Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen nelikymppinen ja kaikki ystäväni ovat masentuneita. Miksi?

Vierailija
16.12.2020 |

Olen tässä viime aikoina huomannut, että lähes kaikki ystäväni voivat huonosti. Ovat tietysti uupuneita pikkulapsiarjesta, mutta suurin osa myös syö tai on syönyt mielialalääkkeitä ja käy terapiassa ja on ollut mieliala/jaksamisasioiden takia sairauslomalla.

Mistä oikein on kyse. Liioista vaatimuksista ruuhkavuosina vai mistä? Kaikki ovat korkeasti koulutettuja.

Kiitos näkökulmista ja kommenteista.

Kommentit (92)

Vierailija
81/92 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua masentaa, koska en saanut sellaista elämää, kun olisin halunnut. Olisin halunnut perheen. Eli kyllä tämä aika näköalattomalta tuntuu näin 42-v naisena, jolla ei ole miestä eikä lapsia. Työstä ei elämäntarkoitusta saa revittyä. Nytkin yksinäinen joulu edessä, vanhempien luo syömään ja sitten yksin kotiin kökkimään. En ole kenelläkään kertonut tai paljastanut kuinka koville tämä ottaa ja kuinka huonona olen tämän asian vuoksi. Jotenkin tuntuu, että jos myönnän sen jollekin ääneen niin syöksyn sellaisen masennuksen alhoon etten enää nouse sieltä. Eli tekohymy kasvoilla reippaana eteenpäin. 

En halua lisätä huonoa oloasi mutta tiedustelisin, että ketään sopivaa miestäkö ei vuosikymmenten saatossa löytynyt? Mistähän tämä saattoi johtua?

Vierailija
82/92 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas olen niin onnellinen. Olen saanut elämältä mitä olen ikinä voinut toivoa, ihanat lapset, kauniin kodin, menestystä, haastavan ja mielenkiintoisen työn ja loputtomasti seikkailuja vielä edessä.

Lapset ovat jo ihania koululaisia, että nyt voi sitten keskittyä vain nauttimaan työnsä hedelmistä ja elämästä! Olen elämäni kunnossa fyysisesti mutta mieli jo niin kypsä että ymmärtää ottaa ilon irti kaikesta.

Olisiko tuttaviesi masennus lähtöisin siitä että he eivät ole sinut elämänvalintojensa kanssa?

Aika monen valinnat olivat senhetkisen tiedon valossa aivan oikeita. Sen jälkeen vain maailma otti ja muuttui, ja ihmiset putosivat oksaltaan.

Sinunkin kaunis kotisi voisi olla homeessa, puolisosi elää kaksoiselämää ja lapsesi saattaisivat olla kiusattuja, tulee sairautta tai työttömyyttä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/92 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arki iski päin naamaa ja haaveet kaatuu, ei ollutkaan propaganda totta, eli pakkosyötteenä "mikä susta isona tulee" liirumlaarum. Aikuisen elämä on suurimmaksi osaksi masentavaa arkea jos sitä ei kestä ilman viinaa ja lääkkeitä niin on heikko psyyke.

Valittaakaan ei saa kellekään muulle paitsi psykiatrille, jolle pitää maksaa.

Vierailija
84/92 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämän peruskysymykset ovat varsin masentavia. Jos jonkun mielestä ei ole, johtuu se hyvin todennäköisesti yksinkertaisuudesta, eli kyvyttömyydestä pohtia mitään hiemankaan syvällisempää.

Vierailija
85/92 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikillako pikkulapsia? Mä olen 48v ja myös masentunut. Mitä elämä enää tarvii tämän ikäiseltä koppelolta?

Vierailija
86/92 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kaikki ovat korkeasti koulutettuja".

Tässä on vastaus, miksi. Heillä on siihen mahdollisuus, uupumus otetaan vakavammin ja siihen annetaan hoitoa. Toisin on alemmissa sosiaaliluokissa, jossa sellainen katsotaan heikkoudeksi, eikä myötätuntoa anneta. Työterveydestä tai terveysasemalta käsketään lenkille apteekin kautta, josta saa pilleripurkin. Sairauslomaa ei tipu. Pääasia että tuottaa voittoa työnantajalle.

Vierailija
87/92 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen on luotu kotia, hoitamaan lapsia ja olemaan miehen suojeluksessa.

Vierailija
88/92 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu 41v m ja masentuneita moni.

Life is hard.

Joku täällä mättää.

Vierailija
89/92 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä.

Vierailija
90/92 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen juuri tällaisessa tilanteessa/asemassa. Ja voin kyllä sanoa olevani onnellinen. Annan mieheni olla mies. Ja minä olen koko sydämestäni ilolla nainen. Emme anna massan /muiden sanella miten kuuluu elää.

Vierailija
91/92 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalla voi olla kolmas buusteripiikki jäänyt ottamatta ja koronavirus on siksi päässyt keskushermostoon?  

Puhumattakaan siitä ettei ole ainuttakaan piikkiä otettu!

Vierailija
92/92 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennuksen määrä vaihteli vuosittain mutta pysyi keskimäärin vakiona aikuisilla vuoteen 2007 saakka jolloin sen määrä lähti länsimaissa räjähdysmäiseen nousuun eikä ole pysähtynyt missään vaiheessa. Lieneekö sattumaa että ensimmäinen iPhone julkaistiin tuona vuonna ja somen käyttö lisääntyi myös eksponentiaalisesti. Itse vetäisin näiden välille kyllä yhtäläisyysmerkit, koska sometus vähentää oikeaa sosiaalista elämää samassa mittakaavassa. Nykyään ei edes viitsi viettää aikaa ihmisten kanssa kun kukaan ei osaa olla luonnollisesti toisten ihmisten seurassa.

Itsekin siis 41-vuotias ja huomannut tämän ilmiön että kaikki ovat joko masentuneita tai stressaantuneita/lääkkeissä.