Lapseton veljeni ei aio antaa perintöään minun lapsilleni
Siis millainen ihminen antaa omaisuutensa suvun ulkopuolisille hyväntekeväisyyteen? Mennyt puhevälit veljeen tämän takia.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Niin mites se perintökaari menukään lapsettoman sinkun osalta. Ensin vanhemmat ja jos he kuolleet, niin sitten sisarukset. Sisarusten lapset ei peri, jos sisarukset vielä elävät.
Sisarusten lapset voivat periä myös sisarusten eläessä, jos nämä luopuvat perinnöstään. Silloin perintö jaetaan samalla tavoin kuin jos perinnöstä luopunut olisi kuollut. Tietenkin huomioiden testamentti, jos sellainen on.
M45 kirjoitti:
Minulla tulee olemaan sama juttu. En tahtoisi siskon mukuloille jättää mutta ketään muitakaan ei ole.
Käytä rahat itseesi eläessäsi.
Vierailija kirjoitti:
No sanotaanko näin, että jos suvussa on paljon perintöomaisuutta, lähtökohta pitäisi olla siirtää sitä suvussa eteenpäin.
Itse tienatun omaisuuden taas saa tunkea minne parhaaksi katsoo. Ja saa toki peritynkin, itse vaan koen että on oikein pitää se suvussa.
Minulla on perittyä kiinteää omaisuutta kesämökkiosuuden verran, sen jätän sisarusten lapsille suoraan, en heidän vanhemmilleen. Kaiken muun omaisuuteni, myös rahallisen perinnön sekä realisoidun omaisuuden kautta saamani rahat testamenttaan puolisolleni ja hänen jälkeensä hänen lapselleen. Vaikka olen saanut osan rahoistan suvulle kuuluvan kiinteistön myynnistä, ne rahat ovat minun ja osin käytettykin omaan kiinteistöön.
M45 kirjoitti:
Minulla tulee olemaan sama juttu. En tahtoisi siskon mukuloille jättää mutta ketään muitakaan ei ole.
Tee testamentti vaikka lunnonperintösäätiölle. Ei ihmiset tarvitse rahaa, mutta luonto tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sanotaanko näin, että jos suvussa on paljon perintöomaisuutta, lähtökohta pitäisi olla siirtää sitä suvussa eteenpäin.
Itse tienatun omaisuuden taas saa tunkea minne parhaaksi katsoo. Ja saa toki peritynkin, itse vaan koen että on oikein pitää se suvussa.
Minulla on perittyä kiinteää omaisuutta kesämökkiosuuden verran, sen jätän sisarusten lapsille suoraan, en heidän vanhemmilleen. Kaiken muun omaisuuteni, myös rahallisen perinnön sekä realisoidun omaisuuden kautta saamani rahat testamenttaan puolisolleni ja hänen jälkeensä hänen lapselleen. Vaikka olen saanut osan rahoistan suvulle kuuluvan kiinteistön myynnistä, ne rahat ovat minun ja osin käytettykin omaan kiinteistöön.
Toivottavasti otat huomioon että sisaruksesi lapset maksavat kesämökistä huomattavat petintöverot. Oletko varma, että tulevat oleman iloisia tästä.
Kiinnostaisi tietää yleisellä tasolla, ajattelevatko lapsettomien sinkkujen perheelliset sisarukset tällaisia?
Miettivötkö, että heidän jaosensa perivät heidän lisäkseen myös tätinsä/setänsä/enonsa? Ja tuntevat tyytyväisyyttä tms asiasta?
Periintökaaren mukaan, mikäli vainajalla ei ole lapsia, perivät vainajan hänen vanhempansa. Jos vanhemmat ovat kuolleet, sijaan tulevat heidän elossa olevat lapsensa, eli siis myös sinä. Sinulla on mahdollisuus riitauttaa testamentti ja vaatia kumoamista tai ainakin lakiosaasi. Sinun lapsesi eivät voi periä veljesi jälkeen, vasta sinun jälkeesi.
Millainen ihminen mankuu toisen ihmisen rahoja, joiden karttumiseen ei ole itse osallistunut mitenkään ? Sano yksikin hyvä ja asiallinen peruste, miksi ihmeessä veljesi pitäisi testamentata sinun kersoillesi yhtään mitään ? Lapsesi perivät aikanaan sinut . Ap on ihan hyvä ja kerryttää ihan itse omaisuutta jonka voi sitten omille lapsilleen jättää, niin ei tarvitse muiden ihmisten lompakoita väijyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti otat huomioon että sisaruksesi lapset maksavat kesämökistä huomattavat petintöverot. Oletko varma, että tulevat oleman iloisia tästä.
