Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää ihmiset, jotka hokevat olevansa erityisherkkiä ja/tai

Vierailija
10.05.2014 |

näkevänsä toisten ihmisten "läpi" - heille ei voi valehdella tai puijata, kun ovat niin erikoistuntijoita ihmisluonnossa...

Onkohan tämäkin jokin muoti-ilmiö, kun näitä naisihmisiä on alkanut olla laajemmassa tuttavapiirissä? Ovat niin erityisherkkiä ja vaistoavat kaikkea puutaheinää ihmisissä. Alkaa jo vähän kyllästyttämään heidän avautumisensa facebookeissa ja muualla. 

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minä en vaistoa muissa mitään, mutta erityisherkkä olen kyllä. Ja mielenterveysongelmainen, johon tuo ominaisuus liittyy olennaisesti.

Vierailija
2/31 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihiset jotka kertoo olevansa niin valaistuneita ja henkisesti kehittyneitä..sitten nostetaan itsensä muiden yläpuolelle tämän henkisen kehittyneisyyden vuoksi ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitä hittoa ne alkavat ilman pyyntöä analysoimaan toisia ihmisiä jossain satunnaisissa kahvihuonetilanteissa. Vaivaannuttavaa kuunnella jotain pari hörhöopasta lukenutta naista, joka vakavalla naamalla alkaa analysoimaan mun elämää pinnallisen tuntemisen perusteella, huoh. 

Ja oikeesti taitaa olla nyt tää "erityisherkkyys" vallitseva trendi, erityisesti naisten keskuudesta. Vähän asiaan perehtyneenä voisin kuvitella, että hyvin moni nainen (miksei mieskin) löydä piirreluettelosta jotain itseään kuvaavaa, ja sitten aletaan mantramaisesti toistella olevansa erityisherkkiä, saaden siitä tekosyy siihen sun tähän. Jälleen yksi horoskooppimainen ihmisten höpläytys. 

Vierailija
4/31 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai tuo erityisherkkyys on positiivinen juttu. Kaveri ehdotti mulle että mä oisin erityisherkkä, kielsin asian, ei kuulosta kovin positiiviselta.

Vierailija
5/31 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 20:55"]

No, minä en vaistoa muissa mitään, mutta erityisherkkä olen kyllä. Ja mielenterveysongelmainen, johon tuo ominaisuus liittyy olennaisesti.

[/quote]

Olet asian ytimessä, kunnioitan.

Omien havaintojeni mukaan joillekin erityisherkkyys on nyt se oljenkorsi jolla voi selittää omia mielenterveyden ongelmia.

Vierailija
6/31 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle jotenkin menee käsi kädessä tietyt jutut ja ihmiset, jotka niistä puhuvat: nyt tämä erityisherkkyys, horoskoopit, uskomushoidot - etenkin enkelihoidot ja -uskomukset, erityisherkkis intuitio ihmisistä (niin, usein pieleen), omat erityislaatuiset sairastelut ja oireet, huomion keskipisteenä oleminen tavalla tai toisella. 

Vierailija
7/31 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mäkin olen erityisherkkä PMS-oireiden aikana. 

Vierailija
8/31 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen tietää että oikeasti erityisherkkä ei asiasta tuolla lailla puhu.

Vierailija
9/31 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on oikeasti erityisherkät silmät, sillä ne alkavat vuotaa pienestäkin ärsytyksestä. Mitään muuta allergiaa ei ole, paitsi koira, mutta ei koiria joka paikassa ole. 

Vierailija
10/31 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en mainosta irl omaa herkkyyttäni ikinä kenellekään, enkä muutenkaan mitään erikoiskykyjäni, jos niitä nyt sellaiseksi voi sanoa. Muutenkin välillä leikin (joudun leikkimään) tyhmempää kuin mitä olen, ja näyttelen paljon kovempaa kuin mitä oikeasti olen, mutta sillä tavalla täällä selviytyy paremmin. Mun herkkyyden näkevät ja tuntevat ja ansaitsevat vain ne, joihin syvästi luotan, tai jotka jo ennen sitäkin luottovaihetta näen itseni arvoisiksi. Ja esim. tämän taidon useinkin omaan, joskus tosin menee pieleenkin.

Mutta sen kyllä uskon, että alkaa ärsyttää tuollaiset itsensä mainostajat, sekä sellaiset jotka alkavat liiaksi huuhaa -analysoida ainakaan ääneen ihmisiä ympärillään, vaikkei kukaan sitä ole pyytänyt. En mä sanoisi että siinä välttämättä erityisherkistä (sekä älykkäistä) ihmisistä on silloin kyse, ehkäpä vain wannabe-sellaisista ja tökeröistä tyypeistä. Mä en sitä tee, enkä usko että suurin osa muistakaan kaltaisistani ihmisistä tekee, ei ainakaan oman kokemukseni pohjalta tee. Tosin kyllä helposti tunnistamme toisemme, näin väittäsin. :)

Vierailija
11/31 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, nää on nää "vanhat sielut" jotka näkee auroja ja enkeleitä ja ties mitä energiapalloja milloin missäkin. Kaikista ärsyttävintä on minustakin tuo ihmisten sieluntilan analysointi täysin pyytämättä jossain kahvilla istuessa. Todella tökeröä käytöstä ja täysin sopimatonta. Kaiken lisäksi ne oletukset menee aina päin helvettiä, tietenkin. Jossain vaiheessa aina loppuu kaveruus näiden entisiä elämiään muistelevien hourupäiden kanssa. Heille kun ei riitä omat psyykenongelmat, muut pitäisi aina väen väkisin saada uskomaan samoihin harhoihin.

Vierailija
12/31 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miten näistä asioista kouhottaminen tosiaan eroaa vaikka esim. uskonnon tyrkyttämisestä ihmisille, silti odotetaan ymmärrystä ja ihailua näistä erityiskyvyistä vaikkapa "lukea" ihmistä. Voi herranjestas. Ja tätä harrastavat jotkut ihan esimerkiksi opetusalalla olevat ihmisetkin. Kannattaa oikeasti miettiä missä ja kenelle näistä asioista avautuu - varmasti löytyy se oma vertaisryhmänsä vaikka somesta tai muualta, jossa voi kaltaistensa kanssa asioista keskustella. Kunnioitan kaikkien uskontoja ja uskomuksia, mutta oikeasti tyrkytys ja vaahtoaminen on ärsyttävää.  

Vierailija
13/31 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 21:57"]

En ymmärrä miten näistä asioista kouhottaminen tosiaan eroaa vaikka esim. uskonnon tyrkyttämisestä ihmisille, silti odotetaan ymmärrystä ja ihailua näistä erityiskyvyistä vaikkapa "lukea" ihmistä. Voi herranjestas. Ja tätä harrastavat jotkut ihan esimerkiksi opetusalalla olevat ihmisetkin. Kannattaa oikeasti miettiä missä ja kenelle näistä asioista avautuu - varmasti löytyy se oma vertaisryhmänsä vaikka somesta tai muualta, jossa voi kaltaistensa kanssa asioista keskustella. Kunnioitan kaikkien uskontoja ja uskomuksia, mutta oikeasti tyrkytys ja vaahtoaminen on ärsyttävää.  

[/quote]

Olen tasan samaa mieltä! Nämä on usein vielä pahempia kuin uskovaiset. Yksi kaverini muuttui täysin sietämättömäksi saatuaan jonkin ihme enkeliherätyksen ja liityttyään johonkin Äiti maa -kulttiin. Hän alkoi tulkita MUN elämäntilannetta ja kokemuksia oman kulttinsa mukaan. Selitti siis ihan pokkana, että tuo johtuu tästä ja tuo tästä ja ne syyt oli aina ihan käsittämätöntä paskaa jostain toisesta ulottuvuudesta.

Vierailija
14/31 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin suhtaudun avoimin mielin kaikenlaiseen new age -henkiseen juttuun, mutta voi kamalaa miten jotkut ihmiset siitä jaksavat avautua ja melkein tosiaan paatoksellisesti "myyvät" sitä muille. Ja ovat tosiaan todella herkkiä ( just erityisherkkiä) loukkaantumaan, jos vähänkään kriittisesti jotain asioista totean. Ja harmittaa itseä, kun en halua heitä loukata, mutta oikeasti rajansa kaikella fanaattisuudella, oli ideologia mikä tahansa. :( 

Vierailija
15/31 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ihmiset ovat erityisherkkiä tavalla tai toisella. Tästä nyt taas nostatetaan just tuolle tietylle ryhmälle uusi asia jossa voivat olla erityisiä. ;) 

Vierailija
16/31 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksi, että erityisherkkyys ei liity mihinkään henkimaailman asioihin. Se on hermoston synnynnäistä herkkyyttä reagoida sisäisiin ja ulkoisiin ärsykkeisiin. Sanan herkkä voisi korvata myös sanalla tarkka (kuten mm. psykiatri Juhani Mattila on tehnyt). Herkkä ihminen tekee tarkkoja havainnointeja itsestään ja ympäristöstään, mutta myös kuormittuu muita helpommin. Herkät eivät ole muita parempia, mutta eivät huonompiakaan. Kulttuurissamme herkkyys on kuitenkin ollut pitkään todella väheksytty ominaisuus ja monet ovat kokeneet kiusaamista ja pitäneet itseään viallisina. Ehkä siksi joillain on nyt kova tarve hehkuttaa asiasta ja iloita, kun ovat tajunneet, ettei heissä ehkä olekaan mitään vikaa ja samanlaisia on muitakin.

Vierailija
17/31 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pystyn yhden av:lle kirjoitetun viestin perusteella sanomaan, onko ihminen ärsyttävä vai ei. 

Se on totta, että kaikilla on yliherkkyyksiä. Mun aurinkoherkkyydelle nauretaan paljon, mutta sitten kun näkee, että mulla todellakaan ei tartte kuin olla hetki auringossa ja iho punoittaa, ei naureta enää. Jotkut, kuten esim. ap, ovat herkkiä ärsyyntymään. Mä en tätä aurinkoherkkyyttäni mainosta muuten kuin tilanteissa, joissa joutuu olemaan paljon auringossa ulkona. Silloin on oltava pitkähihaista päällä ja sitä joutuu joskus selittämään. Jotkut eivät sano mitään mutta katsovat vain kuin hullua, heidän annan vain olla. 

Vierailija
18/31 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Suomessa kaikki aina leimataan itsensä mainostamiseksi tai ylikorostamiseksi? Eikö voisi olla myös iloinen ystävän puolesta, että on oivaltanut jotain tärkeää itsestään?

Vierailija
19/31 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin välillä näen ihmisten aurat ja värikkäitä energia-aaltoja ihan niin että päähän sattuu. Sit otan buranat ja se migreeni menee ohi.

Vierailija
20/31 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä erityisherkkyys esiintyy niin, että en siedä kirkkaita valoja, meteliä enkä kovia ääniä. Ihmispaljoudet ympärilläkin ahdistaa, joten näitä välttämällä kaikki on OK.

Ihminen ei ole sisäistänyt oppimaansa, jos sitä pitää mainostaa ja "antaa esityksiä" tai päteä "tietonsa" kanssa.

Istu alas ja ole hiljaa. Tämä on hyvä neuvo viisaasta kirjasta. Joka on lukenut, tietää mistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yksi