Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi naiset lakkaavat pitämästä itsestään huolta?

Vierailija
15.05.2014 |

Raflaava otsikko. Kysyn ihan ystävällisesti ja yleistän mutta ymmärtänette asian. Miksi naiset lakkaavat pitämästä itseään tärkeinä lasten myötä? Miksi ei voisi edelleen nauttia siitä että on nainen, pitää terveydestään huolta, harrastaa, myös seksiä, ja hoidattaa lapsi välillä jollain muulla. Itsekkyys on terveellistä.

Olen seurannut nyt lähipiirin naisia. Lapsi syntyy, tulee äititukka ja mielenkiinnon menetys, katoaa se kipinä ja onnellisuus ja tilalle tukee marttyyri joka valittaa, haukkuu miestään ja elämäänsä mutta mitään ei itse tee parantaakseen elämäänsä. Kuka sen kissan hännän nostaa jos ei kissa itse.

Lihomisesta en edes kirjoita. Sanomattakin selvää että aiheuttaa masennusta naisessa ja huonoa terveyttä ja oloa.

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 10:44"]

Pakko kysyä äideiltä: miten etten ehdi pitää huolta itsestänne?

Itselläni on 3.5v ja 7kk ikäiset lapset, toinen päiväkodissa ja toisen kanssa vielä kotona. Mies käy vuorotöissä ja kuntosalilla.

Itse käyn 4krt viikko salilla ja päivittäin lenkillä vauvan kanssa ja esikoisen kanssa pyöräilen.

Päivisin laitan hiukset ja pukeudun siististi. Välttämättä meikkaa en päivittäin mutta ripsien ja kulmien kestovärjäys on tehnyt mukavan ja siistin vaikutelman jo pelkästään.

Kotityöt hoidan itse, vauvan hoidan päivisin, iltaisin olen pois n.17-19 salipäivinä. En ole enkä aio päästää itseäni huonoon kuntoon fyysisesti enkä ulkonäöllisesti. Ei se lapsi ole mikään tekosyy lakata elämästä ja jäädä paikoilleen, me naiset vaan olemme niin mukavuudenhaluisia ja tarvitsemme aina syyn, lapsi on hyvä syy maata kotona ja lihota, suuttua ja tulla tänne itkemään jos mies siitä huomauttaa..

Tekopyhää naistenpuolelta, minusta.

Ja muuten, ihan turha nyt niiden kotimammojen alkaa itkeä, jokainen käyttäköön aikansa miten parhaaksi katsoo, mutt ei se teidän OMA elämä siihen vauvaan todellakaan lopu..

[/quote]

Ota esikoinen pois päiväkodista, niin huomaat, kuinka ajankäyttösi muuttuu. Vaikka kolmevuotias on vauvaan verrattuna iso ja osaa vaikka mitä, niin kyllä lapsi siitä huolimatta kaipaa vanhemman huomiota. Jos sinä ennen vauvan nukkuessa meikkasit itsesi, niin vaikea sitä on tehdä samalla, kun lukee lapselle satuja.

Vierailija
42/62 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän tällä "itsestään huolehtimisella" mahdetaan tarkoittaa? Itse en arkena meikkaa juurikaan ja minulla on keskipitkät hiukset, joita usein kotona pidän ponnarilla. Olen erittäin hoikka, syön useimmiten terveellisesti, pukeudun siististi mutta arkena tietysti arkivaatteisiin, jotka soveltuvat lasten kanssa olemiseen. Minun mielestäni selkeästi erottuva meikkaaminen, värjätyiltä näyttävät hiukset, hiusten pidennykset, rakennekynnet ja blingbling vaatteet ovat mauttomia. Onkos ap koskaan vieraillut eteläisen Helsingin leikkipuistoissa? Kyllä ainakin siellä (ja varmasti myös muualla) näkee tilanteeseen sopivasti laittautunut nättejä kotiäitejä, joiden miehetkin oletettavasti ovat tilanteeseensa ihan tyytyväisiä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 10:44"]

Pakko kysyä äideiltä: miten etten ehdi pitää huolta itsestänne?

Itselläni on 3.5v ja 7kk ikäiset lapset, toinen päiväkodissa ja toisen kanssa vielä kotona. Mies käy vuorotöissä ja kuntosalilla.

Itse käyn 4krt viikko salilla ja päivittäin lenkillä vauvan kanssa ja esikoisen kanssa pyöräilen.

Päivisin laitan hiukset ja pukeudun siististi. Välttämättä meikkaa en päivittäin mutta ripsien ja kulmien kestovärjäys on tehnyt mukavan ja siistin vaikutelman jo pelkästään.

Kotityöt hoidan itse, vauvan hoidan päivisin, iltaisin olen pois n.17-19 salipäivinä. En ole enkä aio päästää itseäni huonoon kuntoon fyysisesti enkä ulkonäöllisesti. Ei se lapsi ole mikään tekosyy lakata elämästä ja jäädä paikoilleen, me naiset vaan olemme niin mukavuudenhaluisia ja tarvitsemme aina syyn, lapsi on hyvä syy maata kotona ja lihota, suuttua ja tulla tänne itkemään jos mies siitä huomauttaa..

Ja muuten, ihan turha nyt niiden kotimammojen alkaa itkeä, jokainen käyttäköön aikansa miten parhaaksi katsoo, mutt ei se teidän OMA elämä siihen vauvaan todellakaan lopu..

[/quote]

Komppi, itse olen aina ehtinyt meikata ja laittaa tukan, käydä kampaajalla, töissä, salilla, lenkillä, pestä pyykkiä ja roudata lapsia hoidosta ja hoitoon. Mies myöskin vuorotöissä. Enkä ole mikään superihminen. Kun lapset (1 v ikäero) olivat vielä kotihoidossa ehdin myös aivan hyvin puunata kotia ja leipoa vieraille tarjottavat ja sen lisäksi kokkailla ruuat, käydä salilla ja lenkillä JA meikata. 

Se on varmaan niin että jos ulkonäöstä huolehtiminen ei ole kovin tärkeää voi siitä mukavasti luopua kun on joku "syy" - eli ne lapset, koti.. ei ehdi

Vierailija
44/62 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 10:54"]Niin, #36 ei siis hoida lapsiaan itse, vaikka on kotimamma. Kokeilkoon hän uudestaan vaikka 3 lapsen kanssa, kokopäivätyöläisenä, työmatkoilla reissaten, samalla kun hoitaa kotihommat, pihahommat, rakentaa taloa tai remontoi, kuljettaa lapsia harrastuksissa, osallistuu koulun ja urheiluseurojen jne. toimintaan. Arkielämässä saa olla iloinen kun on aamusella saanut puhtaat vaatteet päälle saumapuoli sisäänpäin ja hiukset märkinä nutturalle ja sitten menoksi.[/quote]

Ei voi herätä aamulla 10 minuuttia aikaisemmin? 

Minä herään aamulla tuntia ennen lapsia (kl 5) että ehdin meikata ja laittautua töihin ennenkun vien lapset päiväkotiin.

Vierailija
45/62 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan avauksessa ei puhuttu meikkaamisesta yms. mitään. Itsestään huolehtiminen -ilmaisu näköjään vie kaikkien ajatukset siihen.

Vierailija
46/62 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä minä ainakin liikun, syön suht.terveellisesti, pukeudun kivasti ja meikkaan päivittäin. En ole unohtanut itseäni ja kyllä se ulkonäkökin tärkeä on. Näin oli ennen lapsia, kun lapset oli pieniä ja on yhä edelleen.

Avioliitto on tärkeä ja seksiä on, ollut aina, mies on huolehtiva ja ihailee. Lapset ei ole olleet missään hoidossa koskaan tai yökylässä, mutta aina on ollut aikaa toisillemme mieheni kanssa. 

Eivät tosiaan kaikki naiset huolehdi itsestään tuossa merkityksessä vaikkei niitä lapsia olisikaan

Vierailija
47/62 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 10:44"]Pakko kysyä äideiltä: miten etten ehdi pitää huolta itsestänne?

[/quote]

No mun mies tekee päivätyötä, lähtee aamulla ennen klo 8 ja on kotona 20-21 välissä. Kun lapset ovat nukahtaneet klo 21 mennessä, alkaa mun oma aika. Ensimmäinen lapsi herää n. 5.30.

Vierailija
48/62 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 11:13"]

No kyllä minä ainakin liikun, syön suht.terveellisesti, pukeudun kivasti ja meikkaan päivittäin. En ole unohtanut itseäni ja kyllä se ulkonäkökin tärkeä on. Näin oli ennen lapsia, kun lapset oli pieniä ja on yhä edelleen.

Avioliitto on tärkeä ja seksiä on, ollut aina, mies on huolehtiva ja ihailee. Lapset ei ole olleet missään hoidossa koskaan tai yökylässä, mutta aina on ollut aikaa toisillemme mieheni kanssa. 

