Vähän kyllästyttää jo tuo alakoululaisten suoraan koulusta kyläily
Tai aika paljonkin ärsyttää, että pitää suoraan koulusta kylään päästä. Minusta olisi parempi, että käytäisiin kotona ensin. Onneksi tulee jo kesäloma pian.
Kommentit (66)
Eikö sulla ap ole suuta - tai rohkeutta - sanoa niille vieraille mukuloille, että teille voi tulla vasta joskus parin tunnin päästä, kun läksyt on tehty jne.
Ihmeen huonokuntoisia ovat mukulat nykyään, kun eivät jaksa muka pyöräillä kolmea kilometriä. Siinä se ylipainokin karisisi, kun liikkuisi rivakammin.
Ei ennen syötetty vieraiden lapsia iltapäivisin. Jos meni kaveria hakemaan ja hän vielä söi välipalaa, niin ilman muuta mentiin pihalle odottamaan. Ei tarvinnut edes erikseen käskeä.Poikkeuksia tietysti joskus oli, jos oli erikseen sovittu asiasta etukäteen. Siihen aikään äidit osasivat vielä lähettää vieraat lapset kotiin, jos roikkuivat nurkissa kovin pitkään. Ei yleensä tarvinnut kuin huomauttaa, että teilläkin on varmasti jo ruoka valmista.Jo saivat jalat tai pyörät alleen.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 13:36"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 11:31"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 10:48"]
Mä en kans ymmärrä tätä miten voi ärsyttää se että lapsen kaveri tulee kylään? Meillä on yksi lapsi ja lapsen kavereilla sisaruksia, mutta todella jouhevasti toimii että vuorotellen toistensa luo? Tyttö tekee läksyt kavereiden kanssa hyvin itsenäisesti ja kyselevät toisiltaan koekysymyksiä, harjoittelevat kokeisiin yms. Ja kaikilla tytöillä jokaisesta kokeesta aina vähintään 9. Sehän on aivan parasta opiskelua? Mä ymmärrän että ei ole kiva jos kaveri on sellainen jota ei läksyt kiinnosta,mutta eivät ne tulee kyläänkään sitten kun tietävät että läksyt pitää tehdä. :D Me tehdään myös aina ruokaa siten että voi syödä koulun jälkeen, enkä mitoita ruokaa siten että riittää just ja just kolmelle. Meille saa tulla kaikki, jotka toimii samalla tavalla että ensin välipala- sitten läksyt ja kotiin kuudeksi. Hyvin toimii ja kaikki ovat tyytyväisiä.
[/quote]
Siksi, koska perheellä on muutakin elämää ja muita sisaruksia. Ja jokaisella perheelllä on omat tavat ja en ole koskaan tykännyt, että klo 14 jälkeen lamppaa läjä kavereita kylään iltapäivähoitoon. Teineillä voi olla juuri koekausi meneillään ja haluavat lukea rauhassa ja levätä hetken, ennen kuin alkavat kahlaamaan kirjaa läpi. Äidillä voi olla yövuoro ja haluaisi rauhassa nukkua.
Joten pikkukoululaiset, kipin kapin kotiin syömään välipala ja läksyjen tekoon ja sitten illemmalla vasta kylään, jos kylään haluttaa. Mielellään ulos leikkimään, eikä koko illaksi kaverin luo kyttäämään, saisiko pelata.
[/quote]
No jospa et julistelisi täällä kipinkapin yhtään mitään, kun kaikki eivät ole tuollaisia tiukkapipoja kuin sinä. Onneksi mä en tunne ketään tuollaista ihmistä. Tai itseasiassa tunnen, lapseni luokalla on yksi tyttö jonka äiti on sitruuna silmässä jatkuvasti ja liekö militaristi tausta Pohjois-Korean armeijassa kun on niin tiukat aikataulut. Mutta se lapsi onkin jatkuvasti yksin eikä sillä ole kavereita, ei ole aikaa sosiaalisiin suhteisiin kun lapsi on eristetty kaveriporukasta niillä älyttömillä kielloilla ja säännöillä.
Senkun vaan vedätte tuota linjaa vaikka siihen saakka kun lapsi täyttää 18, huomaatte kuinka epäsosiaalisia ja vaikeita tapauksia lapsistanne kasvaa. Aivan ehdottoman tärkeää on KANNUSTAA lasta ystävien pariin ja näyttää esimerkillä kuinka tärkeitä ystävät ovat. Tietysti jos vanhempi itse on sohvaperunaerakko, niin oletettavaa on että ei kestä kotonaan ääniä ja meteliä. Meillä on yksi lapsi, ja olen aina tyytyväinen kun lapsia tulee kylään. Samalla kun neuvon omaa lastani läksyissä, neuvon hänen kaveriaankin. Tosin eivät paljon neuvoja kaipaa ja koenumeroista päätellen hyvin sujuu itsenäinen opiskelu.
[/quote]
Turhaan sinä tästä pillastut. Minäkin alussa olin sosiaalinen äiti, mutta kun huomasin, että talo täyttyi eka-ja tokaluokkalaisista klo 12, mutta heidän kotiinsa ei koskaan päässyt, alkoi sosiaalisuus viilentyä. Toinen oli se, että näille pikkumussukoille olisi pitänyt olla aina ruokaa laittamassa, kun kotiin ei haluttanut mennä syömään, kun siellä ei ollut ketään. Samalla perhe säästi iltapäivähoitomaksussa. Joten laitoin stopin tälle.
Onneksi on löytynyt fiksuja perheitä, joissa lapset käy kotona ja syövät siellä ja tekevät läksyt ja sitten mennään ulos pelaamaan jalkapalloa ja leikkimään, eikä notkuta klo 12 jälkeen pelaamassa jonkun kaverin luona koko päivää.
Näitä on niin nähty. Kun itselläni oli yövuoro, eräskin äiti aina työnsi lapsensa meille, että itse saa nukkua yövuoron jälkeen. En tajunnut sitä ensin, mutta sitten lapselta lipsahti, että hän ei voi mennä kotiin, kun äiti tuli yövuorosta ja nukkuu. No kyseinen äiti tiesi, että minäkin teen yövuoroja, mutta laski päässään, että hoitaa oman nukkumisrauhan sillä, että työntää mukelonsa meille metelöimään.
Perheen muillakin jäsenillä on oikeus sanoa mielipiteensä siihen, lamppaako heidän kodissaan ilmainen iltapäivähoitokerho ja jos teinit eivät jaksa katsoa sitä, kun jääkaapilla roikkuu huonostikasvatettuja ala-asteikäisiä marisemassa, miksi meillä ei ole mitään hyvää heille välipalaksi, on minulla oikeus heittää heidät ulos.
Sääli, jos sinä et ole osannut lastasi kasvattaa niin, että hän käy kotona, syö ja tekee läksyt, eikä mene toisten jääkaapille syömään ja pidä oikeutenaan kulkea siellä miten haluaa, kysymättä, haluaako kyseinen perhe hänestä ylimääräistä perheenjäsentä.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 11:31"]Ja jokaisella perheelllä on omat tavat
Joten pikkukoululaiset, kipin kapin kotiin syömään välipala ja läksyjen tekoon ja sitten illemmalla vasta kylään, jos kylään haluttaa.
[/quote]
Jaahas, ensin sanot, että kaikilla perheillä on omat tavat, mutta sitten kaikilla pitäisikin olla se tapa, että illalla kavereille. Hiukan ristiriitaista.
Eikö mitään kultaista keskitietä löydy, vähän joustoa puolin toisin?
mä en ymmärrä miksi pitäisi tulla kotiin? Silloin vanhemmat ovat töissä. Pari leipää ja suunnilleen vastavuoroisesti ei kaada kenenkään taloutta. Lapsen k.a.9.5
Miksi niille vieraille lapsille tarvii välipalaa kattaa? En ymmärrä.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 14:19"]
Miksi niille vieraille lapsille tarvii välipalaa kattaa? En ymmärrä.
[/quote]
Koska on tökeröä olla antamatta jos oma syö.
Meille on aina voineet kaikki lapset tulla ja syödä ja olla yötä. Oikein kaipaan niitä aikoja kun paljon lapsia pyöri talossa. Omia lapsiani on vastavuoroisesti syötetty milloin missäkin, mökeille viety jne.
Säälittää nämä kyläluuta lapset omassa kodissaan ei ole ruokaa eikä rakkautta vanhemmat eivät ole kotona koskaan eivät laita ekaluokkalaiselle välipalaa eivät tarkasta läksyjä eivätkä kysele kuulumisia lapset kulkevat paskassa ja räsyissä ovelta ovelle koulun jälkeen. Eivät osaa läksyjään, ovat aliravittuja. Meilläkin kulkee yksi tämmöinen plikka on sovittu yhdessä että hän käy meillä jokapäivä syömässä ja sitten luetaan läksyjä yhdessä. Kerran viikossa tytöt kylpee yhdessä ja olen varannut vaatetta tälle plikalle tyttären vanhoista vaatteista. Ovat saman ikäiset mutta tämä plikka on niin aliravittu että on huomattavasti pienempi kuin meidän tytär. Kotonaan on kaameat olot kerran kävin saattamassa illalla plikan kotiinsa . vaatetta ja tavaraa kauheassa kaaoksessa. Likaa lattiasta kattoon tytöllä pieni omahuone jossa ei edes pöytää läksyjen lukuun. vanhempia ei mailla halmeilla keittiössä viinapulloja pulloja sikin sokin ... Lastensuojelu tietää tapauksen mutta resurssit ei riitä kuulemma asian hoitoon koska pitää jahdata viattomampia vanhempia.. Käytännössä hoidan toisen lapsen itse. Joulun plikka asui meillä kokonaan hänen vanhempiaan en ole yrityksestä huolimatta saanut koskaan tavattua tai edes kunnolla puhuttua heille. Ei heitä edes kiinosta. Olemme kuulemma jo kolmas perhe joka heidän plikkaansa huoltaa.
Säälittää nämä kyläluuta lapset omassa kodissaan ei ole ruokaa eikä rakkautta vanhemmat eivät ole kotona koskaan eivät laita ekaluokkalaiselle välipalaa eivät tarkasta läksyjä eivätkä kysele kuulumisia lapset kulkevat paskassa ja räsyissä ovelta ovelle koulun jälkeen. Eivät osaa läksyjään, ovat aliravittuja. Meilläkin kulkee yksi tämmöinen plikka on sovittu yhdessä että hän käy meillä jokapäivä syömässä ja sitten luetaan läksyjä yhdessä. Kerran viikossa tytöt kylpee yhdessä ja olen varannut vaatetta tälle plikalle tyttären vanhoista vaatteista. Ovat saman ikäiset mutta tämä plikka on niin aliravittu että on huomattavasti pienempi kuin meidän tytär. Kotonaan on kaameat olot kerran kävin saattamassa illalla plikan kotiinsa . vaatetta ja tavaraa kauheassa kaaoksessa. Likaa lattiasta kattoon tytöllä pieni omahuone jossa ei edes pöytää läksyjen lukuun. vanhempia ei mailla halmeilla keittiössä viinapulloja pulloja sikin sokin ... Lastensuojelu tietää tapauksen mutta resurssit ei riitä kuulemma asian hoitoon koska pitää jahdata viattomampia vanhempia.. Käytännössä hoidan toisen lapsen itse. Joulun plikka asui meillä kokonaan hänen vanhempiaan en ole yrityksestä huolimatta saanut koskaan tavattua tai edes kunnolla puhuttua heille. Ei heitä edes kiinosta. Olemme kuulemma jo kolmas perhe joka heidän plikkaansa huoltaa.
Mä kanssa toivoisin et lapset kävis ens kotona ja sit tulisivat meille. Jokapäiväistä kun tämä lasten touhottaminen on, välillä tulee yks ja välillä kolme kaveria. Mulla loppuu jugurtit, leivät ja hedelmät jo keskiviikkona. Ja jos niille ei anna välipalaa on verensokerit alhaalla ja kinaavat kokoajan. On myös niitä joille neljältä-viideltä saa sanoa et lähepäs kotio päin..
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 14:31"]
[/quote]
Siltä minustakin tuntuu, että nämä lapset, jotka ei mene kotiin koulusta, on vähän heitteillä. Nälissään ressukat tulevat syömään kavereiden kotiin, kun kukaan ei pidä heistä huolta kotona.
Mutta oikea ratkaisu ei ole ruokkia niitä ja päästää omaan kotiinsa koulun jälkeen, vaan tehdä lastensuojeluilmoitus siitä, että näistä ei pidetä huolta.
Vaikka se ka olisi 9.5, niin silti jokainen hoitaa omat lapsensa, eikä pane niitä syömään muiden kotiin.
Onneksi meillä tällä seudulla ei näitä wt-perheitä ole montaa. Jokunen tuossa kaupungin kerrostalossa, mutta muilla on hyvä koti, joista löytyy lapsille kotona välipalaa ja välittävä ilmapiiri.
Aika monesti lasten harrastukset melkein pakottavat siihen, että jos kyläillä halutaan, niin se on tehtävä suoraan koulusta, koska jos käy kotona tekemässä läksyt ja syömässä välipalaa, ei sinne kaverille (tai kaveri meille) enää ehdi.
Esim. esikoiseni ja hänen paras kaverinsa harrastavat molemmat kilpaurheilua ja jokaisena arkipäivänä ainakin toisella on harkat, joihin lähtö on n. klo 16-17. Monesti siis menevät suoraan koulusta jommalle kummalle, tekevät läksyt ja syövät välipalaa ja sitten hengailevat siihen asti kunnes pitää lähteä valmistautumaan treeneihin. Hyvin on sujunut ja ihan tasaisesti ovat molemmilla. Erinomaisesti sujuu molemmilla koulukin.
Mulle sopii oikeastaan tosi paljon paremmin että kyläilyt tapahtuu heti koulusta ja sitten ilta jää kaikkeen muuhun. Eli ei meille mitään "kipin kapin koulusta kotiin" -ohjeistusta kiitos.
Me asumme Eirassa ja suurin osa vanhemmista on iltapäivisin töissä. Sillä pitääkö käydä välipalalla kotona vai ei, ei ole mitään merkitystä sen kannalta, onko lapsi heitteillä vai ei. Aika luontevaahan se on mennä koulusta kaverille. En ymmärrä, miten se voisi ketään haitata!?
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 15:02"]
Me asumme Eirassa ja suurin osa vanhemmista on iltapäivisin töissä. Sillä pitääkö käydä välipalalla kotona vai ei, ei ole mitään merkitystä sen kannalta, onko lapsi heitteillä vai ei. Aika luontevaahan se on mennä koulusta kaverille. En ymmärrä, miten se voisi ketään haitata!?
[/quote]
Juuri tämä on erikoista. Jos se minulle sopii, että lapseni luuhaa koulun jälkeen kavereilla, niin miten se voi ketään haitata, kun Nico-Petterinihän on niin ihana.
Minua ei haittaa jos meillä on välipalalla kavereita. menevät sitten päivälliseksi kotiin.
Oletko sinä iltapäivällä kotona? Mä en. Meille saa tulla koulusta. Yleensä niin toimitaankin. Tyttärelläni on ollut kymmeniä kavereita ja tunnen vain yhden tytön, jonka pitää käydä välipalalla kotona. Yleensä hän huijaa sillä, että heittää repun kotiin ja menee kaverille. Muut tulee suoraan koulusta. Mitä merkitystä sillä välipalan syömisellä kotona on? Kaverithan on tärkeimpiä ja kotona voi olla illalla, kun siellä on muitakin, kuten esim. Perhe. Mieluummin siis seurassa, kuin yksin kotona.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 15:13"]
Oletko sinä iltapäivällä kotona? Mä en. Meille saa tulla koulusta. Yleensä niin toimitaankin. Tyttärelläni on ollut kymmeniä kavereita ja tunnen vain yhden tytön, jonka pitää käydä välipalalla kotona. Yleensä hän huijaa sillä, että heittää repun kotiin ja menee kaverille. Muut tulee suoraan koulusta. Mitä merkitystä sillä välipalan syömisellä kotona on? Kaverithan on tärkeimpiä ja kotona voi olla illalla, kun siellä on muitakin, kuten esim. Perhe. Mieluummin siis seurassa, kuin yksin kotona.
[/quote]
Olen ja sen takia seudun muut mammat ajatteleekin, että kyllä se äitiyslomalla olevan äiti on varmaan riemusta pinkeänä, kun kaikki meidän lapset menee sinne syömään välipalaa ja leikkimään ja jättävät jälkeen kauhean kaaoksen ja onhan sillä äitiyslomalla olevalla äidillä aikaa sitten siivota ne jäljet ja me saadaan tulla töistä siistiin kotiin.
On se iso säästö, kun ei tarvitse maksaa iltapäivähoitoa. Pahimmathan on aamulla jo 7 jälkeen roikkumassa oven takana, kun omat vanhemmat lähtee töihin, ettei tarvis olla yksin kotona ja voisi meiltä lähteä sitten kouluun.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 15:02"]
Sillä pitääkö käydä välipalalla kotona vai ei, ei ole mitään merkitystä sen kannalta, onko lapsi heitteillä vai ei.
[/quote]
Onpas, sillä kotona lasta vahtii pelikone, naapurissa voi joutua odottamaan vuoroaan.
Mulla on viidesluokkalainen, Se mitään hoitoa tarvitse, kavereita kyllä!
Kumpa olisikin, että olisivat vuoronperään toisillansa. Tuntuu, että kaikki tulevat aina meille ja sitten viikolla onkin omien lisäksi kaksi muuta syömämiestä. Vieraanvarainen pitää tietysti olla, mutta kyllä minä ainakin oman lapsen kohdalla puuttuisin, jos hän menisi joka päivä kavereille välipalailemaan, leikkimään ja syömään. Ja olisihan se kiva myös, että olisi vähän rauhaakin illalla eikä joka päivä tupa täynnä väkeä.