Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En voi ottaa vastaan pätkätöitä, koska toimeentulotuki

Vierailija
11.05.2014 |

MOL:n sivuilla oli tarjolla 2-3kk kesälomatuurauksia, mutta koska olen osittain toimeentulotuen varassa, en uskalla ottaa töitä vastaan.Tiedän että sosiaalitoimi ottaa töiden loppuessa 2kk tulot huomioon, joten ei toivoakaan, että saisin tuona muutamana kuukautena kohennettua omaa ja lapseni elintasoa.Tämä on karu totuus, jota kaikki eivät välttämättä ymmärrä!

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 18:43"][quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 18:36"]

Mistä näitä sikiää jotka luulevat että tt-tuki on ruhtinaallinen. Ja ei, itse olen työssä ikäni käynyt ihminen, ainakin toistaiseksi.

480 e yksinäiselle. Siitä maksat puhelinlaskusi, ruuat, vaatteet, netin ym. Ainoastaan  terveydenhuoltokulut maksaa sossu. Ruhtinaallista eikö totta ??

[/quote]

Varmaan se käsitys tulee juuri siitä, että joku on mieluummin tt-tuella kuin käy töissä. Jos sillä tt-tuella ei kerran meinaa tulla toimeen, niin miksei sitten etsitä töitä ja yritetä pitää niistä kynsin hampain kiinni? Mä olen tehnyt töitä säännöllisesti 16-vuotiaasta alkaen, joten mun on vaikea kuvitella, mutta jos mulla olisi niin että saisin saman tasan saman verran rahaa riippumatta siitä kävisinkö töissä vai ottaisinko toimeentulotukea, niin varmaan kävisin töissä kuitenkin: Saisin työkokemusta, sosiaalisia kontakteja, päivissä olisi sisältöä, rutiineja ja voisin tuntea itseni tarpeelliseksi. Ei myöskään tarvitsisi ahdistua byrokratiasta tai täytellä hakemuksia.

[/quote]

Samaa mieltä tän kommentin kanssa!! Mielestäni tt-tukea pitäisi porrastetusti alentaa sen mukaan kuinka pitkään sitä nostetaan. En vaan keksi muuta keinoa köyhyysloukulle. Mutta sanopa tuo kommentti ääneen jossakin!! Auta armias sitä "köyhät kyykkyyn" huutelua. Eli juu antaa tulla alapeukkuja. Mutta oikeasti käytän joskus aikaani köyhyysloukkuilmiön pohtimiseen joten jos on parempia neuvoja niin antaa tulla vaan niitäkin:)

Ja ei en tällä tarkoita aktiivisia työnhakijoita tai työkyvyttömyyseläkkeellä olevia. Heidän tuet erikseen.

Vierailija
42/84 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 18:43"][quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 18:36"]

Mistä näitä sikiää jotka luulevat että tt-tuki on ruhtinaallinen. Ja ei, itse olen työssä ikäni käynyt ihminen, ainakin toistaiseksi.

480 e yksinäiselle. Siitä maksat puhelinlaskusi, ruuat, vaatteet, netin ym. Ainoastaan  terveydenhuoltokulut maksaa sossu. Ruhtinaallista eikö totta ??

[/quote]

Varmaan se käsitys tulee juuri siitä, että joku on mieluummin tt-tuella kuin käy töissä. Jos sillä tt-tuella ei kerran meinaa tulla toimeen, niin miksei sitten etsitä töitä ja yritetä pitää niistä kynsin hampain kiinni? Mä olen tehnyt töitä säännöllisesti 16-vuotiaasta alkaen, joten mun on vaikea kuvitella, mutta jos mulla olisi niin että saisin saman tasan saman verran rahaa riippumatta siitä kävisinkö töissä vai ottaisinko toimeentulotukea, niin varmaan kävisin töissä kuitenkin: Saisin työkokemusta, sosiaalisia kontakteja, päivissä olisi sisältöä, rutiineja ja voisin tuntea itseni tarpeelliseksi. Ei myöskään tarvitsisi ahdistua byrokratiasta tai täytellä hakemuksia.

