Rakastan karjalan murretta!
Niin kivan kuuloista, koko suomen kieli kuulostaa paljon suloisemmalta ja ystävällisemmältä tuolla murteella puhuttuna. Kadehdin niitä, jotka puhuvat karjalan murretta luonnostaan :(
Kommentit (24)
Paras murre kaikista :) Itsellä sukua Karjalassa, mutta asun pk-seudulla. Haluaisin osata myös :)
Ap on täällä ihan itku silmässä, kun haluaisi itsekin kuulua teihin murteen puhujiin. Oikeasti sulan kuullessani tuota, en kestä!
Ei se murre yksin, mutta se miten varsinkin vanhempi kansa usein onnistuu kuvaamaan asioiden luonnetta niin nasevasti. Sana hallussa.
Miulle on rakas Etelä-Karjalan murre, koska siellä on meidän rakas kesämökki! Mie erotan jo Simpeleen, Lappeen, Lemin ja Savitaipaleen murteet, vaikka olen stadilainen hurri. Ylpistelen tässä! :D
Myös Pohjois-Karjalan murteet sointuu somasti korvaan, ja Ilomantsin, vaikka sitä en ole kuullut vuosiin.
Mie olen nii innostunut suomen kielest ja erilaisist murteist, että miulle nauraa vähän kaikki. Mie kestän sen. Mie tein Hesarin Dumari ja Spuget-slangitestinki ja tulokseks tuli 14/15 ja titteli Slangimestari! Mie elvistelin sen verran, et muu perhe lakkas hetkeks puhumasta miulle ja kissatki meni toisee huoneesee.
Rajantakaisen Karjalan murteet on kauniin kuuloisia, mutta niitä on vaikeampi ymmärtää.
Jos pitää sanoa "kappale kauneinta suomen kieltä", niin mulle se on Seitsemästä veljeksestä Seunalan Annan kehtolaulu, eli "Tuonen lehto, öinen kehto, siell on hieno hietakehto, sinnepä lapseni saatan ..." Tunnetaan myös Sibeliuksen Sydämeni lauluna.
Ite kaakost kotosin, mut isän puolelt paljas jalkanen karjalainen, iskä läks 3,5 vuotiaana evakkoon :) Mamma oli tyypillinen karjalais mummo ja silt mie opin murteen. Ja iskä puolestaa oli tyypillinen karjalais ukko, aina pilke silmäs ja hurttii huumorii :)
Mutta tuo on näissä pohjois- ja etelä-karjalan murteissa jännä ettei tarvitse mennä kuin 20km päähän toiseen kylään/kaupunkiin niin puhutaan aivan eri murretta. En nimittäin tunnistanut teidän murteella kirjoittajien teksteistä yhtään sellaista murretta mitä täällä meidän paikkakunnalla puhutaan.. :D
Myö nii tahottais kuula niit juttuloit.
Ku myö tiällä keski-Karjalassa viännettään ja kiännettään ihan miten sattuu. Siitä ei oikkeen kukkaan ota selevää että mittee myö suatettaan sannoo ku nuita ylmääräsiä kirjaimmii työnnettään tuonne välliin ja tätähhään on varrmmaan ihan kauhhiita lukkii ku itteenikki häirihtee nuo ylmääräset kirijaimet tuol välilöissä..
Terveisiä keski-Karjalasta ;)
Tykkään! Paremmalta mie ja sie kuulostaa kuin mä ja sä... Itse puhun valitettavasti jälkimmäisellä tavalla.
Mie, sie, miulle, siulle... Ei oo murre. Tuolta kuulostaa sukurutsa.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 22:01"]Mie, sie, miulle, siulle... Ei oo murre. Tuolta kuulostaa sukurutsa.
[/quote]
Ookkonää sie jotennii pahemman kerran vinsahtaanu piästäsi ku pittää tuollassii tulla tänne huutelemmaan? Myö ollaan kuule oikkeen ylypeitä meijän murtteista eikä sitä sua kitkettyy pois millään. Ja myö mittään sukurutsausta harrastella, ihan oman suvun ulukopuolelta osattaan ehtii puolisot eikä se oo etes vakavoo jos ei emäntä/isäntä sammoo murretta viännä, kyllä se sekkii siitä oppii vielä.
Karjalan kielikin kuulostaa kauniilta. Isoisäni puhui Aunuksenkarjalaa, ja minua harmittaa, kun en itse osaa.