En oikein ymmärrä autokauppaa
Omistaja ostanut autonsa 5000 ja tehnyt siihen huoltoja 1000 edestä. Pistää itse myyntiin 6000 pyynnöllä, ei mene. Saa kaupaksi liikkeeseen 4000 joka laittaa saman auton myyntiin 7000 ja saa sen myytyä. Todellista myyntihintaa entinen omistaja ei tietysti tiedä.
Kommentit (15)
Ostajilla ei ole tuota 6k€-7k€ summaa käteisenä, niin pitää ostaa liikkeestä rahoituksella.
Vierailija kirjoitti:
Monet ostaa mieluummin liikkeestä. Ja kyllä tuosta ainakin se tonni on tipahtanut myydessä.
Tämä on kyllä mielenkiintoista kun kyseessä on koko ajan sama auto, alle vuoden aika-akselilla. Eli ihan samoin katsastus tulossa parin kk sisään ym kuten oli yksityisenkin myydessä.
Itse osta aina liikkeestä. Jos tulee ilmi asioita autosta jotka myyjä on velvollinen korjaamaan/korvaamaan on helpompi asioida liikkeen kuin yksityishenkilön kanssa. Näin on siis käynyt minulle. Ja ei se auton arvo kasva niin että myyjä saisi siitä saman summan kuin ostaessa plus vielä huoltojen hinnat. Onhan siinä tullut autoon lisää kilometrejä ja ikää. Sijoituksena huonoin mahdollinen kun arvo laskee heti kun ajat auton ulos liikkeestä.
Vierailija kirjoitti:
Itse osta aina liikkeestä. Jos tulee ilmi asioita autosta jotka myyjä on velvollinen korjaamaan/korvaamaan on helpompi asioida liikkeen kuin yksityishenkilön kanssa. Näin on siis käynyt minulle. Ja ei se auton arvo kasva niin että myyjä saisi siitä saman summan kuin ostaessa plus vielä huoltojen hinnat. Onhan siinä tullut autoon lisää kilometrejä ja ikää. Sijoituksena huonoin mahdollinen kun arvo laskee heti kun ajat auton ulos liikkeestä.
Juu tinkivaraa tuossa entisen omistajan pyynnössä olikin ja on täysin tyytyväinen siihen 4000 saamaansa. Mutta jos joku on tuosta kyseisestä autosta mennyt maksamaan sen pyydetyn 7000 niin todella yläkanttiin kyllä sitten.
Mikähän auto se oli kun ostosta hinta noussut 2000? Huollot ei hintaa nosta.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän auto se oli kun ostosta hinta noussut 2000? Huollot ei hintaa nosta.
Ei ollut pelkät vikahuollot vaan myös esim. takalasien tummennus. Ei toki oikeasti ole ollut sen 7000 arvoinen enää tuossa vaiheessa.
Suomi on köyhä kirjoitti:
Ostajilla ei ole tuota 6k€-7k€ summaa käteisenä, niin pitää ostaa liikkeestä rahoituksella.
Häh? Kyllähän sen rahoituksen voi ottaa vaikka ostaisi yksityiseltäkin?
Enemmän tässä on kai kyseessä se että ihmiset luulee liikkeen olevan luotettavampi. Ne taas ottaa mahdollisimman vähän selvää autosta ja pyrkii työntämään sen nopeasti voitolla ulos.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän tässä on kai kyseessä se että ihmiset luulee liikkeen olevan luotettavampi. Ne taas ottaa mahdollisimman vähän selvää autosta ja pyrkii työntämään sen nopeasti voitolla ulos.
Tämä juuri. Vähemmän liike sen auton historiasta ja mahdollisista tulevista korjauskuluista tietää kuin entinen omistaja.
Vierailija kirjoitti:
Pankkilainan joo. Rahoitusta jossa ostettava kohde vakuutena harvemmin ei. On ihan merkittävä pointti siihen miksi yksityiset ei saa kalliita autoja itse myydyksi.
Autokaupan tarkoitus on tehdä voittoa, mitä tässä ei ymmärrä?
Autokaupan kautta auton näkyvyys netissä on tietysti maksimoitu. Helpottaa kaupantekoa jos potentiaaliset kiinnostuneet löytävät tuotteen.
Kyllä minä ainakin ostan auton mieluummin liikkeestä. Yksityinen myyjä voi olla ties millainen huijari. Liikkeelle on edes periaatteessa paremmat mahdollisuudet valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ainakin ostan auton mieluummin liikkeestä. Yksityinen myyjä voi olla ties millainen huijari. Liikkeelle on edes periaatteessa paremmat mahdollisuudet valittaa.
Mutta tässäkin tapauksessa maksat siitä jopa 2000-3000 ja auto on täysin samankuntoinen molemmissa tapauksissa.
Autoliike maksaa alihintaa suoraan ostamistaan autoista.
Jos liikkeen pyyntihinta on 7000, auton todellinen markkina-arvo on alle 6000 euroa.
Jos liikkeeseen vie vaihtoauton ja vaihtaa liikkeen 7000 autoon, voi saada vaihtoautostaan hinnan joka ylittää markkina-arvon ja vaihtaja pitää vaihtoautosta saamaansa hintaa hyvänä, unohtaa että häneltä samanaikaisesti koijataan 1000 euroa liikahintaa liikkeen myymästä autosta.
Mikään autoliike ei tee autokauppaa tappiolla ja se voitto kerätään halpana sisäänostohintana, vaihtoautosta tarjottavana alihintana tai myytävien autojen ylihintana.
Nettiauton tarjontaa verratessa autoliikkeiden hintapyynteihin, kannattaa muistaa, että pyyntihinta on eri asia kuin auton todellinen myyntihinta yksityistenkin käymässä autokaupassa.
Autoissa on lähdössä ylihintaa ja hyvällä ajoituksella ja tinkimisellä hinnasta voi 10 000:n euron autosta pudota tonni/kaksi.
Monet ostaa mieluummin liikkeestä. Ja kyllä tuosta ainakin se tonni on tipahtanut myydessä.