[/quote]

Samaa mieltä tän kommentin kanssa!! Mielestäni tt-tukea pitäisi porrastetusti alentaa sen mukaan kuinka pitkään sitä nostetaan. En vaan keksi muuta keinoa köyhyysloukulle. Mutta sanopa tuo kommentti ääneen jossakin!! Auta armias sitä "köyhät kyykkyyn" huutelua. Eli juu antaa tulla alapeukkuja. Mutta oikeasti käytän joskus aikaani köyhyysloukkuilmiön pohtimiseen joten jos on parempia neuvoja niin antaa tulla vaan niitäkin:)

Ja ei en tällä tarkoita aktiivisia työnhakijoita tai työkyvyttömyyseläkkeellä olevia. Heidän tuet erikseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 20:10"]

Olen katkera ja paskamainen ämmä, mutta kun tekee pätkissä kolmivuorotyötä paskalla palkalla teurastamosiivoojana, niin vituttaa tulla lukemaan näitä "en voi ottaa vastaan pätkätöitä" -juttuja. Ei muuta, hyvää loppuiltaa kaikille :)

[/quote]

Kannattaa opiskella... jostain syystä en ole ikinä joutunut työskentelemään teurastamossa..

Vierailija
44/84 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 18:36"]Mistä näitä sikiää jotka luulevat että tt-tuki on ruhtinaallinen. Ja ei, itse olen työssä ikäni käynyt ihminen, ainakin toistaiseksi.

[/quote]

Entäs asumismenot? Missä asut ilmaiseksi? Monella työssäkäyvällä menee yli puolet tuloista asumiseen.

Vierailija
45/84 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 20:16"][quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 18:36"]Mistä näitä sikiää jotka luulevat että tt-tuki on ruhtinaallinen. Ja ei, itse olen työssä ikäni käynyt ihminen, ainakin toistaiseksi.

[/quote]

Entäs asumismenot? Missä asut ilmaiseksi? Monella työssäkäyvällä menee yli puolet tuloista asumiseen.

[/quote]

Tuon 480 euron lisäksi maksetaan vielä vuokra, useimmitin täysimääräisenä.

Vierailija
46/84 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 18:18"]

Mistä voisi vetää sen johtopäätöksen, että toimeentulotuki on Suomessa aika hyvä, jos mieluummin elää sen varassa kuin tekee töitä...

[/quote]

Toki siitä voi virheellisiäkin johtopäätöksiä tehdä, kuten tuollaisia.

Todellisuus on kuitenkin toinen, jos töitä saa yli 4kk ajaksi, kannattaa ilman muuta ottaa vastaan, mutta 2kk ei välttämättä kannata, sillä elintaso voi laskea.

Ongelmahan ei ole sosiaalituen liiallisessa tasossa, vaan sen liiallisessa vähenemisessä lyhyiden työsuhteiden tulojen seurauksena. Käteen jää vähemmän jos tekee ne työt ja joutuu maksamaan myös työmatkakulut, joita ei joudu maksamaan kun töitä ei ota vastaan. Töihin meno näet lisää myös kuluja, ja se pitäisi ottaa niissä sossutukilaskelmissa huomioon, mutta totuus on toinen.

Vierailija
47/84 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tän pitäisikin saada pitää sosiaalihuoltoetuisuutensa ennallaan ja LISÄKSI työpalkka pätkätyöstään. Kaikki ei vaan voi saada kaikkea!

Vierailija
48/84 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 20:03"]

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 16:39".Tämä on karu totuus, jota kaikki eivät välttämättä ymmärrä!

[/quote]

Joo eivät ymmärräkään :( tiedän ettei houkuta tehdä "paskaduunia" hikihatussa kun ilmaiseksikin sitä rahaa sais mutta ettei edes pyri kierteestä mitenkään pois?? Sitä en ymmärrä! Eikö sitä voisi ajatella sijoituksena? Kituutat kesän ajan noilla palkoilla mutta saat sitten cv:hen merkinnän kokemuksesta ja teet hommat vielä hyvin niin saat ylistävän todistuksenkin.

Vai eleletkö mielummin tuilla loppuelämän? :/

[/quote]

Niin, siis näissä työtarjouksissa nimenomaan haetaan kesäksi sijaista, tai pelkkää kesällä tehtävää työtä jolloin talveksi ei sitä työtä enää ole.Ottaisin mielelläni vaikkapa 6kk pestin vastaan, silloin voisin nostaa elintasoani edes hiukan ja sitähän työnteolla haetaan vai mitä?

ap

Vierailija
49/84 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 20:03"]

Joo eivät ymmärräkään :( tiedän ettei houkuta tehdä "paskaduunia" hikihatussa kun ilmaiseksikin sitä rahaa sais mutta ettei edes pyri kierteestä mitenkään pois?? Sitä en ymmärrä! Eikö sitä voisi ajatella sijoituksena? Kituutat kesän ajan noilla palkoilla mutta saat sitten cv:hen merkinnän kokemuksesta ja teet hommat vielä hyvin niin saat ylistävän todistuksenkin.

Vai eleletkö mielummin tuilla loppuelämän? :/

[/quote]

Mieluumin tietty tekis töitä, jos tukisäädökset vaan antais siihen mahdollisuuden.

Jos elintaso on niin alhainen, että tulee juuri ja juuri toimeen ei vaan kertakaikkiaan ole mahdollista sitä edes tilapäisesti alentaa ottamalla vastaan liian lyhyttä pätkätyötä.

Ainoa ratkaisu on muuttaa typeriä säädöksiä, eli tt-tuen alenemista tulojen hankkimisen seurauksena kannattaa vähentää, niin tt-tuen kysyntä heikkenee ihmisten päästessä töihin. Seurauksena veronmaksajat pääsevät kiittämään päättäjiä alentuvasta verotasostaan. Miksi näin ei muka voida tehdä?!?

Ainoa syy on ideologia, ei talouden realiteetit.

Vierailija
50/84 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, onko sulla suunnitelmissa saada joskus jotain pidempiaikaista työtä? Silloin suosittelen lämpimästi tekemään niitä pätkiäkin. Itse en työnantajana ottaisi edes haastatteluun sellaista ihmistä, jolla on pitkiä työttömyysputkia, se kertoo omaa kieltään.

Vierailija
51/84 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 18:14"]

No tuota, miksei sitä otettaisi huomioon? Jos palkkatuloja ei otettaisi huomioon, kuka tahansa voisi mennä pyytämään sossusta rahaa. Eikö tuki ole tarkoitettu vain siksi aikaa, kun töitä ei ole?

[/quote]

Niinhän sä kuvittelet, mutta ei ole tarkoitettu edes ko ajaksi, vaan myös työpätkän jälkeiseltä työttömyysajalta jätetään tukia maksamatta, jos ottaa pätkätöitä vastaan. Seurauksena kokonaisansio pitemmältä ajalta laskee pätkätöiden seurauksena, jos ei löydä heti uutta pätkää tilalle. Mätä systeemi näet.

Vierailija
52/84 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 20:42"]

Ap, onko sulla suunnitelmissa saada joskus jotain pidempiaikaista työtä? Silloin suosittelen lämpimästi tekemään niitä pätkiäkin. Itse en työnantajana ottaisi edes haastatteluun sellaista ihmistä, jolla on pitkiä työttömyysputkia, se kertoo omaa kieltään.

[/quote]Näin juuri, se kertoo omaa kieltään rekrytoijien asennevammoista.

Vierailija
53/84 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 20:25"]

Tän pitäisikin saada pitää sosiaalihuoltoetuisuutensa ennallaan ja LISÄKSI työpalkka pätkätyöstään. Kaikki ei vaan voi saada kaikkea!

[/quote]Ei vaan sossutuet ennallaan siltä ajalta, kun töitä ei ole, ja palkkaa niiltä ajoilta kun töitä on. Mikäli näin tehtäisiin sossutukien kulut veronmaksajille putoaisivat merkittävästi nykyisestä, koska kaikkien kannattaisi aina ottaa pätkiä vastaan, toisin kin nykyisin.

Tämä on täysin eri asia kuin saada molempia samalta ajalta, kuten tuossa esität.

Vierailija
54/84 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä ainakin palkasta jätetään 20% ottamatta huomioon, kannustaa töissäkäyntiin.

Vierailija
55/84 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tosiaan niin, että jos menee 2 kk töihin, huomioidaan kaikki palkkatulot seuraavien kuukausien toimeentulossa? Eihän tuossa ole mitään järkeä? Kyllähän ap:n tulisi saada elää normaalisti tulojensa mukaan, kuten me kaikki muutkin. Ostaa vaikka uusi pesukone, jos sille on tarvetta. 

Tuolla logiikalla meidän kaikkien tulisi elellä toimeentulotukinormien mukaisesti, koska voidaan olettaa että vuoden palkasta jää niin ja niin paljon säästöön eikä tukea myönnetä (työttömyyden tai muun kohdatessa).

Vierailija
56/84 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 20:46"]

[/quote]

Ei, se usein kertoo työntekijän asenteesta, jossa "mulla on oikeus sossutukiin, mulla ei oo velvollisuutta mennä töihin hetkeksi maksamaan niitä veroja joilla niitä tukia maksetaan". Eräänlaisesta elämäntyylistä ja asenteesta.

Vierailija
57/84 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 20:58"]

Onko tosiaan niin, että jos menee 2 kk töihin, huomioidaan kaikki palkkatulot seuraavien kuukausien toimeentulossa? Eihän tuossa ole mitään järkeä? Kyllähän ap:n tulisi saada elää normaalisti tulojensa mukaan, kuten me kaikki muutkin. Ostaa vaikka uusi pesukone, jos sille on tarvetta. 

Tuolla logiikalla meidän kaikkien tulisi elellä toimeentulotukinormien mukaisesti, koska voidaan olettaa että vuoden palkasta jää niin ja niin paljon säästöön eikä tukea myönnetä (työttömyyden tai muun kohdatessa).

[/quote]

Ei ole ap:n lätinä totta, koko tuloa ei oteta huomioon, niin kuin tossa aiemmin sanottiin jo Helsingin osalta ja esim uuden pesukoneen hankintaan sossu voisi antaa myös harkinnanvaraista tukea joka tapauksessa. Ap koittaa nyt vaan perustella miksi saisi olla tekemättä rehellisiä töitä.

Vierailija
58/84 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella ihmeellinen ketju taas. Toimeentulotukihan on esim. yksinhuoltajalla vähän reilu 500€ kuussa. Mistä tahansa työstä saa kyllä käteen vähintään 1000€. Eli työtä tekemällä kaksi kuukautta "voitto" on moninkertainen.  Miksi silloin ei olisi velvollinen osallistumaan omaan elatukseensa?

Vierailija
59/84 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 21:07"]

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 20:46"]

[/quote]

Ei, se usein kertoo työntekijän asenteesta, jossa "mulla on oikeus sossutukiin, mulla ei oo velvollisuutta mennä töihin hetkeksi maksamaan niitä veroja joilla niitä tukia maksetaan". Eräänlaisesta elämäntyylistä ja asenteesta.

[/quote]

Jos et henkilöä edes haastattele, et todellakaan tiedä henkilön asenteista yhtään mitään, etkä tule ikinä tietämäänkään. Mutta omapahan on ongelmasi.

Vierailija
60/84 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 21:17"]Todella ihmeellinen ketju taas. Toimeentulotukihan on esim. yksinhuoltajalla vähän reilu 500€ kuussa. Mistä tahansa työstä saa kyllä käteen vähintään 1000€. Eli työtä tekemällä kaksi kuukautta "voitto" on moninkertainen.  Miksi silloin ei olisi velvollinen osallistumaan omaan elatukseensa?

[/quote]

Öööh, minä saan kaikenkaikkiaan 1430€ tt-tukea kuussa. Minä ja yksi lapsi taloudessa. Tuohon päälle asumistuki, elatusmaksu ja lapsilisä, yhteensä 2100€. MIKSI menisin töihin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yksi