Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En voi ottaa vastaan pätkätöitä, koska toimeentulotuki

Vierailija
11.05.2014 |

MOL:n sivuilla oli tarjolla 2-3kk kesälomatuurauksia, mutta koska olen osittain toimeentulotuen varassa, en uskalla ottaa töitä vastaan.Tiedän että sosiaalitoimi ottaa töiden loppuessa 2kk tulot huomioon, joten ei toivoakaan, että saisin tuona muutamana kuukautena kohennettua omaa ja lapseni elintasoa.Tämä on karu totuus, jota kaikki eivät välttämättä ymmärrä!

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 21:17"]

Todella ihmeellinen ketju taas. Toimeentulotukihan on esim. yksinhuoltajalla vähän reilu 500€ kuussa. Mistä tahansa työstä saa kyllä käteen vähintään 1000€. Eli työtä tekemällä kaksi kuukautta "voitto" on moninkertainen.  Miksi silloin ei olisi velvollinen osallistumaan omaan elatukseensa?

[/quote]

Eikö tässä ollut ongelma se, että toimeentulotukea myönnettäessä huomioidaan kahden edellisen kuukauden tulot. Jos on 2 kk töissä, vähentyy töiden jälkeinen tuki niin paljon, ettei työtuloista jää käteen yhtään sen enempää. 

Vierailija
62/84 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 21:20"]

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 21:17"]Todella ihmeellinen ketju taas. Toimeentulotukihan on esim. yksinhuoltajalla vähän reilu 500€ kuussa. Mistä tahansa työstä saa kyllä käteen vähintään 1000€. Eli työtä tekemällä kaksi kuukautta "voitto" on moninkertainen.  Miksi silloin ei olisi velvollinen osallistumaan omaan elatukseensa?

[/quote]

Öööh, minä saan kaikenkaikkiaan 1430€ tt-tukea kuussa. Minä ja yksi lapsi taloudessa. Tuohon päälle asumistuki, elatusmaksu ja lapsilisä, yhteensä 2100€. MIKSI menisin töihin?

[/quote]

Niin, mutta paljon sinulle jää KÄTEEN laskujen jälkeen? Vuokran, sähkön ja ne muut laskut joita sossu EI ota huomioon; lehdet, netti, puhelinlasku yms?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 21:17"]Todella ihmeellinen ketju taas. Toimeentulotukihan on esim. yksinhuoltajalla vähän reilu 500€ kuussa. Mistä tahansa työstä saa kyllä käteen vähintään 1000€. Eli työtä tekemällä kaksi kuukautta "voitto" on moninkertainen.  Miksi silloin ei olisi velvollinen osallistumaan omaan elatukseensa?

[/quote]

Öööh, minä saan kaikenkaikkiaan 1430€ tt-tukea kuussa. Minä ja yksi lapsi taloudessa. Tuohon päälle asumistuki, elatusmaksu ja lapsilisä, yhteensä 2100€. MIKSI menisin töihin?

[/quote]

Höpö höpö. Jäit kiinni: lapsilisä huomioidaan toimeentulotukea myönnettäessä, asumistukikin on mukana laskelmissa. 

Vierailija
64/84 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

ei jumalauta nyt oikeesti. eikö edes hävetä?

Vierailija
65/84 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 21:35"]

[/quote]

[/quote]

ei jumalauta nyt oikeesti. eikö edes hävetä?

[/quote]Kts. vastaus 64.

Vierailija
66/84 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väännän nyt rautalangasta; Näissä tarjotuissa töissä ei ole mahdollisuutta jatkoon, ehkä seuraavana kesänä taas.Osa palkasta jätetään huomiotta, mutta silti minun pitää elää kuin eläisin toimeentulotuella vaikka käynkin töissä.Ja se osa minkä saan pitää, menee surutta työmatkoihin.Jos en siis säästä ja vahdi rahojani, olen kusessa.

Asia olisi toinen, jos työpaikassa olisi oikeasti jatkomahdollisuus.Näissä sitä ei ole!

ap

Vierailija
67/84 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuessa hyvitetään palkansaajaa tietyllä summalla, jonka saa ylimääräisenä ei-työssäkäyvä toimeentulotukeen verrattuna. Lisäksi toimeentulotuessa huomioidaan työmatkakulut ja esim. työstä aiheutuvat lastenhoitokulut. Kun saa jonkin aikaa palkkaa, josta ei jää säästöön ylimääräistä, voi tilit tyhjentää sossua varten ja tehdä esim. anopin kanssa lastenhoitokuitteja ja liittää bensakuitteja työmatkakuluina.

Vierailija
68/84 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 21:49"]

Väännän nyt rautalangasta; Näissä tarjotuissa töissä ei ole mahdollisuutta jatkoon, ehkä seuraavana kesänä taas.Osa palkasta jätetään huomiotta, mutta silti minun pitää elää kuin eläisin toimeentulotuella vaikka käynkin töissä.Ja se osa minkä saan pitää, menee surutta työmatkoihin.Jos en siis säästä ja vahdi rahojani, olen kusessa.

Asia olisi toinen, jos työpaikassa olisi oikeasti jatkomahdollisuus.Näissä sitä ei ole!

ap

[/quote]

Et voi tietää jatkomahdollisuuksita. Joku työpaikan vakkarityöntekijöistä voi jäädä äitiyslomalle, sairauslomalle, vaihtaa työpaikkaa jne. Siinä tilanteessa työtä usein tarjotaan jo talossa oleville määräaikaisille, esim kesätyöntekijälle, jos haluaa jatkaa. Lisäksi jos olet hyvä työntekijä, sana kyllä kiirii että olet vapailla markkinoilla töiden suhteen, suuri osa töistä menee suhteiden kautta, pomosi voi suositella sinua kun kuulee aukeavasta paikasta toisessa yrityksessä. Rekryssä työpätkää myös katsotaan hyvällä, etenkin jos saat hyvnä työtodistuksen.

Vierailija
69/84 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 21:54"]

Toimeentulotuessa hyvitetään palkansaajaa tietyllä summalla, jonka saa ylimääräisenä ei-työssäkäyvä toimeentulotukeen verrattuna. Lisäksi toimeentulotuessa huomioidaan työmatkakulut ja esim. työstä aiheutuvat lastenhoitokulut. Kun saa jonkin aikaa palkkaa, josta ei jää säästöön ylimääräistä, voi tilit tyhjentää sossua varten ja tehdä esim. anopin kanssa lastenhoitokuitteja ja liittää bensakuitteja työmatkakuluina.

[/quote]

Ainakin meidän kunnassa se on 150e, eli vähemmän kuin saan kuntouttavassa työtoiminnassa ylimääräistä.ap

Vierailija
70/84 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän niitä tuloja mitenkään jaksoteta tuleville kuukausille, ellei sitten tienaa jotenkin poikkeuksellisia summia (esim.perintö).

Tiliotteet ym. tietysti pitää toimittaa 2kk ajalta, mutta ainakin tähän asti niistä on huomioitu lähinnä sen hetkinen saldo, jos sitäkään.

Vierailija
71/84 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaiskohan ihan vaikka soittaa sinne sos.toimistoon ja kysellä, että miten tällasissa tilanteissa tehdään?

En jotenkin jaksa uskoa, ettei töitä muka kannattais tehdä.

Vierailija
72/84 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 22:32"]

Tiliotteet ym. tietysti pitää toimittaa 2kk ajalta, mutta ainakin tähän asti niistä on huomioitu lähinnä sen hetkinen saldo, jos sitäkään.

[/quote]

Ja sekös vasta onkin ärsyttävää! Kun tililllä on rahat vuokraan (vuokranmaksu vaikka viikon päästä), eikä penniäkään yli, katsoo sossu että sinullahan on hyvin rahaa, mitä sinä täällä teet?

Vierailija
73/84 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 22:47"][quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 22:32"]

Ja sekös vasta onkin ärsyttävää! Kun tililllä on rahat vuokraan (vuokranmaksu vaikka viikon päästä), eikä penniäkään yli, katsoo sossu että sinullahan on hyvin rahaa, mitä sinä täällä teet?

[/quote]

Onko näin oikeesti käynyt?

Vierailija
74/84 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 22:47"][quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 22:32"]

[/quote]

[/quote]

73 jatkaa vielä; silloin kun me saatiin sossusta rahaa, luki siinä päätöksessä aina kyllä hyvin tarkkaan jokainen tilille ropsahtanut penni "tulot: työpaikka +100e, äiti +50e, sisko +10e". Lisäksi mielestäni on naurettavaa, että laina katsotaan tuloksi, mutta lainan takaisinmaksua ei katsota menoksi. Lisäksi jos tililleni on jäänyt 50e kun lähetän uuden hakemuksen, katsotaan se 50e seuraavan kuukauden käytettävissä oleviksi varoiksi, ja sama juttu jos säästät rahaa toiselle tilillesi, ne katsotaan käytettävissä oleviksi varoiksi. Eli säästeliäisyydestä ja nuukuudesta rangaistaan.

Vierailija
75/84 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 22:52"][quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 22:47"][quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 22:32"]

[/quote]

Onko näin oikeesti käynyt?

[/quote]

Jep, ne tilillä sivussa olevat kuun viidettä päivää odottavat rahat katsotaan seuraavan kuun käytettäviksi varoiksi.

Vierailija
76/84 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköjään näissä käytännössä on eroja. Ei mulle ole huomioitu tuloksi mitään edelliseltä kuukaudelta "säästöön" jäänyttä viiskymppistä.

Pitäiskö tilin muka olla nollilla hakemusta lähettäessä? Eihän siinä oo mitään järkeä.

Vierailija
77/84 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 23:03"]Näköjään näissä käytännössä on eroja. Ei mulle ole huomioitu tuloksi mitään edelliseltä kuukaudelta "säästöön" jäänyttä viiskymppistä.

Pitäiskö tilin muka olla nollilla hakemusta lähettäessä? Eihän siinä oo mitään järkeä.

[/quote]

Eihän siinä mitään järkeä olelaan. Ihan niin kuin ei siinäkään, että saat sossusta tonnin ja kuukauden päästä seuraavan tonnin. Kun käy kaksi kuukautta töissä tonnik kuukausipalkalla niin sillä pitäisikin yhtäkkiä selvitä useampi kuukausi.

Vierailija
78/84 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 21:49"]

ap

[/quote]

Tähän pitää kyllä kommentoida, että joo, niin minäkin olen kusessa jos "en säästä ja vahdi rahojani", sellaista se on. Eikös tuo ole ihan itsestään selvää! Ei kai tuon tajuamiseen sosiaalitoimiston rahaa tarvita...?

Vierailija
79/84 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ennen pitkäaikaistyötön. Ensimmäisen kerran sain työssäoloehdon täyteen ja pääsin ansiosidonnaiselle, kun menin kahdeksi viikoksi kesätuuraajaksi ja siellä tulikin yllättäen pitkä sairausloman sijaisuus. Samoin ensimmäisen vakituisen työn sain alle kahdeksi viikoksi aiotusta tuurauksesta, joka sitten jatkui ja jatkui ja lopulta sain vakituisen toimen.

Vierailija
80/84 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ketjua kun lukee, ihmetyttää suuresti missä maailmassa on ok, että ei tee työtä, jos siihen on mahdollisuus. Ilmeisesti Suomessa,vielä ja siksi hallitus joutuu leikkaamaan sosiaalikuluista. Inhottaa asenne "minulla on oikeus sosiaalitoimiston tukiin" ja "työnteon tarkoitus on elämänlaadun parantaminen". Ei, työn teolla maksetaan oma ja lasten elatus ja siitä maksetaan veroja, joilla jokainen meistä on saanut ilmaisen peruskoulun (80 000e/oppilas maksaa valtiolle), jatkokoukoulutuskin on ilmaista ja siihen saa opintotukea,  ilmaisen terveydenhuollon (jossa toki on gelmia, mutta silti maailman TOP 10 parhaimpaan rankattu) ja kun tulee ongelmia, yhteiskunta tukee taloudellisesti (äitiyspäiväraha/sairauspäiväraha/työttömyystuki/lapsilisät). Jokaisen velvollisuus on tehdä töitä, kun niitä on saatavilla. Mä oon saanut Suomelta todella paljon, enkä tiedä milloin saan maksettua tuon summan takaisin, vaikka töissä käynkin. Käyn muuten osa-aikatöissä, koska kokoaikatöitä en ole sanut ja osa-aikatyöllä saan sen verra, että ei tarvitse sossulta mitään anella. Kyllä, pitää ruokakaupassa tarkkaan asiat laskea, mutta sitä se aikuisuus on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi