Miksi jokainen ei saa säätää oman asuntonsa lämpötilaa mieleisekseen?
Miksi joku taloyhtiössä määrää että max 22 astetta on aina ja kaikille riittävästi lämpöä? Miksi, miksi, oi miksi te talonatsit, viherpiipertäjät, maailman pelastajat? Tuhoutuuko maapallo jos haluaisin asua 23 astetta lämpöisessä huushollissa, täh?
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö semmonen erillinen sähköpatteri sitten sotke talon lämmitysjärjestelmää ihan kokonaan? Jos yhdessä asunnossa pn paahtava helle koko ajan.
Sotkee pelkästään jo asuntokohtaisen lämmitysjärjestelmän. Seinäpatterin termostaatti mittaa, että normaali huoneenlämpö on saavuttu (irrallisella sähköpatterilla) ja lopettaa lämmittämisen.
Laissa on määritelty, että asunnon lämpötilan on oltava vähintään 18c. Sitä vähemmän tai merkittävästi enemmän voi aiheuttaa jo sisäilma- ja terveysongelmia. Makuuhuoneissa tuo on unelle sopiva lämpötila, oleskelutiloissa yleensä pari astetta enemmän.
Jos palee normaalissa 18-22c asteessa eikä pitkähihainen ja sukatkaan auta, kannattaa (kaikella rakkaudella) käydä lääkärissä. Ellet sitten ole vanhus tai lapsi.
Jokainen lisälämpöaste on lisäksi energiankulutuksessa merkittävä loikka.
Meillä on vanhassa talossa kovilla pakkasilla alle 18 astetta. Tuleeko poliisit nyt sakottamaan vai viedäänkö väkisin johonkin hätämajoitukseen turvaan?
Vinkki. Ota termostaatit pois jos on vesikiertoiset patterit. T: huoltoukkeli
Minulla on nyt sisällä 15 astetta eikä itse asiassa tunnu kylmältä vaikka päällä on pelkkä pitkähihainen. Nukkumaan mennessä lämmitän sängyn sähköpeitolla ja sohvalla istuessa kääriydyn pörröfleecepeittoon. En halua maksaa maltaita lämmiytyksestä. Lattiat on tosi kylmät niin jalassa on aina paksut pörrötohvelit.
T. Belgia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli miten se termostaatti käsitellään, että sieltä patterista tullee enemmän lämpöä?
Osasin ne vanhanmalliset termostaatit laittaa kun niissä oli se nuppi mutta näissä uudemmissa ei ole.
No ei niistä sen enempää lämpöä tule kuin mitä vesi pystyy kantamaan. Jos termostaatti on käännetty tappiin, niin ei siinä ole muuta tehtävissä kuin valittaa asiasta eteenpäin.
Miten se termostaatti irrotetaan? Silloinhan siitä tulee lämpöä täydellä teholla jos termostaattia ei ole estämässä.
Siis niihin pattereihin tulee kyllä lämpimämpää vettä mutta termostaatti estää lämmittämästä kuin määrättyyn asteeseen asti.
Ajatteletko sinä laisinkaan sitä, mitä termostaatin irroitus vaikuttaa patteriketjussä sinun jälkeen tulevien asuntojen lämpötilaan ja heidän asumismukavuuteensa?
Ei vaikuta.
No sitten on turha itkeä muiden myötätuntoa asialle, kun itse käyttäytyy, kuin kusipää.
Onneksi sinä osaat käyttäytyä noin hienosti.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on nyt sisällä 15 astetta eikä itse asiassa tunnu kylmältä vaikka päällä on pelkkä pitkähihainen. Nukkumaan mennessä lämmitän sängyn sähköpeitolla ja sohvalla istuessa kääriydyn pörröfleecepeittoon. En halua maksaa maltaita lämmiytyksestä. Lattiat on tosi kylmät niin jalassa on aina paksut pörrötohvelit.
T. Belgia
Ja minä istun T-paidassa ja leggareissa avojaloin (lämpimät vedottomat lattiat) sohvalla, ei tarvitse kietoutua vällyihin, sellaisesta en pidä ollenkaan.
Minä olen tyytyväinen lämpimässä kodissani, ja sinä siellä. Eikös vaan ole hyvä juttu.
Mulla oli sähkölämmitin aiemmissa asunnoissani (kerrostalot 60- ja 70-luvuilta) ja tuo sama ongelma siis, että aina oli talvella kylmä. Nyt asun 5v. vanhassa kerrostalossa ja täällä on 24 astetta talvisin, T-paita päällä riittää ihan hyvin siis eikä tarvitse värjötellä tosiaankaan. Kesällä on sitten aivan liian kuuma (paljon kuumempi kuin aiemmissa asunnoissani, koska tämä on nyt niin tiiviisti rakennettu talo ettei lämpö karkaa mihinkään).
Silti viihdyn nykyisessä asunnossani parhaiten, koska talvisin nautin korkeasta sisälämpötilasta enkä tarvi ekstra-lämmitintäkään enää.
Vierailija kirjoitti:
Vinkki. Ota termostaatit pois jos on vesikiertoiset patterit. T: huoltoukkeli
Onhan täällä jollakin onneks älyäkin.
Meillä 16 - 17 astetta, kosteaa ja tuulee (hvtin alipaine & ilmastointiluukut!), hrrrh. Päällä 4 paitaa ja huppari, pitkät kalsarit + paksut collegehousut, paleltaa aivan järjettömästi. Pakko käyttää lämpöhuopaa, vaikka se taas sotkee varmaan termostaatit. :( Enkä uskalla koskea termostaatteihin, sanoivat, että voi mennä koko talon lämpöjärj. sekaisin. :/ Ei jaksaisi millään, kun pitää kökkiiä muutenkin kotona niin paljon. ASUNTOSÄÄTIÖ - joskus olitte asuntojen osalta ihan kivasti mukana. NYT haluatte vain nostaa vuokria vuosittain!!!! HYI!!!
Vierailija kirjoitti:
Veden lämpötila ei saa laskea 55 astetta alhaisemmaksi legionella-bakteerin aiheuttaman sairastumisriskin vuoksi. Lämpötila ei saa nousta yli 65 asteen, jotta vältytään kuuman veden aiheuttamalta tapaturmariskiltä. Moni taloyhtiö pitää pattereissa kiertävän veden silti alle suosituksen säästösyistä. Voidaan toki kysyä kumpi on tärkeämpää pieni säästö vai ihmisten terveys?
Hyvä pointti. En ole tullut ajatelleeksi.
Legionella tarttuu nimenomaan ilman kautta hengitettynä. Eli käsien pesu ei sen tarttumista esrä.
Patterivettä tulee ulos hiukan, kun pattereita ilmastaa.
Rak ins
25-28 on sopiva lämpötila talvella ja kesällä. Kalsareissa on kotona pystyttävä kulkemaan palelematta kesät talvet.
Vierailija kirjoitti:
Mä joudun käyttämään sisällä pipoa ja paksua hupparia jos istun tietokoneen ääressä ja teen töitä. Täällä puhaltaa ilmanvaihto niin kylmästi kaiken päivää. Ja jaloissa on kengät villasukkien päällä.
Minusta kotona pitäisi kyllä pystyä olemaan ilman ulkovaatteita. En ymmärrä miksi se joidenkin mielestä on liikaa vaadittu?
Makasan kuitenkin melkoista vuokraa tästä kämpästä. Kyllä siihen hintaan pitäisi kuulua vähän asumismukavuuttakin.
