Ulkomailla asuvat! Ärsyttävimmät eroavaisuudet arjessa Suomeen?
Mua ärsyttää leipävalikoima. Pelkkää vehnäjauhoa kaikki leivät. Erikoisleivät sairaan pahoja ja törkeän kalliita, kuten ruisleipä tai jopa täysjyväleipä.
Nykyinen kotimaa Ranska.
Kommentit (222)
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 10:00"]Mua ärsyttää leipävalikoima. Pelkkää vehnäjauhoa kaikki leivät. Erikoisleivät sairaan pahoja ja törkeän kalliita, kuten ruisleipä tai jopa täysjyväleipä.
Nykyinen kotimaa Ranska.
[/quote]
Minulla sama kotimaa ja leivon itse leipämme. Moniviljajauhoista, kaurasta ja vehnästä eri variaatioilla. Myös se ärsyttää että kassajonossa esim. Tabac pressessä edellä oleva asiakas ja myyjä saattavat jutella 10min niitä näitä eikä mihinkään ole kiire vaikka jono kasvaa. Myös huonot liikennesäännöt ovat pelottavat
[/quote]
Se on muuten dubbaus, myös puhekielellä. TJEU: http://fi.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4lki%C3%A4%C3%A4nitys
[/quote]
Pääsin lukemaan tähän asti ja taas tästä samasta asiasta jauhetaan. Minäkin ilmeisesti puhun väärin ja kaikki muutkin kotipaikkakunnaltani tulevat. Minä menen myös krillaamaan krillimakkaraa ja ja syön jälkkäriksi panaania. Että pitää kai opetella sitä puhekieltä uudestaan...
[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 20:44"]
[/quote]
Se on muuten dubbaus, myös puhekielellä. TJEU: http://fi.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4lki%C3%A4%C3%A4nitys
[/quote]
Pääsin lukemaan tähän asti ja taas tästä samasta asiasta jauhetaan. Minäkin ilmeisesti puhun väärin ja kaikki muutkin kotipaikkakunnaltani tulevat. Minä menen myös krillaamaan krillimakkaraa ja ja syön jälkkäriksi panaania. Että pitää kai opetella sitä puhekieltä uudestaan...
[/quote]
Krillit on äyriäisiä ja duppaus jotain kalastukseen liittyvää.
Englanti täälläkin.. ja yllättäen sekoitushanan puuttuminen on ykkösenä listalla. :D
Vauvan pyllyä ei niin vaan huuhtaistakaan pissan jälkeen kraanan alla, paitsi jos harrastaa karaistushoitoja (vuorotellen jääkylmää- tulikuumaa- jääkylmää- tulikuumaa...)
Lattiakaivo olisi myös kiva.
Sen sijaan positiivisia puolia on niin paljon ettemme ole harkinneet muuttaa muualle. Kaikkein parasta on ihmisten ystävällisyys ja huumorintaju. Osataan nauraa itselle ja autetaan muita läpi nolojen ja hankalien tilanteiden.
Perjantaiaamuna menin toista kertaa eri toimistolle töihin ja aloin selittämään bussikuskille millaisen lipun haluan. Hän keskeytti kysyen "Same as yesterday, darling?" Eli muisti minut ja lippuni, ja jaksoi olla mukava ja hymyileväinen seitsemältä aamulla. (Ja olen keski- ikäinen tavisakka, en hehkeä pimu napapaidassa)
[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 20:41"]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 10:00"]Mua ärsyttää leipävalikoima. Pelkkää vehnäjauhoa kaikki leivät. Erikoisleivät sairaan pahoja ja törkeän kalliita, kuten ruisleipä tai jopa täysjyväleipä.
Nykyinen kotimaa Ranska.
[/quote]
Minulla sama kotimaa ja leivon itse leipämme. Moniviljajauhoista, kaurasta ja vehnästä eri variaatioilla. Myös se ärsyttää että kassajonossa esim. Tabac pressessä edellä oleva asiakas ja myyjä saattavat jutella 10min niitä näitä eikä mihinkään ole kiire vaikka jono kasvaa. Myös huonot liikennesäännöt ovat pelottavat
[/quote] Koittakaas Kiinassa loytaa ruisleipaa tai Suomessa BLT tai Reuben Sandwicheja.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 20:37"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 20:11"]
Ranska: Naurettava byrokratia joka asiassa eikä mitään ei voi hoitaa kätevästi verkossa kuten Suomessa vaan käsin täytellään ihan kaikki paperit ja postitetaan ja haetaan erilaista leimaa milloin mistäkin. Kestää kuukausikaupalla pientenkin asioiden hoito.Eikä vain virastoissa vaan myös yritysten osalta, esimerkiksi sähkösopimuksen irtisanominen oli aivan helvetin vaikea ja työläs prosessi.
[/quote] Tuo byrokratiasta valittaminen nakyy olevan yleista mutta ei oteta huomioon sita etta kaikissa naissa tapauksissa ulkomaalainen on aloittanut maassa uutta elamaa. Kylla Suomessakin byrokratiaa riittaa mutta ei niin paljon syntyperaiselle.
Minulla USAn kansalaisena ei ole mitaan tekemista virastojen ja virkailijoiden kanssa ja olen tainnut unohtaa Green Cardin ja kansallisuuden hakemisen paperipyorityksen kauan sitten ;).
[/quote]
Joo, mutta ihmettelen miksi niin moni näistä isoista muka-kehittyneistä maista on edelleen atk-asioissa kuin 90-luvulla? Ihan oikeasti, vuosi 2014 ja ainut tapa irtisanoa sopimus on käsinkirjoitetulla kirjeellä?!
Kun olin vaihdossa niin byrokratiaeron huomasi todella selvästi: ranskalainen kaverini kirjoitti ja postitti puolen vuoden aikana lähemmäs 15-20 käsin kirjoitettua kirjettä, osa omaan yliopistoonsa Ranskaan, loput joihinkin kotimaansa virastoihin, sähköyhtiöön jne. Usein häneltä meni koko aamupäivä ensin siihen että selvitti puheluilla edes osoitteen mihin kirje pitää lähettää.
Minä en koko aikana lähettänyt yhtä ainutta kirjettä, vaan hoidin jouhevasti kaikki vastaavat kotimaan asiani verkossa: Kela-asiat ja ajokortin katoamisilmoitus poliisille hoituivat viidessä minuutissa netissä verkkopankkitunnistautumisella, tarvittavat liitteet pystyi tallentamaan sähköisesti järjestelmään. Suomalaisen yliopiston tunnuksilla pääsi suoraan eri tieteellisiin tietokantoihin, joten saatoin tehdä raporttiani kotona kun ranskalainen talsi kirjastoon etsimään tietoa vanhentuneista pölyisistä kirjoista. Netpostissa ohjasin sähköisesti vanhaan osoitteeseen tulevat pakettini vanhempieni osoitteeseen, kaikki maksuasiat verkkopankissa, vakuutusasiat netissä 5 minuutissa...
Ero oli ihan oikeasti käsinkosketeltava.
Kerron tässä ärsyttävät tavat Venäjällä ja siihen perään myös hyvät asiat liittyen kyseessä olevaan asiaan.
- asiakaspalvelu ruokakaupoissa ja virastoissa on todella ala-arvoista, näet parhaimmillaan vain neutraalin naaman, yleensä asiakaspalvelijan naama on kuitenkin hapan ja kyllästynyt, liekö jäänyt Neuvostoliitto ajoilta (tosin vaatekaupoissa palvelu hyvinkin ystävällistä, joskus kylläkin Vila-tyyppistä).
- netissä asiointi hyvin alkeellisella tasolla, esim. virastoissa ei pysty maksamaan heti vaan on käytävä pankissa. Laskut maksetaan automaateista jotka sijaitsevat kaupoissa, kaduilla ym. eli netissä ei voi maksaa laskuja
- hanasta ei voi juoda vettä, on ostettava filtterisuodatin kotiin tai sitten pullovettä
- kaupat ovat pullollaan hyvinkin trendikkäitä vaatteita, meinan ihan muotilehti-tasoa, mutta silti venäläiset naiset suurimmaksi osaksi pukeutuvat kuin "venäläiset naiset". Eli turkkistakki, valkoiset nilkkurit, ynnä muuta mauttoman näköistä shaissee. Toki näkee myös hyvin tyylikkäitä nuoria ja vähän vanhempiakin naisia.
- miehillä sama ongelma tyylin kanssa. Adidas ja kolme raitaa ja slaavikyykyt eivät ole median keksimiä juttuja vaan ihan tosielämässä näihin törmää. Toki on myös komeita hyvinpukeutuvia miehiä, muttei kovin paljon.
- virastoissa kun asioi niin byrokratian määrä on käsittämätön. Sata lippusta lappusta jotka täytyy täyttää ja sinua ei juurikaan auteta vaan täytyy itse tietää/keksiä mitä papereita sulla täytyy olla asioidessasi. Jonotat johonkin konttoriin aamusta asti kymmenien muiden kanssa ja sitten kun vuorosi koittaa niin hapan virkailija sanoo että neiti on hyvä ja täyttää kaksi muuta lappusta-> asia siirtyy taas parin viikon päähän käsiteltäväksi.
- teiden kunto on käsittämättömän huono
- julkisella liikenteelle ei ole aikatauluja, vaan tulet pysäkille ja toivot, ettei tarvitsemasi bussi juuri mennyt. Tosin busseja/"minipakuja" ajaa jatkuvalla syötöllä, eli kyllä kyydin saa
- opiskelu maksaa, ja rahalla saa kyllä minkä tahansa tutkinnon jos rahaa löytyy (korruptio..)
Eli Venäjä siis kyseessä. Olen siellä asunut lapsuuteni ja edelleen joskus käyn siellä vain todetakseni kuinka ihana maa Suomi onkaan .
tiskikaapin puute pikkuasunnoissa joissa ei tiskikonetta...
Mä luulen, että monella yläpeukuttelijalla ei tosiaan ole näistä maista muuta kokemusta, kuin ne stereotyyppiset kuvat, joita he ovat saaneet muualta ja jotka nyt vahvistuvat. Tottahan se on, että esimerkiksi Yhdysvalloissa on pinnallistakin menoa ja paljon small-takkausta, mutta se kuuluu kulttuuriin samalla tavalla kuin suomalaisten tietty umpimielisyyskin (yleistäen). Kyllä sielläkin on erittäin paljon koulutettuja ja ajattelevia ihmisiä, jotka haluavat syvällisiä keskusteluja - omasta tuttavapiiristä riippuu, millaiseen keskustelukulttuuriin tottuneiden ihmisten kanssa on tekemisissä. Uusia ystäviä vain hankkimaan, jos tutut tuntuvat liian pinnallisilta, eivätkä halua jutella muusta kuin säästä.
Onpa mielenkiintoinen ketju! Kiitos alkuperäiselle kysyjälle. Oma listani:
- Erittäin kalkkipitoinen vesi, joka turhauttaa siivotessa. Puhdistusaineita kuluu vietävän paljon, jos haluaa kiiltävää kaunista jälkeä, ja kas, seuraavam suihkun tai tiskin jälkeen altaat ovat taas sameat. Kalkinpoistoaineita yms. ostettava myös koko ajan, pesukoneeseen, astianpesukoneeseen, puhdistusaineiden lisäksi. Mutta itseäni turhauttaa ehkä eniten juuri tuo, että siivouksen jälki "samenee" niin pian. Pikkujuttuhan tämä tosin on. 30 vuotta Ranskassa asunut siskoni on jo luovuttanut ja totesi, että he eivät edes enää pyri kauniin kiiltäviin pintoihin.
- Sama juttu kuin joillakin muilla täällä eli se, että kauppojen kassoilla ei ole kunnon pakkaustiloja! Mutta hätä keinot keksii. Olen täällä oppinut supernopeaksi pakkaajaksi ja otan aina mukaan tietyt kauppakassit, joihin on helppo hirmuvauhtia latoa ostokset, etten jää jonon tukkeeksi.
Voisihan sitä harmitella vaikka mitä muita asioita, mutta suurin osa asioista on lopuiltakin aika epäolennaisia. Ei kaiken tarvitse olla samoin kuin Suomessa. Joillekuille ehkä nuo minun mainitsemani pikkujutut ovat epäolennaisia. Ainut mikä oikeasti harmittaa on se, että iäkkäät vanhemmat ja parhaat ystävät ja lähin suku on Suomessa, eli ihmisten ikävä. Toinen asia, mitä ikävöin oikeasti, on suomalainen kirjastolaitos.
Pitäkäähän ihmiset kommentointi täällä positiivisena, kiitos. Pitkään ulkomailla asunutta expattia vähän kylmää tuo, miten negatiivinen suomalainen keskustelu voikaan olla. Jos joku on eri mieltä tai jollakulla on eri kokemus kuin juuri sinulla, ei kai se tarkoita, että hän on väärässä ja tyhmä.
Ja asuinmaani on Saksa.
päivähoito maksut. 50puntaa per päivä.
ei oo varaa lahtee takasin töihin, kun hoitomaksut maksaa samanverran kun tienaan.
Tuosta pintapuolisesta elämästä ja keskustelusta:
Olen asunut pitkään eri maissa puolisoni työn takia. Luulen tajuavani, mitä kirjoittaja tarkoittaa. Jos on "edustusrouvana" puolison työn takia, arkeen todella kuuluu juhlia ja edustusmenoja ihmisten kanssa, joiden kanssa ei lopultakaan ole paljon yhteistä. Jossain vaiheessa voi tuntua todella raskaalta, ettei ole "oikeita ystäviä" (ja huom. niitä ei todellakaan aina ole niin helppo saada, hengenheimolaisia ei ole jonossa aina). Kyse ei siis välttämättä ole siitä, että maassa olisi erityisen pinnallisia ihmisiä. Kyse on elämäntilanteesta, siitä mitä siihen kuuluu - small talkia ihmisten kanssa joita ei tunne niin hyvin. Osasta voi jalostua ystäviä jos on onni myötä.
[quote author="annimanni91" time="17.05.2014 klo 21:26"]
päivähoito maksut. 50puntaa per päivä.
ei oo varaa lahtee takasin töihin, kun hoitomaksut maksaa samanverran kun tienaan.
[/quote]
unhotui mainita etta asun englannissa
Hei te koulupukuriitelijät!
Ei kai kannata tapella jos on eri kokemukset asiasta? Minä olen sekä itse käyttänyt koulupukua lapsena ulkomailla että ollut koulupukuisen lapsen äiti :-) Oma kokemukseni on, että meillä koulupuvut ostettiin tietystä koulupukuihin erikoistuneesta liikkeestä. Sinne mentiin, sanottiin mitä koulua käy ja liikkeessä tiedettiin mikä ko. koulun asuvaatimus on. Kyse ei siis ollut siitä erttä pitäisi ostaa kallis merkkivaate - vaatteissa ei ollut "merkkiä", ko. koulun logo vain. Myös koruista, sukista jne. oli tarkat säännöt. Minusta koulupuku oli kiva ja helppo mutta myös tylsä, joten itse aikanaan teininä Suomeen palatessani olin helpottunut, kun sain taas valita itse vaatteeni. Mutta mistään Lidlistä nitä ei tosiaan voinut ostaa. Toisaalta koulupuku säästää rahaa, sillä vapaa-ajanvaatetta kuluu vähemmän.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 15:19"]
Asutaan Abu Dhabissa ja täällä ärsyttää vaikka mikä. Tai oikeastaan kaikki muu paitsi ruoan ja bensan hinta.
Täällä on jälleen yli +40 astetta ja nämä ovat vasta kevätlukemia, yritä siinä nyt siveellisesti pukeutua peittäen olat, rinta ja polvet (mielellään myös nilkat). Hikeä siis pukkaa aamusta iltaan.
Kohta koittaa taas Ramadan ja julkisesti ei saa juoda eikä syödä ennen auringonlaskua. Ravintolat aukeavat myös vasta auringonlaskun aikaan.
Lapset ovat todella huonokäytöksisiä (siis nää arabilapset) ja jatkuvassa sokerihumalassa kun ruokavalioon näyttää kuuluvan lähinnä sipsiä, keksipaketteja ja sokeroituja juomia.
Asioiminen esim. sairaalassa on todella hankalaa kun vastaanottotiskin takana istuu Arabinainen kasvot peitettynä eikä muminasta saa mitään selvää.
Arabinaiset lotraa koko vessan käsisuihkulla ja heidän jälkeensä julkiseen vessaan on turha kuvitellakkaan menevänsä kastelematta kenkiään ja vaatteitaan. Siis mitä ihmettä ne siellä touhuaa sen suihkun kanssa?!
Kaupoissa ei ole kunnon muovipusseja vaan sellaisia Suomen hedelmäpussien tyylisiä ruppanoita joihin pakkaajat sitten pakkaavat pari tuotetta yhteen pussiin ja voitte kuvitella montako sataa pussukkaa ison perheen ostoksista kertyy viikossa.
Muovipulloja kuten limu ja maitopulloja ei myöskään kierrätetä joten roskakori täyttyy hetkessä.
Arabi lasten ei tarvitse käyttää turvavöitä autossa vaan pomppivat kuin apinat takapenkillä ja kattoikkunasta. Vanhempien mielestä vauvan turvallisin paikka autossa on äidin sylissä. Ja kun motarilla saa ajaa 140km/h (Saudit etuoikeutettuja ajamaan vaikka 200km/h kun heidän ei tarvitse tässä emiraatissa maksaa sakkoja) niin kyllähän siinä kaunista jälkeä syntyy kolarissa kun vauva on äidin sylissä ja muut lapset takana tai keskikonsolin päällä ilman turvavöitä.
Alkoholikulttuuri on ihan tekopyhää. Arabit värvää viinapassin omistavia ostamaan heille viinaa, odottavat "alkon" edessä autossa kun värvätty käy ostoksilla.
Orjatyöläisiä on täällä ihan tuhottomasti ja heidän elämänsä on varmasti todella karua.
Arabeilla on kaikilla lastenhoitajat eivätkä itse käy lastensa kanssa edes leikkipuistossa. Kerran eräs arabiäiti kysyi lastenhoitajalta kaupassa, että minkälaisista ruoista hänen lapsensa pitää.
Kaikki asiat tapahtuu "Inshallah, jos jumala suo" ja sen kyllä huomaa. Yrität ostaa vaikka polkupyörän eikä sitä ole varastossa niin myyjä toteaa, että tulee viikon päästä ja mumisee perään "inshallah", eli hänellä ei oikeasti ole mitään hajua milloin varastoon tulee lisää tavaraa. Eivät voi koskaan myöntää etteivät tiedä vaan kuittaavat kaiken palturin Inshallahilla.
Sovituilla tapaamisajoilla ei ole mitään merkitystä. Jos varaat ajan vaikka lääkäriin klo 13 niin oikeasti se ei tarkoita mitään muuta kuin, että saapuessasi klo 13 virkailija vasta silloin varaa sinulle ajan, joka voi olla vaikka 3h:n päästä.
Lista jatkuisi vaikka loputtomiin. Ei kannata muuttaa tänne jos ei ole ihan pakko ;)
[/quote]
Alkoi kiinnostaa, että miksi sinä asut siellä?
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 20:46"][quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 21:10"]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 19:17"][quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 14:57"]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 14:56"]Mua kanssa ärsyttää se että kaikki ruoka on täällä ihan höttöä. Ravintolassa ei saa koskaan salaattia ruoan mukana muuten kuin erikseen tilaamalla salaattiannoksen ja silloinkin se on peitetty salaattikastikkeeseen. Leivät ovat pelkkää vehnää ja ilmaa ja täkäläiset syövät sitä kuin hullut.
Ja surkea palvelu. Ellet osaa ranskaa, et saa kunnon palvelua, varsinkaan suuremmissa kaupungeissa. Muutenkin täällä vallitsee käsitys, että tarjoilija on asiakasta "ylempiarvoisempi" ja tällä on oikeus katsoa haluamiaan ihmisiä nenänvarttaan pitkin, tuhahdella ja pyöritellä silmiään ihan asiallisesti käyttäytyvien asiakkaiden kanssa (lue: heidän jotka eivät osaa ranskaa). Kaupoissa myyjät eivät osaa kiittää tai tervehtiä.
[/quote]
Äh, unohdin maan eli Ranska
[/quote]
Et voi olla tosissasi! Ranska on gastronomian kehto ja ruoka muka höttöä!! Käypä ruokakaupassa tai ravintolassa Suomessa, niin saat tietää, mitä höttö on. Ja myyjät eivät ole kohteliaita?? Jo 2-vuotias ranskalainenkin hokee bonjour, bonjour , puhumattakaan vanhemmista lapsista. Suomessa sanotaan v***uuks sä siinä kyyläät.
[/quote]
En tiedä, asutko edes Ranskassa mutta eiköhän minulla näinä 8 vuotena mitä olen täällä asunut, ole ihan tarpeeksi kokemusta ranskalaisista ravintoloista. Ja ei, myyjät eivät ole ystävällisiä paitsi jos olet pukeutunut lumileopardin turkkiin ja ylläsi on platinasta valmistettu timanttikoru. Ranskassa saa ehkä viiden tähden gourme-ravintolassa jossa pelkkä pihvi maksaa 80 € saa erityistä ruokaa mutta siihen ei tavallisella tallaajalla ole varaa. Rahvaan ravintolat ovat lähinnä pelkkää höttöä ja kaukana mistään makuelämyksestä. Turisteja huijataan ihan satanolla väittämällä ruokaa tuoreeksi ja paikalliseksi vaikka monet raaka-aineet tai jopa koko annos on pelkkää Liettuassa valmistettua ja pakastettua moskaa.
[/quote]
Taidat asua Pariisissa? :) Meillä täällä maalla on kolmen ruokalajin menu keskimäärin 15€ ja on huikeasti parempaa kuin suomalaiset ketjuravintolat. Ihmiset on tosi ystävällisiä, kunhan edes yrittää puhua ranskaa.
[/quote]
Oikeassa olet, Pariisissa asun.
Kiinnostaa: onko Venäjällä liikenne todella niin hullua kuin olen kuullut?
[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 21:24"]
Onpa mielenkiintoinen ketju! Kiitos alkuperäiselle kysyjälle. Oma listani:
- Erittäin kalkkipitoinen vesi, joka turhauttaa siivotessa. Puhdistusaineita kuluu vietävän paljon, jos haluaa kiiltävää kaunista jälkeä, ja kas, seuraavam suihkun tai tiskin jälkeen altaat ovat taas sameat. Kalkinpoistoaineita yms. ostettava myös koko ajan, pesukoneeseen, astianpesukoneeseen, puhdistusaineiden lisäksi. Mutta itseäni turhauttaa ehkä eniten juuri tuo, että siivouksen jälki "samenee" niin pian. Pikkujuttuhan tämä tosin on. 30 vuotta Ranskassa asunut siskoni on jo luovuttanut ja totesi, että he eivät edes enää pyri kauniin kiiltäviin pintoihin.
- Sama juttu kuin joillakin muilla täällä eli se, että kauppojen kassoilla ei ole kunnon pakkaustiloja! Mutta hätä keinot keksii. Olen täällä oppinut supernopeaksi pakkaajaksi ja otan aina mukaan tietyt kauppakassit, joihin on helppo hirmuvauhtia latoa ostokset, etten jää jonon tukkeeksi.
Voisihan sitä harmitella vaikka mitä muita asioita, mutta suurin osa asioista on lopuiltakin aika epäolennaisia. Ei kaiken tarvitse olla samoin kuin Suomessa. Joillekuille ehkä nuo minun mainitsemani pikkujutut ovat epäolennaisia. Ainut mikä oikeasti harmittaa on se, että iäkkäät vanhemmat ja parhaat ystävät ja lähin suku on Suomessa, eli ihmisten ikävä. Toinen asia, mitä ikävöin oikeasti, on suomalainen kirjastolaitos.
Pitäkäähän ihmiset kommentointi täällä positiivisena, kiitos. Pitkään ulkomailla asunutta expattia vähän kylmää tuo, miten negatiivinen suomalainen keskustelu voikaan olla. Jos joku on eri mieltä tai jollakulla on eri kokemus kuin juuri sinulla, ei kai se tarkoita, että hän on väärässä ja tyhmä.
Ja asuinmaani on Saksa.
[/quote] Usalaiselta vinkki: Pyyhkaise tiskiallas baby oililla, kiiltaa ainakin vahan aikaa ;)
Ranskassa ainakin opiskelijoiden perusruoka tosiaan melkoista höttöä, vitivalkoista paahtoleipää nutellalla ja ylivetelää kermapastaa. Ärsyttää että keittävät kaiken aina ylikypsäksi ja ylipehmeäksi, ja suolaa laitetaan kaikkeen myös liikaa.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 20:11"]
Ranska: Naurettava byrokratia joka asiassa eikä mitään ei voi hoitaa kätevästi verkossa kuten Suomessa vaan käsin täytellään ihan kaikki paperit ja postitetaan ja haetaan erilaista leimaa milloin mistäkin. Kestää kuukausikaupalla pientenkin asioiden hoito.Eikä vain virastoissa vaan myös yritysten osalta, esimerkiksi sähkösopimuksen irtisanominen oli aivan helvetin vaikea ja työläs prosessi.
[/quote] Tuo byrokratiasta valittaminen nakyy olevan yleista mutta ei oteta huomioon sita etta kaikissa naissa tapauksissa ulkomaalainen on aloittanut maassa uutta elamaa. Kylla Suomessakin byrokratiaa riittaa mutta ei niin paljon syntyperaiselle.
Minulla USAn kansalaisena ei ole mitaan tekemista virastojen ja virkailijoiden kanssa ja olen tainnut unohtaa Green Cardin ja kansallisuuden hakemisen paperipyorityksen kauan sitten ;).