Miksi juokset julkisiin kulkuvälineisiin pk-seudulla?
4 vuotta pääkaupunki seudulla enkä vieläkään ymmärrä tätä miksi pitää juosta metroon, bussiin, junaan, ratikkaan jne?
Minä ehdin joka päivä ihan juoksematta, enkä todella usko että kukaan pystyy matkaan olennaisesti nopeuttamaan vaikka kuinka pinkoisi
Vuorovälit on tieheät, ja vaikka tähän eka kyytiin ehdit niin todennäköisesti seuraava vaihto on jo mennyt tai sitten myöhässä.
Ja miksi joka aamu pitää juosta siihen pysäkille kun se kyyti tulee samoja aikoja kuin aina ennenkin.. eikö oppi mene päähän??
Kommentit (59)
LUETUNYMMÄRTÄMINEN IHMISET.
Tässä puhuttiin pk-seudusta, ei mistään perähikiästä
Oletko käynyt pääkaupunkiseudun laitamilla? Siellä menee bussi kolmeen tuntiin, joten paree on ehtiä.
Itse juoksen, koska tykkään vauhdista :) Samasta syystä myös kävelen nopeaan tahtiin ja välttelen seisoskelua. Joillain on semmoinen rytmi veressä.
Mua raivostuttaa kauheasti ne tyypit jotka jää ratikan tai metron ovien väliin seisomaan estääkseen niitä lähtemästä kun pitää odottaa jotain kaveria tai hyvästellä se. Varsinkin nuoret tekee tätä.
Yleensä en juokse, mutta koti- - pk - työt, voi olla lyhyimmilläkin vaihdoilla ~ 1,5h, niin en todellakaan lähde 30min aiemmin mikä on ekan bussin vuoroväli. Ei liene yllätys, että suoritan ajokorttia ja auto on harkinnassa
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 20:10"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 20:06"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 20:02"]
Jos myöhästyn bussista ja joudun tulemaan seuraavalla, 20min myöhemmin tulevalla, myöhästyn vartin verran töistä. On vaikea ennustaa, mihin aikaan bussi on pysäkillä, sen tuloaika vaihtelee noin 10-15min.
[/quote]
Ja reippaasti kävellenkö ei ehdi? montako sekuntia voitat siinä muutaman kymmenen metrin matkalla juoksemalla?
[/quote]
Just sen muutaman sekunnin, jotka on ne ratkaisevat.
Mut en mä yleensä juokse bussiin, kun mä juoksen koko matkan töihin.
Ärsyttääkö sekin?
[/quote]
Ei ärsytä yhtään että juokset koko matkan, siitä onkin ihan oikeasti hyötyä. Se että muutaman kymmenen metriä korkokengissään koittaa hölkätä ei auta yhtään mihinkään; ei pelasta myöhästymiseltä eikä myöskään auta kunnon eteen yhtään mitään
siinä saa kätevästi tehtyä pienen aamulenkin ja herää kunnolla. eikä kukaan ihmettele, että mitä tuo salkku kädessä juoksee, kun kaikki luulevat että juoksen bussiin ;)
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 20:12"]
LUETUNYMMÄRTÄMINEN IHMISET.
Tässä puhuttiin pk-seudusta, ei mistään perähikiästä
[/quote]
Ei ne yhteydet pk-seudullakaan aina mitään "viiden minuutin välein menee bussi" ole. Ja jos on, niin silloinhan just tulee juostua useammin bussiin, kun pysäkille tulee mentyä ilman, että on kattonut aikataulua. Ja sit jos bussi tuleekin, niin on kiva juosta, et ehtii siihen. Jos bussi ei jää odottamaan juoksijaa, niin keneltä se juokseminen on pois? Vai ärsyttääkö yleensäkin nähdä pinkovia ihmisiä?
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 20:06"][quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 20:02"]
Jos myöhästyn bussista ja joudun tulemaan seuraavalla, 20min myöhemmin tulevalla, myöhästyn vartin verran töistä. On vaikea ennustaa, mihin aikaan bussi on pysäkillä, sen tuloaika vaihtelee noin 10-15min.
[/quote]
Ja reippaasti kävellenkö ei ehdi? montako sekuntia voitat siinä muutaman kymmenen metrin matkalla juoksemalla?
[/quote]
Siinä voittaa juuri ne tarvittavat sekunnit, että ehtii vilkuttamaan ohi ajavalle bussille pysähtymismerkin.
Usein muuten näitä spurtteja tulee otettua erikoisemmilla reiteillä, esim kaupungilta tullessa huomaa, että parin minuutin kuluttua Kampin toisesta päästä lähtisi suoraan kotiovelle vievä bussi. Vaihtoehtona on juosta vähän, odottaa puolisen tuntia seuraavaa bussia tai kävellä junalle ja toisessa päässä vielä kilometrin verran.
Lisäksi vielä, elämässä pitää vähän kilpailla, jos ehtii bussiin, voittaa!
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 20:06"][quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 20:02"]
[/quote]
[/quote]
Siinä voittaa juuri ne tarvittavat sekunnit, että ehtii vilkuttamaan ohi ajavalle bussille pysähtymismerkin.
Usein muuten näitä spurtteja tulee otettua erikoisemmilla reiteillä, esim kaupungilta tullessa huomaa, että parin minuutin kuluttua Kampin toisesta päästä lähtisi suoraan kotiovelle vievä bussi. Vaihtoehtona on juosta vähän, odottaa puolisen tuntia seuraavaa bussia tai kävellä junalle ja toisessa päässä vielä kilometrin verran.
