pitäisiköhän ajokortin saamiskriteerejä lisätä?
Nonniin itse siis naisena tätä asiaa pohtinut, kun jotenkin alkanut nämä autoilevat kanssaoliat mietityttämään . Oikeastaan tuntuu että todella monet autoiliat ( myönnän poikkeukset vahvistavat säännön ja poikkeuksia on tässä tapauksessa varmasti ) ajavat holtittomasti liikenteessä, ja sitäpaitsi eikö laisssa mainita että suojatien eteen on pysähdyttävä jos jalankulkia aikoo siihen mennä? Jotenkin tuntuu että monilla ei mene siis jakeluun se että kun huomataan että suojatielle on menossa ( vaikkei olisi ihan suojatiellä) jalankulkioita, voitaisiin hidastaa ja täten välttää vahinkoja. Jotenkin tuntuu että autoiliat ajatelee tässä aisiassa nyt sitä omaa napaansa ja ''kyllä kerkeää'' ajatuksella koitetaan huristaa ohi ennenkuin jalankulkia astuu suojatielle täten aiheuttaen monia vaaratilanteita. Sillä eikö se nyt kuitenkin ole niin että jos lainmukaan on pysähdyttävä suojantien eteen jos jalankulkia siihen astuu , niin eikö pitäisi myös hiljentää sopivissa ajoissa jos huomataan että jalankulkia on jo lähellä suojatietä? ihan reiluuden nimissä? Eniten tässä ''minä kyllä kerkeän, ja minun pitää mennä ennen sinua'' ajatuksessa huolestuttaa se , että esimerkiksi lapsien koulumatkaa ei voi pitää turvallisena. Anteeksi jos nyt kuulostaa nipottamiselta :/ mutta itse vanhimman tyttären kanssa tuli puheeksi se , että autoilevat ihmiset harvemmin edes yrittävät hiljentää ennen suojatietä, vaikka huomataan että jalankulkioita olisi tulossa. Ja kyllä jalankulkiankin kuuluu huomioida auton mahdollinen jarrutusmatka ja kerkeääkö yli. mutta silti...
Kommentit (9)
Niin ja lisäisin, että Suomessa on jo nyt ennätyksellisen korkea ajokortin hinta. En todellakaan usko, että on järkevää nostaa sitä entisestään ilman varmuutta siitä, että tämä nosto vaikuttaisi liikenneturvallisuuteen selvästi. -7
[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 22:24"]
Eikö ne ajokortin teoria asiat voi opetella jo 17 vuotiaana? 18 vuotiaana muistaakseen ajo-opetukset.
[/quote]
Teoriakokeen voi suorittaa aikaisintaan kuukautta ennen kuin täyttää 18 vuotta, ajo-opetukset voi aloittaa jo aiemmin (ensimmäisten teoriatuntien jälkeen eli aikaisintaan 17,5- vuotiaana). 18- vuotispäivänään voi siis suorittaa ajokokeen ja saada ajokortin. -7
[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 22:37"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 22:24"]
Eikö ne ajokortin teoria asiat voi opetella jo 17 vuotiaana? 18 vuotiaana muistaakseen ajo-opetukset.
[/quote]
Teoriakokeen voi suorittaa aikaisintaan kuukautta ennen kuin täyttää 18 vuotta, ajo-opetukset voi aloittaa jo aiemmin (ensimmäisten teoriatuntien jälkeen eli aikaisintaan 17,5- vuotiaana). 18- vuotispäivänään voi siis suorittaa ajokokeen ja saada ajokortin. -7
[/quote]
Juu kiitos selvensi :)
Opettele käyttämään jiitä. Palstallekirjoittamisen oikeuskriteerejä olisi syytä kiristää.
Ei kukaan ole 16-vuotiaille ajokortin antamista ehdottanutkaan, vaan ajo-opetuksen aloittamista 16-v. iässä.
Juu ei todellakaan 16 vuotiaalle korttia. Ehkä niihin ajokokeisiin pitäisi lisätä jotain mikä lisäisi sitä vaativuutta?
- Ap
Huh mitä tekstiä. Suosittelen kappalejaon käyttämistä ja tekstin läpilukua ennen lähettämistä, niin voit vielä korjata enimmät kirjoitusvirheet. En haluaisi nipottaa, mutta tähänkin aloitukseesi tarttuisi varmasti useampi palstailija, jos se olisi helposti luettavissa.
Siis mitä tarkalleen ehdottaisit? Tulisiko autokoululaisten osallistua useammille kursseille, joissa vielä teroitetaan ja alleviivataan tätä toisten huomioon ottamista? Itse en usko, että tämä ei auttaisi asenneongelmaan: itse olen juuri käymässä autokoulua, ja tiedän, että saan kortin heti, kun osaan kertoa, miten ihanneautoilija käyttäytyisi kussakin tilanteessa. Kaikki varmasti osaavat ne säännöt teoriassa, mutta jokapäiväisessä kiireessä ja välinpitämättömyydessä niitä ei tosiaan kaikki noudata. Asennetta kun ei voi kukaan ihmisten puolesta muuttaa.