Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tekeekö muiden 6v yhtäpaljon kotihommia kuin uusimmassa Supermarjossa?

Vierailija
10.05.2014 |

Tyhjentää tiskikonetta, imuroi lattioita, vie roskiksia yms...?

Meillä ei ainakaan tee. Joskus kyllä auttanut mua tyhjentämään tiskikonetta ja imuroinut lattialta pölypalleroita, kunnes homma meni sitten ihan pelleilyksi. :-/

Pari kertaa on kyllä auttanut kaupasta kantamaan ostoksia kotiin. Esim talouspaperipakkauksen tai viimeksi kun laitoin uuden jalkapallon kauppakassiin, niin poika ylpeenä kanteli sitä. ;-)

Ja pyykkienlaitosta ollaan tehty sellainen leikki, että poika heittää sängyltä pyykit mulle ja mä yritän napata ne kiinni ja viikkaan ne sitten kaappiin.

Ja ainiin, kyllä poika aina auttaa ottamaan pyykkejä pois narulta. ;-)

Kappas, näin kun kirjoitti kaikki kotihommat, mihin poika osallistuu, niin kyllä niitä sittenkin aika määrä tuli. ;-)

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 19:52"]

6 -vuotiaan ei kuulu tehdä kotihommia, eriasia jos haluaa tehdä pullaa äidin kanssa. 6-vuotiaan kuuluu leikkiä, hänen kanssaan voidaan käydä uimassa, kirjastossa, hiihtämässä, luistelemassa, teatterissa, leffassa jne. En ole edes vaatinut 16 v mitään pyykinlajitteluja jne ku nhan koulunsa hoitaa enemmän kuin hyvin, sitten jos tietokoneeseen tulee häikkää niin sellaiset asiat hoituu tms.

[/quote]

6v kotiorjahan meillä asustaa, ikinä ei ehdi leikkiä kavereiden kanssa, käydä uimassa, pyöräillä jne... Huokaus.

8- ja 10-vuotiailtakin sujuu koulu erinomaisesti, vaikka käyttävät tunnin-pari viikossa kotihommiin ja ehtivät sen lisäksi jopa harrastaakin ;)

t. se 3 jne.

Vierailija
22/52 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaikki 4 ovat mukana ja yhdessä tehdään. 5 vuotias siistii, pyyhkii pöydän, kattaa pöytää ja kaatelee pilkotut vihannekset jne. salaattikulhoon jo itsenäisesti, 7 vuotias osallistuu vähän enemmän, 8 vuotias tekee jo monenlaista ja 14 vuotias parhaillaan tekee täytekakkua lähes itse. Välillä pitää pyytää, mutta kyllä pääsääntöisesti keittiössä tekeminen on sitä hauskaa yhdessä tekemistä. Teräviä veitsiä ei ainakaan alle tokaluokkalaiset käsittele.

Aikaa saattaa joskus mennä vähän enemmän lasten kanssa touhutessa, mutta se on sitä arvokasta yhdessäoloa ja tekemistä. Jos hommat sujuu, voidaan ruokailun päälle ehtiä vaikka pelata Afrikantähteä tai Uunoa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai. Miksi ei tekisi?

Leikkaa salaattiin aineksia, kattaa pöydän , ruokkii kissat, vie roskat, hakee postin, auttaa pyykeissä, tyhjentää tiskikonetta, joskus imuroi ja hakee polttopuita.

Jos päivässä tekee 5 minuuttia kotihommia ja muun ajan leikkii, sanoisin että ihan ok tasapaino. Ja poika on vielä todella ylpeä itsestään kun osaa hienosti auttaa.

Vierailija
24/52 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei meillä kyllä 6 v.tee yhtään mitään kotitöitä, korkeintaan kerää lelujaan tai askartelutavaroitaan. Ei edes ylety astiakaapille joten ei tulisi mieleenkään laittaa tyhjentämään tiskikonetta.

Tykkää kyllä leipoa ja pilkkoa ruokaa yms. mutta se on sellaista mukavaa yhteistä puuhastelua, ei velvoite. 

Vierailija
25/52 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaverin lapset tekee vaikka mitä. kateellisena seuraan vierestä kun pari lasta kilpailee kumpi saa  tyhjentää asitianpesukoneen tai kumpi saa kattaa pöydän. lelutkin siivoavat kiltisti, kun pyydetään. kieltämättä iso apu äidille, kun perheeseen nyt syntynyt vauva. itse olen tehnyt liikaa valmiiksi omille lapsille ja nyt se kostautuu kun ovat isompia. nyt iso vääntö jo oman huoneen siivoamisesta. 

Vierailija
26/52 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö mikä on velvoite? Lapset otetaan mukaan kodin, kaikille kuuluviin puhiin yhdessä.

Eihän ne lapset opi, jos niitä ei ikinä oteta mukaan niihin kodinaskareihin ym. Ei meidän lasta tarvitse pakottaa vaan aluksihan kaikki alkaa leikistä ym.

Tokihan kaikki tekee tyylillään:)

Vierailija
27/52 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on normaalia, että lapset osallistuvat kotitöihin taitojensa mukaan.

Meillä kohta kolmevuotias lapsi ja hoitaa mielellään kaikenlaisia pikku hommia. Hän laittaa sukat kuivumaan pareittain, lajittelee tiskikoneesta aterimet laatikkoon ja kattilat laatikkoon, pyyhkii pölyjä ja pesee omalla lattiamopillaan lattioita, siivoaa joka päivä omat lelunsa laatikoihin, järjestelee oman keittiönsä, osallistuu ruuanlaittoon esim. pesee perunat, sekoittaa salaatin, viikkaa oman peittonsa, vie omat vaatteensa iltaisin pyykkikoriin ja kastelee kukkia tai vaikkapa hoitaa kaupassa pikkukärryn työntämisen ja tavaroiden siihen keräämisen opastuksella. Kaikkea tätä hän eritoten haluaa tehdä.

Olisihan se helpompaa, jos en antaisi lapsen osallistua, mutta se olisi karhunpalveluksen tekemistä; lapsi haluaa osallistua ja samalla oppii hyödyllisiä taitoja. Haluan myös opettaa lapselle, että jokainen osallistuu kodin hommiin ja yhdessä tekeminen on mukavaa. Onhan se mukavaa retkeilläkin yhdessä!

Vierailija
28/52 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otatteko astianpesukoneesta pois ensin terävät veitset ja parhaat Iittalan lasit, ennekuin annatte 6-vuotiaan tyhjennellä?  Meillä ei kyllä ylettäisi edes lasikaappeihin laittamaan laseja paikoilleen ja jäisivät kahvimukitkin koneeseen.

Tai ehkä teillä lapsityövoiman käyttäjillä on invakeittiöt, joissa tasot ja kaapit nousevat ja laskevat?

- ai niin, ylettäähän keittiöjakkaran päältä ylähyllyillekin, se onkin soma näky kun 6-vuotias kiipeää jakkaralle käsissään Essence skumppalasit ja alapuolella on avoinna astianpesukoneen luukku ja puhtauttaan kiiltävät keittiöveitset pystyssä.

Vierailija
29/52 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jos rikkoo yhdenkään muumimukin, se otetaan viikorahoista pois.

Oppiipahan varovaiseksi.

Vierailija
30/52 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 22:33"]

Otatteko astianpesukoneesta pois ensin terävät veitset ja parhaat Iittalan lasit, ennekuin annatte 6-vuotiaan tyhjennellä?  Meillä ei kyllä ylettäisi edes lasikaappeihin laittamaan laseja paikoilleen ja jäisivät kahvimukitkin koneeseen.

Tai ehkä teillä lapsityövoiman käyttäjillä on invakeittiöt, joissa tasot ja kaapit nousevat ja laskevat?

- ai niin, ylettäähän keittiöjakkaran päältä ylähyllyillekin, se onkin soma näky kun 6-vuotias kiipeää jakkaralle käsissään Essence skumppalasit ja alapuolella on avoinna astianpesukoneen luukku ja puhtauttaan kiiltävät keittiöveitset pystyssä.

Maalaisjärjen käyttö on sallittua:) Toki meikä 6v. ja alle huiteli maatilantohinoissa mukana eli paimentelin lehmiä, syöttelin vasikoita, talloin heiniä ym. ja varmaan oli vaarallisempaa kun penkille nousu!

Vierailija
31/52 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aika boheemi meno. Kukaan ei tee mitään jos ei huvita tai ei ole aivan pakko. Fiiliksellä mennään. En tarkoita että olisimme aivan toivottomia, joskus vaan on tärkeämpää askarrella tai leikkiä tai lukea (myös aikuisten). siedämme hyvin sotkua ja kotona on hauskaa. Kyllä tässä elämässä saa suorittaa muutenkin tarpeeksi, ei kodista tarvi nykyaikana tehdä mitään työleiriä kenellekään. mutta eihän tää tietenkään ole mahdollista, jos kodin pitää olla valkoinen, steriili sisustuslehti-illuusio ;) 6-vuotiaamme on tosi herkkä, fiksu ja taitava monessa. Uskoisin että tulee selviämään myös arjen asioista.

Vierailija
32/52 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

6v. siivoaa oman huoneensa vähintään kerran päivässä, viikonloppuisin parikin kertaa jos on ehtinyt sotkea heti aamusta. Tekee joskus salaatin tai auttaa muuten ruuanlaitossa. Hoitaa omat kukkansa. Joskus ripustaa pyykin ja vie roskat. Harvoin imuroi. Silloin tällöin petaa sänkynsä tai kattaa pöydän.

Vierailija
33/52 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oon kyllä ottanut muksun mukaan kotihommiin jo reilun vuoden ikäisenä, nyt kohta 2vuotiaana, haluaa imuroida apuna, keräilee välillä leluja apuna, pyyhkii seiniä ja pöytiä jos äitikin pyyhkii, auttaa tiskikoneen tyhjennyksessä, haluaa ruokkia elukoita, pesee vessaa (no sitä en sen haluaisi tekevän, jos menen puhumaan että vessa pitää pestä niin muksu saattaa hetken kuluessa jo rapsutella pönttöä harjalla..) Tekemällä oppii.

Liekö tulossa äitiään tarkempi (siivoan siis harvakseen, paitsi pyykkäys ja tiskien läpikäynti joka päivä) kun jos läikyttää/kaataa juomaa yms, sen on saatava putsata se heti (yleensä, ellei äitin vakuuttelu mene läpi että esim ruuan jälkeen ehtii pyyhkiä..) saunassa auttaa tuomalla puita, yrittäny muutaman kerran sytyttääkin, mutta se ei ole tuon ikäisen hommaa.

Tekkee leikkien lomassa kotitöitä aikansa kunnes joku vie huomion, se vähäkin on niin minusta kuin muksusta mukavaa.

Aikanaan kotona meillä oli jo ennen kouluikää tiskausvuorot, perunankuorimisvuorot, imurointia, elukoiden hoito. Nämä oli siis kaikille kuuluvia, eikä niistä nuristu, mitä nyt tiskien huuhtelu kylmän veden alla jäädytti sormet.. Ja perunoita piti kuoria PALJON aina kerralla, mutta pitäähä sitä tehäki jottai ruokansa eteen (olen siis 8 henkisestä perheestä itse..)

Vierailija
34/52 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä laitettiin astiat korkean kaapin alemmille hyllyille, juuri siksi että lapset voisivat auttaa. Jos itse olisin suunnitellut tämän keittiön, ne olisivat isoissa vetolaatikoissa alhaalla. Nyt niiden sijainti ei ole aikuisen kannalta ergonominen, koska lautasia varten joutuu kumartelemaan. Mutta kyllä sen kanssa elää. Niin ja puukot pesen muutenkin käsin ja juomalasit ovat Ikeaa. Lakkasin ostamasta Iittalaa kun hajotin niitä jatkuvasti.

T. Se 3 jne

Vierailija
35/52 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 22:57"]

Meillä on aika boheemi meno. Kukaan ei tee mitään jos ei huvita tai ei ole aivan pakko. Fiiliksellä mennään. En tarkoita että olisimme aivan toivottomia, joskus vaan on tärkeämpää askarrella tai leikkiä tai lukea (myös aikuisten). siedämme hyvin sotkua ja kotona on hauskaa. Kyllä tässä elämässä saa suorittaa muutenkin tarpeeksi, ei kodista tarvi nykyaikana tehdä mitään työleiriä kenellekään. mutta eihän tää tietenkään ole mahdollista, jos kodin pitää olla valkoinen, steriili sisustuslehti-illuusio ;) 6-vuotiaamme on tosi herkkä, fiksu ja taitava monessa. Uskoisin että tulee selviämään myös arjen asioista.

[/quote]

meilläkin oli noin, kunnes lapsi tuli teiniksi.... Alkoi valittaa, ettei tahdo kavereita meille, kun meillä on sotkuisempaa kuin kavereilla. Itse imuroin 1-2 kertaa viikossa. Roskikset viedään joka toinen päivä ja keittiönpöytä on siisti, mutta teinille ei riitä. onneksi teini on alkanut itse imuroida ennen kavereiden tuloa;)

t. Boheemi

Vierailija
36/52 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 22:56"]

[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 22:33"]

[/quote]

Meillä 6 v on paljon innokkampi ja taitavampi kotitöissä kuin koululainen. Terävät veitset tiskikoneessa eivät ole hänelle mikään ongelma. Käyttäähän hän veitsiä vihanneksia pilkkoessaankin. Viinilaseja meillä on harvoin koneessa ja ne varmaan nostaisin itse korkealle vitriinikaappiin. Muut lasit eivät ole niin kalliita, että niitä pitäisi pelätä. Tyttö ei kuitenkaan ole koskaan rikkonut yhtään astiaa. Minä sen sijaan olen hänen elinaikanaankin.  Yläkaapin alahyllylle saa tavaroita hyvin tallisen keittiötuolin avulla. Saahan hän niitä sieltä poispäinkin kun tarvitsee lasia. Laittaa siis lasit ensin työtasolle ja siitä kaappiin. Jos jotkut astiat ovat korkealla, niin pinoaa ne tasolle oikeaan kohtaan ja minä laitan siitä kaappiin.

Meillä on lasten vuoksi astiat aika helpostitavoitettavissa kohdissa, jotta heidän on niitä helppo käyttää.

Vierailija
37/52 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oo postia hakenu enää sen jälkeen kun esikoinen oppi kävelemään. Aina kun posti tulee,lapset keskeyttävät leikin ja tappelevat kumpi hakee postit. Lapset myös kilpailevat kumpi saa tyhjentää ja täyttää tiski/pyykkikonetta. Tiskikoneen ollessa riki,jouduttiin tiskaamaan käsin ja lapset halusivat senkin asian hoitaa. Imuri ja moppi on kova sana ja pitääpä mun siivoillessa antaa lapsillekin mikrokuituliinat. 6-vuotias on todella hyvä pyyhkimään tahrat ja piirustukset seinistä. Isänsä ei siivoa melkein yhtään. Ainoa mitä lapset ei mielellään tee,on lelujen kerääminen ja vaatteidensa vieminen pyykkiin..:D Kovin nurinkurista

Vierailija
38/52 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin pariksi päiväksi sairaalaan ja sen jälkeen pitkälle sairaslomalle enkä voinut tehdä kotitöitä yhtään. 6-vuotias hoiti pyykkäyksen niin että isänsä lisäsi vain pesuaineen(poila tiesi senkin,miten pesuaine motataan) ja katseli vierestä pojan touhuja. Poika näytti mitä peauainetta milloinkin pitää pistää ja mitä pesuohjelmaa käyttää. Poika kertoi mitkä vaatteet laitetaan kuivaajaan ja mitä ei.

Vierailija
39/52 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne joiden mielestä esim 10 vuotiaan tehtävä on käydä koulua ja kotityöt ei sen ikäiselle kuulu, missä iässä ne mielestänne alkavat kuulua? Vai vasta omassa taloudessa alkavat opetella? Enpä sellaista nuorta haluaisi vaikkapa omani kämppikseksi :P. 

En ymmärrä kotitöistä maksamista, enkä sitä että vanhemmat tekee kaiken. Kotitöissähän on kyse yhteisten asioiden hoitamisesta ja arjen taidoista, ja siksi en ymmärrä miksi lapset pitäisi niistä ulkoistaa. Koulu on lapsen työtä joo, mutta on aikuisillakin kotityöt päivätyön lisäksi. Eikä meillekään kukaan niistä kotitöistä maksa. Meilläkin pienet (alkaen heti kun tolpillaan pysyvät) on tosi ylpeitä ja iloisia kun saavat osallistua kotitöiden tekemiseen omilla kyvyillään. Se tarjoaa onnistumisen kokemuksia ja oppimiselämyksiä siinä missä muidenkin taitojen opetteleminen.  Ja vaikkei kaikki ole aina tehty tiptop, itsellenikin on  helpompaa että tekevät kanssani ohjatusti hommia niin ei tarvitse vahtia että mitä toisessa huoneessa tekevät. Jostain isommista hommista sitten voisi kertaluontoisesti maksaakin, mutta ei jokapäiväisistä askareista. Teinin kohdalla täytyy vaatia ja kuunnella puhinaa ja lattian töminää että sovitut hommat hoituu, mutta onhan se opittava että tehtävä on vaikkei aina huvitakaan. 

Näin meillä, tapoja on monia. 

Vierailija
40/52 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 08:43"]

[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 22:57"]

[/quote]

meilläkin oli noin, kunnes lapsi tuli teiniksi.... Alkoi valittaa, ettei tahdo kavereita meille, kun meillä on sotkuisempaa kuin kavereilla. Itse imuroin 1-2 kertaa viikossa. Roskikset viedään joka toinen päivä ja keittiönpöytä on siisti, mutta teinille ei riitä. onneksi teini on alkanut itse imuroida ennen kavereiden tuloa;)

t. Boheemi

[/quote]

ihanaa teinisi on fiksumpi ja siistimpi kuin sinä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme