Tekeekö muiden 6v yhtäpaljon kotihommia kuin uusimmassa Supermarjossa?
Tyhjentää tiskikonetta, imuroi lattioita, vie roskiksia yms...?
Meillä ei ainakaan tee. Joskus kyllä auttanut mua tyhjentämään tiskikonetta ja imuroinut lattialta pölypalleroita, kunnes homma meni sitten ihan pelleilyksi. :-/
Pari kertaa on kyllä auttanut kaupasta kantamaan ostoksia kotiin. Esim talouspaperipakkauksen tai viimeksi kun laitoin uuden jalkapallon kauppakassiin, niin poika ylpeenä kanteli sitä. ;-)
Ja pyykkienlaitosta ollaan tehty sellainen leikki, että poika heittää sängyltä pyykit mulle ja mä yritän napata ne kiinni ja viikkaan ne sitten kaappiin.
Ja ainiin, kyllä poika aina auttaa ottamaan pyykkejä pois narulta. ;-)
Kappas, näin kun kirjoitti kaikki kotihommat, mihin poika osallistuu, niin kyllä niitä sittenkin aika määrä tuli. ;-)
Kommentit (52)
En katsonut Marjoa, mutta meillä 6v:llä on oma tiskikonevuoro 2 krt/vko, imuroi oman huoneensa kerran viikossa (ja tietysti sitä ennen järjestelee tavarat), hakee innolla postit aina kun pyytää ja tykkää kantaa kauppakasseja. Ja ruoanlaitossa on mielellään mukana.
Tekeekö teillä 6 vuotiaat oikeasti kotitöitä oikein säännöllisesti? :D Pitäisköhän itekin alkaa antamaan 6v tytölle hommia, huonettaan siistii ja tekee kyllä palveluksia kun pyydän, mutta ei kyllä imuroi tai tyhjennä tiskikonetta tms.
Ehkä johtuu siitä että teen mielelläni itse niin tulee tehtyä, olen aika tarkka..
6v siivoaa huoneensa, auttaa muiden tilojen järjestelyssä, osallistuu viikottain keittiötöihin, laittaa omat astiansa koneeseen, auttaa tyhjentämisessä ja pöydän kattamisessa. Kauppareissuilla on usein mukana ja tekee pikkuhommia. Pyykkihommissa vaadin vain, että omat pyykit menevät koriin. Vain siivoaminen on neidille vastenmielistä, muut jutut kuuluvat ihan jokapäiväiseen arkeen ja sujuvat siinä sivussa.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 18:36"]6v siivoaa huoneensa, auttaa muiden tilojen järjestelyssä, osallistuu viikottain keittiötöihin, laittaa omat astiansa koneeseen, auttaa tyhjentämisessä ja pöydän kattamisessa. Kauppareissuilla on usein mukana ja tekee pikkuhommia. Pyykkihommissa vaadin vain, että omat pyykit menevät koriin. Vain siivoaminen on neidille vastenmielistä, muut jutut kuuluvat ihan jokapäiväiseen arkeen ja sujuvat siinä sivussa.
[/quote]
Ootko tosissas? Ei ihme että nykyajan lapset on niin stressaantuneita.
Ymmärrän huoneen siistimisen, mutta onko 6 vuotiaan tehtävä sen suuremmin siivoilla?
Mukana minullakin lapsi kaupassa, joskus haluaa leipomisessa tai ruoanlaitossa olla apuna mutta kyllästyy nopeasti enkä pakota.
Ei tee enkä vaadi. Leikki on lapsen työtä ja koulu koululaisen.
Ei 6-vuotiaan kuulu tehdä mitään kotihommia. Sitten saa auttaa, jos tekee itse jonkun suuren sotkun, mutta sekin vain kasvatuksellisista syistä.
En minäkään tehnyt yhtään mitään kotihommia kuin vasta teininä, kun innostuin kotitaloudesta. Minusta tulikin sitten todella hyvä leipoja ja ruoanlaittaja ja muutkin kotihommat kyllä sujuu. Ikinä ei kotona velvoitettu mihinkään.
Ei meillä 10 v. tee yhtään mitään. En ole itsekään lapsuudenkodissani tehnyt mitään, silti ihan hyvin kykenen hoitamaan oman talouteni. Kuten joku jo sanoikin, kaikki normaaliälyiset kyllä oppivat.
Minä olen ottanut pojat pienestä pitäen mukaan siivoamiseen. Isä siivoaa myös. Meillä ei vapaamatkustajia katsota hyvällä silmällä, enkä rupea marttyyriäidiksi, joka kuluttaa vapaapäivänsä muun pesueen sotkujen siivoamiseen, joten odotan, että kaikki osallistuvat. Se joka on sitä mieltä, että siivoaminen ei kuulu lapsille, tekee karhunpalveluksen itselleen sekä lapsilleen, jotka tottuvat passaamiseen. Uhg, olen puhunut.
