Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi juokset julkisiin kulkuvälineisiin pk-seudulla?

Vierailija
09.05.2014 |

4 vuotta  pääkaupunki seudulla enkä vieläkään ymmärrä tätä miksi pitää juosta metroon, bussiin, junaan, ratikkaan jne?

Minä ehdin joka päivä ihan juoksematta, enkä todella usko että kukaan pystyy matkaan olennaisesti nopeuttamaan vaikka kuinka pinkoisi 

Vuorovälit on tieheät, ja vaikka tähän eka kyytiin ehdit niin todennäköisesti seuraava vaihto on jo mennyt tai sitten myöhässä.

Ja miksi joka aamu pitää juosta siihen pysäkille kun se kyyti tulee samoja aikoja kuin aina ennenkin.. eikö oppi mene päähän??

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lähden kotoa silloin kun olen valmis ja jos näen että spåra on tulossa juoksen sen kii, koska ei huvita odottaa viittä-seitsemää minuuttia seuravaa. 

Vierailija
42/59 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Junan saapumisesta asemalle on vain pari minuuttia siihen, että ratikka ajaa ohi. Ratikalle on aika pitkä matka joten on pakko juosta, ellen halua istuskella siellä sitä kymmentä minuuttia odotellessani seuraavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mä en tajua, miten juokseminen muka ei estä myöhästymistä? Olenko kenties tyhmä enkä tajua aloittajaa?

Skenaario: Kävelen bussipysäkille päin. Bussi pysähtyy juuri ja ihmiset menevät sisään bussiin. Jos kävelen loppumatkan, bussi ehtii lähteä ja joudun odottamaan 10-15 min seuraavaa ja myöhästyn koulusta. Jos juoksen, ehdin bussiin ja olen koulussa ajallaan. 

Tadaa, juoksemalla estin myöhästymiseni!

Vierailija
44/59 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi aikoinani juoksin, koska inhoan odottaa 4 minuuttia tekemättä mitään.

Asuin siis Helsingissä ennen nettikännyköitä 38 vuotta.

Vierailija
45/59 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaan inhoan odottaa 4-10 minuuttia tekemättä mitään. Se oli bussieni tavallisin vuoroväli, joilla kuljin. Joskus illalla oli 15-20 minuuttia. Juoksin samasta syystä myös metroon. On kivaa kun kulkeminen etenee about koko ajan tai ainakin aina kuin voi edetä.

45

Vierailija
46/59 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 20:37"]

Vielä idiootimpaa on metroon juokseminen. Seuraava tulee parin minuutin päästä. Olen asunut Helsingissä 26 vuotta enkä tajua vieläkään.

[/quote]

No ei tuu, jos asut Itistä edempänä. N. 10min. välein menee metro. Siksi juoksen, olenhan 10min. aikaisemmin kotona kuin jos joudun tulemaan seuraavalla ;)

Vierailija
47/59 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 20:47"]

Siis mä en tajua, miten juokseminen muka ei estä myöhästymistä? Olenko kenties tyhmä enkä tajua aloittajaa?

Skenaario: Kävelen bussipysäkille päin. Bussi pysähtyy juuri ja ihmiset menevät sisään bussiin. Jos kävelen loppumatkan, bussi ehtii lähteä ja joudun odottamaan 10-15 min seuraavaa ja myöhästyn koulusta. Jos juoksen, ehdin bussiin ja olen koulussa ajallaan. 

Tadaa, juoksemalla estin myöhästymiseni!

[/quote]

Myös, juoksemisella viestittää bussikuskille, että "Odota! Mie haluun sun kyytiis!!" Jos kävelet reippaasti, ei mukana tätä viestiä ole. Plus että mun jalat tykkää enemmän juoksemisesta kuin liian kovaa kävelemisestä.

Vierailija
48/59 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 20:25"]

[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 20:06"]

Ja reippaasti kävellenkö ei ehdi? montako sekuntia voitat siinä muutaman kymmenen metrin matkalla juoksemalla?

[/quote]

Sun jutut menee ihan naurettavaksi. Eikö ihminen sitten saa juosta? Häiritseekö se sinua jotenkin? Minusta vähän tuntuu, että valittaisit siitäkin, jos kaikki kävelisivät "liian lujaa". Itseasiassahan kaupungissa asuvat kävelevät nopeammin kuin maalaiset/pikkupaikkakunnilla asuvat. Asiasta lienee jotain enemmän tai vähemmän virallisia tutkimuksiakin.

Minä en enää paljon viitsi juosta, kun olen sellaisessa työssä, ettei haittaa vaikka olisin kaksi tuntia myöhässä.

Junat ovat ollett pk-seudulla talvisin jopa puoli tuntia myöhässä (tai ovat ensin ajoissa ja sitten jäävät Pasilan ja rautatieaseman välille nököttämään). Ap on onnekas, jos ei neljässä vuodessa ole yhteenkään sellaiseen tilanteeseen osunut. Kukaan järkevä ihminen ei lähde normaalina työpäivänä esim. tuntia aikaisemin töihin, jotta varmasti ehtii. Ei kukaan omaa autoakaan käyttävä tee niin, vaikka teoriassa voi jäädä liikenneonnettomuuden vuoksi jumiin moottoritielle.

Erikseen sitten ne päivät, jolloin pitää mennä pääsykokeisiin, ehtiä kaukojunaan tai lentokentälle tms. Silloin on järkevää laskea ekstraa matkoihin. Muulloin ei. Ei siis mitään 30 min-1 tunnin lisäaikoja.

[/quote]

Nyt ei ole kyse siitä että tuntia aikaisemmin pitäisi lähteä, jos nyt vaikka minuutin aikaisemmin niin ehtisi juoksematta :D

Vierailija
49/59 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 20:37"]

Vielä idiootimpaa on metroon juokseminen. Seuraava tulee parin minuutin päästä. Olen asunut Helsingissä 26 vuotta enkä tajua vieläkään.

[/quote]

Tämä on todellakin tämä julkisten perässä juoksemisin suurin idiotisimi! Ja mitä itse olen seurannut näitä juoksijoita niin he useimmin jäävät kuitenkin kyydistä :D. Metron tai junan ovi ei enää aukea ja lähtee.... 

Vierailija
50/59 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 20:56"]

[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 20:25"]

[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 20:06"]

Ja reippaasti kävellenkö ei ehdi? montako sekuntia voitat siinä muutaman kymmenen metrin matkalla juoksemalla?

[/quote]

Sun jutut menee ihan naurettavaksi. Eikö ihminen sitten saa juosta? Häiritseekö se sinua jotenkin? Minusta vähän tuntuu, että valittaisit siitäkin, jos kaikki kävelisivät "liian lujaa". Itseasiassahan kaupungissa asuvat kävelevät nopeammin kuin maalaiset/pikkupaikkakunnilla asuvat. Asiasta lienee jotain enemmän tai vähemmän virallisia tutkimuksiakin.

Minä en enää paljon viitsi juosta, kun olen sellaisessa työssä, ettei haittaa vaikka olisin kaksi tuntia myöhässä.

Junat ovat ollett pk-seudulla talvisin jopa puoli tuntia myöhässä (tai ovat ensin ajoissa ja sitten jäävät Pasilan ja rautatieaseman välille nököttämään). Ap on onnekas, jos ei neljässä vuodessa ole yhteenkään sellaiseen tilanteeseen osunut. Kukaan järkevä ihminen ei lähde normaalina työpäivänä esim. tuntia aikaisemin töihin, jotta varmasti ehtii. Ei kukaan omaa autoakaan käyttävä tee niin, vaikka teoriassa voi jäädä liikenneonnettomuuden vuoksi jumiin moottoritielle.

Erikseen sitten ne päivät, jolloin pitää mennä pääsykokeisiin, ehtiä kaukojunaan tai lentokentälle tms. Silloin on järkevää laskea ekstraa matkoihin. Muulloin ei. Ei siis mitään 30 min-1 tunnin lisäaikoja.

[/quote]

Nyt ei ole kyse siitä että tuntia aikaisemmin pitäisi lähteä, jos nyt vaikka minuutin aikaisemmin niin ehtisi juoksematta :D

[/quote]

Välillä bussit menee edellä aikataulusta. Jos aina menisi sen mukaan, että bussi menee viisi minuuttia etuajassa, joutuisi joka toinen päivä odottamaan helpostikin vartin tai enemmänkin sitä bussia.

Vierailija
51/59 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ihmettelen, juuri muutama päivä sitten näin kun äiti yritti rattaineen ehtiä linja-autoon. No siinä juostessa rattaista irtosi rengas ja jäi sitten siihen pysäkille korjaamaan niitä. Vuoroväli tuolla linjalla muutama minuutti, mutta onhan se kiva mieluummin hajottaa rattaat kuin kävellä rauhassa pysäkille ja odottaa hetki.

Vierailija
52/59 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo maalainen neljässä vuodessa oppinut sitä, että kaupungissa muiden tekemisiä ei seurata suu auki hämmästellen.

Se on kuule ihan sama mitä sä teet, mietit tai miltä sä näytät. Kaupungissa elämisen ihanuutta on se, että kun hallitsee peruskohteliaisuuden ja kaupunkilaiset tavat selviää hyvin. Elää vaan omaa elämäänsä ja keskittyy siihen.

Vierailija
53/59 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut että jotkut juoksee junaan vaikka juna on heidän kohdallaan eikä 10 sekuntiin edes pysähdy, ja sitten kun tulen junasta ulos, niin en meinaa päästä, koska hessaalaisilla on niin kiire änkeä junaan päästämättä ensin matkustajia sieltä pois.

Vierailija
54/59 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 20:52"]

Siksi aikoinani juoksin, koska inhoan odottaa 4 minuuttia tekemättä mitään.

Asuin siis Helsingissä ennen nettikännyköitä 38 vuotta.

[/quote]

Siis oikeastiko aika moni teistä tykkää seistä pysäkillä tyhjänpanttina? Ei ymmärrä... Voisitko valottaa, miksi odotat mieluummin pysäkillä?

Vierailija
55/59 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bussikuskina mua huvittaa Rautatientorin bussibongarit. Ne juoksee laiturissa olevasta bussista toiseen. Mikähän niistä lähtee ensimmäisenä? Kaikki kolme lähtee kolmen minuutin sisällä.

Sitten nää jää Hakaniemessä, viimeistään Kurvissa pois. Ja ensimmäisenä siellä kurvissa on se viimeisenä lähtenyt bussi, koska näiden hätähousujen kanssa on se eka bussi kolunnut kaikki pysäkit.

Vierailija
56/59 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalla voi mennä bussi 2 kertaa päivässä. Ymmärrän jos niihin juostaan. Kaupungissa muka kaikilla on kiire. Ei voi kuin nauraa.

Terv. Pönde julkisen liikenteen kuski

Vierailija
57/59 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En juokse, käytän autoa. Julkisilla menisi aivan liikaa aikaa ja rahaa.

Vierailija
58/59 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tunnustan että olet juossut metroaseman rullaportaat alas kymmeniä kertoja jos olen huomannut että metro lähtee minuutin päästä. Jos käy niin että en kerkeä bussiin niin seuraava tulee yli 10 minuutin päästä ainakin viikonloppuisin. Myös lähijunan ovien väliin olen juossut monta kertaa ehtiäkseni junaan viime tingassa. Jos aamulla käy niin etten ehdi tiettyyn junaan niin seuraava tulee noin vartin päästä ja siinä tapauksessa myöhästyn koulusta. Yritän lähteä ajoissa mutta aamutoimissa menee niin kauan että lähden ihan viime tipassa. Sekin vie joskus pahimmillaan useita minuutteja että pääsen sängystä ylös koska en ole lainkaan aamuihminen.

Vierailija
59/59 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän bussin vuoroväli on 20 minuuttia. Ratikoissakin se on ainakin 10 minuuttia. Tosin itse olen aina ajoissa, mutta ymmärrän miksi ihmiset juoksee.