Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sh keskipalkka? Nää on hyviä

Vierailija
18.12.2020 |

Palkka oli kuntasektorilla 3 153 € (44036 yksittäistä palkkaa), valtiolla 3 415 € (483 yksittäistä palkkaa) ja yksityisellä sektorilla 3 011 € (8274 yksittäistä palkkaa). Keskipalkka perustuu koko maan palkkatietoihin vuodelta 2019. Keskipalkka kasvoi 71 € (2,3 %) vuodesta 2018 vuoteen 2019.

Kommentit (203)

Vierailija
41/203 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lähtekääpä hoitoalalle sitten, sielähän on kohta vajetta. Ei todellakaan ole palkka suhteessa työn raskauteen ja työvuoroihin. (En ole hoitaja, mutta tunnen muutaman, oma työni on todellakin lomailua tuohon nähden vaikka joskus joudun viikonloppunakin jotain kriisiä selvittelemään). Ja se kura mitä hoitohenkilökunta asiakkailta saa...Ei käy kateeksi todellakaan. Ja joo on ehkä kutsumusammatti, mutta yhteiskunta (esim. hallitus) saisi arvostaa vähän enemmän.

Vierailija
42/203 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen IT-alalla asiakaspalvelussa töissä. AMK-koulutus. Ensimmäisessä työssä jossa olin, oli aloituspalkka alle 2000 € kuussa (brutosta pitää puhua aina koska kaikkihan maksavat verot palkasta), eikä se noussut oikein millään muulla kuin vuorolisillä ja yleiskorotuksilla. Sain sitten vuosien jälkeen vihdoinkin uuden duunin ja palkka nousi lähelle 3000 euroa. Siis monen vuoden jälkeen kun vihdoinkin monien hakujen jälkeen. Ala on pirun kilpailtu. Kannattaa muistaa, että ne hoitsut ovat ihan pulassa ilman IT-järjestelmiä, mutta kukaan ei tajua paljon duunia kaikkien niiden järjestelmien monitorointi ja ylläpito aiheuttaa IT-alan asiakaspalvelijoille ja kuinka paljon siitä koituu heille stressiä. Istumatyö on muutenkin erittäin epäterveellistä. Ja ala on kilpailtu, porukka kilpailee huonohkosta palkasta. Mutta hoitajien ala ei ole erityisen kilpailtu ja palkka näköjään on melko hyvä, mutta silti vain valitetaan. Elikä käy koulut ja duunia saa varmasti, erittäin hyvä homma hoitajille! Olisin itsekin iloinen, jos omalla alalla töitä olisi noin paljon tarjolla. Ja järkevällä palkalla. Kokemusta on myös paljon fyysisestä työstä. On tullut aikoinaan tehtyä jopa 16h päiviä varastolla kerätessä. Erittäin raskasta hommaa, eikä nyt kuitenkaan mitään ökypalkkaa saa. Mutta semmosta se on. Onneksi minulla on aina ollut hyvät rahankäyttötaidot ja erilaisia sijoituksia löytyy ja myös ns. löysää rahaa. Monella ihmisellä se homma onkin korvien välissä, elikä osaako sitä rahaa säästää vai ei. Ei kannata valittaa muille, jos itse tuhlaa.

Eli vertaat varastotyötä hoitotyöhön? Just.

Ainakin lukion käynyt 20v poikani tienaa varastossa enemmän mitä minä sh eli tasan ei mene nallekarkit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/203 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka saakin olla tuolla tasolla, jos ei ymmärrä netto- ja bruttopalkan eroa.

Vierailija
44/203 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä lähtien 3000-3500 €/kk on ollut hyvä palkka? Edes Suomessa? Onko näissä luvuissa vuorotyölisä jo mukana?

Vierailija
45/203 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulutukseen nähden todella hyvä palkka. Eikä tarvi olla mikään ruudinkeksijä, että valmistuu sairaanhoitajaksi. Hyvä vaihtoehto peruspulliaiselle, joka haluaa hyvää palkkaa.

Juu ei todella tarvitse olla ruudinkeksijä. Matematiikka täytyy silti olla hallussa. Jätin sen takia kesken, ja menin yliopistoon.

Vierailija
46/203 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä alkupalkka pitäisi saikkareilla ja lähäreillä olla korkeampi. Moni väsyy työhön jo ennen kuin 5 vuotta on täynnä ja ensimmäinen kokemuslisä tulee.

Yksityisellä puolella siis esim. valmistuneen lähihoitajan peruspalkka alle 2000€. Mahtavat massit.

Minä en hoitajana kaipaa isompaa palkkaa, vaan paremmat työolot ja parempaa työn suunnittelua. Asioita voisi kehittää paljon pieniäkin asioita muuttamalla, mutta ehdottoman tärkeää olisi myös palkata enemmän hoitajia, farmaseutteja ja muita ammattilaisia, mitä kukin yksikkö tarvitsee. Ongelma on myös huono perehdytys ja hoitajien jatkuva vaihtuminen. Nykyisellään terveydenhuolto ei useinkaan vastaa minkään organisaation laatuvaatimuksia, eikä terv.huoltoa koskevaa lainsäädäntöä.

Vierailija
47/203 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se hyvä liksa jos on jossain dementiapotilaiden osastolla yövuorossa päätoimisesti. EI tarvi hirveästi stressata.

Vanhuspuolella työ on hirveää. Itse ole alalla töissä mutten hoitaja,

Esim vanhus voi olla täysin ulosteessa ja hänet mennään suihkuttamaan sitten puhtaaksi.

Ulostevaipat, syöttäminen, vuodepotilas, joka makaa 24/7 vuoteessa.

Itselle ei riittäisi edes 5000 e/kk NETTO!

JUURI NÄIN! Itselläni on peruspalkka 1540e/kk. Silti en vaihtaisi hoitajan hommiin edes 6000e kuussa. En vain kykenisi. Minulla oli mahdollisuus lähteä lähihoitsukoulutuksen mutta en mennyt.

Kirjoitukseni ei siis nyt sitten mollaa hoitajia mitenkään. Päinvastoin, minä arvostan heitä niin paljon kun ihminen pystyy. Se on ainuaa kunnon työstä mistä raha todella tulee, niin että sen tuntee ainasinneensa. Työ on siis  raskasta kaikin puolin. Joku IT-mies ei ansaitse silmissäni edes väheksyvää katsetta... Täysin yliarvostettua suuripalkkaista hommaa. Tiedän, kun olen itsekin mutta lopetin sen joutavuuden takia. Raja ei merkkaa mitään - terveys kyllä.

Vierailija
48/203 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että alan maine kohoaisi sellaisella palkankorotuksella, mihin yhteiskunnalla, tässä tapauksessa kai kuntatyönantajalla, on varaa. Tutkimusten mukaan palkankorotuksen vaikutus työmotivaatioon lakkaa myös hyvin nopeasti. Enemmänkin pitäisi kiinnittää huomiota työoloihin ja riittävään miehitykseen.

Hoitajat jotka valitatte raskaista työoloista: ottaisitteko mieluummin parin sadan palkankorotuksen vai lisää työntekijöitä tasaamaan kiirettä ja rasitusta?

Vierailija
49/203 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No lähtekääpä hoitoalalle sitten, sielähän on kohta vajetta. Ei todellakaan ole palkka suhteessa työn raskauteen ja työvuoroihin. (En ole hoitaja, mutta tunnen muutaman, oma työni on todellakin lomailua tuohon nähden vaikka joskus joudun viikonloppunakin jotain kriisiä selvittelemään). Ja se kura mitä hoitohenkilökunta asiakkailta saa...Ei käy kateeksi todellakaan. Ja joo on ehkä kutsumusammatti, mutta yhteiskunta (esim. hallitus) saisi arvostaa vähän enemmän.

Joillekin saattaa olla kutsumusammatti, mutta sen hokemisesta pitää päästä jo eroon. Hoitotyö antaa myös henkisesti paljon, siksi alalle "jäädään", vaikka alan totuus paljastuu.

Vierailija
50/203 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen IT-alalla asiakaspalvelussa töissä. AMK-koulutus. Ensimmäisessä työssä jossa olin, oli aloituspalkka alle 2000 € kuussa (brutosta pitää puhua aina koska kaikkihan maksavat verot palkasta), eikä se noussut oikein millään muulla kuin vuorolisillä ja yleiskorotuksilla. Sain sitten vuosien jälkeen vihdoinkin uuden duunin ja palkka nousi lähelle 3000 euroa. Siis monen vuoden jälkeen kun vihdoinkin monien hakujen jälkeen. Ala on pirun kilpailtu. Kannattaa muistaa, että ne hoitsut ovat ihan pulassa ilman IT-järjestelmiä, mutta kukaan ei tajua paljon duunia kaikkien niiden järjestelmien monitorointi ja ylläpito aiheuttaa IT-alan asiakaspalvelijoille ja kuinka paljon siitä koituu heille stressiä. Istumatyö on muutenkin erittäin epäterveellistä. Ja ala on kilpailtu, porukka kilpailee huonohkosta palkasta. Mutta hoitajien ala ei ole erityisen kilpailtu ja palkka näköjään on melko hyvä, mutta silti vain valitetaan. Elikä käy koulut ja duunia saa varmasti, erittäin hyvä homma hoitajille! Olisin itsekin iloinen, jos omalla alalla töitä olisi noin paljon tarjolla. Ja järkevällä palkalla. Kokemusta on myös paljon fyysisestä työstä. On tullut aikoinaan tehtyä jopa 16h päiviä varastolla kerätessä. Erittäin raskasta hommaa, eikä nyt kuitenkaan mitään ökypalkkaa saa. Mutta semmosta se on. Onneksi minulla on aina ollut hyvät rahankäyttötaidot ja erilaisia sijoituksia löytyy ja myös ns. löysää rahaa. Monella ihmisellä se homma onkin korvien välissä, elikä osaako sitä rahaa säästää vai ei. Ei kannata valittaa muille, jos itse tuhlaa.

Eli vertaat varastotyötä hoitotyöhön? Just.

Jos logistiikka ei toimi, niin hoitajat eivät saa ruokaa eivätkä myöskään työvälineitä. Eikä potilaatkaan saa ruokaa yms. Itse asiassa jos logistiikka ei toimi, niin koko maa on sen jälkeen polvillaan. Verrattuna logistiikan tärkeään rooliin kansallisesti ja globaalisti, eivät varsinkaan varastotyöntekijät ja kuljettajat saa todellakaan "ansaitsemaansa" palkkaa. Mutta sitten ahtaajat saavatkin sikapalkkaa. Mutta kun näköjään halveksut logistiikka-alan töitä, niin taidat olla kaikesta valittava hoitaja. Itsekäs hoitaja. Minäminäminä...

Vierailija
51/203 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä lähtien 3000-3500 €/kk on ollut hyvä palkka? Edes Suomessa? Onko näissä luvuissa vuorotyölisä jo mukana?

Minusta tuntuu että monella ihmisillä on huono ymmärrys siitä, paljonko palkka ihan keskiverto  DIn tai KTM saa elinkeinoelämässä. Normi palkka on tavallisesti 4500-6500€/kk

Vierailija
52/203 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntapuolen sh: 3613€/ kk bruttona tänä vuonna. Mutta huono toi palkka on vastuuseen nähden.

Vierailija
53/203 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua sairaanhoitajaksi. Palkaksi saa vain vittuilua ja huutoa.

Vierailija
54/203 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se hyvä liksa jos on jossain dementiapotilaiden osastolla yövuorossa päätoimisesti. EI tarvi hirveästi stressata.

Vanhuspuolella työ on hirveää. Itse ole alalla töissä mutten hoitaja,

Esim vanhus voi olla täysin ulosteessa ja hänet mennään suihkuttamaan sitten puhtaaksi.

Ulostevaipat, syöttäminen, vuodepotilas, joka makaa 24/7 vuoteessa.

Itselle ei riittäisi edes 5000 e/kk NETTO!

JUURI NÄIN! Itselläni on peruspalkka 1540e/kk. Silti en vaihtaisi hoitajan hommiin edes 6000e kuussa. En vain kykenisi. Minulla oli mahdollisuus lähteä lähihoitsukoulutuksen mutta en mennyt.

Kirjoitukseni ei siis nyt sitten mollaa hoitajia mitenkään. Päinvastoin, minä arvostan heitä niin paljon kun ihminen pystyy. Se on ainuaa kunnon työstä mistä raha todella tulee, niin että sen tuntee ainasinneensa. Työ on siis  raskasta kaikin puolin. Joku IT-mies ei ansaitse silmissäni edes väheksyvää katsetta... Täysin yliarvostettua suuripalkkaista hommaa. Tiedän, kun olen itsekin mutta lopetin sen joutavuuden takia. Raja ei merkkaa mitään - terveys kyllä.

"Joku IT-mies ei ansaitse silmissäni edes väheksyvää katsetta... Täysin yliarvostettua suuripalkkaista hommaa. Tiedän, kun olen itsekin mutta lopetin sen joutavuuden takia."

Tuota ei usko kukaan. IT-alalla asiakaspalvelijat eivät todellakaan tienaa suurta palkkaa, mutta koodaajat tienaavat tuhansia kuukaudessa. Tosin, ilman koodaajia ei olisi nettisivuja, autoja, tietokoneita ja niiden ohjelmia yms., koska jonkun pitää luoda ne nettisivut, ohjelmoida autojen moottorinohjausjärjestelmät, luoda ohjelmat tietokoneelle ja kännykkään, jopa pesukoneisiin ja sen sellaisiin. Että erittäin tarpeellista työtä sekin. Ja ilman IT-alan asiakaspalvelijoita olisivat hoitajat pulassa potilasjärjestelmine ohjelmineen. Tämä on fakta.

Vierailija
55/203 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntapuolen sh: 3613€/ kk bruttona tänä vuonna. Mutta huono toi palkka on vastuuseen nähden.

Mihin ihmeen vastuuseen? Ei ne hoitsut mitään lääkäreitä ole. Kyllä bussikuskikin on vastuussa kymmenien ihmisten hengestä joka päivä.

Vierailija
56/203 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä päin Suomea sh tienaa tuollaisia summia? Oma palkkani kuntapuolella bruttona 2500e/kk, käteen n. 1800e.

Vierailija
57/203 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko että alan maine kohoaisi sellaisella palkankorotuksella, mihin yhteiskunnalla, tässä tapauksessa kai kuntatyönantajalla, on varaa. Tutkimusten mukaan palkankorotuksen vaikutus työmotivaatioon lakkaa myös hyvin nopeasti. Enemmänkin pitäisi kiinnittää huomiota työoloihin ja riittävään miehitykseen.

Hoitajat jotka valitatte raskaista työoloista: ottaisitteko mieluummin parin sadan palkankorotuksen vai lisää työntekijöitä tasaamaan kiirettä ja rasitusta?

Tämä. Saman aioin kirjoittaa, mutta ehdit ensin. Todellakin kun työmotivaatiotekijöitä on tutkittu, niin palkankorotuksen vaikutus työmotivaatioon laskee nopeasti, ja uudesta palkasta tulee itsestäänselvyys. Sairaanhoitajien motivaatiota työhön pitäisi ehdottomasti nostaa parantamalla johtamista, työoloja ja palkkaamalla lisää hoitajia. Se parantaisi myös hoidon laatua. 

Juuri tänään on taas uutisoitu, että hoitoalan uusia mitoituksia ei noudateta joissakin hoitolaitoksissa. Rahaa pitäisi löytyä uusien hoitajien palkkaamiseen. Kun työolosuhteet saataisiin paremmiksi, paranisi myös alan houkuttelevuus. 

Vierailija
58/203 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis muka suuri palkka 3100€/kk brutto, sisältäen ilmeisesti vielä lomarahan.

Itse lähihoitaja, urani huipulla niin palkallisesti kuin muutenkin sillä saan yli tesin 200€/kk, missään muussa työpaikassa en. Ei enempää etenemismahdollisuuksia, saati että MISTÄÄN lisävastuusta maksettaisiin enää senttiäkään. Minullakin kuukausitulo näyttää vuosituloista laskettuna 3100€/kk. Todellisuus on kuten tässäkin kuussa, 2700€ brutto. Käteen jää vähän alle 2000€. Pari kertaa vuodessa osuu hyvä pyhäputki, jolloin olen saanut palkan nostettua jopa 3500€, maksussa on ollut kuuden viikon lisät ja pari ylityöpäivää. Eli hullu putki vuorotyötä ja viikonloppuja takana, tuplavuoroa jne. On vaan pakko yrittää edes joskus saada käteen enemmän kuin tuo 1900€.

Peruspalkkani on 2400€ (tes maksimi 11v kokemuksella on normaalisti 2200€).

Miksi edes kouluttautuisin sairaanhoitajaksi, kun palkka ei siitä nouse.

Vierailija
59/203 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein parasta olisi kun ne lisätyötekijät olisivat vakituisia ja pitkä aikaisia, vakituisen vuosia työtään tehneen stressi ehditäänkö, näkeekö sijainen, pieniä asioita, joiden näkee olevan huonosti kun menee huoneeseen, pikku rutiineja joita tekee nopeasti, tietäen että helpottaa seuraavaa tai itseä tunnin kuluttua monta minuuttia.

Itse olen sopeuttanut elämäni, parempi palkaisesta työstä työttömäksi ja nyt lähihoitajaksi, nyt jo lähes eläke-ikäisenä näihin tuloihin, mutta kauhisteleen kun tiedän kahden nuoren hoitajan perheitä, kyllä siinä kaikki pyhä-yövuorot saa tehdä lapsille kohtuu elämän taatakseen.

Vierailija
60/203 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis muka suuri palkka 3100€/kk brutto, sisältäen ilmeisesti vielä lomarahan.

Itse lähihoitaja, urani huipulla niin palkallisesti kuin muutenkin sillä saan yli tesin 200€/kk, missään muussa työpaikassa en. Ei enempää etenemismahdollisuuksia, saati että MISTÄÄN lisävastuusta maksettaisiin enää senttiäkään. Minullakin kuukausitulo näyttää vuosituloista laskettuna 3100€/kk. Todellisuus on kuten tässäkin kuussa, 2700€ brutto. Käteen jää vähän alle 2000€. Pari kertaa vuodessa osuu hyvä pyhäputki, jolloin olen saanut palkan nostettua jopa 3500€, maksussa on ollut kuuden viikon lisät ja pari ylityöpäivää. Eli hullu putki vuorotyötä ja viikonloppuja takana, tuplavuoroa jne. On vaan pakko yrittää edes joskus saada käteen enemmän kuin tuo 1900€.

Peruspalkkani on 2400€ (tes maksimi 11v kokemuksella on normaalisti 2200€).

Miksi edes kouluttautuisin sairaanhoitajaksi, kun palkka ei siitä nouse.

Tuo on oikein hyvä palkka amis-koulutustaustaiselle. Moni amis ei tienaa tuotakaan, toki riippuen alasta. Kouluttaudu amiksessa putkialalle, niin tienaat huomattavasti enemmän.