinen, joka perehdyttäisi uudet tyypit edes jonkunlaiseen ystävälliseen asiakkaan kohtaamiseen. No ei ne puhelimen päässä ole sen kummempia. Mulla oli liittymän hinta vanhenemassa ja soitin kysyäkseni, onko samahintaista tai halvempaa liittymää. Siis kysyin. Kundi kehotti mua vaihtamaan jollekin toiselle operaattorille. Kyllä.
Miksi siedän Elisan luokatonta palvelua. Siksi, että kuulopuheiden mukaan kohtelu ei ole sen kummempaa muuallakaan.
No tuli tuossa ystävällinen joululahjaviesti. Olin tilaamassa lahjakirjaa, linkki ei toiminut. Ett hyvää joulua vaan.
Olisko vaikka siitä puhelimen kuvasta?
Hmm..ihminen kyllä pyrkii itse selvittämään ensin asioita. Tätä ilmiötä kutsutaan aikuisuudeksi. Jos ei itse sitä osaa selvittää esim. Googlen, laitteen manuaalin kautta, niin sitten kysytään apua. Minun mielestäni kysymys oli sellainen, johon ap:n olisi kyllä itse pitänyt ensin miettiä ja kokeilla. Nyt se on vain tyhmä kysymys ja tyhmiä kysymyksiä esittävät tyhmät ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Hmm..ihminen kyllä pyrkii itse selvittämään ensin asioita. Tätä ilmiötä kutsutaan aikuisuudeksi. Jos ei itse sitä osaa selvittää esim. Googlen, laitteen manuaalin kautta, niin sitten kysytään apua. Minun mielestäni kysymys oli sellainen, johon ap:n olisi kyllä itse pitänyt ensin miettiä ja kokeilla. Nyt se on vain tyhmä kysymys ja tyhmiä kysymyksiä esittävät tyhmät ihmiset.
Olipa harvinaisen typerä ja ylimielinen kommentti.
Sama ongelma aikoinaan vanhemman Samsungin kanssa. Ja olen ihan teknisesti valveutunut ihminen, IT-alalla töissä ja harrastan teknisiä vempaimia vapaa-ajallani. Silti meni hetki että sain ensimmäiseen puheluuni vastattua :D