Oliko muilla lapsena karvahattu, jossa kiinni häntä?
Minkä hyvän tähden mun pää on tollaiseen elukkaan pakattu palloksi, löysin kellastuneen valokuvan ja järkytyin!
Kommentit (87)
Ei ollut. Sen sijaan oli jostain tanaksta punaisesta kankaasta (verkaa tai sarkaa) tehty lakki, jonka reunassa oli harmaata kikkaraa karvaa ja päälaella oli samasta karvasta tehty rinkeli, josta toikkui kaksi tai kolme pahuksen kovaa pientä turkispompulaa. Se oli varsin lämmin lakki, siinä oli jopa alkeellinen tikkivuori.
Ai sellainen kuin Aku Ankassa Sudenpennuilla? Vähän olis ollu hieno.
Olisin halunnut, mutta en saanut.
Valkoinen tekokarvaversio oli. Mä tykkäsin siitä, vaikka mua siitä kiusattiin tai enemmänkin kiusoiteltiin. Kun jäi pieneksi halusin uuden.
Taisi olla, mutta se oli keinoturkista. En tiedä oliko siinä tupsu vai muu. Siihen aikaan oli takkien huppujen kaulukset oikeaa turkista.
Naapurin pojalla oli sellainen.
Olisin aivan hirveesti halunnut samanlaisen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut, koska ei ollut varaa turkishattuun. Vain vähän rikkaammilla oli häntähattu.
Minä sain äitini pallomallisen karvalakin ja äiti ompeli siihen vielä jostain löytämänsä aidon, paksun hännän. Oli ihana hattu!
Paremmin toimeentulevilla meidän lähiössä oli muistaakseni kaupasta ostetut, yleensä valkoiset häntähatut.
Kyllä oli, sellainen ruskea kiiltotekonahkaa ja harmaa häntä, kyllä oli
silloin 70 luvulla aika monella, terv. 70 luvun lapsi.
Tottahan toki 70-luvulla sellainen piti olla, olihan enollani tuolloin minkkitarha pohjanmaalla. Äidillä oli sellainen minkkikaulahuivi vai miksi sitä nyt sanottiin, siis minkinnahka jolla oli lasisilmät ja hampaiden tilalla sellainen klipsi jolla sen sai kiinnitettyä kaulaan niin että minkki näytti purevan omaa häntäänsä. Ajatelkaa jos joku nykypäivänä kulkisi minkinraato kaulassa!
Oli :) Ja veljeltäni lähti aina irti kun joku vetäisi, äitini oli yhtenään ompelemassa.... Ihana 70-luku!
http://70-luvulta.blogspot.com/2009/10/kas-nain-heiluu-hanta.html
Häntähattu oli ihana!
Sitten mulla oli myös sellainen missä oli valkoinen karvareunus ja sitten punaista kangasta keskiosa ja keskiosassa valkoinen karvatupsu.
Oli, valkoinen, jonka häntä syttyi palamaan osuessaan kynttilään.. 😬
Mulla oli 2000 luvun alussa, ala asteella sellainen ketun häntä minkä sai hakaneulalla kiinni vaikka pipoon, olipa vielä ihan aitokin.
Hieman huvittaa nyt että miksi ihmeessä moinen ja mistä liene edes sain sen. Ei taitaisi nykyään kukaan katsoa kovin suopeasti moista häntää :D
Vierailija kirjoitti:
Ai sellainen kuin Aku Ankassa Sudenpennuilla? Vähän olis ollu hieno.
Melkein, mutta se lakkiosa oli mallia pallo. Se ympäröi pään. Häntä taas oli poninhäntänä siellä takana. Aika lailla kuten Sudenpennuilla.
Voi että muistan kettuhattuni vieläkin! Se oli niin LÄMMIN.
Olen syntynyt vuonna 1974.
Oli ja tykkäsin siitä kovasti. En yhtään ajatellut silloin, että pää on eläimen raadossa.
N77
Mulla ainakin oli, semmoinen harmaanruskea ja häntä taisi olla hiukan raidallinen. Pikkuveljellä oli kans. Hienoja kuvia pallopäistä on noilta ajoilta :)
N79
Oli! Tuli ihana nostalgian aalto, kun nyt muistin sen. En tiedä, oliko se aito vai tekoturkiksesta. Nykyään en käyttäisi turkiksia.
N77
Oli. Ja haluisin samanlaisen (tietenkin tekoturkisesta).
Pojallani oli 70-luvulla supikoirannahkasta tehty hattu hännällä ja ihan Helsingin Töölössä.
Ihania kuvia olemassa.
Mulla tietysti minkkiturkki kuten edelleen. Viime talvena oli kerran turkkikeli, saa nähdä tuleeko tänä talvena tarvetta.