Pahanilmanlintu neuvolatätinä :/
Otsikko sen jo sanookin, onko muille tuttua? Laittakaa omia kokemuksianne ja miten selvisitte? Oletko vaihtanut neuvolatätiä? Meillä oma neuvolatätimme on todella syyllistävä. Hymyilee kyllä koko ajan sydämmellisesti ym. mutta on täysin ehdoton kaikissa vauvaan liittyvissä asioissa.Vauva on siis täysin terve ja kasvanut hyvin. Kaikki asiat, joista puhutaan olisi pitänyt hänen mielestään tehdä aikoja sitten ja ne olisi voinut tehdä paremmin. Kysymisestä saa moitteet, kun ei ennestään tiennyt. Välillä oikein huomaan, että nauttii päästessään näpäyttämään. :( Ja kyttää siihen tilaisuutta. Punnitsin itseni yhdellä käynnillä nähdäkseni, kuinka paljon raskauskiloja on jäljellä. Heti alkoi saarna itsensä näännyttämisestä ja jääkö lapsi toiseksi tärkeysjärjestyksessä! :O
Kerhoissa käymiseen painostaa myös kauheasti. Se etten halua niissä käydä tarkoittaa hänen mielestään sitä, että eristän vauvan muista lapsista ja oireilen masennusta x( Se, että käymme muualla yhdessä ja erikseen, ei luonnollisesti vaikuta asiaan....Tai se, että teen en halua edes lähteä aina kotoa vaikka siihen olisi tilaisuus. 6kk vauva varmasti traumatisoituu iäksi, kun ei ole päässyt "leikkimään" 2kk:sta asti toisten kanssa :D Ja masennusta nyt ei todellakaan ole.
Muustakin on tullut vastaavaa palautetta, mutta tämä on hänen suosikkiaiheensa. Välillä oma terkkamme on ollut poissa ja joku muu on sitten tuurannut. Toiset neuvolatädit on olleet tosi kannustavia ja ihania. Meille sitten osui piruja seinille maalaileva pahanilmanlintu, joka varmistaa, että neuvolasta lähdetään pahalla mielellä.
Miten asian voisi ratkaista? Mies on myös aivan kypsä kyseiseen naiseen. Neuvolatädin vaihtaminen arveluttaa, koska jatkossa olisi kiusallista törmätä häneen, kun on aika varattuna toiselle.
Kommentit (34)
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 14:17"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 14:09"][quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 13:31"]
Kuulostat tosi lapselliselta, se tantta kuitenkin tekee vaan työtään. Vähän myös rivienvälistä pystyy lukemaan että jonkinlaista muuta ongelmaa on ilmassa mutta ulkopuolista terkkaa on helpompi syyttää kuin kohdata faktat.
[/quote]
xD AV ei petä! Valaise ihmeessä, mitä ongelmaa minulla sinun mielestäsi on. Itse koen esim. kerhossa käymisen turhaksi, jos monta kertaa viikossa kuitenkin kyläillään tutuilla ja käyn itsekseni lenkillä ym. Mielummin vietän aikaa tuttujen kanssa.
Vastaavaa kohtelua en toisilta terkoilta ole saanut. Eikö ole mahdollista, että kyseisen "tantan" asenteessa olisi korjaamista?
ap
[/quote]
En ole tuo toinen kirjoittaja, mutta itsekin vähän ihmettelen että mistä sua on useasti huomautettu? Tai masennus epäilyt tullut?
En ole itse kohdannut muita kuin päteviä neuvolantätejä joten nyt vähän ihmetyttää tälläinen.
[/quote]
Joo, olen palstaillu jonkin aikaa. Osalla vastaus on aina tuota luokkaa
ap
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 14:16"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 13:40"]
Vaihda asennettasia ja lopeta tuo tädiksi kutsuminen. Ootko joku kakara?
[/quote]
Joo, "täti" on tarttunut kavereilta. Taidan olla tarpeeksi vanha äidiksi jopa Ikisen kriteereillä ;)
[/quote]
*Ikiksen
Vaihtaminen arveluttaa kun voi tulevaisuudessa törmätä tähän tätiin... Wha?? Anna mulle tauko. Käyt siellä itsesi ja lapsesi takia, et tädin vuoksi. Täti vaihtoon vaan.
Neuvolatäti? Eikös he ole terveydenhoitajia siellä neuvolassa? Ihmetyttää tuo tädittely. Onko myös toimistotäti, siivoojatäti jne?
Meillä on lapset 3,5v ja 1,5 v enkä oo niitä missään kerhoissa käyttänyt. Naapurustossa ja sukulaisissa on ihan tarpeeksi sosiaalista verkostoa lapsille. Kyllä he varmasti vielä ehtivät opetella ryhmässä olemista Ihan tarpeeksi. Ihan kahelia tollainen tuputtaminen. Mut ehkä teidän terkkarilla on nyt vaan tuollainen teema ja kokee olevansa enemmän ammattilainen jakamalla noita omia viisauksiaan muille.
Pidä vaan puolesi ja sano, ettet halua viedä lasta vielä mihinkään kerhoon. Kyllä niiden terkkareiden kanssa voi olla eri mieltäkin. Ei niitä tarvitse kaikessa myötäillä. Nehän on vaan heidän näkemyksiään.
Sanot vaan "joo" ja myönnyt kaikkeen, ja teet sitten omassa elämässäsi ihan niin kuin sua huvittaa. Ei siellä neuvolassa kaikkea tarvitse tilittää. Tuskinpa sellaista terveydenhoitajaa löytyykään, jonka kanssa sinulla menisi kaikki ajatukset yksiin, ja jos ko. henkilö on täysin joustamaton, ole sinä sitten (näennäisesti) joustava.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 14:09"][quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 13:31"]
Kuulostat tosi lapselliselta, se tantta kuitenkin tekee vaan työtään. Vähän myös rivienvälistä pystyy lukemaan että jonkinlaista muuta ongelmaa on ilmassa mutta ulkopuolista terkkaa on helpompi syyttää kuin kohdata faktat.
[/quote]
xD AV ei petä! Valaise ihmeessä, mitä ongelmaa minulla sinun mielestäsi on. Itse koen esim. kerhossa käymisen turhaksi, jos monta kertaa viikossa kuitenkin kyläillään tutuilla ja käyn itsekseni lenkillä ym. Mielummin vietän aikaa tuttujen kanssa.
Vastaavaa kohtelua en toisilta terkoilta ole saanut. Eikö ole mahdollista, että kyseisen "tantan" asenteessa olisi korjaamista?
ap
[/quote]
En ole tuo toinen kirjoittaja, mutta itsekin vähän ihmettelen että mistä sua on useasti huomautettu? Tai masennus epäilyt tullut?
En ole itse kohdannut muita kuin päteviä neuvolantätejä joten nyt vähän ihmetyttää tälläinen.
[/quote]
Minä taas olen kohdannut pari tuollaista pahanilmanlintua. Olemme muuttaneet kolme kertaa ja meillä on useampi lapsi, joten aika monen TÄDIN luona on käyty. Pari on ollut todella haasteellista. Lapsesta ja minusta on löydetty vaikka mitä vikaa :) Yhdellä pojista oli vauvana liian suuri pää ja voivotteli sitä ja selitti, että tiedänkö, että vesipäisyys johtaa kehitysvammaisuuteen yms. Itku kurkussa sitten tilasin yksityiselle lääkärille ajan, kun TÄTI ei kuitenkaan asiaa sen enempää eteen päin vienyt, vaan siunaili, että onpa iso pää ja voi olla vesipää ja voi voi, se voi johtaa kehitysvammaisuuteen ja tiedäthän, että niistä ei tuu ikinä normaaleja. No lääkäri mittari vauvan pään ja sanoi, että ihan normaali lapselle, jonka syntymäpituus oli 54cm ja paino 4500g. Nykyisin se vesipää on lukiolainen, joka on 190cm pitkä ja keskiarvo jossain ysin päällä.
Toinen oli sitten painokontrolli vauvalle. Sekin laukesi sitten siihen, että käytin lääkärillä, joka tutki lapsen ja ihmetteli, että mitä se TÄTI hössöttää, koska ihan normaalisti kasvava lapsi ja ei todellakaan tätä 2 kuukauden ikäistä rintamaidolla hyvin kasvavaa vauvaa tarvitse alkaa käyttämään painokontrollissa. Kyseinen alipainoinen vauva on myös nykyisin pitkä ja hoikka ja hyvinvoiva nuori nainen.
Joten ap, korvasta sisään ja ulos. Kohta ne käynnit vähenee kerran vuoteen.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 13:26"]
Ilmeisesti eka lapsi?
Anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Ja voithan sä sen mieliksi myötäillä sen ajatuksia, jos koet niin pääseväsi helpommalla. Neuvolatarkastukset myös vähenevät aika radikaalisti kun lapsi jo 6kk, joten ehkä te selviätte vaihtamatta.
Tai sitten kestät mahdollisen kiusaantumisen ja vaihdat tätiä
[/quote]
Tämä. Tämä minua ottaa suomalaisissa ihmisissä aivoon niin julmetusti. "Toisesta korvasta vaan sisään ja kestä kestä. " Kärsi, kärsi, kirkkaimman kruunu saat, niinkö? Argh!
Ap. Sano sille naiselle, että et jaksa enää hänen asennettaan sinuun, ja jos huono asenne ei lopu, teet valituksen ja vaihdat terkkaa. Tuo toimi omalla kohdallani, terkka oli juurikin sellainen, että hän väheksyi, alentui ja nöyryytti. Oikeasti. Hän tokaisi kollegalleen toisen raskaana olevan kuullen, että "Nämä nykyäidit ovat kyllä uskomattoman itsekeskeisiä. Tämäkään ei imetä kuin osittain" vaikka tiesi, että minulla ei ole maitorauhaskudosta kuin toisessa rinnassa, ja imettämonen onnistui siis siksi vain osittain....
No mutta, ota asia tosissaan esille.
[/quote]
Kerhossa käyminen yleisin. Sanoo siitä joka kerta ja vihjailee huonoksi äidiksi. Kun muistutan käyväni muualla ei osaa enää perustella miksi pitäisi vielä kerhossa käydä lisäksi. Sitten sama rumba uudestaan.
Masennuksesta alkoi tentata, kun sanoin jääneeni mielummin kotiin, kun lähteneeni kavereiden kanssa ulos (eli baariin) viikonloppuna. Ei ole kuulemma normaalia. En ole ennenkään baareissa heilunut ja halusin lukea kirjaa, joka minulle on sitä omaa aikaa. Jouduin sitten täyttämään mielialakyselyn heti ja siinä ei ollut mitään niin antoi sitten olla.
Jätettiin talvella kopan päällä olleet viltit naulakkoon ennen kuin mentiin terkan huoneeseen, jolloin seurasi räjähdys tyyliin palellutamme lapsen hengiltä. Oltiin miehen kanssa huulipyöreänä. Sitten mesoamisen päätyttyä saatiin sanottua, että otettiin viltit pois sisällä, niin tuhahti vain jotain ja lähtiessämme tuli vahtimaan, että "Missäs ne teidän viltis sitten on"
Vauva oli iltavirkku ja nukkui useat lyhyet päiväunet. En siis päivällä ehtinyt itse nukkua päikkäreitä. (En edes kokenut tarvitsevani) Iltakukkuminen oli muuten vaan väärin. Poika kuitenkin nukkui aamulla helposti klo 10 asti, eli unta oli tarpeeksi "Kyllä varmasti kun nukutat ulkona, niin nukkuu liikkumattomissa vaunuissa 3h ja nukahtaa illalla klo19" No, ei toiminut. Nyt vauva on itse muuttanut unirytminsä ja menee aiemmin nukkumaan. Edelleenkään ei nuku ulkona yhtään pidempiä päikkäreitä kuin sisällä :) Päikkärit on pidentyneet ihan itsestään.
Tässä nyt muutamia eli ei nyt kovin kannustava ole.
