Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vähän kyllästyttää jo tuo alakoululaisten suoraan koulusta kyläily

Vierailija
12.05.2014 |

Tai aika paljonkin ärsyttää, että pitää suoraan koulusta kylään päästä. Minusta olisi parempi, että käytäisiin kotona ensin. Onneksi tulee jo kesäloma pian.

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, no kannattaisiko sitten sanoa lapsille/vanhemmilleen, että teillä ei saa kyläillä?

Meillä kyllä koululaiset saa mennä kavereille ja meille saa tulla koulun jälkeen. Jos jostain perheestä tulisi viestiä, että ei käy, niin sitten ei tietenkään menisi.

Eihän muut voi lukea sun ajatuksia...

Vierailija
62/66 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 15:17"]

[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 15:13"]

Oletko sinä iltapäivällä kotona? Mä en. Meille saa tulla koulusta. Yleensä niin toimitaankin. Tyttärelläni on ollut kymmeniä kavereita ja tunnen vain yhden tytön, jonka pitää käydä välipalalla kotona. Yleensä hän huijaa sillä, että heittää repun kotiin ja menee kaverille. Muut tulee suoraan koulusta. Mitä merkitystä sillä välipalan syömisellä kotona on? Kaverithan on tärkeimpiä ja kotona voi olla illalla, kun siellä on muitakin, kuten esim. Perhe. Mieluummin siis seurassa, kuin yksin kotona.

[/quote]

Olen ja sen takia seudun muut mammat ajatteleekin, että kyllä se äitiyslomalla olevan äiti on varmaan riemusta pinkeänä, kun kaikki meidän lapset menee sinne syömään välipalaa ja leikkimään ja jättävät jälkeen kauhean kaaoksen ja onhan sillä äitiyslomalla olevalla äidillä aikaa sitten siivota ne jäljet ja me saadaan tulla töistä siistiin kotiin.

On se iso säästö, kun ei tarvitse maksaa iltapäivähoitoa. Pahimmathan on aamulla jo 7 jälkeen roikkumassa oven takana, kun omat vanhemmat lähtee töihin, ettei tarvis olla yksin kotona ja voisi meiltä lähteä sitten kouluun.

[/quote]

Nimenomaan. Minä oon äitiyslomalla, täällä on välillä sellanen hulabaloo ja meikkikoulu, riitaa barbeista ja välipalasotkut siivottavana. Ottaen uomioon et tykkäisin tyttären kanssa olla, jutella ja käydä asioilla ihan kahdestaankin. Joskus pitää sanoa todella tiukasti et nyt ei sovi tulla. Ja kun sanon näin niin olen se konna joka kieltää lapsiltaan kaverit? Äkkiä laskettuna tässä on 13 kaveria jotka vuoronperään käyvät suoraan koulun jälkeen. Vain yhden tytön äiti on kiittänyt mua tästä "iltapäivähoidosta" ja vienyt myös mun tyttöä uimaan, syömään, leffaan..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 14:43"]

Aika monesti lasten harrastukset melkein pakottavat siihen, että jos kyläillä halutaan, niin se on tehtävä suoraan koulusta, koska jos käy kotona tekemässä läksyt ja syömässä välipalaa, ei sinne kaverille (tai kaveri meille) enää ehdi. 

[/quote]

Näin on meilläkin. Kavereita ei ehtisi nähdä koskaan, jos ei menisi suoraan koulusta. Lisäksi myös nuo pitkät välimatkat, joita ei viitsi turhaan monta kertaa päivässä pyöräillä.

Meillä onneksi lapset kyläilevät "tasapuolisesti", joten ruokakuluissa ei juurikaan hävitä (vähän ehkä). Olen myös antanut lapsille selvät ohjeet mitä saa syödä ja kuinka paljon. Esim. hedelmiä saa ottaa 1 per nenä (eikä esim. 4 banaania, kuten joskus kävi), samoin jogurtteja/viilejä saa ottaa yhden per poika (joku söi joskus monta putkeen). Leivän suhteen ei ole rajoja, koska eivät koskaan ole syöneet sitä mielestäni liikaa. Kyllä viili + hedelmä + leipä + mehu pitää riittää parin tunnin kyläilyyn.

Vierailija
64/66 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on minusta HYVÄ systeemi pienille koululaisille, näistä syistä:

- jos ja kun ei olla enää iltapäiväkerhossa, ollaan vielä silti sen verran pieniä, että yksinolo ei ole lapsesta kivaa. Tuolla tavalla saa seuraa iltapäivän yksinäisiksi tunneiksi.

- lapsen yksin kulkemat matkat vähenevät. Meillä toimittiin niin, että koulusta meille tulleet pikkuvieraat saatettiin meiltä illalla omaan kotiinsa. Näin kukaan pieni koululainen ei kulkenut enää pimeän tultua yksin minnekään (pimeähän tulee talvella jo puoli neljältä).

- pienten koululaisten harrastukset ovat pääsääntöisesti iltaisin, niihin ei vielä oletetakaan lasten kulkevan yksin. Näin ollen kaverien kanssa oleminen jäisi aika vähiin, jos joku on aina siihen aikaan kuvataidekoulussa/voimistelussa/uimahyppyharjoituksissa/kitaratunnilla/yleisurheilukoulussa

tms (tuossa oli meidän lasten harrastusvalikoimaa vuosien varrelta, paljon muutakin toki löytyy, mitä nyt missäkin perheessä). Iltaisin harrastetaan!

- tuolla tavalla lapset harjoittavat sosiaalisia taitojaan, illat rauhoitetaan perheen omankeskiselle ajalle. Minä en kauheasti tykännyt/tykkää ajatuksesta, että 2-5 iltana viikossa meillä luuhaisi lasten kavereita vielä illalla, meidän perheen jäsenillä on oikeus omaan rentoutumiseen ja rauhaan iltaisin. Kaverisuhteet hoidetaan pääsääntöisesti iltapäivällä.

- pienten lasten läksyt ja kokeisiinlukemiset olivat/ovat vielä niin helppo nakki, että ne hoituvat alkuillastakin, kavereiden lähdettyä kotiin. Ei ole koskaan tuottanut meillä ongelmia, lapset nyt jo yläasteiässä ja kiitettävän oppilaita ovat.

- minusta oli/on helpompi järjestää kotiin välipalaa kavereita varten kuin arpoa, miten monta pihviä tai muuta illallisruokaa kulloinkin tarvitaan. Mieluummin siis tulkoot iltapäivällä kuin illallisaikaan.

- meillä muutenkin pidetään kiinni perheen yhteisistä illallisista, joten halusin/haluan omat lapset kotiin siihen mennessä.

Sen vuoksi minusta on ollut hyvä, että lasten kaveripiirissä on ollut tapana kyläillä iltapäivisin, vanhempien ollessa töissä. Kotiin tullaan/lähdetään viideltä, noin pääsääntöisesti (toki poikkeuksia ja yökyläilyjä on). Kyläilyihin lapset kysyvät aina luvan ja pienemmillä tarkistin vielä tekstarilla lapsen vanhemmilta, että onko asia ok.

Vierailija
65/66 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 15:28"]

[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 15:17"]

[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 15:13"]

Oletko sinä iltapäivällä kotona? Mä en. Meille saa tulla koulusta. Yleensä niin toimitaankin. Tyttärelläni on ollut kymmeniä kavereita ja tunnen vain yhden tytön, jonka pitää käydä välipalalla kotona. Yleensä hän huijaa sillä, että heittää repun kotiin ja menee kaverille. Muut tulee suoraan koulusta. Mitä merkitystä sillä välipalan syömisellä kotona on? Kaverithan on tärkeimpiä ja kotona voi olla illalla, kun siellä on muitakin, kuten esim. Perhe. Mieluummin siis seurassa, kuin yksin kotona.

[/quote]

Olen ja sen takia seudun muut mammat ajatteleekin, että kyllä se äitiyslomalla olevan äiti on varmaan riemusta pinkeänä, kun kaikki meidän lapset menee sinne syömään välipalaa ja leikkimään ja jättävät jälkeen kauhean kaaoksen ja onhan sillä äitiyslomalla olevalla äidillä aikaa sitten siivota ne jäljet ja me saadaan tulla töistä siistiin kotiin.

On se iso säästö, kun ei tarvitse maksaa iltapäivähoitoa. Pahimmathan on aamulla jo 7 jälkeen roikkumassa oven takana, kun omat vanhemmat lähtee töihin, ettei tarvis olla yksin kotona ja voisi meiltä lähteä sitten kouluun.

