Kansa ei usko thl:n suositusia - tuttavia ja sukulaisia tavataan silti
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
ffp3 ei ole sataprosenttinen suoja. Tartunta toi tulla myös silmien kautta
Kuinka monta tartuntaa Suomessa tulee päivittäin silmien kautta, kertokaa heti !!?
Jos mahdollisuus on enempi kuin 1 : 10 000 000, niin lähden heti ostamaan kaupat tyhjiksi
suojalaseista. Missä lämpötilassa ne pitäisi pestä ja kuinka usein niitä pitäisi vaihtaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ffp3 ei ole sataprosenttinen suoja. Tartunta toi tulla myös silmien kautta
Kuinka monta tartuntaa Suomessa tulee päivittäin silmien kautta, kertokaa heti !!?
Jos mahdollisuus on enempi kuin 1 : 10 000 000, niin lähden heti ostamaan kaupat tyhjiksi
suojalaseista. Missä lämpötilassa ne pitäisi pestä ja kuinka usein niitä pitäisi vaihtaa?
Ei hätää, muistat vain käsien desinfioinnin yhteydessä ruiskauttaa käsidesiä vähän silmiinkin. Toimii hyvin.
Meinaattekos montakin vuotta kökkiä yksikseen kotosalla? Ja se voi se teidän mummo ehtiä kuolla, ennenkuin olisi teidän mukaan luvallista tavata. Minä käyn iäkästä äitiäni tapaamassa viikottain, hän asuu ihan yksin ja on muistisairas ja kärsii jo nyt kovasti yksinäisyydestä. Ajatelkaapa omalle kohdalle: asut yksin, sinulla on huono näkö, kuulo ja muisti, rollaattorilla pääset kotona vähän liikkumaan. Et osaa enää itse soittaa puhelimella, telkkari tai radio ei enää kiinnosta, et osaa enää laittaa ruokaa, tehdä käsitöitä tai ristisanoja. Päivän työt on syöminen, peseytyminen, pukeutuminen, vuoteen petaus, tiskaaminen. Kotihoito käväisee aamupuuron laittamassa, iltapäivällä ruuan lämmittämässä ja antamassa iltapalan. Ruoka tuodaan ateriapalvelusta. Tuollaista vaikkapa puoli vuotta. Kokeile. Ja muista myös, että ilman tietokonetta, nettiä ja älypuhelinta.
Miksi luottaisin viranomaisiin? Viranomaisten on jo todettu valehdelleen omien etujensa vuoksi ja nimenomaan korona-asioissa. Keväällä ei sanottu "Maskeista voi olla hyötyä muiden suojaamisessa, mutta tällä hetkellä heikon saatavuuden vuoksi varaamme kirurgiset maskit terveydenhuollon ammattilaisten käyttöön ja maskien riittävyyden turvaamiseksi suosittelemme, että muut eivät niitä käyttäisi. Suosittelemme kuitenkin käyttämään kangasmaskeja."
Ei, vaan Marin et co valehtelivat härskisti, sanoivat ettei maskia PIDÄ käyttää, että maskit ovat jopa vaarallisia. Jne jne. Kaikki kyllä tietää. Eli tietoisesti asettivat kansalaiset vaaraan omaa mainettaan suojatakseen ja kielsivät THLää julkaisemasta jo valmiiksi tehtyjä maskimateriaaleja.
Tämä on minusta niin uskomattoman härski temppu, että mun on tosi vaikea ymmärtää miten se kohu laantui muutamassa päivässä. Marinin ym olisi tuossa vaiheessa kun jäivät kiinni ehdottomasti pitänyt erota ja kansan olisi pitänyt ymmärtää että tuollaiset ihmiset eivät missään nimessä saa toimia päättävissä asemissa ja tarvittaessa vaikka fyysisesti kantaa nämä tyypit sieltä eduskuntatalosta ulos.
Mutta ei, ja en ymmärrä miksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutun perhe menee Himokselle ... osa tulee hki
Ilmoitatko poliisille?
ILMOITTELEHAN IHAN VAPAASTI !!!! POLIISIA EI KIINNOSTA , EIHÄN MITÄÄN RIKOSTA OLE TAPAHTUNUT ! MIETIPPÄ SITÄ !!!!
Kyllä täällä hki aikuiset Keski-ikäiset ihmiset istuu pubeissa ilman maskia. Siis jos korona ei niin leviä niin kuinka sitten..
Vierailija kirjoitti:
Meinaattekos montakin vuotta kökkiä yksikseen kotosalla? Ja se voi se teidän mummo ehtiä kuolla, ennenkuin olisi teidän mukaan luvallista tavata. Minä käyn iäkästä äitiäni tapaamassa viikottain, hän asuu ihan yksin ja on muistisairas ja kärsii jo nyt kovasti yksinäisyydestä. Ajatelkaapa omalle kohdalle: asut yksin, sinulla on huono näkö, kuulo ja muisti, rollaattorilla pääset kotona vähän liikkumaan. Et osaa enää itse soittaa puhelimella, telkkari tai radio ei enää kiinnosta, et osaa enää laittaa ruokaa, tehdä käsitöitä tai ristisanoja. Päivän työt on syöminen, peseytyminen, pukeutuminen, vuoteen petaus, tiskaaminen. Kotihoito käväisee aamupuuron laittamassa, iltapäivällä ruuan lämmittämässä ja antamassa iltapalan. Ruoka tuodaan ateriapalvelusta. Tuollaista vaikkapa puoli vuotta. Kokeile. Ja muista myös, että ilman tietokonetta, nettiä ja älypuhelinta.
Ei se mummo muista että kävit.
Vierailija kirjoitti:
Kelle on vielä epäselvää, että korona käy kansan läpi, ennen kuin rokotukset puree. Parempi vaan mennä tulta päin.
No saa kyllä korona pistää vauhtia, jos meinaa koko kansan käydä läpi. Sekin kestää kyllä tovin (ehkä muutaman vuoden).
Melkein koko vuosi on kökitty kotona eristyksissä enkä suostu siihen, että joulukin riistetään. Ihan normaali sukujoulu ollaan päätetty viettää siis, paitsi pukki ei tänä vuonna tule. Tauti tulee jos on tullakseen.
Vierailija kirjoitti:
Melkein koko vuosi on kökitty kotona eristyksissä enkä suostu siihen, että joulukin riistetään. Ihan normaali sukujoulu ollaan päätetty viettää siis, paitsi pukki ei tänä vuonna tule. Tauti tulee jos on tullakseen.
Kuinka monta sukulaisten ajattelit sairastuttaa?
Sairaanhoitajien ja lääkäreiden kuormittaminen on itsekästä.
Vierailija kirjoitti:
Jos tilanne olisi yhtä vakava kuin keväällä, niin valmiuslaki olisi käytössä.
Kuolinmäärät on likimain samat kuin keväällä, eli tilanne on yhtä vakava. Itse asiassa vakavampi, koska tartuntamäärät ovat vasta nyt alkaneet kasvaa myös vanhemmissa ikäluokissa.
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt omia lähisukulaisiani kerran koko tänä vuonna. Minä ja mieheni olemme olleet muuten ihan vaan kahdestaan kevään, kesän, syksyn, talven. Tuntuu kohtuuttomalta, etten edes joulua saisi viettää heidän seurassaan. Toinen isovanhempani on hyvin huonossa kunnossa eikä luultavasti elä tammikuuta pidempään. Onko se aivan kamalaa, että haluaisin vielä kerran halata häntä ja kertoa rakastavani kasvotusten?
"Ollaan eristäydytty koko vuosi niin kyllä nyt pitää voida tavata!!!" Miten se kesäkuun eristäytyminen vaikuttaa sinun tai sukulaistesi tämän hetken tilanteeseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
THL sanoo tätä, ministeri sanoo sitä ja toinen ministeri sanoo tuota ja kolmas sanoo jotain. Ota näistä selvää ketä pitää kuunnella kun jokainen sanoo eri asiaa ja toinen kumoaa toista ja puhuu päälle ja tai vääntää vastaan, kaikki ovat eri mieltä.
Infektiolääkäri Eeva Ruotsalainen sanoi selkeästi, että jokainen lähitapaaminen on riski. Jouluna ollaan vain oman ydinperheen kanssa. Ei muuta sukua.
Infektiolääkäri saattaa olla ihan oikeassa, mutta ei ymmärrä sitä, että jos lähitapaaminen koulussa pienessä luokkahuoneessa ei ole riski, miksi se sitten olisi koulurakennuksen ulkopuolella.
Itse tulkitsen tuon niin, että lapsi tai nuori saattaa tuoda koulusta viruksen kotiin, joten se suurin riski tulee just siksi. Kun jouluna paljastuu mummot ja ukit saman katon alle, niin he ovat silloin se pahin kohderyhmä sairastua.
Nuorilla voi olla oireetonta koronaa, kuten tuli ilmi jossakin koulussa jossa otettiin näytteet isolta lapsiryhmältä.
Juuri tästä syystä en tajua, miksi kouluja ei voitu laittaa viikko sitten kiinni. Olisi tullut suojaa joulua varten. Ei kukaan koululainen olisi viikossa syrjäytynyt.
Me käydään tapaamassa isääni koska hän sitä ehdottomasti vaati. Ollaan oltu omaehtoisessa karanteenissa nyt 14.12 alkaen ja muutenkin eletään aika varovaisesti eli eiköhän tuo riski ole aika pieni. On tämä karanteeni vähän kökköä mutta toisaalta en voisi antaa itselleni anteeksi sitä jos veisin isälle koronan, joten valinta on aika helppo.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen nyt 9kk rajoittanut tekemisiäni ja menemisiäni. Asun Hgissä, en edelleenkään 9kk jälkeen tunne ketään jolla/jonka perheessä olisi ollut korona. Työkavereita jo esim. on kymmeniä ja monen lapset ovat joutuneet käymään testeissä koulu- ja harrastus(= jääkiekko)altistumisten vuoksi, joissain perheissä jopa toistuvasti. Kuitenkaan yhdessäkään näistä kymmenistä perheistä koronaa ei ole todettu. Uutisten perusteella korona myös keskittyy voimakkaasti ei ruotsin- ja ei-suomenkieliseen väestöön ja töihin tänne tuleviin, kantaväestössä tautia on suhteessa todella vähän. En myöskään kuukausien aikana ole saanut yhtäkään hälytystä koronavilkusta eikä myöskään yksikään ystäväni enkä myöskään ole kuullut että siellä työpaikalla kukaan olisi puhunutettä on hälytyksiä tullut.
Joten kyllä tässä nyt jo vähän miettii kuinka mielekästä tämä on. Melkein vuosi elämstä heitetty hukkaan, oliko sen arvoista. Jonkun mielestä kai joo. Ymmärrän toki että ilman mitään rajoituksia blaablaablaa sairastuneita olisi enemmän, mutta niin vaan se psykologia toimii että kun sitä uhkaa ei kuukausien ja kuukausien aikana vaan tule vastaan, ns mitään ei tapahdukaan, niin kyllä se motivaatio olla tunnollinen suorittaja ja pistää itsensä kärsimään lässähtää.
Harvinaisen sisäelimiin liittyvän sairauden omaavana henkilönä ja siten riskiryhmään kuuluvana olen kiitollinen jokaiselle, joka näkee vaivaa pysäyttääkseen taudin. Ymmärrän jos terveistä tuntuu turhalta, mutta ainakin itse 30v. nuorena naisena en haluan ottaa sitä riskiä, että kärsin loppuelämäni joistain lisäoireista tai jopa kuolen. Ei voi ennustaa ainakaan minun kohdallani miten korona tulisi elimistössäni käyttäytymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen nyt 9kk rajoittanut tekemisiäni ja menemisiäni. Asun Hgissä, en edelleenkään 9kk jälkeen tunne ketään jolla/jonka perheessä olisi ollut korona. Työkavereita jo esim. on kymmeniä ja monen lapset ovat joutuneet käymään testeissä koulu- ja harrastus(= jääkiekko)altistumisten vuoksi, joissain perheissä jopa toistuvasti. Kuitenkaan yhdessäkään näistä kymmenistä perheistä koronaa ei ole todettu. Uutisten perusteella korona myös keskittyy voimakkaasti ei ruotsin- ja ei-suomenkieliseen väestöön ja töihin tänne tuleviin, kantaväestössä tautia on suhteessa todella vähän. En myöskään kuukausien aikana ole saanut yhtäkään hälytystä koronavilkusta eikä myöskään yksikään ystäväni enkä myöskään ole kuullut että siellä työpaikalla kukaan olisi puhunutettä on hälytyksiä tullut.
Joten kyllä tässä nyt jo vähän miettii kuinka mielekästä tämä on. Melkein vuosi elämstä heitetty hukkaan, oliko sen arvoista. Jonkun mielestä kai joo. Ymmärrän toki että ilman mitään rajoituksia blaablaablaa sairastuneita olisi enemmän, mutta niin vaan se psykologia toimii että kun sitä uhkaa ei kuukausien ja kuukausien aikana vaan tule vastaan, ns mitään ei tapahdukaan, niin kyllä se motivaatio olla tunnollinen suorittaja ja pistää itsensä kärsimään lässähtää.
Harvinaisen sisäelimiin liittyvän sairauden omaavana henkilönä ja siten riskiryhmään kuuluvana olen kiitollinen jokaiselle, joka näkee vaivaa pysäyttääkseen taudin. Ymmärrän jos terveistä tuntuu turhalta, mutta ainakin itse 30v. nuorena naisena en haluan ottaa sitä riskiä, että kärsin loppuelämäni joistain lisäoireista tai jopa kuolen. Ei voi ennustaa ainakaan minun kohdallani miten korona tulisi elimistössäni käyttäytymään.
Meinaatko siis pelätä koko elämäsi ajan kaikkea? Onko siinä oikeasti järkeä? Sinähän voit kuolla liikenteessä ihan hyvin vaikka jo tänään. Tai saada jonkun muun taudin. Ihan kuin korona olisi ainoa asia, johon ihminen voi nyt tällä hetkellä kuolla. Juu en ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmiset näkisivät ympärillään todellista vakavaa sairautta ne tottelisi. Mutta kun ei näy.
Kermap*rselellikakarat eivät ole kurjuutta nähneet, ovat kuolemattomia ja itsekkäitä. Sen lisäksi yksinkertaiset ääliöt joka ikäluokassa. Yllättävän paljon heitä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko siis pelätä koko elämäsi ajan kaikkea? Onko siinä oikeasti järkeä? Sinähän voit kuolla liikenteessä ihan hyvin vaikka jo tänään. Tai saada jonkun muun taudin. Ihan kuin korona olisi ainoa asia, johon ihminen voi nyt tällä hetkellä kuolla. Juu en ymmärrä.
Katsotaan nyt kevääseen asti mihin tilanne etenee. En tule elämään koko loppuelämääni pelossa jos tilanne jatkuu pitkään. Jos voin välttä esim. elämänmittaiset dialyysihoidot olemalla vielä muutaman kuukauden varovaisempi, niin kyllä menee vaikka päällä seisoen. Sulla ei selvästikään ole itselläsi omakohtaista kokemusta tai tarpeeksi empatiaa? Vai onko kiire ulkomaille? Oletko niitä, jotka kieltää koko taudin?
Vanhemmat ovat yli 80-vuotiaita ja asuvat 1000 km päässä. Montakohan kertaa ehtisin tavata, ennen kuin kuolevat, jos koronan loppumista odoteltaisiin?
Asia on keskusteltu ja tultu siihen tulokseen, että jos tulee, niin tulee. Sairaina emme tietenkään tapaa ehdoin tahdoin.
Voiko nauruun kuolla?