Minulla on kokemusta yhdestä samantapaisesta neuvolan terveydenhoitajasta. Aloin jo päiviä ennen kammoksua seuraavaa käyntiä, kun koskaan ei tiennyt, mistä taas oli tulossa. Niitä juttuja ei todellakaan voinut vain laittaa toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Sain kaksi lasta aika pienellä ikäerolla, ja onneksi tajusin toisen synnyttyä vaihtaa terveydenhoitajaa. Kaikki lähti siitä, että ensin oli sijainen, jolta kysyin, miten siirto tapahtuu. Otin sen asenteen, että jos tullaan käytävällä vastaan, niin olen vaan pokkana. Ihan hyvin on mennyt.
Jos itsellä ei ole kokemusta ihan käsittämättömän huonolla tavalla asiakkaitaan kohtelevista neuvolan terkoista, ei voi ehkä mitenkään kuvitella, että sellaisia on olemassakaan. Ei kannata jäädä murehtimaan liian pitkään, vaan vaihto on ihan luvallista ja oman jaksamisen kannalta jopa suotavaa.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 14:54"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 13:26"]
Ilmeisesti eka lapsi?
Anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Ja voithan sä sen mieliksi myötäillä sen ajatuksia, jos koet niin pääseväsi helpommalla. Neuvolatarkastukset myös vähenevät aika radikaalisti kun lapsi jo 6kk, joten ehkä te selviätte vaihtamatta.
Tai sitten kestät mahdollisen kiusaantumisen ja vaihdat tätiä
[/quote]
Tämä. Tämä minua ottaa suomalaisissa ihmisissä aivoon niin julmetusti. "Toisesta korvasta vaan sisään ja kestä kestä. " Kärsi, kärsi, kirkkaimman kruunu saat, niinkö? Argh!
Ap. Sano sille naiselle, että et jaksa enää hänen asennettaan sinuun, ja jos huono asenne ei lopu, teet valituksen ja vaihdat terkkaa. Tuo toimi omalla kohdallani, terkka oli juurikin sellainen, että hän väheksyi, alentui ja nöyryytti. Oikeasti. Hän tokaisi kollegalleen toisen raskaana olevan kuullen, että "Nämä nykyäidit ovat kyllä uskomattoman itsekeskeisiä. Tämäkään ei imetä kuin osittain" vaikka tiesi, että minulla ei ole maitorauhaskudosta kuin toisessa rinnassa, ja imettämonen onnistui siis siksi vain osittain....
No mutta, ota asia tosissaan esille.
[/quote]
Oli kyllä törkeästi sanottu! Suututtaa ihan sun puolesta.
ap
TÄTI TÄTI TÄTI Joo tajusin xD Voitte lopettaa.
Yleensä olen sen tyyppinen, että kyllä puhun suuni puhtaaksi. Olen nyt ollut kinaamatta sen takia, että sillä ei näytä olevan mitään vaikutusta. Aluksi sanoin mielipiteeni ja tuntuu, että sain siitä leiman otsaani. Siksi ajattelin, että olisi vain helpompi vaihtaa terkkaa.
ap
ap
No huh! Meillä on ihanat tädit (kaikille jurnuttajille: meillä terkat kutsuvat itsekin itseään tädeiksi, esim. ä-neuvolan terkka sanoi aikaa antaessaan, että tämä on tätiaika ja tämä lääkäriaika) molemmissa neuvoloissa, he ovat todellinen tuki ja turva. Mutta meillä oli kerran lastenneuvolassa eräs toinen yhteisalueen terkka, joka oli aivan hirveä! Kyllä mulle siinä tuli mieleen, että mitä jos siellä olisi aina vastassa tuollainen sekopää.
Musta neuvolassa on ollut niin mukavaa se, että sinne voi aina soittaa ja saada neuvoja, joiden tietää tulevan ammattilaisilta, jotka ovat kaiken lisäksi empaattisia ja järkeviä ihmisiä. Jos ei voisi samalla tavalla luottaa neuvolaan, olisi yksi tukipylväs vähemmän.
Joten ymmärrän hyvin, miksi ap:ta vaivaa.
Minä ainakin vain nyökyttelin ja kysyin neuvot muualta (en kuitenkaan av:ltä ;)