Isku vatsaan raskaana
Olen viikolla 30 raskaana. Viime yönä 6v lapseni potkaisi vahingossa kääntyessä (oli tullut viereen nukkumaan) mua ylävatsaan/kylkeen. Vähän vaikea sanoa tarkkaa kohtaa, kun itekin nukuin.
Vauva on liikkunut normaalisti, ei ole ollut supistuksia eikä tullut verta.
Vähän ehkä ollut tuo kohta kipeä, mutta sekin voi olla kuvittelua, olen tänään tarkkaillut vähän liikaa mahaa.
Voinko jo huokaista helpotuksesta vai onko vaarana esim istukan irtoaminen, mulla istukka edessä. .?
Kommentit (16)
Ai miksi 6-vuotias nukkuu kanssasi samassa sängyssä?
Se on kosketusarka, voi olla parikin päivää, mutta enpä usko, että tarvitsee huolestua yhtään.
Tuskin mitään vaaraa on. Jos huolestuttaa, soita neuvolaan tai synnärille. Aina voi mennä sinne ultrattavaksi.
Saat varmuuden käymällä lääkärissä. Noilla viikoilla voi mennä synnytysvastaanottoon ja esittää asiansa. Päivystysluontoinen juttu. Ite oisin menny heti, luultavasti olet(te) kumpikin ok jos vauva liikkuu, sua ei satu kovaa eikä ole vuotoa.
Minullakin lapsi potkaisi, neuvolassa sanottiin että ei lapset niin kovaa vahingossa potkaise, että jotain vahinkoa tulisi. Ja jos siis olisi tulossa, niin tulisi pian ja lapsen liikkeet vähenisi. Tämä nyt ei tietenkään ole mikään lääkärin mielipide, soita synnärille jos epäilyttää.
Mä ravaan tuolla ultrissa tosi usein, kun on radi, ensi viikolla on taas. Joten ei nyt yhtään tehnyt mieli taas lähteä sinne lähes 50 km päähän. . :(
Mietin sitä kyllä, mutta kun vauva ok liikkunut eikä kipuja niin en sitten soittanut.
Mutta vähän huono omatunto on, että olisiko pitänyt kuitenkin. . :(
Toisaalta esikoisen aikana löin mahani oveen kovaa ja kuopusta odottaessa esikoinen oli pieni ja leikeissä osui jalat ja kädet. .
En muuten olisikaan niin kamalan huolissani mutta kun tuo istukka on edessä. Tosin eikös se ole aika alhaalla? Potku osui tohon tissien alle. .
ap
Käy näytillä, isku kohtuun voi aiheuttaa istukan hitaan irtoamisen, mene mahdollisimman pian! Terveisin kätilö
Käy näytillä, isku kohtuun voi aiheuttaa istukan hitaan irtoamisen, mene mahdollisimman pian! Terveisin kätilö
No minä unohtaisin nyt kaikki ajattelut että miten usein käyt muutenkin. Soitat aamulla neuvolaan ja jätät soittopyynnön jos et saa ketään kiinni. Ja sitten te oitte ehkä siirtää sitä ensiviikon aikaa tälle viikolle tai teet vaan yhden lisäkäynnin.
Minusta sinun ei kannata pohtia että miten usein käyt. Sinun käynnit on kuitenkin kaikki varmasti perusteltuja ja tämäkin on sellainen mutta ehdottomasti nyt kannattaa soittaa siitä neuvolaan ja ainakin puhua asia niin se ei jäisi mieleen.
Tai jos menet vaikkka perjantaina vielä käynnille jos huomenna vielä tuntuu kipua. Minusta tätä asiaa ei kuulu painaa villasella yksin vaan kerrot ja sitten etenette terkkojen mukaan.
Jos asia häiritsee sinua niin mikään ei varmasti estä että otat puhelimen käteen ja soitat synnärille ja kysyt neuvoa sillä hekin saattavat tutkia tilanteen tai kertoa miten kannattaa toimia koska myöskään asiaa ei ole järkevä panikoida. Mielummin tutkitte asian kuin joko stressaat tai teet oman päätelmän vaan antaa asian olla. Puhutaan kuitenkin sinun lapsesta ja sinua saa hänen terveys (sekä sinun kroppa) kiinnostaa.
Soitin tokassa raskaudessa synnytysvastaanottoon kun esikoinen potkas vatsaan. Kehotettiin vaan seurailemaan kun ei muuta oiretta ollu kuin vähän arka se potkasukohta. Eikä ollu vuotoa ja vauva liikku hyvin jne.
Arvaus: radi on raskauden aikainen diabetes. Ärsyttävää, että jotukut käyttävät lyheteitä. Tuokin on varmaan itsekeksitty lyhenne. Mullakin oli raskauden aikainen diabetes enkä ole mitään radi-sanaa kuullutkaan.
Asialliseen keskusteluun kuuluu, että jos käyttää (yleistäkin) lyhennettä, niin ensin selvittää sen lyhenteen ja sitten voi sitä käyttää jatkotekstissään.
En ole kuullut koskaan sanaa radi. Radioaktiivinen?
Radi on ihan tuttu lyhenne, jos on vähääkään vauva palstoilla käynyt ;)
Asiallinen keskustelu ja av samassa lauseessa. ..? Heh heh!
Soitin neuvolaan ja sanoi, ettei mitään hätää, kun lapsi liikkuu normaalisti. Jos olisi kipuja, vuotoa tai supistuksia, niin sitten tarttis lähteä näytille. Tai jos olisi joku isompi isku.
Ärsyttää silti, kun tulee nyt tarkkailtua mahaa ihan koko ajan. :)
Ap