Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pienet lapset ja äidin univelka

Vierailija
19.12.2020 |

Minulla on kaksi pientä lasta (2v ja 8kk) ja unta vuorokaudessa tulee keskimäärin n.4-5 tuntia, pienissä (max tunnin) pätkissä. Päätäni on nyt särkenyt 3 viikkoa putkeen, sekä tullut rytmihäiriöitä tms (sydän pomppii aivan täysiä hetken ja sen jälkeen menen veteläksi. Autolla en uskalla enää liikkua.
Mitä ihmettä teen? Pelkään että saan sydänkohtauksen tai aiheutan lapsille jonkin vaaratilanteen kävelevänä zombina.
Miten muut ovat tästä selvinneet?

Kommentit (125)

Vierailija
21/125 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koti-iskä kirjoitti:

Näitä on hauska lukea.

Itsellä varmaan käynyt ultimaattinen hillo, kun 2,5 vuotias ja 9 kk nukkuvat 10-12 h putkeen.

Ekat 3kk oli molemmilla sitä yösyömistä yms, mutta ai että ovat kovia nukkumaan.

Eilen oli 21 aikaan molemmat unessa, ja herättiin porukalla 9 aikoihin :D

Kysyttinkö sulta jotain?

Jos unta löytyy niin ei järkeä.

Vierailija
22/125 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kans itse että en uskaltanut ajaa autoa noihin aikoihin. Nukahdin sohvalle ja ruokapöytään istualleen, olisihan sitä rattiinkin nukahtanut. Kerran menin elokuviin ja nukuin koko leffan ajan.

Sitten kun viimeinenkin lapsi alkoi nukkua vähän paremmin, muistan sen kohdan pyörätiellä kun työnsin vaunuja ja huomasin että mulla oli ensimmäistä kertaa päässä joku muu ajatus kuin ”väsyttää” tai ”en jaksa” tai ”saisipa nukkua”. Siitä se sitten alkoi helpottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/125 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi isä ei auta?

On sellaisessa työssä, että käy kotona vain kerran kuussa ja silloin hänen on saatava nukkua

Mikä mättää, kun isä ei halua olla perheensä luona kuin nukkumassa kerran kuussa?

Myöhäistä tässä on enää märistä, mutta kannattaisi tosissaan harkita, millaisen miehen kanssa lisääntyy. Suomessa on lakisääteiset vanhempainvapaat myös niille isille, jotka ovat reissutöissä. Siispä ilmoitat isälle, että se on nyt sinun vuorosi huolehtia lapsistaan seuraavat 8 kuukautta. Eihän se voi olla totta, että isä ei voi nukkua kuukauteen työjaksolla vaan ainoastaan kotona. Mitä ap nyt jättää kertomatta, tai ap:n mies?

Ja kyllä, minun lasteni isä oli hoitovapaalla vuosia.

AP:n suurin ongelma on Täydellisen Äidin syndrooma, että ei voi hetkeksikään jättää lapsiaan. Ei varmaan ole käynyt edes suihkussa 8 kuukauteen. Kannattaa pyytää apua, vaikka pariksi vuorokaudeksi niin, että saisit itse nukkua. 

Annatko edes lapsillesi nukkumisrauhaa, vai "nukutatko" vimmatusti sitä yöllä valvovaa lasta niin, että hänei saa sen siunaaman rauhaa? Päivällä nukkuvaa (vauvaa?) voit pitää hereillä mahdollisimman paljon antamalla levätä niin aikaisin päivällä, että ei nuku silloin liian pitkään. Ja anna nukkua yöllä rauhassa, tai olla nukkumatta, mutta älä järjestä täydellistä palvelua öisin.

Vierailija
24/125 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lääkäri sanoi saikkulappua kirjoittaessaan että tohon auttaa se että kolmeen viikkoon et hoida ollenkaan lapsia vaan lepäät ja keskityt itseesi. Menee vähintään se 3 viikkoa että elimistö oppii taas nukkumaan ja vähän riippuu stressistä (kokonaan toipuminen kestää kuukausia jos pitkään jatkunut paha stressi).

No sitten vaan saikkulappu roskiin ja kotiin takas lapsia hoitamaan. Kotona olevalle äidille sairasloma ei merkkaa yhtään mitään kun sitä ei voi pitää. Ei ole ketään, siis ketään kuka tuuraisi äitiä sen ajan (paitsi niillä joilla on hyvät välittävät isovanhemmat).

Jos äitiysrahajaksolla saa pitkän saikun voi isä alkaa hoitaa lapsia ja saada sen päivärahan. Mutta lyhyt saikku ei oikeuta siihen eikä työnantajallakaan ole velvoitetta antaa palkatonta. (Poissaolo hätätapauksessa on palkatonta mutta sairasloma ei ole lain mukainen hätätapaus).

Tämä on mielestäni syy miksi lapsia ei enää kukaan tee. Koska ei ole mitään ihmisoikeuksia äidillä. Ei saa sairastaa eikä voi pitää sairaslomaa.

Js ps. kunnan kotiapua ei saa tähän, kysytty on.

Siis hetkinen. Jos olet pois työpaikalta, työnantajasi hankkii sijaisen, joten mistä keksit, että sinun ei tarvitse hankkia sairauslomasi ajaksi sijaista? Se maksaa, mutta ei pidä luulla, että yhteiskunta kaiken kustantaa. Maksullisia kotiapupalveluja löytyy pilvin pimein!

Vierailija
25/125 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä te pysytte hereillä?! Minä en yksinkertaisesti pysy hereillä, jos saan liian vähän unta. Ja se siis tarkoittaa, että jo jollain 6h yöunilla ei kone käy normaalisti kovin pitkään. Minulla on kolme lasta, joten vauva-ajastakin on kokemusta. En tarkoita olla ilkeä, ihmettelen vain, miten jotkut pystyy hankkimaan univelkaa. Työtä tehdessäkin voin nukahtaa, jos väsyttää.

Vierailija
26/125 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pitäisi saada kunnan kotiapua tuohon! Tampereella saa.

Siis pitäisi toimia niin, että kotiavusta tulevat hoitamaan lapsia ja sinä voit sen ajan nukkua.

Todella oudolta kyllä kuulostaa tuo, että isä käy kotona kerran kuukaudessa ja juuri silloin hänen on saatava nukkua. Mitä IHMETTÄ hän tekee työkseen?

Vierailija
27/125 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koti-iskä kirjoitti:

Näitä on hauska lukea.

Itsellä varmaan käynyt ultimaattinen hillo, kun 2,5 vuotias ja 9 kk nukkuvat 10-12 h putkeen.

Ekat 3kk oli molemmilla sitä yösyömistä yms, mutta ai että ovat kovia nukkumaan.

Eilen oli 21 aikaan molemmat unessa, ja herättiin porukalla 9 aikoihin :D

Kysyttinkö sulta jotain?

Jos unta löytyy niin ei järkeä.

Eri kommentoi että olet hiukka ilkeä kun et hyväksy tilastonpitoosi eriäviä asioita.

Meilläkin oli aika lailla nukkuvat lapset ja sitten ehkä neljältä aamulla nälkäherätys. Tätäkin vaihetta kesti vain pari vuotta. Verrokkina oma lapsuus jossa vanhempien tappelua jatkui paljon isompi vuosimäärä yötä myöten. Kaikki on niin suhteellista. Me opittiin selviytymään siitä vaikka vanhemmat uhkasi kaikenlaisella.

Vierailija
28/125 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä saada perhetyöntekijä, joka hoitaa lapsia välillä päivisin, niin saat levättyä. Kenenkään pää ei kestä tuollaista. Eikö olisi ketään ystävää tai sukulaista, joka voisi oikeasti auttaa? Tai sitten, kun nuorempikin on 9kk, niin vaikka perhepäivähoitajalle molemmat, niin saat nukuttua. Tuollaisessa tilanteessa on täysin ymmärrettävää, että lapset olisi hoidossa. Voithan laittaa myös parina päivänä viikossa päiväkotiin.

Vierailija
29/125 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä te pysytte hereillä?! Minä en yksinkertaisesti pysy hereillä, jos saan liian vähän unta. Ja se siis tarkoittaa, että jo jollain 6h yöunilla ei kone käy normaalisti kovin pitkään. Minulla on kolme lasta, joten vauva-ajastakin on kokemusta. En tarkoita olla ilkeä, ihmettelen vain, miten jotkut pystyy hankkimaan univelkaa. Työtä tehdessäkin voin nukahtaa, jos väsyttää.

No eihän sitä pysyisi mutta jos ei saa nukkua niin mikä on vaihtoehto? Mulla oli parhaillaan 3 pientä kotona joista vanhin ei nukkunut päiväunia enää, ja pienin heräili sata kertaa yössä. Tietysti voi keksiä sellaisia leikkejä että laitetaan äiti peittojen ja tyynyjen alle, siinähän voi torkahtaa. Mutta kun mahiksia nukkumiseen ei ole niin niitä ei ole.