6v:llä ei vielä varsinaisia hommia, mutta osaa viedä roskat, hakea postin, kerätä lelut, pestä peilin ja lavuaarin, tyhjentää tiskikoneen, tehdä salaatin ja auttaa muutenkin ruuan ja kattamisen kanssa. Pyykkinarulle ei ylety ja likapyykin vieminen on jokailtainen kitinä.
Kunhan koulu alkaa/joskus kesällä....tehdään hänelle omat hommat ja aletaan maksaa viikkorahaa. Varmaan se oman huoneen siivous ennen imurointia ja postin ja roskien juoksemista alkuun.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 18:55"]
Minä olen ottanut pojat pienestä pitäen mukaan siivoamiseen. Isä siivoaa myös. Meillä ei vapaamatkustajia katsota hyvällä silmällä, enkä rupea marttyyriäidiksi, joka kuluttaa vapaapäivänsä muun pesueen sotkujen siivoamiseen, joten odotan, että kaikki osallistuvat. Se joka on sitä mieltä, että siivoaminen ei kuulu lapsille, tekee karhunpalveluksen itselleen sekä lapsilleen, jotka tottuvat passaamiseen. Uhg, olen puhunut.
[/quote]
6-vuotiaat ei ole mitään vapaamatkustajia. Kyllä se lapsi oppii paremmin kotitöihin, kun niitä ei esitellä leikin keskeyttävinä velvollisuuksina vaan hauskan kokkileikin yhteydessä tms. Siitä sitten teininä on jo helpompi laittaa pesemään omat pyykkinsä jne.
Meillä ei ole 6-vuotiasta kotona, vain 4.5v ja en kyllä osaa kuvitella että meidän tyttö tekisi puolentoista vuoden päästä sen kummempia kotitöitä kuin nytkään. Välillä auttaa pöydän kattamisessa ja oma huone pitää siivota iltaisin ennen nukkumaanmenoa sekä lelut olkkarista säilytysarkkuun. Joskus myös auttaa pölyjen pyyhkimisessä, ihan vapaaehtoisesti.
Tuli vaan mieleen omasta lapsuudesta se, että en muista mitä kotitöitä tein ihan pienenä / kouluikäisenä, mutta äitini jaksaa edelleen minulle, 40-vuotiaalle naiselle kertoa miten hän passasi minut ja siskoni pilalle kun olimme pieniä ja on se ihme että meistä on mitään huusholli-ihmisiä tullut. Että tympäisee tuo loputon marttyyriasenne. Muistan kyllä että olen ainakin perunoita kuorinut muusia varten ihan ala-asteikäisenä, auttanut imuroinnissa, mattojen tamppaamisessa ja lakanoiden mankeloinnissa. Minkäköhän verran mun olisi niitä kotitöitä pitänyt oikein tehdä...
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 18:42"]
Ymmärrän huoneen siistimisen, mutta onko 6 vuotiaan tehtävä sen suuremmin siivoilla?
Mukana minullakin lapsi kaupassa, joskus haluaa leipomisessa tai ruoanlaitossa olla apuna mutta kyllästyy nopeasti enkä pakota.
[/quote]
Meillä lapset (6, 8 ja 10v) saavat euron viikossa siitä, että tyhjentävät tiskikoneensa vuorollaan (joita siis kaksi/vko). 6v on hyvin ylpeä kun pystyy tienaamaan omaa rahaa ja sitten on euroja käytettävänä esim. koulun diskossa (jonne eskarilaisetkin saavat tulla), tai viimeksi osti myyjäisistä omilla rahoilla korun. Nuorimmainen on jopa kaikkein ripein ja innokkain apuri. Ja tosiaan oman huoneen siistinä pitäminen ja imurointi sekä omien likapyykkien lajittelu pyykkikoreihin kuuluu tehtäviin, eikä niistä nurise. Imuroinnissa kyllä autan tarvittaessa (tai imuroin nurkat paremmin kun tyttö on ulkona eikä näe että korjailen jälkiä).
t. 3
Kyllä meidän reilu 1-vuotias osallistuu kotitöihin aika täysillä. Tekee toki asiat aikuisen kanssa, mutta yhdessä tyhjennetään tiskikonetta, hoidetaan pyykkejä, pedataan, kerätään leluja, imuroidaan ja pestään lattioita. Lisäksi hän auttaa koiran ruokkimisessa ja pikkuveljen hoitamisessa. Mihinkään näistä ei todellakaan pakoteta, vaan hän itse vapaaehtoisesti osallistuu. Leluja kannustan keräämään oma-aloitteisesti leikin jälkeen, mutta muuhun hän kyllä osallistuu ihan muun perheen mukana.
Olen itse tarkka ja siisti luonne, kuten on lapsenikin. Ulkona on joskus kova paikka, kun joutuu jättämään roskan sinne, tänään törmättiin mm. keräämättömään ja litistyneeseen koirankakkaan kävelytiellä matkalla leikkipuistoon.
En usko, että lapseni tästä kärsii, mutta meillä on selkeää kotona se, että illalla viimeistään siivotaan yhdessä koti kuntoon seuraavaksi päiväksi mm. imuroidaan käyttötilat ja makuuhuoneet. Jokainen osallistuu kykyjensä mukaan. Isompana saavat sitten imuroida omat huoneensa iltaisin.
Harvalle se kodinhoito sitten teininä maagisesti iskostuu, vaan kyllä esimerkki ja oma osallistuminen kykyjen mukaan pienestä asti ovat mielestäni oikea väylä.
En ole katsonut Marjoa, mutta meillä on loppuvuodesta kuusi täyttävä poika, joka viimeeksi tänä aamuna tyhjensi astianpesukoneen. Yleensä kerran viikossa imuroi koko alakerran koska itse haluaa, ja vie aina omat kuivat pyykkinsä kappiin, osaa niputtaa sukat ja käännellä vaatteet.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 19:41"]
En ole katsonut Marjoa, mutta meillä on loppuvuodesta kuusi täyttävä poika, joka viimeeksi tänä aamuna tyhjensi astianpesukoneen. Yleensä kerran viikossa imuroi koko alakerran koska itse haluaa, ja vie aina omat kuivat pyykkinsä kappiin, osaa niputtaa sukat ja käännellä vaatteet.
[/quote]
Tuo unohtuikin! Eli kaikki lapset vievät puhtaat vaatteensa omiin kaappeihinsa. Minä viikkaan ne ja laitan jokaiselle oman kasan keskikerrokseen portaiden viereen, lapset vievät ne ylos ja laittavat kaappiin. Sitä harjoitellaan, että vaatteet löytäisivät tiensä oikeille hyllyille nättiin pinoihin...
t. 3 & 15
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 18:42"]
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 18:36"]6v siivoaa huoneensa, auttaa muiden tilojen järjestelyssä, osallistuu viikottain keittiötöihin, laittaa omat astiansa koneeseen, auttaa tyhjentämisessä ja pöydän kattamisessa. Kauppareissuilla on usein mukana ja tekee pikkuhommia. Pyykkihommissa vaadin vain, että omat pyykit menevät koriin. Vain siivoaminen on neidille vastenmielistä, muut jutut kuuluvat ihan jokapäiväiseen arkeen ja sujuvat siinä sivussa.
[/quote]
[/quote]
No, ei se sitä huonetta täysin itsenäisesti siivoa, kyllä siinä on aikuinen mukana ohjaamassa ja auttamassa. Kyseinen lapsi kyllä haluaisi osallistua enemmänkin esim. pyykkien viikkaukseen, mutta siinä mulla menee hermot, kun ei vielä hänen motoriikkansa riitä. Olen kyllä sitä mieltä, että leikki on lapsen työtä, mutta joskus pitää esim. siivota se huone ennen kuin menee kaverin kanssa ulos. Vaikeampi se on näitä hommia opetella myöhemmin.
No meillä tuon ikäinen (omasta halustaan) tiskasi astioita, pyyhki pölyjä, tyhjensi pesukonetta, laitteli sukkia kuivumaan ym. Rahaa tuosta ei saanut kyllä, mutta ihan omasta halustaan osallistuu perheen askareihin.
6 -vuotiaan ei kuulu tehdä kotihommia, eriasia jos haluaa tehdä pullaa äidin kanssa. 6-vuotiaan kuuluu leikkiä, hänen kanssaan voidaan käydä uimassa, kirjastossa, hiihtämässä, luistelemassa, teatterissa, leffassa jne. En ole edes vaatinut 16 v mitään pyykinlajitteluja jne ku nhan koulunsa hoitaa enemmän kuin hyvin, sitten jos tietokoneeseen tulee häikkää niin sellaiset asiat hoituu tms.
Ei tee muuta kuin kerää kerran päivässä lelunsa lattialta ja pyyhkii pari kertaa kuussa pölyt.
Ei mulla hermo kestäis ottaa lapsi mukaan kotitöihin. Ilman lapsia minulla menee pesutuvassa pyykkikoneen tyhjentämiseen, täyttämiseen ja pyykkien ripustamiseen maks. 5-10 minuuttia, kun teen sen ripeästi. Lasten kanssa menee helposti monta kertaa enemmän aikaa. Sama astianpesukoneen tyhjentämsiessä; tyhjennän sen aamulla heti herättyä, kun aivot on vielä unessa ja toimin ihan autopilotilla, ja en tosiaan halua siihen yhtään apuria. Haluan tehdä kaikki kotityöt sukkelaan muun toiminnan ohessa. Muutenkaan en arvosta sellaista ajattelua, et jos et pistä jo vastasyntynyttä petaamaan omaa petiään ja vaihtamaan omaa vaippaansa, niin se ei sitten opi ikinä mitään. Kaikki oppivat aikanaan omassa elämässään elämään ja toimimaan kuten parhaaksi näkevät, jos ovat normaaleja ihmisiä.