Olin ostamassa ensimmäistä älypuhelintani (olen 33-vuotias) ja myyjä nauroi päin naamaa, kun kysyin miten sillä soitetaan
Minulla on aina ollut näppäinpuhelin. Myyjä oli töykeän oloinen ja naurahti sillä tavalla pilkallisesti, eikä edes neuvonut. Sanoi "Etkö sä muka ihan oikeasti tiedä" Jäipä sitten se puhelin ostamatta. Jättäisitkö palautetta tuollaisesta?
Kommentit (83)
En minäkään osannut tuosta noin vaan käyttää Android-puhelinta, vaan se piti opetella ohjeiden kanssa ja googlaamalla. Sama juttu aikaisemman Lumian kanssa. Kun ostin 3 vuotta sitten Oneplus 3T:n, niin sitä ei edes voinut oletusarvoisesti käyttää puhelimena, vaan se toiminto piti erikseen laittaa asetuksista päälle.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään osannut tuosta noin vaan käyttää Android-puhelinta, vaan se piti opetella ohjeiden kanssa ja googlaamalla. Sama juttu aikaisemman Lumian kanssa. Kun ostin 3 vuotta sitten Oneplus 3T:n, niin sitä ei edes voinut oletusarvoisesti käyttää puhelimena, vaan se toiminto piti erikseen laittaa asetuksista päälle.
Muutama vuos sitten siirryin Iphonesta Samsungiin, j mulle tuotti vaikeuksia jopa tajuta, miten siihen puheluun oikein vastataan, kun oli vähän eri meininki 😂🤣 Enkä edes ollu mitenkään vieras älypuhelinten kans 😂🤣 Joten, kyllä niissä härveleissä riittää ihmettelemistä jopa kokeneemmille, jotka eivät kuitenkaan joka vuosi osta uutta puhelinta, eivätkä ole mitenkään merkkiorientoituneita 😁
"miten tällä soitetaan?" on myös sellainen vitsi. Puhelimessa on niin monta ominaisuutta että itse päätarkoitus jää vähäiselle. Voi olla että myyjä luuli että heität läppää, jutustelet ja nauroi koska ajatteli sen olevan kohteliasta, kun joku kertoo vanhan vitsin. Vähän niinkuin ruokakaupassa "ei mee verotukseen".
Vierailija kirjoitti:
Nauroiko päin naamaa ilkeästi? Aina kannattaa miettiä sanottiinko tai tehtiinkö oikeasti niin vai onko se oma tunne. Me ihmiset teemme helposti oletuksia toisten ajatuksista ja loukkaannumme ehkä turhaan. Olen itsekin sekoillut eri tilanteissa, ja asiakaspalvelija on nauranut. Olen itsekin nauranut eikä ole tullut pahaa mieltä. Ei nauru ole aina ilkeää
Etkö oikeasti tiedä? On ihan tarpeeton kysymys asiakkaalle. Vinkkinä ihan kaikille että jos joku kysyy jotakin niin todennäköisesti se ei silloin tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Olin kerran ostamassa liettä (?liesi:) ja kysyin myyjältä että mikä on pizzatoiminto? Hän mietti hetken aikaa ja kysyi että teenkö usein pizzaa:) Menin toiseen liikkeeseen.
Niin, mikä on pizzatoiminto? Olen yli 50 - vuotias ja en ole koskaan kuullut moisesta. Enkä muuten ole siitä typerämmästä päästä eli tiedän paljon asioita noin yleistasolla. Sanotaanko näin, että minun hyvin harvoin tarttee edes lukea laitteen ohjeita ymmärtääkseni miten se toimii ja saa toimimaan. Eli perustietotaito käsittääkseni on kunnossa mutta tuosta pizzatoiminnosta en ole kyllä koskaan kuullut...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin kerran ostamassa liettä (?liesi:) ja kysyin myyjältä että mikä on pizzatoiminto? Hän mietti hetken aikaa ja kysyi että teenkö usein pizzaa:) Menin toiseen liikkeeseen.
No, teetkö usein ?
Sincc
Mitä se tähän liittyy? Tekee tai ei, myyjän tehtävä on opastaa, jos myyminen kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mikä on pizzatoiminto? Olen yli 50 - vuotias ja en ole koskaan kuullut moisesta. Enkä muuten ole siitä typerämmästä päästä eli tiedän paljon asioita noin yleistasolla. Sanotaanko näin, että minun hyvin harvoin tarttee edes lukea laitteen ohjeita ymmärtääkseni miten se toimii ja saa toimimaan. Eli perustietotaito käsittääkseni on kunnossa mutta tuosta pizzatoiminnosta en ole kyllä koskaan kuullut...
Eikö sitä mielestäsi saisi kysyä, koska sinä(kään) et ole koskaan kuullut moisesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nauroiko päin naamaa ilkeästi? Aina kannattaa miettiä sanottiinko tai tehtiinkö oikeasti niin vai onko se oma tunne. Me ihmiset teemme helposti oletuksia toisten ajatuksista ja loukkaannumme ehkä turhaan. Olen itsekin sekoillut eri tilanteissa, ja asiakaspalvelija on nauranut. Olen itsekin nauranut eikä ole tullut pahaa mieltä. Ei nauru ole aina ilkeää
Etkö oikeasti tiedä? On ihan tarpeeton kysymys asiakkaalle. Vinkkinä ihan kaikille että jos joku kysyy jotakin niin todennäköisesti se ei silloin tiedä.
Aivan. Ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama vuos sitten siirryin Iphonesta Samsungiin, j mulle tuotti vaikeuksia jopa tajuta, miten siihen puheluun oikein vastataan, kun oli vähän eri meininki 😂🤣 Enkä edes ollu mitenkään vieras älypuhelinten kans 😂🤣 Joten, kyllä niissä härveleissä riittää ihmettelemistä jopa kokeneemmille, jotka eivät kuitenkaan joka vuosi osta uutta puhelinta, eivätkä ole mitenkään merkkiorientoituneita 😁
Eli ei ole poissuljettua, että ap : ta palvellut jonne ei oikeasti edes tiennyt miten myymänsä puhelin toimii 🙄
tuollasessa tapauksessa luuri ja jatkossa muutkin jäävät kauppaan.
👎
Älypuhelimet on tosi helppoja käyttää vaikka en ole kokenut näissä. Jos osaa nettiä käyttää, oppii myös puhelimen peruskäytön helposti! Nämä älypuhelimet on näkymä jo tehty "tyhmenevälle" sukupolvelle, kun (sovellusta)kuvaketta osoittaa siinähän jo sitten kerrotaan mitä tarvitsee tehdä. Nämä näsäviisaat Jonnet luulevat olevansa erityisen viisaita kun osaavat ronklata puhelintaan 24/7 ja vastailevat täällä "vitsillä" asiallisiin kysymyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai.
Minua opasti vuosia sitten nuori naispuolinen myyjä, jolta kysyin puhelimesta.
Olin häntä arviolta 10 vuotta vanhempi. Ei, en näyttänyt vanhalta.
"Nämä tekniset laitteet ovat hankalia vanhemmille ihmisille, mutta voin selittää toiminnan."
Olin juuri myynyt asuntoni ja muuttamassa asiantuntijaksi ulkomaille. Uuden puhelimen toiminnasta en tiennyt, joten kysyin.
En valittanut, mutta ihmettelin hänen käytöstään.
No sehän oli hankalampaa sinulle!
En ymmärrä miksi älypuhelinasiat kirvoittaa niin suuria tunteita, hävettääkö jotenkin kun muilla on puhelin muttei itse halua sitä? Kun ihan vilpittömästi älypuhelinten tultua kerroin kaverille mielipiteeni että nää on ihan tosi käteviä, kannattaa hankkia, hän kimpaantui jotenkin. Hankki vasta paljon myöhemmin oman ja oli silti ärsyyntyneen oloinen, vaikutti vihaiselta kun joutui myöntämään että kyllä se on kätevä. Tällaista on vaan vaikea ymmärtää, mutta ehkä hänelle ne laitteet ei sitten ole niin luontevia käyttää, itsellä taas on ollut paljon teknisiä vimpaimia ja tykkään siitä miten ne helpottaa arkea ja elämää.
Itsellä ollut samanlainen tilanne. Selitin myyjälle että olen vähän tumpelo näiden
kännyköiden kanssa. Pyysin voisitteko jotenkin neuvoa, apua kyllä sain kun
vähän anelin.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä kävi sama juttu ihan ekan älypuhelimeni kanssa. Tämän takia olin monta päivää vahingossa ilman puhelinta, vaikka puhelin oli käytössä. Tuo aiemmin kimpaantunut kaverini oli yrittänyt ottaa yhteyttä mutten tietenkään saanut mitään soittoja tai viestejä, kun puhelinominaisuus oli kiinni. Yritin selittää hänelle asian mutta ei varmaan uskonut, tuossa vaiheessa monella ei ollut älypuhelimia. Ei se minusta niin vakava juttu ollut onneksi, tuon kun oppi niin siinä varmaan tärkein asia älypuhelimissa. Tuntuu että moni suorastaan pelkää noita laitteita, vaikkei mitään ihan kamalaa voi tapahtua.
Ehkä se oli sellaista leikkisää naureskelua, mutta myyjä ei tajunnut että tuo on kova paikka monelle.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Jos itseä valmiiksi ahdistaa ja nolottaa tilanne, sitä ehkä tulkitsee muiden naurun ivalliseksi. Vaikka voi olla vain ihan hyväntahtoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ei ole poissuljettua, että ap : ta palvellut jonne ei oikeasti edes tiennyt miten myymänsä puhelin toimii 🙄
Jos asiakaspalvelijan paikalla ollu jonne on aina käyttäny Iphonea, eikä myymänsä puhelin ollut Iphone, on hyvin paljon mahdollista, ettei ollut itsekään kartalla puhelimen toiminnoista ym. ja yritti peittää oman tietämättömyytensä ottamalla asiakkaan kysymyksen läppänä ..
Myyjä vaihtoon, täysin palvelukyvytön tollo!
Vierailija kirjoitti:
Miksi olette noin herkkänahkaisia? Totuus on se, että ap ei osaa jotain mitä suurin osa alle 70-vuotiaista osaa. Kyllähän ap:n täytyy itsekin tietää, että on poikkeuksellista ottaa älypuhelin käyttöön vasta nyt. Minä olisin ap:n sijassa sanonut: "Joo en ole aiemmin käyttänyt mutta nyt mielelläni oppisin ihan perusjutut."
Ja toisaalta ei ole myyjän tehtävä opettaa puhelimen käyttöä. Eihän automyyjäkään ala näyttää asiakkaalle missä on kaasu ja jarru. Mukava myyjä voi hiljaisena hetkenä alkaa opettaa, mutta kyllä myyjän tehtävä on myydä, ei opettaa.
Arvokkaamman laitteen myytiin kuuluu kyllä myös se, että asiakas ymmärtää laitteen perustoiminnot, jotta herää kiinnostus ostaa kyseinen laite.
20-vuotiaat myyjäpojat eivät tajua, että jopa me 30-vuotiaat ollaan ostettu ekat älypuhelimet vasta parikymppisinä. Sukupolvien kuilu on todella iso tässä kohtaa.
Palautetta menemään ja puhelimesi ostat tietysti eri firmasta kuin tuosta. Mä en jaksa enää tukea mitään paskan palvelun liikkeitä, kuten Giganttia.