Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jokainen ei saa säätää oman asuntonsa lämpötilaa mieleisekseen?

Kysyy vilukissa.
16.12.2020 |

Miksi joku taloyhtiössä määrää että max 22 astetta on aina ja kaikille riittävästi lämpöä? Miksi, miksi, oi miksi te talonatsit, viherpiipertäjät, maailman pelastajat? Tuhoutuuko maapallo jos haluaisin asua 23 astetta lämpöisessä huushollissa, täh?

Kommentit (119)

Vierailija
1/119 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta patteri. Maksa kulut itse. Häh täh

Vierailija
2/119 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, juuri siitä se tuhoutuu, senkin tuhlari!

Oikea sisälämpötila olisi kyllä 18, sitten villasukkia ja paitoja päälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/119 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen aina ihmetellyt!

Täällä värjöttelen nytkin paksut vaatteet päällä, eikä sittenkään tunnu mukavalle. Voisihan sitä lämpöä vähän lisätä niitä varten jotka palelee ja ne kuumissaan olijat voivat varmaan säätää patteria pienemmälle ihan itsekin. 

Mut maailma varmaan tuohoutuu jos suomalainen vähän nauttii elämästään.

Vierailija
4/119 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaupasta saa sähkölämmittimiä

Vierailija
5/119 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska muut eivät halua maksaa sinun nakuilustasi.

Vierailija
6/119 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen vilukissa ilmoittautuu. Itse ratkaisin asian kun ostin muutaman patterin ja käytän niitä seinäpatterien lisänä. Sähkö onneksi kuuluu vuokraan niin voivat olla päällä lähes jatkuvasti ilman kulumietintöjä.

Vierailija
7/119 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan siksi, että et omista sitä asuntoa, se on taloyhtiön ja osakkeet oikeuttavat vain hallintaan. Osta kiinteistö eli oma pieni talo, siellä voi virittää lämmöt vaikka +30 asteeseen.

Vierailija
8/119 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö semmonen erillinen sähköpatteri sitten sotke talon lämmitysjärjestelmää ihan kokonaan? Jos yhdessä asunnossa pn paahtava helle koko ajan.

Vierailija
9/119 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi miksi miksi. Ja vielä kerran retorinen miksi. Siksi että säästyisi energiaa.

Vierailija
10/119 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, juuri siitä se tuhoutuu, senkin tuhlari!

Oikea sisälämpötila olisi kyllä 18, sitten villasukkia ja paitoja päälle.

19-21 taitaa olla normi. Sen alle ei pitäisi mennä. Itselläni on 18 mutta on oma valinta. 

Vierailija
11/119 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen vilukissa ilmoittautuu. Itse ratkaisin asian kun ostin muutaman patterin ja käytän niitä seinäpatterien lisänä. Sähkö onneksi kuuluu vuokraan niin voivat olla päällä lähes jatkuvasti ilman kulumietintöjä.

Kaikillahan siinä nousee vuokra, myös sinulla. Maksatat vain osan muilla. 

Vierailija
12/119 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa mulle lämpöä edes jouluna kun en muuta lämpöä saa.

Vierailija
13/119 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö semmonen erillinen sähköpatteri sitten sotke talon lämmitysjärjestelmää ihan kokonaan? Jos yhdessä asunnossa pn paahtava helle koko ajan.

Pattereissa on termostaatit, joten ei yksittäisen huoneiston tekemiset koko taaloon vaikuta (kun sähkölammitys ottaa osan taakasta niin silloin tietysti vapautuu kapasiteettia muille asunnoille). 

Vierailija
14/119 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä estää saavuttamasta haluttua lämpötilaa?

Vierailija
15/119 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun ylimmässä kerroksessa. Jos alemmissa kerroksissa asukkaiden patterit ovat täysin auki, niin vesi ehtii luovuttaa kaiken lämpönsä ennen ylintä kerrosta. Onko ap oukedenmukaista, että sinulla on 24 astetta ja minulla vain 20? Niimpä.

Vierailija
16/119 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloon tulee kaukolämpönä 60 asteista vettä mutta taloyhtiö sallii vain 40 asteisen veden jatkaa matkaansa.

Vierailija
17/119 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sotkee pelkästään jo asuntokohtaisen lämmitysjärjestelmän. Seinäpatterin termostaatti mittaa, että normaali huoneenlämpö on saavuttu (irrallisella sähköpatterilla) ja lopettaa lämmittämisen.

Laissa on määritelty, että asunnon lämpötilan on oltava vähintään 18c. Sitä vähemmän tai merkittävästi enemmän voi aiheuttaa jo sisäilma- ja terveysongelmia. Makuuhuoneissa tuo on unelle sopiva lämpötila, oleskelutiloissa yleensä pari astetta enemmän.

Jos palee normaalissa 18-22c asteessa eikä pitkähihainen ja sukatkaan auta, kannattaa (kaikella rakkaudella) käydä lääkärissä. Ellet sitten ole vanhus tai lapsi.

Jokainen lisälämpöaste on lisäksi energiankulutuksessa merkittävä loikka.

https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2015/20150545

Vierailija
18/119 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sotkee pelkästään jo asuntokohtaisen lämmitysjärjestelmän. Seinäpatterin termostaatti mittaa, että normaali huoneenlämpö on saavuttu (irrallisella sähköpatterilla) ja lopettaa lämmittämisen.

Laissa on määritelty, että asunnon lämpötilan on oltava vähintään 18c. Sitä vähemmän tai merkittävästi enemmän voi aiheuttaa jo sisäilma- ja terveysongelmia. Makuuhuoneissa tuo on unelle sopiva lämpötila, oleskelutiloissa yleensä pari astetta enemmän.

Jos palee normaalissa 18-22c asteessa eikä pitkähihainen ja sukatkaan auta, kannattaa (kaikella rakkaudella) käydä lääkärissä. Ellet sitten ole vanhus tai lapsi.

Jokainen lisälämpöaste on lisäksi energiankulutuksessa merkittävä loikka.

https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2015/20150545

Lopettaa lämmittämisen..? Oletko tietoinen, että sen patterin termostaatin voi avata kokonaan?

Vierailija
19/119 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi miksi miksi. Ja vielä kerran retorinen miksi. Siksi että säästyisi energiaa.

Mutta kun minä minä minä! Viis asiaa tutkineiden ammattilaisten suosituksista.

Vierailija
20/119 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veden lämpötila ei saa laskea 55 astetta alhaisemmaksi legionella-bakteerin aiheuttaman sairastumisriskin vuoksi. Lämpötila ei saa nousta yli 65 asteen, jotta vältytään kuuman veden aiheuttamalta tapaturmariskiltä. Moni taloyhtiö pitää pattereissa kiertävän veden silti alle suosituksen säästösyistä. Voidaan toki kysyä kumpi on tärkeämpää pieni säästö vai ihmisten terveys?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän