Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää ihmiset, jotka hokevat olevansa erityisherkkiä ja/tai

Vierailija
10.05.2014 |

näkevänsä toisten ihmisten "läpi" - heille ei voi valehdella tai puijata, kun ovat niin erikoistuntijoita ihmisluonnossa...

Onkohan tämäkin jokin muoti-ilmiö, kun näitä naisihmisiä on alkanut olla laajemmassa tuttavapiirissä? Ovat niin erityisherkkiä ja vaistoavat kaikkea puutaheinää ihmisissä. Alkaa jo vähän kyllästyttämään heidän avautumisensa facebookeissa ja muualla. 

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisherkän mieheni stressinsietokyky on kyllä kans aika nolla. Masentuu herkästi ja takana onkin kaksi pitkää masennusjaksoa ihan vain "olen paska ihminen kun en osaa hoitaa arkea"-tyyppisestä lähtökohdasta. Ollaan tehty nyt niin, että kaikki mieltäpainavat asiat rytmitetään kalenteriin asia/päivä-tyyppisesti ja niistä pidetään kiinni. Ma: pankki, Ti: porailut ja ruuvailut, Ke: viikon soseet...... jne. Se on auttanut. Tämä asioiden jäsentämättömyys ei sinällään varmaan kuulu siihen erityisherkkyyteen, mutta hän lamaantuu täysin mielen täyttyessä liikaa, joten asioiden jäsentäminen helpottaa.

Vierailija
22/31 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on erityisherkkä ja välillä hänen kanssaan on raskasta elää.

Hän ärsyyntyy kovin helposti ihmismassoissa, baareissa, kuumassa(kesä), kylmässä ja koskettaessa. Hän myös väsyy herkästi, jos päivä täyttyy "liikaa". Hänellä on matala kipukynnys ja esimerkiksi hierontaa yrittäessäni antaa häntä "sattuu ihoon", vaikka kuinka hellä koittaa olla. Hän huomaa paljon asioita muissa ihmisissä, joita itse ei huomaa ja nekin asiat tuppaa aina olemaan "ärsyttäviä". Kotona kinastelemme usein, pidetäänkö valot päällä päivisin vai ei. Usein hän "imee tunteita" itseensä mm.minulta ja silloin tuntuu, ettei omille tunteille ole tilaa. Jos on huono päivä niin tietää että toisella on myös tai jos itkettää(syyttäkin) niin lohdutukseksi saa usein surullisen miehen kainalon. Myös vaatteiden "väärissä paikoissa" olevat napit, vetoketjut, saumat ja tahrat(jotka tuntuvat ihoa vasten) ärsyttävät häntä suunnattomasti. Siivousinoilija hän ei harmikseni ole(sottapytty naisenaan).

Kuitenkin hän on herkkyytensä ansiosta lahjakas musiikintekijä, kuuntelija sekä tilannehuumorin mestari. Hellä, ymmärtäväinen ja lojaali mies. Hän on luultavasti saanut elämänsä aikana liikaa niitä "nössökommentteja" sekä negatiivista huomiota herkkyytensä kanssa ja häntä usein luullaan laiskaksi(vaikka väsyy vain muita helpommin). Tämä kaikki on osaltaan edesauttanut huonon itsetunnon kehittymistä. Itsekin luokittelin hänet laiskaksi alkutaipaleellamme kun mitään ei mielestäni saanut aikaan.

Nyt kun asian laita on molempien tiedossa, runsas kiittäminen ja kannustaminen on parantanut mieheni itsetuntoa ja sitä myötä hän saa myös enemmän aikaan(huusaa vähän aikaa ja usein). Myös säännöllinen(usein) levon antaminen hänelle tuo virtaa. Koko tämän "erityisherkkyyden" tunnistaminen on parantanut suhdettamme ja motivaatiotamme rytmittää perheemme aikaa ja ajankäyttöä erilailla, niin että hänenkin tarpeensa tulevat nyt paremmin tyydytetyiksi. Samat asiat arjessa pyörii, vain eri rytmissä ja ymmärryksessä kuin ennen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa menee nyt iloisesti sekaisin huuhaa-new age-hörhöily, ihmisten kuvitelmat omasta psykologisesta tarkkanäköisyydestaan (paino sanalla kuvitelma), aistiyliherkkyys (mikä on oikeasti olemassaoleva ja diagnosoitavissa oleva asia, eikä totta vie mikään kiva juttu) ja jopa allergiat.

Mitä ap siis noista oikeasti tarkoitti? Vähän vaikea keskustella, kun melkein jokainen tässä ketjussa puhuu eri asioista.

JOS ap nyt tarkoittaa (kuten kuvittelen) tuota herkkyyden kakkoslajia eli sitä, että ihmiset kuvittelevat kykenevänsä analysoimaan toisten salattuja tarkoitusperiä, niin oman kokemukseni mukaan tuollaiset ihmiset ovat todellisuudessa juuri niitä kaikkein puupäisimpiä ja itsekeskeisimpiä tyyppejä. Kun he ovat "lukeneet muita rivien välistä", heidän itsekeksimäänsä käsitykseen ei pure yhtikäs mikään vasta-argumentti, koska he "tietävät" kyllä, mistä on "oikeasti" kyse, ihan sama mitä toinen yrittää selittää...

Vierailija
24/31 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

21: Voi kauhea, sun mies kuulostaa multa! Ja joo, uskon että mun miehen on välillä raskasta elää mun kanssa...

Vierailija
25/31 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 21:49"]

Joo, nää on nää "vanhat sielut" jotka näkee auroja ja enkeleitä ja ties mitä energiapalloja milloin missäkin. Kaikista ärsyttävintä on minustakin tuo ihmisten sieluntilan analysointi täysin pyytämättä jossain kahvilla istuessa. Todella tökeröä käytöstä ja täysin sopimatonta. Kaiken lisäksi ne oletukset menee aina päin helvettiä, tietenkin. Jossain vaiheessa aina loppuu kaveruus näiden entisiä elämiään muistelevien hourupäiden kanssa. Heille kun ei riitä omat psyykenongelmat, muut pitäisi aina väen väkisin saada uskomaan samoihin harhoihin.

[/quote]

Tässä nyt mennään jo "pikkuisen" syrjään erityisherkän käsitteestä.

Vierailija
26/31 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain pari ihmistä tässä ketjussa on tajunnut oikeasti mistä on kyse, vrt. tuo jonka mies on erityisherkkä ja muutama muu. Mulla on sama ongelma enkä tosiaankaan analysoi ketään, usko huuhaaseen tai ylipäänsä tuo asiaa mitenkään esiin. Elämä on tasapainoilua kun väsyn aivan jumalattoman helposti mukavistakin asioista. Olen erittäin hyvässä fyysisessä kunnossa, tänäänkin olen käynyt tunnin lenkillä ja olen kaikin puolin fyysisesti terve. En vain kestä stressiä yhtään. Nytkin olen viikonlopun puuhannut ihan liikaa, väsymyksen ja ylikierroksilla olon tunnistaa siitä että itku on herkässä ja etoo.

Vierailija
27/31 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 19:09"]

Vain pari ihmistä tässä ketjussa on tajunnut oikeasti mistä on kyse, vrt. tuo jonka mies on erityisherkkä ja muutama muu. Mulla on sama ongelma enkä tosiaankaan analysoi ketään, usko huuhaaseen tai ylipäänsä tuo asiaa mitenkään esiin. Elämä on tasapainoilua kun väsyn aivan jumalattoman helposti mukavistakin asioista. Olen erittäin hyvässä fyysisessä kunnossa, tänäänkin olen käynyt tunnin lenkillä ja olen kaikin puolin fyysisesti terve. En vain kestä stressiä yhtään. Nytkin olen viikonlopun puuhannut ihan liikaa, väsymyksen ja ylikierroksilla olon tunnistaa siitä että itku on herkässä ja etoo.

[/quote]

Niin tai sitten SINÄ et nyt ymmärrä, mistä puhutaan. Tuskinpa aistiyliherkkyydestä kumminkaan.

Vierailija
28/31 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 18:49"]

JOS ap nyt tarkoittaa (kuten kuvittelen) tuota herkkyyden kakkoslajia eli sitä, että ihmiset kuvittelevat kykenevänsä analysoimaan toisten salattuja tarkoitusperiä, niin oman kokemukseni mukaan tuollaiset ihmiset ovat todellisuudessa juuri niitä kaikkein puupäisimpiä ja itsekeskeisimpiä tyyppejä. Kun he ovat "lukeneet muita rivien välistä", heidän itsekeksimäänsä käsitykseen ei pure yhtikäs mikään vasta-argumentti, koska he "tietävät" kyllä, mistä on "oikeasti" kyse, ihan sama mitä toinen yrittää selittää...

[/quote]

Nimenomaan! Mulla on työkaverina juuri tuollainen minä-minä-tyyppi. Sen kanssa keskusteleminen on kuin löisi päätään seinään, kun se tekee kumminkin aina noita heinäpäisiä omia tulkintojaan. Yleensä ne tulkinnat menevät metsään niin että roikaa.

Vierailija
29/31 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 19:12"]

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 19:09"]

[/quote]

Niin tai sitten SINÄ et nyt ymmärrä, mistä puhutaan. Tuskinpa aistiyliherkkyydestä kumminkaan.

[/quote]

No kyllä minä senkin itsestäni tunnistan. Esim. äänet ja varsinkin hajut on häirinneet lapsesta asti enemmän kuin muita. Ylipäänsä kaikin tavoin reagoin voimakkaammin asioihin kuin muut. Ihan takuulla tämä on osaksi tulosta siitä että äidilläni oli raskaana olleessaan erittäin stressaava elämänvaihe, ongelman perusta on ihan fyysinen.

Vierailija
30/31 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erilaisuus ärsyttää ja ahdistaa joitakin ihmisiä. Kaikki pitäisi olla selkeissä lokeroissaan ja siististi mutkuilematta.

Miksei minua ärsytä jos joku tekee vääriä tulkintoja sielustani ja höpisee tontuista. Olenko viallinen tai hullu itsekin?

Vierailija
31/31 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisherkillä ei ole mielenterveysongelmia sen enempää kuin muillakaan. Se myös tarkoittaa HERMOSTON SYNNYNNÄISTÄ POIKKEAVUUTTA ja reaktiivisuutta. Ihminen kokee ja havaitsee asioita tarkasti ja syvällisesti, ja tästä syystä myös kuormittuu herkästi. Siinä ei myöskään ole mitään sen ihmeellisempää tai erityisempää, se on vaan tapa kokea maailma ympärillä. Trendistähän ei ole kyse, herkkyyttä on kaikissa ja erityisherkkiä on ollut aina, niitä on vaan alettu tutkia vasta viime vuosikymmenillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän