Miksi jokainen ei saa säätää oman asuntonsa lämpötilaa mieleisekseen?
Miksi joku taloyhtiössä määrää että max 22 astetta on aina ja kaikille riittävästi lämpöä? Miksi, miksi, oi miksi te talonatsit, viherpiipertäjät, maailman pelastajat? Tuhoutuuko maapallo jos haluaisin asua 23 astetta lämpöisessä huushollissa, täh?
Kommentit (119)
Kyllä, juuri siitä se tuhoutuu, senkin tuhlari!
Oikea sisälämpötila olisi kyllä 18, sitten villasukkia ja paitoja päälle.
Samaa olen aina ihmetellyt!
Täällä värjöttelen nytkin paksut vaatteet päällä, eikä sittenkään tunnu mukavalle. Voisihan sitä lämpöä vähän lisätä niitä varten jotka palelee ja ne kuumissaan olijat voivat varmaan säätää patteria pienemmälle ihan itsekin.
Mut maailma varmaan tuohoutuu jos suomalainen vähän nauttii elämästään.
Koska muut eivät halua maksaa sinun nakuilustasi.
Toinen vilukissa ilmoittautuu. Itse ratkaisin asian kun ostin muutaman patterin ja käytän niitä seinäpatterien lisänä. Sähkö onneksi kuuluu vuokraan niin voivat olla päällä lähes jatkuvasti ilman kulumietintöjä.
Varmaan siksi, että et omista sitä asuntoa, se on taloyhtiön ja osakkeet oikeuttavat vain hallintaan. Osta kiinteistö eli oma pieni talo, siellä voi virittää lämmöt vaikka +30 asteeseen.
Eikö semmonen erillinen sähköpatteri sitten sotke talon lämmitysjärjestelmää ihan kokonaan? Jos yhdessä asunnossa pn paahtava helle koko ajan.
Miksi miksi miksi. Ja vielä kerran retorinen miksi. Siksi että säästyisi energiaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, juuri siitä se tuhoutuu, senkin tuhlari!
Oikea sisälämpötila olisi kyllä 18, sitten villasukkia ja paitoja päälle.
19-21 taitaa olla normi. Sen alle ei pitäisi mennä. Itselläni on 18 mutta on oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Toinen vilukissa ilmoittautuu. Itse ratkaisin asian kun ostin muutaman patterin ja käytän niitä seinäpatterien lisänä. Sähkö onneksi kuuluu vuokraan niin voivat olla päällä lähes jatkuvasti ilman kulumietintöjä.
Kaikillahan siinä nousee vuokra, myös sinulla. Maksatat vain osan muilla.
Antakaa mulle lämpöä edes jouluna kun en muuta lämpöä saa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö semmonen erillinen sähköpatteri sitten sotke talon lämmitysjärjestelmää ihan kokonaan? Jos yhdessä asunnossa pn paahtava helle koko ajan.
Pattereissa on termostaatit, joten ei yksittäisen huoneiston tekemiset koko taaloon vaikuta (kun sähkölammitys ottaa osan taakasta niin silloin tietysti vapautuu kapasiteettia muille asunnoille).
mikä estää saavuttamasta haluttua lämpötilaa?
Asun ylimmässä kerroksessa. Jos alemmissa kerroksissa asukkaiden patterit ovat täysin auki, niin vesi ehtii luovuttaa kaiken lämpönsä ennen ylintä kerrosta. Onko ap oukedenmukaista, että sinulla on 24 astetta ja minulla vain 20? Niimpä.
Taloon tulee kaukolämpönä 60 asteista vettä mutta taloyhtiö sallii vain 40 asteisen veden jatkaa matkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Sotkee pelkästään jo asuntokohtaisen lämmitysjärjestelmän. Seinäpatterin termostaatti mittaa, että normaali huoneenlämpö on saavuttu (irrallisella sähköpatterilla) ja lopettaa lämmittämisen.
Laissa on määritelty, että asunnon lämpötilan on oltava vähintään 18c. Sitä vähemmän tai merkittävästi enemmän voi aiheuttaa jo sisäilma- ja terveysongelmia. Makuuhuoneissa tuo on unelle sopiva lämpötila, oleskelutiloissa yleensä pari astetta enemmän.
Jos palee normaalissa 18-22c asteessa eikä pitkähihainen ja sukatkaan auta, kannattaa (kaikella rakkaudella) käydä lääkärissä. Ellet sitten ole vanhus tai lapsi.
Jokainen lisälämpöaste on lisäksi energiankulutuksessa merkittävä loikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sotkee pelkästään jo asuntokohtaisen lämmitysjärjestelmän. Seinäpatterin termostaatti mittaa, että normaali huoneenlämpö on saavuttu (irrallisella sähköpatterilla) ja lopettaa lämmittämisen.
Laissa on määritelty, että asunnon lämpötilan on oltava vähintään 18c. Sitä vähemmän tai merkittävästi enemmän voi aiheuttaa jo sisäilma- ja terveysongelmia. Makuuhuoneissa tuo on unelle sopiva lämpötila, oleskelutiloissa yleensä pari astetta enemmän.
Jos palee normaalissa 18-22c asteessa eikä pitkähihainen ja sukatkaan auta, kannattaa (kaikella rakkaudella) käydä lääkärissä. Ellet sitten ole vanhus tai lapsi.
Jokainen lisälämpöaste on lisäksi energiankulutuksessa merkittävä loikka.
Lopettaa lämmittämisen..? Oletko tietoinen, että sen patterin termostaatin voi avata kokonaan?
Vierailija kirjoitti:
Miksi miksi miksi. Ja vielä kerran retorinen miksi. Siksi että säästyisi energiaa.
Mutta kun minä minä minä! Viis asiaa tutkineiden ammattilaisten suosituksista.
Veden lämpötila ei saa laskea 55 astetta alhaisemmaksi legionella-bakteerin aiheuttaman sairastumisriskin vuoksi. Lämpötila ei saa nousta yli 65 asteen, jotta vältytään kuuman veden aiheuttamalta tapaturmariskiltä. Moni taloyhtiö pitää pattereissa kiertävän veden silti alle suosituksen säästösyistä. Voidaan toki kysyä kumpi on tärkeämpää pieni säästö vai ihmisten terveys?
Osta patteri. Maksa kulut itse. Häh täh