Rakastan karjalan murretta!
Niin kivan kuuloista, koko suomen kieli kuulostaa paljon suloisemmalta ja ystävällisemmältä tuolla murteella puhuttuna. Kadehdin niitä, jotka puhuvat karjalan murretta luonnostaan :(
Kommentit (24)
miuta nii harmittaa ku oon joskus nuorempana opetellu pois miu murteesta.. sitä pystyn tällee kirjottaa mut ei tuu enää luonnostaan puhuessa.. ku mie joskus pienempänä vihasin tätä etelä-karjalan murretta ja päätinkii sit opetella puhumaan "mä ja sä" nyt se on miuhu sitte tarttunu ja vaik mie kui yritän sitä puhua nii ei vaa tuu enää, oisko vinkkiä mite mie saisin tän murteen iha puhekieleeki mukaan?
Vierailija kirjoitti:
miuta nii harmittaa ku oon joskus nuorempana opetellu pois miu murteesta.. sitä pystyn tällee kirjottaa mut ei tuu enää luonnostaan puhuessa.. ku mie joskus pienempänä vihasin tätä etelä-karjalan murretta ja päätinkii sit opetella puhumaan "mä ja sä" nyt se on miuhu sitte tarttunu ja vaik mie kui yritän sitä puhua nii ei vaa tuu enää, oisko vinkkiä mite mie saisin tän murteen iha puhekieleeki mukaan?
Muutat takaisin Lappeeseen, se on ensimmäinen askel eheytymiseen.
Miul on sukujuuret Karjalas, isäni ol evakko.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 22:05"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 22:01"]Mie, sie, miulle, siulle... Ei oo murre. Tuolta kuulostaa sukurutsa.
[/quote]
Ookkonää sie jotennii pahemman kerran vinsahtaanu piästäsi ku pittää tuollassii tulla tänne huutelemmaan? Myö ollaan kuule oikkeen ylypeitä meijän murtteista eikä sitä sua kitkettyy pois millään. Ja myö mittään sukurutsausta harrastella, ihan oman suvun ulukopuolelta osattaan ehtii puolisot eikä se oo etes vakavoo jos ei emäntä/isäntä sammoo murretta viännä, kyllä se sekkii siitä oppii vielä.
[/quote]Hahhaa... Ei av-mammat tunnistaneet Andre Wikströmin stand-up 'heittoa' miinuksista päätellen :D -tuon mie, sie... viestin kirjoittaja-