Eivät tosiaan kaikki naiset huolehdi itsestään tuossa merkityksessä vaikkei niitä lapsia olisikaan

[/quote]

Niin ja minua ei haittaa mieheni vatsa tai se ettei juuri jaksa ajaa partaansa. Hän on kuitenkin mies ja todella charmikas kun ei olekaan niin "huoliteltu" t.edellinen

Vierailija
49/62 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 09:07"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 08:28"]

Osittain totta, mutta eihän sitä viitsi valehdellakkaan naisille. Kyllä minä kehun vaimoni ulkonäköä, kun hän on laittaitunut, mutta se aika harvinaista nykyään.

[/quote]

Laittaudutko itse?

[/quote]

Enemmän minä huolehdin ja näen vaivaa ulkonäöstäni kuin vaimo. Ehkä hieman turhamaista, mutta onhan se mukavampi liikkua fiksuissa vaatteissa tukka hyvin, kuin ryysyissä. 

Vierailija
50/62 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet ihmiset pitävät itsestään huolta syömällä, juomalla, lukemalla, tekemällä käsitöitä, kuuntelemalla musiikkia jne. Kaikille itsestään huolehtiminen ei tarkoita ulkonäkökeskeisyyttä. Päinvastoin he saattavat voida paremmin juuri sen takia että he keskittyvät vähemmän omaan ulkonäköönsä.

Kaikki rupsahtavat jossain vaiheessa. Mitä aiemmin tulee sinut asian kanssa se helpompaa sen hyväksyminen on.

En vaan ymmärrä miksi pitäisi syyllistää ihmisiä, joita ei jossain määrätyssä elämänvaiheessa kiinnosta tämä " itsekäs" itsensä huolehtiminen. Koska tässähän ei ole kyse siitä, etteikö käytäisi lääkärillä jos on tarvis tai muista "perushuolloista".

Vierailija
51/62 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska suomalaiseen kulttuuriin ei kuulu luontaisena asiana se että ihminen olisi psyykkinen JA fyysinen kokonaisuus, että olisi luontevaa ja itseään kohtaan oikein pitää itsestään huolta liikkumalla.

Liikkuminen mielletään niille jotka ovat "liikunnallisia, urheilullisia, siihen hörähtäneitä ym." ja sille esitetään vastapainoksi kaikenlaista muuta tekemistä vaikka näiden asioidenhan ei pitäisi olla toistensa vastapooleina, josta voimmekin palata tähän että kyseessä on nimenomaan kulttuurinen kysymys.

Jos aloittaja oikeasti haluaisi tähän puuttua, olisi kysymyksen asettelun hyvä olla siis toisenlainen: kyse ei ole suoraan siitä miksi nimenomaan naiset lakkaavat pitämättä itsestään huolta (joskin tilanteesta riippuen asialla voi olla myös yhteiskunnallisia ulottuvuuksia koskien sitä kuinka paljon isä osallistuu ja tukee äitiä ja jos tätä ei ole, tarjoaako yhteiskunta mahdollisuuksia jaksamisen jakamiselle aidosti) vaan kyse on siis siitä miksi miehet tai naiset eivät näe olennaisesti omaan hyvinvointiinsa kuuluvaksi ominaisuudeksi itsestään huolta pitämistä nimenomaan niin että siihen sisältyy myös kehon hyvinvoinnista huolehtiminen aka liikunta.

Tältä pohjalta voisi jo saada aikaan jonkin sortin keskusteluakin aidosti lähempänä aihetta - ilman sukupuoliin liittyvää sidonnaisuutta joka tässä kohtaa ei ole validi.

Sitten eri asia on jos aloittaja kaipaa "laittautumista" joka tulisi ymmärtää naisten meikkaamisena tmv. mutta se on eri keskustelu tyystin.

Vierailija
52/62 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi herätä aamulla 10 minuuttia aikaisemmin, jos on vaikka kolmeen asti tehnyt töitä. Silloin jokainen aamu-uniminuutti on kalliimpi kuin kajalit silmissä tai kiharapilvi.

Vierailija
53/62 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo aloitus niin pahantahtoinen ole. Suurelle joukolle miehiä tulee suurena yllätyksenä, minne se puoliso katoaa lasten tultua. Ehkä tuossa aloituksessa on laitettu mutkat suoriksi, mutta samaan koriin se "elämänilottomuuden kasvu" menee seksielämän päättymisen kanssa.

Muutama hajahuomio ketjusta:

I Tässä on ollut kaksi vaihtoehtoa; toiset kirjoittaa, ettei mikään ole muuttunut ja osa kirjoittaa, että ei haluu, ei tarvitse ja kun minun mies on itse epäesteettinen niin ei senkään takia tarvitse pitää itsestään huolta.

Olen vuosia ihmetellyt enkä edes av:lta saanut vastausta miten naisella riittää voimia ehostamiseen kodin ulkopuoliseen elämään, mutta ei koskaan oman miehen " iloksi". Tuohon on jo siis vastattu, ettei omaa miestä varten tarvitse laittautua vaan ihan omaksi iloksi nainen voi ehostautua.

II Parasta viihdettä on, kun kauheeta/kamalaa ei kaikkea ehdi mammat matsaavat tehomammojen kanssa onko mahdollista, että lapsellinen mamma löytää aikaa myös itselleen.

Vierailija
54/62 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en jaksanut lukea koko ketjua, mutta ilmeisesti valtaosa vastaajista on sitä mieltä, että meikkaaminen yms ulkonäköön liittyvät asiat vaatetuksen valinnasta alkaen ovat turhaa. Jos suurin osa ihmisistä ympärilläsi on sitä mieltä, vaikuttaa se toki sinuunkin. Mutta jos ympäristössäsi asuvat ihmiset olisivat aina hyvin laitettuja ja hoidettuja, alkaisit sinäkin kiinnittämään siihen enemmän huomiota.

Eli noin niinkuin vastauksena alkuperäiseen kysymykseen: ei vaivauduta, kun eivät muutkaan vaivaudu. Siinähän ei sinällään ole mitään pahaa tai moitittavaa, itse en toisaalta sellaista jaksaisi. En poistu kotoa edes lasta viemään päiväkotiin ilman meikkiä ja hiukset pesen ja laitan joka ikinen aamu. Näytän erilaiselta "laitettuna", ja sen "laitetun" naaman haluan nähdä peilissä.

Vierailija
55/62 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla on vuorokaudessa täsmälleen sama määrä tunteja. Ne voi jokainen käyttää niin kuin haluaa. Toivottavasti tavoilla, jotka ovat omien arvojen mukaisia eivätkä aiheuta muille kärsimystä tai vahinkoa. 

Vierailija
56/62 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 08:12"]Raflaava otsikko. Kysyn ihan ystävällisesti ja yleistän mutta ymmärtänette asian. Miksi naiset lakkaavat pitämästä itseään tärkeinä lasten myötä? Miksi ei voisi edelleen nauttia siitä että on nainen, pitää terveydestään huolta, harrastaa, myös seksiä, ja hoidattaa lapsi välillä jollain muulla. Itsekkyys on terveellistä.

Olen seurannut nyt lähipiirin naisia. Lapsi syntyy, tulee äititukka ja mielenkiinnon menetys, katoaa se kipinä ja onnellisuus ja tilalle tukee marttyyri joka valittaa, haukkuu miestään ja elämäänsä mutta mitään ei itse tee parantaakseen elämäänsä. Kuka sen kissan hännän nostaa jos ei kissa itse.

Lihomisesta en edes kirjoita. Sanomattakin selvää että aiheuttaa masennusta naisessa ja huonoa terveyttä ja oloa.

[/quote]

Kertokaa viiden lapsen äidille että minkälainen on äititukka? :)

Vierailija
57/62 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään ihme että niin monet miehet haluavat vaimon itä blokin maista kun taas tätä ketjua lukee:Dsiiderivalaiden mielestä lapsensaanti oikeuttaa rupsahtamiseen.. Sit kateellisina haukutaan niitä jotka edelleen meikkaavat eivätkä leikkaa niitä JÄRKYTTÄVIÄ kananperse tukkia.

Vierailija
58/62 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään ihme että niin monet miehet haluavat vaimon itä blokin maista kun taas tätä ketjua lukee:Dsiiderivalaiden mielestä lapsensaanti oikeuttaa rupsahtamiseen.. Sit kateellisina haukutaan niitä jotka edelleen meikkaavat eivätkä leikkaa niitä JÄRKYTTÄVIÄ kananperse tukkia.

Vierailija
59/62 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en tiedä mikä on äititukka vielä viiden lapsenkaan jälkeen :-) Itselläni on ollut monenlaista tukkaa, ihan omalla fiiliksellä olen sitä muunnellut. Tykkään ostella vaatteita, urheilla, mutta olla myös joskus laiska... Raskauskilot haluan saada pois ihan oman oloni takia. Ulkonäköönki panostan, mutta se ei ole silti tärkeintä elämässäni. Se ei ole tärkeää mitä muut itestäni ajattelevat, vaan että itellä on yyvä olla.

Vierailija
60/62 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mua miehenä haittaa jos on tuntenut naisen puidempään. Eli mun puolesta voi kulkea tuulipuvun kanssa ja ilman meikkejä. Kunhan ei ihan täysin läskiks tuu

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan neljä