Virkamerkit uusiksi, koska ruotsinkielinen teksti oli pienemmällä kuin suomenkielinen...
Ihan oikeasti, tällaisella lapsellisella simputtamisellako RKP:läiset kuvittelevat saavansa sympatiaa ruotsin kielelle? Tuollakin rahalla olisi voinut palkata vaikka lisää hoitajia. Uskomatonta taas.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kaikki-virkamerkit-ja-henkilokortit…
Kommentit (53)
On syytä huomata, että ei ole olemassa mustavalkoista erottelua suomenkieliset – ruotsinkieliset. Olen itse kaksikielinen, eli puhun suomea ja ruotsia, äidinkieleni on suomi. Pääkaupunkiseudulla on todella yleistä jos porukka puhuu ruotsia niin joka toinen sana on suomenkielinen sana. Eri asia Ahvenanmaalla, pohjanmaalla, ja osa länsirannikkoa, jossa porukka ei välttämättä oikeesti osaa suomen kieltä. Mulla työkavereina monta ihmistä, jotka puhuu paremmin ruotsia kuin suomea, vaikka äidinkieli on suomi. Pointti on siis se, että suomi-ruotsi-kielijuttu on täynnä variaatioita. Ei ole Calle ruotsinkielinen ja Seppo suomenkielinen, vaan tähän väliin mahtuu kymmenkunta variaatiota. Olisi mukava, jos ihmiset ymmärtää tämän. Uskon että suurin osa ymmärtääkin.
Peter C. kirjoitti:
On syytä huomata, että ei ole olemassa mustavalkoista erottelua suomenkieliset – ruotsinkieliset. Olen itse kaksikielinen, eli puhun suomea ja ruotsia, äidinkieleni on suomi. Pääkaupunkiseudulla on todella yleistä jos porukka puhuu ruotsia niin joka toinen sana on suomenkielinen sana. Eri asia Ahvenanmaalla, pohjanmaalla, ja osa länsirannikkoa, jossa porukka ei välttämättä oikeesti osaa suomen kieltä. Mulla työkavereina monta ihmistä, jotka puhuu paremmin ruotsia kuin suomea, vaikka äidinkieli on suomi. Pointti on siis se, että suomi-ruotsi-kielijuttu on täynnä variaatioita. Ei ole Calle ruotsinkielinen ja Seppo suomenkielinen, vaan tähän väliin mahtuu kymmenkunta variaatiota. Olisi mukava, jos ihmiset ymmärtää tämän. Uskon että suurin osa ymmärtääkin.
Joo, mutta miten tämä liittyy siihen, että teksti maan pääkielellä ei voisi olla isommalla?
"Suomenkielinen nimi oli liikaa Maarianhaminan Kotipizzan ovessa"
"Kotipizzan aukioloajat lukivat ovessa aluksi ruotsin lisäksi suomeksi, mutta yrittäjät joutuivat ne poistamaan, kun useammalta asiakkaalta tuli siitä närkästynyttä palautetta."
"Kerran satuin kuuntelemaan Radio Aaltoa ja mies tuli kysymään, onko teidän radiossa vikaa. Sanoin ei, jolloin hän vastasi, mutta kun sieltä tulee suomenkielistä musiikkia. "
"Osa asiakkaista on myös närkästynyt siitä, että kuiteissa lukee suomeksi "Kiitos käynnistä.""
https://www.translationsoftware4u.com/blog/language-regulations-in-queb…
Quebecissa kulkee ranskalaiset viivottimen kanssa mittaamassa ettei englannikielinen teksti ole sallittua suurempi.
Vierailija kirjoitti:
Quebecissa kulkee ranskalaiset viivottimen kanssa mittaamassa ettei englannikielinen teksti ole sallittua suurempi.
Kaksi- ja monikieliset valtiot pitäisi kieltää. Lika barn leka bäst.
Yksikielisissä valtioissa ei ole tällaisia naurettavia ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi- ja monikieliset valtiot pitäisi kieltää. Lika barn leka bäst.
Yksikielisissä valtioissa ei ole tällaisia naurettavia ongelmia.
Englanninkielisilla ei olisi sitten mitaan asiaa Quebeciin. Niiden ranskakin on niin vanhanaikaista etta ei sita nykyranskaa osaava tahdo ymmartaa.
Vierailija kirjoitti:
No laitetaan jatkossa isolla että ”polis” ja pienellä ”poliisi”, ja lupaatte sitten olla kitisemättä, jooko? Jos kerran kyseessä ei ole tärkeä asia.
Miksi enemmistö laitettaisiin pienellä.
On ihan oikein että maassa toisarvoinen kieli (ruotsi) laitetaan pienemmällä kuin ykköskieli.
miten tämä voi olla näin suomessa. ruotsalaiset ja saamelaiset suurimpia tukien saajia sanovat mitä kanta suomalaisten heidänkin kela rahojensa maksavien pitäisi tehdä. hallitus nurin ja svedut ja saamelaiset ruotuun kanta suomalaisten kanssa. ETTE TOSIAAN OLE ELIITTIÄ luulette itsestänne