Lisäksi vielä, elämässä pitää vähän kilpailla, jos ehtii bussiin, voittaa!
mulla menee noin 7min kävellä bussille. jos lähden liian myöhään, en enää ehdi kävellen vaan on pakko juosta. myöhästyn töistä jos myöhästyn bussistani. hyvin on toiminut. tähtään tietysti siihen että lähden ajoissa eikä tarvitsisi juosta.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 20:16"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 20:10"]
[/quote]
[/quote]
Ärsyttääkö sekin?
[/quote]
Ei ärsytä yhtään että juokset koko matkan, siitä onkin ihan oikeasti hyötyä. Se että muutaman kymmenen metriä korkokengissään koittaa hölkätä ei auta yhtään mihinkään; ei pelasta myöhästymiseltä eikä myöskään auta kunnon eteen yhtään mitään
[/quote]
Ne kerrat, kun mä olen juossut muutaman kymmenen metriä bussiin, niin se on auttanut. Olen ehtinyt bussiin ilman, että kuskin olisi tarvinut minun takiani viivytellä pysäkillä. Pitää vaan juosta tarpeeksi kovaa ja älytä katsoa ajoissa, et koska se bussi oikein tulee.
[/quote]
Sun jutut menee ihan naurettavaksi. Eikö ihminen sitten saa juosta? Häiritseekö se sinua jotenkin? Minusta vähän tuntuu, että valittaisit siitäkin, jos kaikki kävelisivät "liian lujaa". Itseasiassahan kaupungissa asuvat kävelevät nopeammin kuin maalaiset/pikkupaikkakunnilla asuvat. Asiasta lienee jotain enemmän tai vähemmän virallisia tutkimuksiakin.
Minä en enää paljon viitsi juosta, kun olen sellaisessa työssä, ettei haittaa vaikka olisin kaksi tuntia myöhässä.
Junat ovat ollett pk-seudulla talvisin jopa puoli tuntia myöhässä (tai ovat ensin ajoissa ja sitten jäävät Pasilan ja rautatieaseman välille nököttämään). Ap on onnekas, jos ei neljässä vuodessa ole yhteenkään sellaiseen tilanteeseen osunut. Kukaan järkevä ihminen ei lähde normaalina työpäivänä esim. tuntia aikaisemin töihin, jotta varmasti ehtii. Ei kukaan omaa autoakaan käyttävä tee niin, vaikka teoriassa voi jäädä liikenneonnettomuuden vuoksi jumiin moottoritielle.
Erikseen sitten ne päivät, jolloin pitää mennä pääsykokeisiin, ehtiä kaukojunaan tai lentokentälle tms. Silloin on järkevää laskea ekstraa matkoihin. Muulloin ei. Ei siis mitään 30 min-1 tunnin lisäaikoja.
Mua muuten ärsyttää, jos ihmiset kävelee liian hiljaa. Mut tiedostan ongelmani ja yritän hillitä ärsytystäni.
Erinäisistä syistä, esim.
-ruuhkattomaan aikaan bussi saattaa olla paljonkin etuajassa, jolloin on pakko juosta että ehtii. Asun keskustassa, mutta työpaikalleni päin menee busseja 10-45 min välein, riippuen vuorokaudenajasta. Ei ole varaa myöhästyä yhtään sen takia ettei tarvitsisi juosta.
-olen itse myöhässä jo lähtiessä
-liikennevalot vaihtuvat epäsopivaan aikaan jolloin voi joutua juoksemaan varsinkin jos on ruuhka-aika
-huonolla ilmalla ei jaksa jäädä odottamaan seuraavaa edes 5minuutiksi vaan mieluummin juoksen
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 20:14"]
Mua raivostuttaa kauheasti ne tyypit jotka jää ratikan tai metron ovien väliin seisomaan estääkseen niitä lähtemästä kun pitää odottaa jotain kaveria tai hyvästellä se. Varsinkin nuoret tekee tätä.
[/quote]
Joo, ja sitten muut joutuu kenties juoksemaan siihen seuraavaan bussiin/ratikkaan/metroon etteivät myöhästy vaikka puolta tuntia vaihdosta myöhästymisen takia.
Juoksen vain, jos tiedän että saavutan bussin helposti ennen kuin se ehtii vetää ovet kiinni. Muuten en vaivaudu yrittämään.
OT: Kerran töistä palatessani juuri ennen äitiyslomani alkua bussi odottaa nökötti pysäkillä, että taapersin suojatien yli ja sen muutama kymmenen metriä bussiin. Kuski ehkä näki ajaessaan ohitseni, että katselin bussia kaihoisasti :D En keksi muutakaan syytä, koska kellään ei näyttänyt olevan leimaamisen kanssa mitään ongelmaa, eikä tuota pysäkkiä käytetä yleensä matka-ajan tasaamiseen... Oli mikä oli, tuntui kivalta päästä kotiin rättiväsyneenä vartin aikaisemmin :)
Vielä idiootimpaa on metroon juokseminen. Seuraava tulee parin minuutin päästä. Olen asunut Helsingissä 26 vuotta enkä tajua vieläkään.
[/quote]
[/quote]
Ärsyttääkö sekin?