Toki joskus mietin että ryömin sängyn alle kirkumaan ja odotan että valkotakkiset tulee, mutta kuka ne lapset sitten olisi hoitanut? Mies kyllä auttoi mutta työssäkäyvänä piti kuitenkin saada nukuttua jonkun verran. Yöllä vaihdettiin vuoroa viideltä että sain nukkua 2 h ennen kuin esikoinen heräsi.

Vierailija
30/125 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä, vielä koittaa sekin aika kun saat nukkua! Samasta selvinnyt:) Meillä on neljä lasta ja kolme heistä olleet huonounisia, yksi nukkuu todella hyvin. Neljään vuoteen en nukkunut yhtään ehjää yötä. Meillä kyllä isä auttanut paljon yöheräilyjen kanssa etenkin silloin kun useampi lapsi valvotti samaan aikaan, mutta kun oma uneni oli niin pitkään ollut niin katkonaista, en pystynyt nukkumaan vaikka tiesin että isä ottaa kopin yöheräämisistä. Mikään ei ole niin ärsyttävää, kuin ihmiset jotka kuvittelevat, että vauvojen ja taaperoiden huono uni on jollain lailla vanhempien aiheuttamaa, kaikkiin lapsiin ei vaan mitkään rutiinit eikä temput tehoa. Ole armollinen itsellesi nyt kun unta saa vähän - siivoamista voi vähentää hetkellisesti, tee vain pakolliset. Lapsille voi välillä tarjota myös nopeasti valmistuvaa ruokaa, aina ei tarvitse olla viimeisen päälle terveellistä. Esikoinen voi aivan hyvin hetken katsoa vaikka piirrettyjä kun vauva nukkuu päiväunta, niin voit edes hetken lepäillä sohvalla. Mutta kaikesta siitä valvomisestakin selviää! Meillä nyt kuopus 2v ja kaikki lapset nukkuvat parhaillaan hyvin, edelleen "otan kiinni" tuota vuosien univelkaa. Saatan viikonloppuisin nukahtaa illalla klo21 ja herätä aamulla klo 09.

Vierailija
31/125 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun kroppa leipoo kiinni. Se viestittää jotain tolla oireilulla. Paljon voimia sulle, mulla on about saman ikäiset. ❤️

Vierailija
32/125 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi isä ei auta?

On sellaisessa työssä, että käy kotona vain kerran kuussa ja silloin hänen on saatava nukkua

Mikä mättää, kun isä ei halua olla perheensä luona kuin nukkumassa kerran kuussa?

Myöhäistä tässä on enää märistä, mutta kannattaisi tosissaan harkita, millaisen miehen kanssa lisääntyy. Suomessa on lakisääteiset vanhempainvapaat myös niille isille, jotka ovat reissutöissä. Siispä ilmoitat isälle, että se on nyt sinun vuorosi huolehtia lapsistaan seuraavat 8 kuukautta. Eihän se voi olla totta, että isä ei voi nukkua kuukauteen työjaksolla vaan ainoastaan kotona. Mitä ap nyt jättää kertomatta, tai ap:n mies?

AP:n suurin ongelma on Täydellisen Äidin syndrooma, että ei voi hetkeksikään jättää lapsiaan. Ei varmaan ole käynyt edes suihkussa 8 kuukauteen. Kannattaa pyytää apua, vaikka pariksi vuorokaudeksi niin, että saisit itse nukkua. 

Annatko edes lapsillesi nukkumisrauhaa, vai "nukutatko" vimmatusti sitä yöllä valvovaa lasta niin, että hänei saa sen siunaaman rauhaa? Päivällä nukkuvaa (vauvaa?) voit pitää hereillä mahdollisimman paljon antamalla levätä niin aikaisin päivällä, että ei nuku silloin liian pitkään. Ja anna nukkua yöllä rauhassa, tai olla nukkumatta, mutta älä järjestä täydellistä palvelua öisin.

Vau! Sinä olet varmaan ammatiltasi kelan lääkäri. Muutaman lauseen perusteella diagnoosi syndroomasta 🤣

Vierailija
33/125 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No Eihän sitä meinaa pysyäkään, välillä torkahtelee pystyyn suihkuun/hellän ääreen. Tästä syystä en auton rattiin uskallakaan lähteä.

Vierailija
34/125 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lääkäri sanoi saikkulappua kirjoittaessaan että tohon auttaa se että kolmeen viikkoon et hoida ollenkaan lapsia vaan lepäät ja keskityt itseesi. Menee vähintään se 3 viikkoa että elimistö oppii taas nukkumaan ja vähän riippuu stressistä (kokonaan toipuminen kestää kuukausia jos pitkään jatkunut paha stressi).

No sitten vaan saikkulappu roskiin ja kotiin takas lapsia hoitamaan. Kotona olevalle äidille sairasloma ei merkkaa yhtään mitään kun sitä ei voi pitää. Ei ole ketään, siis ketään kuka tuuraisi äitiä sen ajan (paitsi niillä joilla on hyvät välittävät isovanhemmat).

Jos äitiysrahajaksolla saa pitkän saikun voi isä alkaa hoitaa lapsia ja saada sen päivärahan. Mutta lyhyt saikku ei oikeuta siihen eikä työnantajallakaan ole velvoitetta antaa palkatonta. (Poissaolo hätätapauksessa on palkatonta mutta sairasloma ei ole lain mukainen hätätapaus).

Tämä on mielestäni syy miksi lapsia ei enää kukaan tee. Koska ei ole mitään ihmisoikeuksia äidillä. Ei saa sairastaa eikä voi pitää sairaslomaa.

Siis hetkinen. Jos olet pois työpaikalta, työnantajasi hankkii sijaisen, joten mistä keksit, että sinun ei tarvitse hankkia sairauslomasi ajaksi sijaista? Se maksaa, mutta ei pidä luulla, että yhteiskunta kaiken kustantaa. Maksullisia kotiapupalveluja löytyy pilvin pimein!

Et tajunnut mistä puhun. Se lapsen ISÄ ei saa palkatonta töistä. Minä olen kotona vauvan ja taaperon kanssa ja kun lääkäri kirjoittaa saikkua niin en pysty pitämään sitä.

Kotipalvelu maksaa ostettuna 45h joten jos olisin ottanut kolmen viikon sairasloman (jota en siis nyt voinut pitää) ajaksi kotipalvelun päivien ajaksi se olisi maksanut 3viikko x 40tuntia x 45e/h yhteensä 5400e.

Sulla ehkä on tollaseen rahaa, meillä ei ole vaikka ihan työssäkäyviä ollaan.

Vierailija
35/125 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritä saada perhetyöntekijä, joka hoitaa lapsia välillä päivisin, niin saat levättyä. Kenenkään pää ei kestä tuollaista. Eikö olisi ketään ystävää tai sukulaista, joka voisi oikeasti auttaa? Tai sitten, kun nuorempikin on 9kk, niin vaikka perhepäivähoitajalle molemmat, niin saat nukuttua. Tuollaisessa tilanteessa on täysin ymmärrettävää, että lapset olisi hoidossa. Voithan laittaa myös parina päivänä viikossa päiväkotiin.

Sukulaisia ei nykyään kuule kiinnosta. Meillä kahdet terveet isovanhemmat ja kolme tervettä sisarusta ja kukaan näistä ei ole 12 vuoden sikana sekuntia hoitaneet edes äärimmäisessä hädässä. Usein ei olla kysytty mutta yhden kerrran oli ääretön hätätilanne. Ei autettu silloinkaan.

Vierailija
36/125 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi isä ei auta?

Vau! Sinä olet varmaan ammatiltasi kelan lääkäri. Muutaman lauseen perusteella diagnoosi syndroomasta 🤣

https://yle.fi/uutiset/3-9818124

Vierailija
37/125 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyäiti ilmoittaa jo ennen synnytystä, että antakaan meille rauha perheenä tutustua vauvaan, haluamme pesimisrauhan. Sitten kun sen lapsen kanssa on 2 kk aikana tehty kaikki mahdolliset virheet, niin aletaan huhuilemaan isovanhempia apuun. Mutta he eivät saa neuvoa, heidän tulee toimia äidin antamien millintarkkojen ohjeiden mukaan, jotta lapsi ei vain mene jotenkin rikki. Joten vaikka isoisä tietää, miten lapsi pitää röyhtäyttää syönnin jälkeen, niin sitä ei saa tehdä, koska äiti luki netistä, että röyhtäytys tehdään tietyllä tavalla. Äiti ei välttämättä edes tunnista, koska lapsi röyhtäisee ja koska pulauttaa. Vanhempien kehittämiä omituisia rituaaleja tulee noudattaa, koska muuten lapsi ei nuku koskaan. Tosielämässä moni vauva nukkuisi todella hyvin, jos saisi luvan nukkua, mutta koska jokainen inahdus ja syväänhengitys tulkitaan hätähuudoksi, niin äiti tai isä on kärppänä vieressä herättelemässä melkein nukkuvaa lasta.