Kotonasi siis on kylmä ilmanvaihto. Laita siihen teippiä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä 16 - 17 astetta, kosteaa ja tuulee (hvtin alipaine & ilmastointiluukut!), hrrrh. Päällä 4 paitaa ja huppari, pitkät kalsarit + paksut collegehousut, paleltaa aivan järjettömästi. Pakko käyttää lämpöhuopaa, vaikka se taas sotkee varmaan termostaatit. :( Enkä uskalla koskea termostaatteihin, sanoivat, että voi mennä koko talon lämpöjärj. sekaisin. :/ Ei jaksaisi millään, kun pitää kökkiiä muutenkin kotona niin paljon. ASUNTOSÄÄTIÖ - joskus olitte asuntojen osalta ihan kivasti mukana. NYT haluatte vain nostaa vuokria vuosittain!!!! HYI!!!
Kannattaisi varmaan tehdä jotain asialle eikä valittaa, onhan täällä tullut jo minimilämpötila ja oikeaoppinen lämpötilan mittaustapa esiin. Jos termostaatin pyöräyttäminen täysille ei auta, sitten vain todisteiden kanssa yhteyttä huoltoon.
Jos asunnossa todella on oikeasta paikkaa, oikein mitattuna 16-17 astetta, on siellä kiistatta liian kylmää. Tässä ketjussa on lähinnä vaadittu jotain 30 asteen hellelämpötiloja sisälle.
Ap on ihan selvä omakotiasuja 🏡.
Meillä falskaa ikkunat. Tuulee kylmää ilmaa kun kädellä kiertää ikkunan karmia ympäri. Mitään järkeä tässä taloyhtiössä.
Meillä asuu isännöitsijä, vanhempi mieshenkilö, samassa rapussa kuin minä. Hänellä nähtävästi vanhoja luita kolottaa, kun meillä on tosi lämmintä, jopa liiankin. Olen yrittänyt pattereita vääntää pienelle, mutta tuntuu että säätömahdollisuus on lumetoiminto, koska jatkuvasti on yhtä lämmintä. Ratkaisen asian pitämällä pysyvästi yhtä ikkunaa auki. Ahdistaa olla liian lämpimässä.
Vierailija kirjoitti:
Veden lämpötila ei saa laskea 55 astetta alhaisemmaksi legionella-bakteerin aiheuttaman sairastumisriskin vuoksi. Lämpötila ei saa nousta yli 65 asteen, jotta vältytään kuuman veden aiheuttamalta tapaturmariskiltä. Moni taloyhtiö pitää pattereissa kiertävän veden silti alle suosituksen säästösyistä. Voidaan toki kysyä kumpi on tärkeämpää pieni säästö vai ihmisten terveys?
Miten patteriverkon veden lämpötila vaikuttaa mitenkään käyttöveden lämpötilan kanssa?
Lämpötilan nosto 23:een parantaa elämänlaatuani paljon. Kyse on niin pienistä kustannuksista että siinä asiassa ei ole mitään järkeä säästää. Aion ostaa sähköpatterin mutta sitä odotellessa lämmitän pitämällä uunia päällä. Huono puoli sähköllä lämmittäessä on tietysti se että termostaatti menee pienemmälle mutta en silti aio kärvistelllä 20-21 asteessa enempää kuin on pakko.
Vierailija kirjoitti:
Meillä asuu isännöitsijä, vanhempi mieshenkilö, samassa rapussa kuin minä. Hänellä nähtävästi vanhoja luita kolottaa, kun meillä on tosi lämmintä, jopa liiankin. Olen yrittänyt pattereita vääntää pienelle, mutta tuntuu että säätömahdollisuus on lumetoiminto, koska jatkuvasti on yhtä lämmintä. Ratkaisen asian pitämällä pysyvästi yhtä ikkunaa auki. Ahdistaa olla liian lämpimässä.
Mittaa lämpötila ja vaadi tarvittaessa toimia. Liian lämmin sisäilma on terveysriski ja peruste lämpötilan säätöön.
Siirrät työpistettä muualle. Soitat kiinteistöhuoltoon ja kysyt asiasta. Muutat muualle, jos et pysty joustamaan johonkin suuntaan ja löytämään ratkaisua.