Tekeekö muiden 6v yhtäpaljon kotihommia kuin uusimmassa Supermarjossa?
Tyhjentää tiskikonetta, imuroi lattioita, vie roskiksia yms...?
Meillä ei ainakaan tee. Joskus kyllä auttanut mua tyhjentämään tiskikonetta ja imuroinut lattialta pölypalleroita, kunnes homma meni sitten ihan pelleilyksi. :-/
Pari kertaa on kyllä auttanut kaupasta kantamaan ostoksia kotiin. Esim talouspaperipakkauksen tai viimeksi kun laitoin uuden jalkapallon kauppakassiin, niin poika ylpeenä kanteli sitä. ;-)
Ja pyykkienlaitosta ollaan tehty sellainen leikki, että poika heittää sängyltä pyykit mulle ja mä yritän napata ne kiinni ja viikkaan ne sitten kaappiin.
Ja ainiin, kyllä poika aina auttaa ottamaan pyykkejä pois narulta. ;-)
Kappas, näin kun kirjoitti kaikki kotihommat, mihin poika osallistuu, niin kyllä niitä sittenkin aika määrä tuli. ;-)
Kommentit (52)
Minulla on 11-v. ja 9-v. lapset.
Siivoavat omat huoneensa kerran viikossa, hakevat postin, joskus vievät tai hakevat pyykkiä, tyhjentävät astianpesukoneen ehkä noin kerran viikossa per nuppi, joskus imuroivat.
Mutta mitään vuoroja ei ole. Minä siivoan pääasiassa. Lapset joskus tekevät kotihommia. Meillä on aina ihan tosi siistiä. Lasteni töitä ovat läksyn teko ja leikkiminen.
Tiedän noit aperheitä, joissa lapsilla on vuorot ja niistä väännetään ja tapellaan. Meillä minä siivoan ja lapset auttelevat jos jaksavat.
Meillä tuo tiskikone ja yläkaapin tavarat hoituu sillä, että ensin ne astiat nostetaan pöydälle, sitten tiskarin luukku kiinni ja tuoli avuksi. Siitä tuolilta nostelee 2 alimman hyllyn tavarat paikoilleen ja vanhemmat hoitaa loput. Terävä veitsi ei ole mikään ongelma, ne erottaa tylsemmistä aterimista aika helposti muodosta ja kahvasta....painavat keraamiset uunivuuat on isompi ongelma, mutta ehjänänovat toistaiseksi selvinneet.
Tiskikoneen täyttämistä en toistaiseksi lapselle hommaksi anna, itselläkin tahtoo likovedet joskus olla lattialla kun huolimattomasti kaataa vedet ja kippaa astian koneeseen.
Joku nro ekasivulta, se jonka eskari kitisee likapyykin viennistä pyykkikoriin.
Meillä kaikki kolme on ollet hirveän innostuneita kotitöistä 1-3-vuotiaina. Jostain helkkarin syystä se into sit laantuu samassa suhteessa, kun taidot karttuu.... :o
Meillä lapsilla on pieniä kotitöitä 1 per ikävuosi (sisältää oman huoneen järjestelyn, likapyykkien koriin viemisen yms. ja läksyt joka päivä, vanhimmalla myös koirasta huolehtimista) ja kun ne on viikon aikana hoidettu, saa sovitun palkkion. Isommilla se on viikkoraha (sisältää karkkirahan), nuorimmalla karkkipäivä.
Ei voi sanoa, että viikottain joutuisin viikkorahoja makselemaan :D
Meidän 1,5-vuotiaamme on jo kauan ollut mukana kodin normiaskareissa, haluaa aina tyhjentää tiskikonetta, laittaa pyykkejä, tyhjentää kauppakassit... nyt ostimme hänelle oman harjan jolla saa siivota lattioita. Lapset kuuluvat perheeseen, miksi heitä ei oteta mukaan kotitöihin? Iänmukaisesti tietenkin, mutta eivät ne sormia napsauttamalla opi vaikkapa siivoamaan kun ovat aikuisia. Ja aikuisen on todellakin hyvä vähän kasvattaa kärsivällisyyttään ja "uhrata" tiskien laitolle vaikka ylimääräiset viisi minuuttia, mikä menee siihen kun lapsi on apulaisena.
Meillä 2-vuotiaskin tyhjentää tiskikoneen ja häneltä otetaan ykeensä ne terävät veitset pois. 6-vuotias osaa kyllä viedä veitset paikalleen. Meillä kaikki käyttöastiat ovat vetolaatikoissa, tiskikone lattiatasossa joten ihan pienetkin yltävät hyvin viemään astiat paikalleen. Ne "paremmat Iittalan lasit" lapset laittavat myös vetolaatikoihin josta nostan ne itse yläkaappiin. Pääasiassahan arkikäytössä on arkiastiat.
Mieheni on juuri tälläinen äipän pikkulellikki....ei oo vaadittu mitään kotitöitä ja nyt sitten näkyy omassa kodissa, hirvee kahnaus kotitöistä ku ukko on tottunut et palvelu pelaa ;)
Kannattaa osallistaa jo alle kouluikäinen kotitöihin, sen ikäinen nauttii kun saa auttaa ja puuhastella mukana ja kun sen oppii jo pienenä niin kotitöistä ei tarvitse vääntää enää isompana.
Ihmettelen suuresti äitejä jotka ovat niin "tarkkoja" etteivät siksi halua lapsia mukaan kotitöihin. Tosi ankea perustelu...
Siis joku laittaa teinin pesemään omat pyykkinsä?! Kuule, olisko parempi niin, että jos ei niistä lapsista jaksa itse huolehtia, niin jättää ne tekemättä...
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 21:46"]
Öö mikä on velvoite? Lapset otetaan mukaan kodin, kaikille kuuluviin puhiin yhdessä.
Eihän ne lapset opi, jos niitä ei ikinä oteta mukaan niihin kodinaskareihin ym. Ei meidän lasta tarvitse pakottaa vaan aluksihan kaikki alkaa leikistä ym.
Tokihan kaikki tekee tyylillään:)
[/quote]
Totta, mutta jos on natsimeininki siivouksessa, siitä ei hyvä seuraa. Silloin sata vuotta sitten kun olin lapsi, niin meillä meni joka lauantai matot ulos ja luututtiin lattiat kontallaan, koska mopieillahan ei tule siistiä jälkeä. Itselle aikuisena ei todellakaan ole mitään siivouspäiviä tai että pitäisi olla hysteerisen siistiä. Ennenkuin joku taas kilahtaa, niin meillä on kyllä puhdasta, siiistiä ei läheskään aina.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 21:46"]
Öö mikä on velvoite? Lapset otetaan mukaan kodin, kaikille kuuluviin puhiin yhdessä.
Eihän ne lapset opi, jos niitä ei ikinä oteta mukaan niihin kodinaskareihin ym. Ei meidän lasta tarvitse pakottaa vaan aluksihan kaikki alkaa leikistä ym.
Tokihan kaikki tekee tyylillään:)
[/quote]
Totta, mutta jos on natsimeininki siivouksessa, siitä ei hyvä seuraa. Silloin sata vuotta sitten kun olin lapsi, niin meillä meni joka lauantai matot ulos ja luututtiin lattiat kontallaan, koska mopieillahan ei tule siistiä jälkeä. Itselle aikuisena ei todellakaan ole mitään siivouspäiviä tai että pitäisi olla hysteerisen siistiä. Ennenkuin joku taas kilahtaa, niin meillä on kyllä puhdasta, siiistiä ei läheskään aina.
En ole katsonut tuota ohjelmaa, mutta joo kyllä tekee. Nyt 7 vuotiaana tekee saman verran kuin on jo vuosia tehnyt. Tyhjentää astianpesukoneen aina. lajittelen pyykit kasoihin ja lapsi kääntää ne nurin ja laittaa pyykkikoneeseen pesupallon kanssa ja koneen päällä. Tyhjentää usein yksin myös pesukoneen joskus tehdään niin että poika tyhjentää konetta antamalla pyykkejä minulle ja minä samalla ripustan niitä kuivumaan. Kaappeihin vie kuivumasta pikku pyykit minä viikkaan isommat ja vien oikealle hyllylle. Imuroi tarvittaessa. Jos kaupassa käydäön yhdessä myös poika kantaa ostoksia, toki katson että hänellä on keveimmät kassit, mutta joskus saattaa pyytää lisääkin kannettavaa. Vie astiat pöytään ennen ruokailua jne. Se kaikki on ihan perheestä kiinni. Meillä kotityöt kuuluu tasaisesti ksikilee, toki ikä ja taitotason mukaan.
Kotityöt kuuluu normaaliin arkeen, joten siksi meilläkään ei niistä makseta.
Moni täällä huomautti, että lapset tuntevat itsensä ylpeiksi, kun ovat tehneet jonkin kotityön ja minusta tämä on hieno juttu. Miten lapsi alkaisi yhtäkkiä vaikka teininä ruveta siivoamaan ja hoitamaan asioita, kun niitä ei siihenkään asti ole häneltä vaadittu.