Mutta itse te olette osanne valinneet. Kun omien vanhempien opit on kaikki huonoja, niin kehitellään omia uskoen vakaasti, että vuonna 2020 vauvat on olennaisesti erilaisia kuin vuonna 1980 tai 1950.

Vierailija
38/125 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina nukkumaan kun lapset nukkuvat. Oli sitten päivä tai yö. Ei mitään "kun lapset nukkuvat päikkärit, minä siivoan talon ja laitan ruokaa", vaan nuo tehdään kun lapset ovat hereillä. Mun lapsi nukkui vauvana vain tissillä, tai vaunuttelemassa/autossa, ja koska noista  ensimmäinen oli ainoa jolloin minäkin sain nukkua, niin saatettiin vetää 4h päikkärit sohvalla tissi suussa.

Vierailija
39/125 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tajunnut mistä puhun. Se lapsen ISÄ ei saa palkatonta töistä. Minä olen kotona vauvan ja taaperon kanssa ja kun lääkäri kirjoittaa saikkua niin en pysty pitämään sitä.

Kotipalvelu maksaa ostettuna 45h joten jos olisin ottanut kolmen viikon sairasloman (jota en siis nyt voinut pitää) ajaksi kotipalvelun päivien ajaksi se olisi maksanut 3viikko x 40tuntia x 45e/h yhteensä 5400e.

Sulla ehkä on tollaseen rahaa, meillä ei ole vaikka ihan työssäkäyviä ollaan.

Mietitkö koskaan, miten paljon työnantajasi on maksanut sinulle työstä, jota et ole tehnyt? Ja onko työnantajalla oikeasti ollut siihen varaa ilman, että jossain on kiristetty tahtia?

Olet nyt itsesi työnantaja ja jos ajat itsesi tilanteeseen, jossa on univelkaa, niin vika ei ole yhteiskunnan, miksi sen siis pitäisi hankkia sinulle kotiapulainen, jotta voit tuijottaa puhelinta? Kotipalvelu maksaa, koska työ maksaa. isovanhempien tekemänä tuo työ olisi jotenkin kummallisella tavalla maksutonta? Sinäkin saat siitä korvauksen, miksi ei siis myös se henkilö, joka sinua sijaistaa?

Vierailija
40/125 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyäiti ilmoittaa jo ennen synnytystä, että antakaan meille rauha perheenä tutustua vauvaan, haluamme pesimisrauhan. Sitten kun sen lapsen kanssa on 2 kk aikana tehty kaikki mahdolliset virheet, niin aletaan huhuilemaan isovanhempia apuun. Mutta he eivät saa neuvoa, heidän tulee toimia äidin antamien millintarkkojen ohjeiden mukaan, jotta lapsi ei vain mene jotenkin rikki. Joten vaikka isoisä tietää, miten lapsi pitää röyhtäyttää syönnin jälkeen, niin sitä ei saa tehdä, koska äiti luki netistä, että röyhtäytys tehdään tietyllä tavalla. Äiti ei välttämättä edes tunnista, koska lapsi röyhtäisee ja koska pulauttaa. Vanhempien kehittämiä omituisia rituaaleja tulee noudattaa, koska muuten lapsi ei nuku koskaan. Tosielämässä moni vauva nukkuisi todella hyvin, jos saisi luvan nukkua, mutta koska jokainen inahdus ja syväänhengitys tulkitaan hätähuudoksi, niin äiti tai isä on kärppänä vieressä herättelemässä melkein nukkuvaa lasta.

Mutta itse te olette osanne valinneet. Kun omien vanhempien opit on kaikki huonoja, niin kehitellään omia uskoen vakaasti, että vuonna 2020 vauvat on olennaisesti erilaisia kuin vuonna 1980 tai 1950.

Blaablaa. Meille on aina olleet isovanhemmat tervetulleita ja on kutsuttu usein. Eivät tulleet. Edes sairaalaan. Edes ristiäisiin. Edes lasten synttäreille. Edes jouluna. Vika on isovanhemmissa jotka itsekin sanoi että meitä ei oikein isovanhemmuus kiinnosta kun halutaan elää itsellemme.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yksi