Miksi jokainen ei saa säätää oman asuntonsa lämpötilaa mieleisekseen?
Miksi joku taloyhtiössä määrää että max 22 astetta on aina ja kaikille riittävästi lämpöä? Miksi, miksi, oi miksi te talonatsit, viherpiipertäjät, maailman pelastajat? Tuhoutuuko maapallo jos haluaisin asua 23 astetta lämpöisessä huushollissa, täh?
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun uudehkossa kerrostalossa, täällä on sisälämpötila ympäri vuoden vähintään 23,5c..kyllä nukun ikkuna auki ympäri vuoden ja omat patterit on tosiaan pois päältä koko ajan. Unen laatu sellaisessa lämpötilassa ei ole kummonen, jatkuvasti tunkkaisen oloinen ilma.
Niin me ihmiset ollaan erilaisia. Tuo olisi itselleni ihanteellinen lämpötila, etenkin nukkumiseen. Suositellussa 18 c makkarin lämpötilassa palelisin useidenkin peittojen alla ja heräilisin jatkuvasti kylmän takia, koko pää ihan jäässä.
Makuuhuoneessani patteri on vain hiukan auki ja makkari on viileä, mutta muualla pitää olla niin lämmin, ettei villapaitaa tarvita ja onneksi niin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö semmonen erillinen sähköpatteri sitten sotke talon lämmitysjärjestelmää ihan kokonaan? Jos yhdessä asunnossa pn paahtava helle koko ajan.
Sotkee pelkästään jo asuntokohtaisen lämmitysjärjestelmän. Seinäpatterin termostaatti mittaa, että normaali huoneenlämpö on saavuttu (irrallisella sähköpatterilla) ja lopettaa lämmittämisen.
Laissa on määritelty, että asunnon lämpötilan on oltava vähintään 18c. Sitä vähemmän tai merkittävästi enemmän voi aiheuttaa jo sisäilma- ja terveysongelmia. Makuuhuoneissa tuo on unelle sopiva lämpötila, oleskelutiloissa yleensä pari astetta enemmän.
Jos palee normaalissa 18-22c asteessa eikä pitkähihainen ja sukatkaan auta, kannattaa (kaikella rakkaudella) käydä lääkärissä. Ellet sitten ole vanhus tai lapsi.
Jokainen lisälämpöaste on lisäksi energiankulutuksessa merkittävä loikka.
Meillä patterit lämpenee veden avulla, eli se termostaatti säätää veden virtausta lämpöpatterissa. Se ei säädä veden lämpötilaa, eikä asunnossa oleva muu lämpö siis vaikuta millään muotoa patterin lämmitystehoon. Vesikiertoisen lämitysjärjestelmän termostaatti ei mittaa lämpötilaa ollenkaan.
”Ennen vanhaan jokaisessa lämpöpatterissa oli kahva, josta pystyi itse säätämään, kuinka paljon vettä patteriin virtaa. Vaihtoehtoina olivat periaatteessa: ei yhtään tai koko ajan – tai jotakin tältä väliltä. Kun ilman lämpötila muuttui, patterin kahvasta piti säätää, jotta huoneessa ei olisi liian kylmä tai kuuma.
Nämä ajat ovat taakse jäänyttä elämää.
Manuaaliset kahvat ovat hävinneet käytöstä viimeisten 50 vuoden aikana ja niiden tilalla on nykyään patteritermostaatti, joka ohjaa, kuinka paljon lämmintä vettä patteriin pääsee. Voit itse säätää, kuinka lämpimäksi huoneen haluat. Patteritermostaatti huolehtii siitä, että lämpötila pysyy haluamallasi tasolla jatkuvasti.”
https://teeitse.com/saasta-energiaa/lammitys/lampopatterit/miten-patter…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö semmonen erillinen sähköpatteri sitten sotke talon lämmitysjärjestelmää ihan kokonaan? Jos yhdessä asunnossa pn paahtava helle koko ajan.
Sotkee pelkästään jo asuntokohtaisen lämmitysjärjestelmän. Seinäpatterin termostaatti mittaa, että normaali huoneenlämpö on saavuttu (irrallisella sähköpatterilla) ja lopettaa lämmittämisen.
Laissa on määritelty, että asunnon lämpötilan on oltava vähintään 18c. Sitä vähemmän tai merkittävästi enemmän voi aiheuttaa jo sisäilma- ja terveysongelmia. Makuuhuoneissa tuo on unelle sopiva lämpötila, oleskelutiloissa yleensä pari astetta enemmän.
Jos palee normaalissa 18-22c asteessa eikä pitkähihainen ja sukatkaan auta, kannattaa (kaikella rakkaudella) käydä lääkärissä. Ellet sitten ole vanhus tai lapsi.
Ai, että oikein lääkäriin pitäisi mennä. "Moi, mä palelen 18 asteessa, lähdetäänkö tutkimaan?"
Jotkut ihmiset eivät vaan haluaisi elää puolet vuodesta kotona naama ja kädet 24/7 ihan jäässä, täristen kylmästä aina vaatteet vaihtaessa tai suihkussa käydessä. Ei sillä ole mitään väliä mitä laissa on säädetty minimaaliseksi lämpötilaksi. Jos palelee niin sitten palelee ja siitä saa valittaa vaikka te lämminveriset ette sitä ymmärtäisikään.
Jos oman asuntoni lämpötila olisi 18-20 c eikä sille suostuttaisi tekemään mitään, mä kyllä muuttaisin pois. En voisi missään nimessä asua noin kylmässä, edes toppatakki ja lapaset päällä.
En ole lämminverinen, palelen helposti ihan muihinkin verrattuna. Anemian hoito toi vähän helpotusta tilanteeseen, muuten selviän pukeutumalla lämpimästi ja tilanteenmukaisesti.
Usein nämä valittajat ovat niitä, jotka makaavat liikkumatta sohvalla tunteja putkeen, pelkästään toppi päällä ja shortsit jalassa. Ei ihme, että tulee vähän vilu.
Ja mittaavat huonelämpötilan ihan väärästä paikasta.
Juu, suomalaisen on säästösyistä syytä elää pilkkihaalari päällä ja karvalakki korvilla, sisällä.
Väitätkö, että normaalissa 20c (huom. +, ei -) huonelämpötilassa pilkkihaalari ja karvalakki eivät olisi vahvaa liioittelua?
Luoja jos pitäisi istua + 20 asteen kylmyydessä sisällä.
Ja mitä te kylmässä viithtyjöt vänisette, kaikki eivät ole samanlaisia ja mikään ei ole niin inhottavaa kuin että kotonaan pitää palella ja istua villapaidat niskassa. Hyi!
Ap pyydä osaavaa kaveria säätämään termostaatti kuumemmälle. Ei sitä tarvitse kenellekään mainostaa.Ihan puhtaasta uteliaisuudesta, kertoisitko sukupuolesi, lapsimääräsi, älykkyysosamääräsi, puoluekantasi ja koulutustasosi?
Uteliaisuus ei kuulu sivistykseen, opetettiin meille.
Sivusta totean, että sinusta sivistyksen puutteen huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Toinen vilukissa ilmoittautuu. Itse ratkaisin asian kun ostin muutaman patterin ja käytän niitä seinäpatterien lisänä. Sähkö onneksi kuuluu vuokraan niin voivat olla päällä lähes jatkuvasti ilman kulumietintöjä.
Noin mäkin tekisin, jos sähkö sisältyisi vuokraan, mutta kun ei sisälly, niin en halua maksaa lämmityksestä erikseen. Sähkö ei ole halpaa. Mun mielestä lämmitys kuuluu vuokraan.
Ihmiset on erilaisia ja jotkut sairastavat tarvitsevat lämpimämmän asuinympäristön kuin toiset, mutta kun termostaatit on säädetty 20 - 21o:seen. Miksi ei voi olla että tosiaan itse saa säätää lämmön, ja kuumakallet voivat kääntää termostaatin vaikka nollille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun uudehkossa kerrostalossa, täällä on sisälämpötila ympäri vuoden vähintään 23,5c..kyllä nukun ikkuna auki ympäri vuoden ja omat patterit on tosiaan pois päältä koko ajan. Unen laatu sellaisessa lämpötilassa ei ole kummonen, jatkuvasti tunkkaisen oloinen ilma.
Niin me ihmiset ollaan erilaisia. Tuo olisi itselleni ihanteellinen lämpötila, etenkin nukkumiseen. Suositellussa 18 c makkarin lämpötilassa palelisin useidenkin peittojen alla ja heräilisin jatkuvasti kylmän takia, koko pää ihan jäässä.
Makuuhuoneessani patteri on vain hiukan auki ja makkari on viileä, mutta muualla pitää olla niin lämmin, ettei villapaitaa tarvita ja onneksi niin on.
Juuri näin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se lämpö sieltä (riittävän paksun) peiton alta päähän kulkeutuu.
Vai käytätkö kesällä 18 asteessa pipoa?
Mä joudun käyttämään sisällä pipoa ja paksua hupparia jos istun tietokoneen ääressä ja teen töitä. Täällä puhaltaa ilmanvaihto niin kylmästi kaiken päivää. Ja jaloissa on kengät villasukkien päällä.
Minusta kotona pitäisi kyllä pystyä olemaan ilman ulkovaatteita. En ymmärrä miksi se joidenkin mielestä on liikaa vaadittu?
Makasan kuitenkin melkoista vuokraa tästä kämpästä. Kyllä siihen hintaan pitäisi kuulua vähän asumismukavuuttakin.
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen aina ihmetellyt!
Täällä värjöttelen nytkin paksut vaatteet päällä, eikä sittenkään tunnu mukavalle. Voisihan sitä lämpöä vähän lisätä niitä varten jotka palelee ja ne kuumissaan olijat voivat varmaan säätää patteria pienemmälle ihan itsekin.
Mut maailma varmaan tuohoutuu jos suomalainen vähän nauttii elämästään.
Ostat omaan käyttöösi sähköpattereita ja maksat kulut itse. Ei ole vaikeaa.
Ota termostaatti pois paikoiltaan, niin patteriin tulee täydet tehot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli miten se termostaatti käsitellään, että sieltä patterista tullee enemmän lämpöä?
Osasin ne vanhanmalliset termostaatit laittaa kun niissä oli se nuppi mutta näissä uudemmissa ei ole.
No ei niistä sen enempää lämpöä tule kuin mitä vesi pystyy kantamaan. Jos termostaatti on käännetty tappiin, niin ei siinä ole muuta tehtävissä kuin valittaa asiasta eteenpäin.
Miten se termostaatti irrotetaan? Silloinhan siitä tulee lämpöä täydellä teholla jos termostaattia ei ole estämässä.
Siis niihin pattereihin tulee kyllä lämpimämpää vettä mutta termostaatti estää lämmittämästä kuin määrättyyn asteeseen asti.
Ajatteletko sinä laisinkaan sitä, mitä termostaatin irroitus vaikuttaa patteriketjussä sinun jälkeen tulevien asuntojen lämpötilaan ja heidän asumismukavuuteensa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli miten se termostaatti käsitellään, että sieltä patterista tullee enemmän lämpöä?
Osasin ne vanhanmalliset termostaatit laittaa kun niissä oli se nuppi mutta näissä uudemmissa ei ole.
No ei niistä sen enempää lämpöä tule kuin mitä vesi pystyy kantamaan. Jos termostaatti on käännetty tappiin, niin ei siinä ole muuta tehtävissä kuin valittaa asiasta eteenpäin.
Miten se termostaatti irrotetaan? Silloinhan siitä tulee lämpöä täydellä teholla jos termostaattia ei ole estämässä.
Siis niihin pattereihin tulee kyllä lämpimämpää vettä mutta termostaatti estää lämmittämästä kuin määrättyyn asteeseen asti.
Ajatteletko sinä laisinkaan sitä, mitä termostaatin irroitus vaikuttaa patteriketjussä sinun jälkeen tulevien asuntojen lämpötilaan ja heidän asumismukavuuteensa?
Ei vaikuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaikuta.
No sitten on turha itkeä muiden myötätuntoa asialle, kun itse käyttäytyy, kuin kusipää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se muihin mitään vaikuta. Justhan tuolla niin selitettiin. Minulle tulee enemmän lämpöä. Mutta muille tulee just sen verran kuin muutenkin tulisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, että oikein lääkäriin pitäisi mennä. "Moi, mä palelen 18 asteessa, lähdetäänkö tutkimaan?"
Jotkut ihmiset eivät vaan haluaisi elää puolet vuodesta kotona naama ja kädet 24/7 ihan jäässä, täristen kylmästä aina vaatteet vaihtaessa tai suihkussa käydessä. Ei sillä ole mitään väliä mitä laissa on säädetty minimaaliseksi lämpötilaksi. Jos palelee niin sitten palelee ja siitä saa valittaa vaikka te lämminveriset ette sitä ymmärtäisikään.
Jos oman asuntoni lämpötila olisi 18-20 c eikä sille suostuttaisi tekemään mitään, mä kyllä muuttaisin pois. En voisi missään nimessä asua noin kylmässä, edes toppatakki ja lapaset päällä.
En ole lämminverinen, palelen helposti ihan muihinkin verrattuna. Anemian hoito toi vähän helpotusta tilanteeseen, muuten selviän pukeutumalla lämpimästi ja tilanteenmukaisesti.
Usein nämä valittajat ovat niitä, jotka makaavat liikkumatta sohvalla tunteja putkeen, pelkästään toppi päällä ja shortsit jalassa. Ei ihme, että tulee vähän vilu.
Ja mittaavat huonelämpötilan ihan väärästä paikasta.
Juu, suomalaisen on säästösyistä syytä elää pilkkihaalari päällä ja karvalakki korvilla, sisällä.
Väitätkö, että normaalissa 20c (huom. +, ei -) huonelämpötilassa pilkkihaalari ja karvalakki eivät olisi vahvaa liioittelua?
Luoja jos pitäisi istua + 20 asteen kylmyydessä sisällä.
Ja mitä te kylmässä viithtyjöt vänisette, kaikki eivät ole samanlaisia ja mikään ei ole niin inhottavaa kuin että kotonaan pitää palella ja istua villapaidat niskassa. Hyi!
Ap pyydä osaavaa kaveria säätämään termostaatti kuumemmälle. Ei sitä tarvitse kenellekään mainostaa.Ihan puhtaasta uteliaisuudesta, kertoisitko sukupuolesi, lapsimääräsi, älykkyysosamääräsi, puoluekantasi ja koulutustasosi?
Uteliaisuus ei kuulu sivistykseen, opetettiin meille.
Sivusta totean, että sinusta sivistyksen puutteen huomaa.
Olen eri mieltä uteliaisuudesta, onneksi en ole joutunut kohtaamaan tällaista lannistavaa asennetta. Monta merkittävää tieteellistä läpimurtoa, tutkimusta, mestariteosta ja maanosaa olisi jäänyt syntymättä tai löytymättä ilman uteliaisuutta. Muiden näkökantoihin tutustumiseen ja niiden ymmärtämiseen uteliaisuus myös vaikuttaa.
Jos joku ohjeistaa netissä tuntematonta keskivertomammaa irrottamaan termostaatin, on ihan perusteltua kysyä, millä tieto- ja ymmärryspohjalla tällaisen neuvon antaa.
Ja miten kaikesta (ilmaiseksi) saatavilla olevasta tutkimustiedosta huolimatta voi oma hetkellinen etu Olen täysin eri mieltä uteliaisuudesta, onneksi en ole joutunut kohtaamaan tällaista lannistavaa asennetta. Monta merkittävää tieteellistä läpimurtoa, tutkimusta, mestariteosta ja maanosaa olisi jäänyt syntymättä tai löytymättä ilman uteliaisuutta.
Ja miten kaikesta (ilmaiseksi) saatavilla olevasta tutkimustiedosta huolimatta voi oma, täysin muilla tavoin toteutettavissa oleva mielihyvä/ tottumus mennä yhteisten ympäristöasioiden ja yhteisten lämmityskulujen edelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä värjöttelen nytkin paksut vaatteet päällä, eikä sittenkään tunnu mukavalle. Voisihan sitä lämpöä vähän lisätä niitä varten jotka palelee ja ne kuumissaan olijat voivat varmaan säätää patteria pienemmälle ihan itsekin.
En ala maksamaan lämmityksestä kokonaan itse. Termostaatti lopettaa patterilämmityksen jos huoneistossa on lämpimämpi ja näin joudun maksamaan koko lämmityksen sähkössä itse.
Vierailija kirjoitti:
Mä joudun käyttämään sisällä pipoa ja paksua hupparia jos istun tietokoneen ääressä ja teen töitä. Täällä puhaltaa ilmanvaihto niin kylmästi kaiken päivää. Ja jaloissa on kengät villasukkien päällä.
Minusta kotona pitäisi kyllä pystyä olemaan ilman ulkovaatteita. En ymmärrä miksi se joidenkin mielestä on liikaa vaadittu?
Makasan kuitenkin melkoista vuokraa tästä kämpästä. Kyllä siihen hintaan pitäisi kuulua vähän asumismukavuuttakin.
Veto ja lämpötila ovat kaksi eri asiaa, kannattaa hoitaa ensimmäinen kuntoon niin jälkimmäistä ei tarvitse nostaa trooppisiin lukemiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veto ja lämpötila ovat kaksi eri asiaa, kannattaa hoitaa ensimmäinen kuntoon niin jälkimmäistä ei tarvitse nostaa trooppisiin lukemiin.
Ehdotat siis, että teippaan ilmastointiaukot umpeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ala maksamaan lämmityksestä kokonaan itse. Termostaatti lopettaa patterilämmityksen jos huoneistossa on lämpimämpi ja näin joudun maksamaan koko lämmityksen sähkössä itse.
Eli muiden asukkaiden pitäisi maksaa epänormaali elämäntapasi, jota et halua itse rahoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli muiden asukkaiden pitäisi maksaa epänormaali elämäntapasi, jota et halua itse rahoittaa?
Veikkaan, että tässä talossa palelee joku muukin kuin mä. Olisi kohtuullista, että jokainen saisi säätää lämpötilansa itse.