Tyytymätön rooliini perheessä
Ja vitsi että olen saanut tarpeekseni siitä roolista, joka mulle on annettu ja johon olen suostunut.
Tänään pienellä porukalla juhlittiin miehen saavutusta työelämässä ja katsoin miten polleana hän esiintyi kavereidensa edessä.on ura, on ylennys, on talo, on autot ja minä kaiken tuon jatkeena.
Vaan vttu minä olen saanut tarpeekseni. Ikävöin sinkkuaikojeni öitä laavuilla, keskusteluja älykkäiden naisten kanssa opiskelijaboksin keittiössä, käpertymistä peiton alle kirjan kanssa... Sitä elämisen ja hengittämisen vapautta, mikä oli, kun ei ollut osa kenenkään kulissia.
Ketään muuta, jolla samoja fiiliksiä?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.
Tuin miehen uraa vuosia. Hoidin asiat kun hän teki pitkää päivää.
Nyt kun hän tekee lyhyttä päivää, aloin itse tekemään uraa. Saan iltapäivisin puheluita ja nalkutusta että milloin tulen. Viimemmäksi ilmoituksen erosta. Työni häiritsee liikaa miehen harrastuksia. Lapset vielä pieniä.
Nyt sitten yhksi, varmaan hommaan aupairin.Sinulla on siis itsekeskeinen mies. Sitä sattuu. Ero ei ole tuossa tilanteessa menetys.
N52, yh
Minä näen asian toisin. Musta ap on tuossa se itsekeskeinen. Jaksaa kyllä tehdä numeron "uhrauksistaan"... Voi hyvänen aika. Ihan kuin aikuisella naisella ei olis mitään vastuuta omasta elämästään ja onnellisuudestaan. Koko ajan kysytään: MIKSI et mene laavulle tai näe ystäviä?
Ei osaa vastata.
Roolihahmot voivat myös kehittyä - esim alkaa ilmaista itseään uudella tavalla, muuttaa tapaansa olla vuorovaikutuksessa, tehdä asioita eri tavalla. Ja katso: pikku hiljaa kaikkien samassa näytelmässä olevien roolit muuttuvat, kehittyvät.
Jos olet kyllästynyt rooliisi, vaihda/muokkaa kässäriä.
Niin, tämä on hyvä kirjoitus. Tähdentäisin kuitenkin että kannattaa miettiä mikä itselle on tärkeää, mistä nauttii, mitä arvostaa ja suuntautua sen mukaan. Uran tekeminen ei kaikille ole se juttu. Se voi olla vapautta harrastaa, toteuttaa itseään, tavata ystäviä, kenelle mitäkin.
Tärkeää on oikeastaan se ettei uhraa omaa elämäänsä toisen ihmisen uran eteen. Siitä syntyy se katkeruus, mitä joillakin naisilla tulee siitä että on pitänyt koko kulissia pystyssä ja tukenut miehen uraa. Sitten tulee neljänkympin jälkeen kenties vaihdetuksi nuorempaan, ja ensimmäistä kertaa onkin tilanteessa että saa/joutuu miettimään mitä MINÄ elämältäni haluan. Mitä halua, kun saan itse päättää asioistani, eikä enää tarvitse miettiä mitä lapset, mitä mies, mitä sukulaiset tästä sanovat.
Aina parempi jos sen itsensä toteuttamisen voi tehdä jo parisuhteessa ollessa, niin ehkä tule edes tarvetta erota. Mutta jos tämän pohdinnan jättää tekemättä, niin varmasti jossain kohdalla katuu sitä elämätöntä elämäänsä.