[/quote]

Nimenomaan. Minä oon äitiyslomalla, täällä on välillä sellanen hulabaloo ja meikkikoulu, riitaa barbeista ja välipalasotkut siivottavana. Ottaen uomioon et tykkäisin tyttären kanssa olla, jutella ja käydä asioilla ihan kahdestaankin. Joskus pitää sanoa todella tiukasti et nyt ei sovi tulla. Ja kun sanon näin niin olen se konna joka kieltää lapsiltaan kaverit? Äkkiä laskettuna tässä on 13 kaveria jotka vuoronperään käyvät suoraan koulun jälkeen. Vain yhden tytön äiti on kiittänyt mua tästä "iltapäivähoidosta" ja vienyt myös mun tyttöä uimaan, syömään, leffaan..

[/quote]

Ymmärrän tunteesi, mutta koeta sinäkin ymmärtää, että kokemuksiasi ei voi yleistää. Meitä on moneksi.

Meillä ovat lasten kaverien vanhemmat ja me itse töissä. Illalla kyläily olisi paljon rasittavampaa kuin se, että lapset kyläilevät toisillaan iltapäivällä, vanhempien ollessa töissä. Kustannuksia siitä tulee jopa vähemmän kuin että tenavat luuhaisivat kylässä illallisaikaan.

Plus että kun tulen raskaan työpäivän jälkeen kotiin, on mukavaa, kun siellä ei ole vastaanottokomiteana liutaa lasten kavereita. Kaikki kotiutuvat noin viideltä, ja saamme syödä rauhassa illallista oman perheen kesken.

Se, että tuttavanne eivät ymmärrä vastavuoroisuuden päälle tai se, että sinä et osaa sitä edellyttää ei ole oikeastaan meidän vikamme. Minusta on ihan selvä juttu, että kylään ovat lapset saaneet mennä vuorotellen - toisin sanoen se kaveri on noin puolet kerroista meillä.

65

Vierailija
66/66 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] Nimenomaan. Minä oon äitiyslomalla, täällä on välillä sellanen hulabaloo ja meikkikoulu, riitaa barbeista ja välipalasotkut siivottavana. Ottaen uomioon et tykkäisin tyttären kanssa olla, jutella ja käydä asioilla ihan kahdestaankin. Joskus pitää sanoa todella tiukasti et nyt ei sovi tulla. Ja kun sanon näin niin olen se konna joka kieltää lapsiltaan kaverit? Äkkiä laskettuna tässä on 13 kaveria jotka vuoronperään käyvät suoraan koulun jälkeen. Vain yhden tytön äiti on kiittänyt mua tästä "iltapäivähoidosta" ja vienyt myös mun tyttöä uimaan, syömään, leffaan..

[/quote]

Ymmärrän tunteesi, mutta koeta sinäkin ymmärtää, että kokemuksiasi ei voi yleistää. Meitä on moneksi.

Meillä ovat lasten kaverien vanhemmat ja me itse töissä. Illalla kyläily olisi paljon rasittavampaa kuin se, että lapset kyläilevät toisillaan iltapäivällä, vanhempien ollessa töissä. Kustannuksia siitä tulee jopa vähemmän kuin että tenavat luuhaisivat kylässä illallisaikaan.

Plus että kun tulen raskaan työpäivän jälkeen kotiin, on mukavaa, kun siellä ei ole vastaanottokomiteana liutaa lasten kavereita. Kaikki kotiutuvat noin viideltä, ja saamme syödä rauhassa illallista oman perheen kesken.

Se, että tuttavanne eivät ymmärrä vastavuoroisuuden päälle tai se, että sinä et osaa sitä edellyttää ei ole oikeastaan meidän vikamme. Minusta on ihan selvä juttu, että kylään ovat lapset saaneet mennä vuorotellen - toisin sanoen se kaveri on noin puolet kerroista meillä.

65

[/quote]

Siis tässä oli kysymys siitä, että käydään kotona tekemässä ehkä läksyt, viemässä reppu ja syömässä se välipala. Meillä koululainen pääsee koulusta klo 12 tai 13, jos klo 14 nähdään pihalla tai tullaan sisälle leikkimään, se on mulle ihan fine. Mä saan olla lapseni kanssa kahden ja syödä, ehkä käydä kaupassa, auttaa läksyissä mitä tahansa. Se ei onnistu jos joka päivä tulee kaverit meille suoraan koulusta.

Nämä ei ole mitään tuttaviemme lapsia, vaan koulukavereita, joiden vanhempia en edes tunne. Nykyään on lapsilla kännykät joiden kanssa hoitavat kotiintuloajat keskenään. Mutta, mun täytyy kestää vastaanottokomiteana liuta lapsia, koska en tällä hetkellä käy töissä? Sori lainaukset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän