Mitä teette työpäivän jälkeen?
Musta tuntuu, ettei mulla riitä aika ikinä mihinkään.
Esimerkkiviikko:
Maanantaina kotona päiväkotilaisen kanssa n. klo 17 ja suoraan nappaan toisen koululaisista kyytiin ja kiikutan harrastukseen. Sit kotio, nälkäsimmille pieni välipala ja laittamaan äkkiä ruokaa, kello tikuttaa noin 17.30 kieppeillä. klo 18.30 toinen koululainen harrastukseensa samalla kun haen sen ensimmäisen sieltä pois. Sit kotio syömään ja just ja just ehtii vielä hakemaan sen harrastuksissaan olevan lapsen kotiin. Kello kasin kieppeillä ehditään takaisin. Muksuille iltapala, iltapesut ja sit oliskin aika peitellä koko sakki nukkumaan ja lähden koiria lenkittämään.
Tiistaina isompi menee itse harrastuksiinsa ja pääsen ruuan laittoon jo heti viiden jälkeen, kunhan ensin käyn kaupassa. Syödään ja lähden koirien kanssa lenkille (Ehkä tunnin lenksun kerkii). Vanhin syö, kunhan kotiutuu. Todennäköisesti jotain pikku kotitöitä on pakko tässä vaiheessa hoitaa, laittaa pyykkikonetta pyörimään jne. Sit iltapalat sun muut ja ipanat nukkumaan.
Keskiviikolle osuis vaikka iltavuoro. Laitan aamulla koululaiset kouluun ja juon aamukahvit rauhassa, nuorin todennäköisesti nukkuu vielä hetken. Ysiin mennessä sekin herää ja laitetaan aamupalaa pöytään. Hetki touhutaan jotain ja sit pukemaan. Yleensä mennään pyörällä hoitoon ja otan koirat mukaan. Klo 11 mennessä (lounaalle) päiväkodille ja jatkan siitä sit hiukan pidempää reittiä kotiin. Käyn sit kaupassa, syön jotain ja meen töihin. Kotona olen ysin pintaan ja silloin muksut on jo nukkumassa. (Mies hoitaa tenavien harrastamiskuviot)
Tostai menee aika samalla kaavalla, tosin toinen koululaisista menee vasta klo 10 kouluun, joten ehdin senkin kanssa syödä rauhassa aamupalaa, eikä välttämättä tarvi mennä kauppaan, joten ehtii ehkä vähän raivata huusholliakin... (Lapsilla vapaailta)
Perjantaina, jos ei illaksi tarvi töihin mennä on viikon ainoa päivä, kun ei yleensä tarvi pinkoa mihinkään töiden jälkeen. Mut siinä vaiheessa ei enää yksinkertaisesti jaksa mitään ylimääräistäkään. Noh, ruoka on laitettava ja ne koirat nyt käytän pihalla... Ja sit jos on iltavuoro, niin taas menee aamu vähän siihen sun tähän, ja kotona olen vasta kymmenen jälkeen.
Lauantaiaamuna voi vaan todeta, että kämppä on vaihteeksi kaaoksessa ja siinähän se päivä iloisesti sit vierähtääkin. Tai jos ei jaksa puunata, niin aina voi painella pihalle raaputtamaan jotain kukkapenkkiä. Niitä rikkaruohoja meinaan riitää (mikä on sinänsä kyllä ihan terapeuttistakin...)
Omia harrastuksia mulla ei jostain kumman syystä ole... Mikä tässä oikein mättää?
Ois ihan kiva käydä joskus kyläilemässä. Tai vaikka uimassa. Tai vaikka leikkipuistossa. Mut hitot. Talvella vielä ankeampaa, kun kotiintullessa on ihan sysipimeääkin. Missä välissä ihmiset oikein tekee kaikkia juttujaan ja opettaa mukuloillekin kaikkea uutta ja jännää? Niinkuin nyt ihan vaikka luistelua tai uimista tai... (uimahallikin on täälläpäin viikonloppuisin pääosin kiinni)
Kommentit (42)
Harrastin pienestä saakka ja äiti vei ehkä n.kymmenen vuoden ajan meidät molemmat lapset aina harrastuksiimme. Sillä aikaa kun me lapset oltiin harrastamassa, äiti oli oman äitinsä kanssa kaupungilla pyörimässä. Eli pääsin koulusta > söin > haettiin mummi > harrastuksiin > kotiin syömään ja nukkumaan jne. Harrastukseni oli toisella puolella kaupunkia kolme kertaa viikossa eikä sinne oikein päässyt julkisilla. Nykyään 23-vuotiaana tulee aika melkein pitkäksi jos on ilta vapaata :D tuntuu, että pitäisi tehdä tai olla menossa aina niinkuin silloin nuorempana.
Pääsen töistä klo 14, teen ruokaostokset ja olen kotona n. 14.45. Sit keitän kahvit ja juttelen lapsen kanssa päivän kuulumiset. Oon hetken koneella, teen ruokaa, siivoilen ehkä. Maanantaisin ja tiistaisin lapsella on harrastus, joihin menee itse (matkaa molempiin alle kilometri). Joskus nukun päiväunet tai katon vaan telkkaria. Saatan käydä lenkillä tai kaverin luona kahvilla. Joskus käydään lapsen kanssa uimassa tai pyörälenkillä tai pelataan Monopolia ja mitä nyt keksitäänkään. Puoli kasilta Salkkarit ja iltapala, ysiltä sänkyyn. Arkivapaille yritän keskittää hammaslääkärit ynnä muut ettei tarvii töitten jälkeen mennä. Viikonloput, jos en ole töissä, menee hyvin pitkälti kotona möllötellessä. Tällä hetkellä mulla ei ole omia harrastuksia ja aika menee töissä ja lapsen kanssa kotona.