Kertokaa lapsuutenne teknisestä laitteesta, joka on jäänyt mieleen. Minä aloitan:
punaiset Sonyn tosi hienot korvalappustereot. Se käänsi kasetin itsestään, kun kasetti pääsi puolen loppuun. Ja siinä oli oma kaiutin, eli kun otti korvalappupiuhan pois, kuuli musan pikku kaiuttimesta. Ja sillä pystyi nauhoittamaankin. Sain ne tuliaisiksi ulkomailta. Mitä rakkaita vempaimia teillä oli?
Kommentit (731)
Vierailija kirjoitti:
View-Master kuvakiekkolaite. 50-60 luvulla ennen videoaikaa. Kirkkaat kolmiulotteiset kuvat olivat elämys.
Ei ole tekninen laite.
Mekaaninen pieni kädessäpidettävä laskukone,missä oli pieni kynäntapainen,millä liikuteltiin numeroliuskoja. Sain joululahjaksi 1960-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli ensimmäisessä vhs-videonauhurissa kaukosäädin johdolla.
Minulla toisessa. Ensimmäinen videonauhurini oli vuonna 1983 Sony Betamax, jossa oli langaton kaukosäädin. Hinta muhkeat 6000 markkaa. Pari vuotta myöhemmin ostin vhs-videonauhurin, kun beta-kasetti valikoima alkoi olla surkea. En muista minkä niminen oli, mutta kuvanlaatu oli surkea Sonyyn verrattuna. Hinta oli 2500 markkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
View-Master kuvakiekkolaite. 50-60 luvulla ennen videoaikaa. Kirkkaat kolmiulotteiset kuvat olivat elämys.
Ei ole tekninen laite.
Onpas.
Rannekello johon pystyi laittamaan kappaleita nuottien mukaan ja toimi vallan hyvin.
Ilmankostutin "ufo", 80-luvulta.
Pölynimuri 1955, samoihin aikoihin pulsaattoripesukone.
Serkut oli rakentanut metalliputkesta sellaisen kolmipyörän, johon oli laitettu mopon moottori. Ajoin se ylösalaisin lepikkoon lapsena.
Philipsin V2000-videonauhuri. Oli kuuminta hottia hetken aikaa kasarin alkupuolella. Käännettävä kasetti.
auton moottori
sain olla mukana moottoriremonttia tehdessä, muistan kun oli moottorin kansi auki
Vierailija kirjoitti:
Se monistuslaite joka haisi pirtulta ja teki violettia jälkeä, mikähän senkin nimi oli
Meillä oli sellainen ala-asteella. Koko käytävä haisi, kun opettaja oli ottanut kopioita.
Kaffeemylly l. kahvimylly oli kiva laittaa pavut sinne, tuoksu..
Tykkäsin siitä pirtulta haisevasta violetista monistuspaperista, ihana tuoksu.
Naurukone. Niin kyllä , sellainen tuli Kanarian matkalta ja oli hauska :)
Kangaspussissa oli muovinen laite ja nappia painamalla sai kuulla kaiuttimesta hauskaa naurua . Kyllä nauru tarttui !
Onko muilla tätä kokemusta ? Löytyisipä vielä jostakin kyseinen laite :)
Höyryvene
Sellainen jossa lämiskän alle laitettiin palava tabletti. Myöhemmi kuulin kutsuttavan pumput moottoriksi tai jotain sinne päin.
Vierailija kirjoitti:
Höyryvene
Sellainen jossa lämiskän alle laitettiin palava tabletti. Myöhemmi kuulin kutsuttavan pumput moottoriksi tai jotain sinne päin.
Jos ehkä vene meni minne mieli ei ole nämä nykyajan vehkeet sen kummempia. Kirjoittelevat oman mielensä mukaan. Piti olla putput.
Vierailija kirjoitti:
70-luvun alussa sain nuken jonka sisällä oli minikokoinen levysoitin. Nuken mukana tuli muutama levy jotka laitettiin sisään selässä olevaan aukkoon. Kun mahassa olevaa nappia painoi lausui nukke lorun tai laulunpätkän. Harmi vain että nukke puhui ainoastaan saksaa, joten minulla ei ollut hajuakaan mitä se sanoi :D
Jossain vaiheessa keksin että paristokotelon takana on vipu josta sai säädeltyä nuken puheen nopeutta. Oli varsinainen komiikan multihuipentuma pistää nukke vuoronperään kimittämään kuin pikkuorava ja sammaltamaan kuin joku demoni.
Löysin roskiksesta tuollaisen nuken, saatiin rikkoutunut soitin korjattua, siinä on vain yksi levy, käännettävä, toisella puolella on "Hämä hämä häkki" ja toisella jokin ruotsinkielinen laulu. Ihmeellinen vekotin :). Omista lapsuuden härveleistä on hienoimpana jäänyt mieleen ainakin sähköurut, "kauko-ohjattava" (ohjain kiinni johdolla) robotti ja Atari 2600.
Eka kasettisoitin jossa oli mikrofoni niin voi itse nauhoittaa Voitimme myös Natikka kasetti-radion, mulla ollut myös korvalappuradio. Nämä -70 luvulla.