No mitä sillä mökin kolmanneksella sittä pitäisi tehdä? En minä sitä viitsi miehenikään riesaksi jättää.
Vierailija kirjoitti:
Periintökaaren mukaan, mikäli vainajalla ei ole lapsia, perivät vainajan hänen vanhempansa. Jos vanhemmat ovat kuolleet, sijaan tulevat heidän elossa olevat lapsensa, eli siis myös sinä. Sinulla on mahdollisuus riitauttaa testamentti ja vaatia kumoamista tai ainakin lakiosaasi. Sinun lapsesi eivät voi periä veljesi jälkeen, vasta sinun jälkeesi.
Lakiosa ei kuulu kuin rintaperillisille, eli suoraan alenevassa polvessa oleville omille jälkeläisille ja heidän jälkeläisilleen. Vaikka perimyskaaressa perijöinä on myös ne vanhemmat ja sisarukset, niin näille ei kuulu edes sitä lakiosaa, mikäli perinnönjättäjä on tehnyt testamentin. Siitä vaan riitauttamaan ja häviämään oikeudessa. Toisinsanoen Ap ja hänen lapsensa EIVÄT ole rintaperillisiä ja ainoastaan rintaperillisillä on oikeus lakiosaan.
Onneks olen köyhä, ei tarvitse sukulaisten miettiä perintöä vaan kuka heistä joutuu maksamaan köyhän sisaren hautajaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmille ja sisaruksille ei kuulu mitään lakiosaa.
Älä himoitse veljesi taloa tai peltoa, älä hänen palvelijaansa, palvelijatartaan, härkäänsä, aasiaan, äläkä mitään, mikä kuuluu hänelle.
Jospa veljesi ei pidä lapsistasi? Mutta eikö ole ketään muuta sukulaista jolle hän voisi testamentata omaisuutesi? Minä en ainakaan oikein pidä niin sanottujen hyväntekeväisyysjärjestöjen varainhankinnasta ja toiminnastakaan kaikilta osin.
5/5
Hyvää tarinaa ei kannata totuudella pilata!
Kiinnostuksesta kysyn kuinka suuresta tulevasta perinnöstä on kyse?v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sentään kovin huomattavaa perintöveroa. Toisessa veroluokassa noin 20-30% perinnön arvosta ja pienemmissä perinnöissä jopa reilusti vähemmän. Minua ainakin ilahduttaisi esimerkiksi 100.000 euron arvoinen mökki 20.5000 euron perintöverolla
Tätä en ole koskaan ymmärtänyt kun ollaan toisten perintöä väijymässä. Se kenelle joku omaisuutensa antaa ei kuulu kenellekkään muulle. Ja sen mitä antaa niin pitäisi sen saajan saada itse pitää ja päättää. Mutta ei, aina löytyy kateellisia vaatimaan, ja näistä juuri kukaan ei ole itse tehnyt mitään kerätäkseen itselleen sitä rahaa.
Ansaitkoon jokainen omansa ja pitäköön näppinsä erossa niiden rahoista jotka ei niitä halua sulle lahjoittaa. Tuo rintaperillistenkin osuus on vähän sellainen, että voisi ilman testamenttia mennä näin, mutta jokaisella pitäisi olla oikeus itse määrätä rahoistansa.
Jos ei äkkilähtöä tule niin itse en ala kenellekkään säästelemään. Käytän mitä on omaan elämään. Nykyhallituksen menolla toki kaikki varmaan palaa jo pitkään ennen mitään teoreettista eläkeikää, joten ehkä tämä ei enää tule olemaan isosti ongelma.
Vierailija kirjoitti:
M45 kirjoitti:
Käytä rahat itseesi eläessäsi.
Sitten pitäis tietää kuolinpäivänsä tarkalleen ettei tuhlaa kaikkea liian äkkiä. Mulla on vain 200t ja sen saa palamaan nopeastikin.
Vierailija kirjoitti:
Kai olet uhkaillut, että tuskin lapsesi koskaan tuovat kukkia setänsä haudallekaan, jos perintöä ei tipu?
Ei jumaliste, minäkin olen joskus tuon uhkauksen saanut kuulla. On se kyllä ihan kauhea uhkaus: että sitten kun olen kuollut eikä minua enää ole, niin Paavo-serkun lapset eivät käy kerran vuodessa haudallani tuomassa parin euron marketkukkia. Miten mä kestän?! 😂
Kai olet uhkaillut, että tuskin lapsesi koskaan tuovat kukkia setänsä haudallekaan, jos perintöä ei tipu?