Ei jumalauta! Mies huusi naukuvalla äänellä ruokaa laittaessaan
Mä en kestä! Mies laittaa ehkä kerran kahdessa viikossa ruoan. Muutoin kokkailut on vastuullani. No, tänään hän alkoi väsäämään jauhelihakastiketta. Itse ajattelin kerrankin ottaa rennosti ja katsella tv:tä. Hetken kuluttua kuuluu ärsyyntynyt ja naukuva ääni: voitko tulla edes laittamaan makaronit kiehumaan kun käteni ovat sidotut jauhelihan ruskistamiseen. Vesi siinä kiehui jo yli äyräiden ja mies sinkoilee ympäri keittiötä. Olen myös joutunut sanomaan mikä kattila kastikkeelle sekä millä kastiketta voi sekoittaa kun kaikki lastat pesukoneessa. Ei jumalauta!
Ja nyt se siis on kiukkuinen kun joutuu yksin tekemään koko ruoan. Ja ps. voitte vaan kuvitella missä kunnossa keittiö on ja kuka sen siivoaa. Hän on sentään laittanut ruokaa.
Kommentit (402)
Lukekaahan sinkut nämä. Puolensa joka asiassa...Mun mielestä parisuhteeseen kannattaa ryhtyä vain sellaisen joka jo pärjää yksinkin. Sittenkin siinä on haastetta.
Vakka kantensa valitsee.
Vierailija kirjoitti:
Toi "mies ei löydä mitään mistään" on jonkinlainen outo leikki, jota miehet ja naiset leikkivät keskenään. En ole oikein ymmärtänyt, miksi. Tuottaako miehelle jotain tyydytystä ja turvallisuuden tunnetta, että nainen on emäntä, joka tietää paremmin kodin tavaroiden sijainnin? Tuottaako naiselle jotain tyydytystä se, että mies osoittaa kysymällä olevansa riippuvainen naisestaan?
Oma rakas puolisoni oli yhdessäasumisemme alkuaikoina samanlainen, ja joskus satunnaisesti, 14 vuoden yhdessäasumisen jälkeen vieläkin palaa vanhoihin huonoihin tapoihinsa. Olemme aikuisen iän parisuhteessa, kummallakin takana ensimmäinen, pitkä avioliitto, ennen kuin erojemme jälkeen päädyimme yhteen. Aiemmassa avioliitossaan mies ja hänen exänsä olivat ilmeisesti leikkineet juuri tätä "mies ei löydä" -leikkiä, koska järkevä ja fiksu mieheni kyseli yhteisessä kodissamme (johon juuri oli tehty keittiöremppa ja yhdessä asiat järjestelty järkevästi) mitä on missä. Missä on mausteet, missä kattilat. Plus, vielä hassumpaa, missä on pyyhkeet, lakanat, missä hänen omat sukat. Tiesin kumminkin, että mies on työssä ollessaan jopa komennuksilla asunut ulkomailla yksikseen, ja tuona aikana joutunut löytämään sukkansa ja kattilansa ihan itse, joten en lähtenyt tähän leikkiin. En ollut kuulevinani kyselyjä. Tai vastaisin, että sorry en muista, etsi.
Minulla on nykyään järkevä, fiksu mies, joka löytää meiltä kauhat, kattilat, mausteet, sukkansa, paitansa, pyyhkeet ja lakanat. Me halutaan ehkä leikkiä muita leikkejä.
Niin. Ehkä tuo "leikki" palvelee jollain tavalla parisuhdetta? Mutta ilmankin tätä peliä siis voi elää?
ex-vaimo usutti mua aina nurtsia leikkaamaan kunnes ajelin "vahingossa" sen kukkapenkin yli. Ei tarvinnut sen jälkeen koneeseen koskea. Keittiössä olin se taitavampi ja viihdyn siellä vieläkin.
Vierailija kirjoitti:
Laittakaa tiskikoneen luukkuun vaikka jääkaappimagneetti kun siellä on likaiset. Jää yksi kysymys vähemmäksi..
Puhtaat/likaiset magneetti astianpesukoneeseen:
Vierailija kirjoitti:
Mun mies saa ekana slaagin siitä, että laskutilaa on liian vähän. Kun en reagoi, hän aloittaa kokkaamisen. Mutta pitää minua sitten jonkinlaisena juoksutyttönä; tuo sitä ja tätä. Plääh. Hyvää ruokaa hän kyllä tekee, ei sillä.
En ole muuten itse ikinä hoksinut juoksuttaa häntä kun teen ruokaa. Pitääkin kokeilla!
Kyllä se toimii! "Kulta, pilkkoisitko sipulin / antaisitko kupin, kun kädet on ihan taikinassa / vahtisitko vähän ja kääntäisit kolmoselle kun kiehuu / ojentaisitko yläkaapista."
Ehdotinkin, että tehtäisiin enemmän ruokaa yhdessä niin että vuorotellaan pääkokin ja apukokin hommaa. :)
Vierailija kirjoitti:
Mies ottaa vaimon kokiksi ja lastensa hoitajaksi. Mikä tässä on vaikea ymmärtää?
Se, että työsopimusta ei koskaan tehdä, palkasta, lomista, varallaolokorvauksesta ja työsuhde-eduista ei ole puhetta eikä työturvallisuus aina toimi.
Mites raksalla ja metallitöissä? Tartteeks siellä kirjottaa työsoppari? Pitääks palkkaa saada vai onko kutsumusammatti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisen tehtävä on laittaa ruokaa.
Mies tekee sitten ne vaativammat työt.Tarkennatko vielä, mitä ne vaativammat työt mahtavat olla? Tämä ketjuhan kertoo että ruuanlaitto on monille miehille jopa liian vaativaa.
Kaikki missä tarvitaan työkaluja ja/tai ymmärrystä tekniikasta. Jopa ruuvin seinään poraaminen on monille naisille jopa liian vaikeaa, puhumattakaan auton jarruremontista tai muista pikkuhommista jotka miehiltä sujuu tuosta vain.
Onko kukaan nainen niin tyhmä, että ottaisi vapaaehtoisesti työssä käynnin, siivoamisen, ruuanlaiton ja lasten hoitamisen lisäksi tehtäväkseen kaiken tuon? Ja poraisi vielä sen ruuvin seinään?
Ei siinä. Ymmärrän kyllä, että nykyisin autoremontit vaativat melkoisesti metatyötä, ennen kuin pääsee edes alkuun. 😁
Selvä provo. Ensinnäkin otsikko on harhaanjohtava, toisekseen meidän 14v poika osaa tehdä ruokaa itsenäisesti ongelmitta.
Vierailija kirjoitti:
Tulin eilen töistä kotiin, mies ylpeänä kehuskeli et on jo syönyt poikien kanssa. Paistoivat oikein pihvit ja laittoivat sellaisen terveellisen graham-sämpylän väliin. Oikein käsillään innoissaan näytti miten ne oli tehty, ihmeissäni ja vähän jo itsekin innostuneena kysyin, mitä pihvejä olivat syöneet (mies ei ikinä raaski itse ostaa mitään hyvää pihvilihaa eikä myöskään tee mitään ruokaa hernekeiton lämmittämisen ja makkaran grillaamisen lisäksi). Ei meinannut sanoa, mutta sitten kertoi, että no niitä Hiillos-pihvejä.
Repesin.
Meillä moinen repeilevä tuhlari saisi lähteä äkkiä etsimään arvolleen sopivampaa kortteeria.
Se on joillekin naisille niin ***** tärkeää, että käyttää oikeaa kippia ja lastaa eri tarkoituksiin - tai sanomista tulee. Se mies on sinkkuna todennäköisesti pärjännyt hyvin yhdellä kattilalla, pannulla, lastalla jne. eikö miehen simppeli mieli voi ymmärtää, miksi asioista täytyy tehdä niin hankalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulin eilen töistä kotiin, mies ylpeänä kehuskeli et on jo syönyt poikien kanssa. Paistoivat oikein pihvit ja laittoivat sellaisen terveellisen graham-sämpylän väliin. Oikein käsillään innoissaan näytti miten ne oli tehty, ihmeissäni ja vähän jo itsekin innostuneena kysyin, mitä pihvejä olivat syöneet (mies ei ikinä raaski itse ostaa mitään hyvää pihvilihaa eikä myöskään tee mitään ruokaa hernekeiton lämmittämisen ja makkaran grillaamisen lisäksi). Ei meinannut sanoa, mutta sitten kertoi, että no niitä Hiillos-pihvejä.
Repesin.Meillä moinen repeilevä tuhlari saisi lähteä äkkiä etsimään arvolleen sopivampaa kortteeria.
Joo ihan päivänselvää. Jos vaimo tuhlaa palkkansa perheen ruokiin, niin miten sun harrastuksiin riittäs rahat?! 😁
Vierailija kirjoitti:
Selvä provo. Ensinnäkin otsikko on harhaanjohtava, toisekseen meidän 14v poika osaa tehdä ruokaa itsenäisesti ongelmitta.
Tuo selittääkin ap:n miehen naukuvan äänen. 14-vuotiaalla vielä äänenmurros menossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittakaa tiskikoneen luukkuun vaikka jääkaappimagneetti kun siellä on likaiset. Jää yksi kysymys vähemmäksi..
Puhtaat/likaiset magneetti astianpesukoneeseen:
Kannattaa katsella uusi kumppani jos entinen on niin saatanan tyhmä ettei erota likaisia puhtaista ilman magneetteja
Vierailija kirjoitti:
Se on joillekin naisille niin ***** tärkeää, että käyttää oikeaa kippia ja lastaa eri tarkoituksiin - tai sanomista tulee. Se mies on sinkkuna todennäköisesti pärjännyt hyvin yhdellä kattilalla, pannulla, lastalla jne. eikö miehen simppeli mieli voi ymmärtää, miksi asioista täytyy tehdä niin hankalia.
Mies ei ilmeisesti ole kummoinen kokki, jolla ei liioin ole aavistustakaan elintarvikehygieniasta.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän oikein hyvin (vaikka olen nainen). Ihminen, joka laittaa yksinkertaisia perusruokia, ei tarvitse enempää. Noilla keittää perunat, riisit ja makaroonit ja paistaa lihan yms. ja tekee kastikkeet yhdelle.
Kokit (miehetkin) käyttävät keittiössä sellaisia välineitä ettei minulla ole mitään aavistusta siitä, mitä ne niillä tekee. Enkä myöskään ymmärrä miksi.
Silti tarvitsen ruuanlaittovälineitä enemmän kuin keskiverto sinkkumies. Varsinkin perheellisenä ja perus ruuanlaittoon.
Joku kattila on hyvä yhteen ruokaan ominaisuuksiensa puolesta (haudutus, keittäminen, höyrytys, maitoruuat), jollain veitsellä on parempi kuoria ja toisella leikata liha yms. Joku pannu toimii wokissa mutta ei lätyillä ja sama päinvastoin.
Kakusta tulee parempi ja nätimpi kakkuvuoassa kuin lasagnevuoassa, ja lasagnea on paha yrittää kakkuvuoassa.
Paistinlastoilla en hifistele, paitsi että moni teflon hajoaa metallilastalla, joka on hyvä valurautapannussa.
Kipoissa hifistelen, koska en tykkää kakusta ja kermavaahdosta, jotka haisee ja maistuu sipulille ja valkosipulille - vatkauskulhossa ei siis tehdä lihapulllataikinaa.
Jos aiottu kippo on liian pieni vatkattavalle määrälle, sanon aika helposti, koska tiedän siivoavani ainakin osan jäljistä.
Välineiden valinta vaikuttaa mm. ruuan makuun, koostumukseen ja ulkonäköön, ruuanlaiton helppouteen ja jälkien siivoamiseen. Joskus ruoka voi mennä pilalle tai välineet rikki, jos käyttää vääriä.
Eri juttu ehkä, jos kaikkien muidenkin pitää vatkata kermavaahto harmaassa kulhossa ja kananmunat valkoisessa kulhossa siksi, että se näyttää emännän mielestä kivammalta niin. Silloin minuakin **********.
Vierailija kirjoitti:
Osa kipoista ei käy mikroon, osa käy. Kattila valitaan levyn koon ja ruokamäärän mukaan. Ei niin, että kaikki kiehuu hellalle tai levy hohkaa punaisena kattilan ulkopuolella. Puisia kapustoja ei laiteta tiskikoneeseen. Pinnoitettua paistinpannua ei raavita pilalle metallilastalla. No meneepä hankalaksi, kun omaa järkeä ei haluta käyttää.
Höh. Luulin että miehesi naukunut oikeasti, se ihan kivaa. Oma mieheni maukuu ja naukuu minulle päivittäin :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa kipoista ei käy mikroon, osa käy. Kattila valitaan levyn koon ja ruokamäärän mukaan. Ei niin, että kaikki kiehuu hellalle tai levy hohkaa punaisena kattilan ulkopuolella. Puisia kapustoja ei laiteta tiskikoneeseen. Pinnoitettua paistinpannua ei raavita pilalle metallilastalla. No meneepä hankalaksi, kun omaa järkeä ei haluta käyttää.
Asiaahan puhut..
Parisuhteessa en tykkäisi, jos mieheni puhuisi minulle aggressiivisesti, alentuvasti ja pilkallisesti. Se myös tappaisi nopeasti kiinnostuksen sellaisiin asioihin, joita periaatteessa haluaisin oppia. En edes kokisi tarvetta olla hänen seurassaan, jos hän leikkisi kiukkuista, jäkättävää äitiä.
Jos itelle tulisi tarve jäkättää tai kohdistaa mieheen ikäviä juttuja, ja keskustelu ei auttaisi, silloinkin olisi syytä laittaa kantapäät vastakkain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Repesin.Meillä moinen repeilevä tuhlari saisi lähteä äkkiä etsimään arvolleen sopivampaa kortteeria.
Joo ihan päivänselvää. Jos vaimo tuhlaa palkkansa perheen ruokiin, niin miten sun harrastuksiin riittäs rahat?! 😁
No jos nyt meidän perheeseen juttu käännetään, niin itsehän olen ollut perheen pääasiallinen elättäjä 20 vuotta ja myös ne vaatimattomat harrastukseni omasta pussista kustantanut.
Perheen tarpeet olen kuitenkin pistänyt aina muiden edelle, eikä meillä ole aina rahan kanssa juhlittu. Alkuaikoina saatettiin joutua keräämään kolikot kasaan ja laskemaan tarkkaan, että saatiin ruoka riittämään seuraavaan tilipäivään asti.
Meillä ei siis ole ollut tapana naureskella ylimielisesti toisen laittamalle ruoalle, oli tekijä kumpi vaan ja kaikki on otettu kiitollisuudella vastaan.
Meillä asuu samassa taloudessa myös etsijäinsinöörimies. Seurasin hänen etsimistouhujaan jonkin aikaa sitten selvittääkseni, mistä johtuu, että hän ei löydä yleensä mitään. Minulle selvisi, että hän ei löydä mitään, koska ei oikeastaan edes etsi. Viimeksi etsittiin konserttilippuja, jotka olivat ajautuneet hukkaan, koska konsertti oli peruttu jo kaksi kertaa ja esitys siirtynyt lähes vuodella eteenpäin. Hänen tapansa oli vain hieman raottaa erilaisia paperipinoja ja kasoja sieltä täältä. Eniten häneltä kului aikaa sen väittämiseen, että liput ovat käsilaukussani, vaikka katsoin kaikki vuoden aikana käytössäni olleet käsilaukut moneen kertaa. Käsilaukuissa ei ollut oikeastaan mitään ja siksi Lippupisteen kuori olisi ollut helposti niistä löydettävissä. Ei auttanut, ne olivat hukkuneet käsilaukkuuni hänen mielestään. Keittiössä ihan sama juttu. Hän ei löydä, koska ei etsi. Etsii yleensä juurikin näitä kapustoja vain availemalla kaappien ovia ja vähän vilkuilemalla, josko näkyisi. Meillä niitä säilytetään saarekkeessa, jossa liesi on, lieden alla olevassa laatikossa. Siellä on paljon erilaisia välineitä ja oikean löytäminen vaatii hieman. Näin on ollut yli viisi vuotta ja siitä huolimatta kapustalaatikkoon vain vilkaistaan, jonka jälkeen alkaa kaappien aukominen ja kysely, että: mihin täältä on taas kaikki lastat laitettu, kun ei ole tuolla laatikossa? Minulla on siihen aina sama vastaus: on se siellä laatikossa, se pitää vain etsiä. Joka kerta sama homma. Joskus joudun sitten vielä hakemaan sieltä laatikosta sen oikean lastan, kun ei vain löydä.